Infatigable

Digitalt Museum. Norsk Maritimt Museum.

Parkkilaiva, rakennettu tammesta ja männystä, raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty.
Rakentaja:				J. Jørgensen Grefstad (A. Knudsen), Fevik, Grimstad, Norja 1884 
Vesillelasku:				15.7.1884 
Vetoisuus:				804,13 brt, 797,88 nrt
Kantavuus:				1200 dwt, puutavaralasti 400 standarttia, kivihiililasti 1200 tonnia
Mitat:					54,87 x 10,56 x 6,09 m
Miehistö:				13
Omistaja:
Rederi A.B. Infatigable, Turku (Åbo)	1909 syyskuu - 1910 maaliskuu
Päällikkö:
Melcher Alexius Renvall	(1878-1961)	1909 syyskuu - 1910 maaliskuu

Diplomimerikapteeni Melcher Alexius Rilas (Renvall) (1878-1961). Hän toimi aktiivipalveluksen jälkeen opettajana Rauman, Viipurin ja Kotkan merikouluissa, joista myös Viipurin ja Kotkan rehtorina. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 4/1961.

Parkki rakennettiin herroille Martin Falck & Asbjørn Knudsen Arendaliin.

Neitsytmatka purjehdittiin Sundsvallista Melbourneen 7.10.1884 - 14.2.1885.

Vuonna 1900 laivan osti J. Aalborg Kragerøsta (Aktieselskabet ”Infatigable”).

Parkki ostettiin samalta omistajalta Kragerøsta syyskuussa 1909 hintaan 14 500 kruunua. Uutena laiva oli maksanut 262 000 kruunua. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Norjan Krageröstä Turkuun, jonne saavuttiin 28.9.1909. Matkalla alus saavutti maksimissaan 12 solmun keskinopeuden kolmen vahdin aikana.

Laivan varustukseen kuului mm. kivääreitä ja tykkejä merirosvoja vastaan.

Ensimmäinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Turusta Gravesendiin 18.11. - 12.12.1909.

Laiva oli painolastissa hinaaja Challangen hinauksessa matkalla Lontoosta Cardiffiin, kun se joutui myrskyn takia etsimään suojaa Falmouthin ankkuripaikalta 23.1.1910. Parkki ajautui maihin ukkosmyrskyssä ankkuripaikalla aamuyöllä 24.1.1910 St. Mawes Castle Pointissa. Yksi merimies hukkui. Laiva saatiin neljän hinaajan (Challange, Dragon, Briton ja Marion) voimin irti rannasta samana iltana nousuveden aikaan ja ankkuroitiin Cross Roadiin.

Parkki lähti hinaaja Sun III:n hinauksessa Lontooseen 28.3.1910. Alus myytiin huutokaupassa sitä ennen hintaan 800 puntaa romutettavaksi.

Matkoja vuosina 1909 - 1910

Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning:	Till Åbo inköpt segelfartyg
				Finlands Sjöfartstidning 40/1909, 8.10.1909 s. 2
Kiimalainen, Kimmo:		Saviseudun siirtolainen kengurujen maassa
				Saviseudun Joulu 2007 s. 69-71
Lake’s Falmouth Packet
and Cornwall Advertiser:	Barque ashore
				Lake’s Falmouth Packet and Cornwall Advertiser, 28 January 1910 page 5
Lloyd’s List:			Maritime Intelligence
				Lloyd’s List, 24 January 1910, page 8
				Maritime&Commerial Law
				Lloyd’s List, 1 March 1910, page 12
				Maritime&Commerial Law
				Lloyd’s List, 12 April 1910, page 12
Suomen Merenkulku:		Diplomimerikapteeni Melcher A. Rilas in memoriam
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1961 s. 134
Turun Sanomat:			Turun kaupungin purjelaiwasto
				Turun Sanomat 1423/1909, 30.9.1909 s. 2
				Parkkilaiwa Infatigable
				Turun Sanomat 1429/1909, 7.10.1909 s. 2
Åbo Underrättelser:		Tillökning i Åbo stads segelflottilj
				Åbo Underrättelser 265/1909, 30.9.1909 s. 3	
				Barkskeppet "Infatigable"...
				Åbo Underrättelser 271/1909, 6.10.1909 s. 6	
				Strandat Åbo- fartyg
				Åbo Underrättelser 29/1910, 30.1.1910 s. 7
					
				Copyright © Jukka Mikkola