Ingomar ex Don Juan
David Little Postcard Collection. State Library Victoria.
Parkkilaiva, tammesta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 4/1883.
Rakentaja: J. Oltmann's Werft, Brake 1882 - 1883
Vesillelasku: 1883 huhtikuu
Vetoisuus: 993 brt, 887,39 nrt
Kantavuus: kivihiililasti 1730 tonnia, salpietarilasti 10530 säkkiä
Mitat: 63,68 x 12,11 x 7,48 m
Miehistö: 1+2+11
Omistaja:
Rederiaktiebolaget Ingomar, Hanko 25.05.1927 - 08.11.1927
Päällikkö:
Anders Donner (1877-1945) 1927
Laiva rakennettiin J.E. Gildemeisterille Brakeen.
Neitsytmatka purjehdittiin Bremenistä Iquiqueen, jonne saavuttiin syyskuussa 1883. Parkkilaiva toi salpietarilastin 10530 säkkiä Iquiquesta Falmouthin kautta Hampuriin 30.10.1883 - 15.2.1884.
Vuonna 1890 parkin osti M.F. Stray Kristiansandista. Hinta oli 82 000 kruunua ja uudeksi nimeksi tuli Ingomar.
Vuodesta 1900 vuoteen 1913 aluksen omisti varustamo S.O. Stray & Co. Kristiansandista.
Vuonna 1913 laiva myytiin
tukkukauppias Oscar Modénille ym. Simrishamniin Ruotsiin.
Hinta oli 24 000 kruunua.
Ruotsissa tapahtuneiden omistajavaihdosten jälkeen omistajaksi tuli varustamo
A/B Ingomar (Sam Andersson) Göteborgista 14.4.1924, jonne alus ostettiin
varustamolta Björknäs Nya Sågverks A/B.
Parkkilaiva ostettiin samalta varustamolta Ingomar Göteborgista 25.5.1927. Laiva lähti puutavaralastissa Elsinoresta länteen 22.10.1927, mutta joutui ankaraan myrskyyn 29.10.1927 Pohjanmerellä. Myrsky vei mennessään purjeet, kansilastin, partaat ja luukut. Alus oli upoksissa ja miehistö oli lähes kaksi päivää peräkorokekannella (poopalla) köyttämällä itsensä mesaanimastoon ennen kuin tuli pelastus. Saksalainen höyrylaiva Hanna Cords päällikkönään kapteeni G. Boldt tapasi laivan ajelehtimassa paikassa lat. = 56º43’P, long. = 05º13’I klo 4 iltapäivällä 30.10.1927. Miehistö, määrältään 15 henkeä pelastettiin ja vietiin South Shieldsiin.
Alus oli lähtenyt puutavaralastissa Kotkasta Lontooseen 30.9.1927. Suomenlahdella laiva joutui myrskyyn ja meni korjauksia varten Valkoon 4.10.1927, josta se lähti uudelleen merelle 6.10.1927.
Hylätty puutavaralastissa oleva alus ajelehti myöhemmin Skagerrakin läpi Kattegattiin, jossa se kohtasi matkan pään Tanskan itärannikolla 8.11.1927. Meriselitys annettiin Newcastlessa 4.11.1927.
Kirjoja ja kirjoituksia:
Chronicle (Adelaide): Crew Lashed to the Mast of Ship
Chronicle, 14 January 1928
Göteborgs Aftonblad: Barkskeppet "Ingomar" i vår hamn Göteborgs Aftonblad 173/1917, 27.7.1917 s. 7
Hangö: Hangö-barken "Ingomar" förolyckad på Nordsjön Hangö 124/1927, 1.11.1927 s. 3
Ingomars besättning fick utstå svåra lidanden Hangö 125/1927, 3.11.1927 s. 2
Besättningen på Ingomar berättar om förlisningen Hangö 131/1927, 17.11.1927 s. 2
Vraket av Ingomar torde ha sjunkit Hangö 132/1927, 19.11.1927 s. 2
Helsingin Sanomat: Hankolainen parkkilaiva haaksirikkoutunut Helsingin Sanomat 296/1927, 1.11.1927 s. 3
Suomalainen parkkilaiva tuhoutunut Pohjanmerellä Helsingin Sanomat 297/1927, 2.11.1927 s. 3
Parkkilaiva "Ingomar" saadaan pelastetuksi Helsingin Sanomat 304/1927, 9.11.1927 s. 3
Kaksi vuorokautta ravinnotta ja juomatta, pelastusvyöt yllä Pohjanmeren myrskyssä Helsingin Sanomat 310/1927, 15.11.1927 s. 5
"Ingomarin" hylky lienee uponnut Helsingin Sanomat 317/1927, 22.11.1927 s. 3
Hengenpelastusmitaleja saksalaisille merimiehille Helsingin Sanomat 162/1928, 16.6.1928 s. 9
Suomen Merenkulku: Fartygsköp
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1927 s.154
Bk Ingomar förlist Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1927 s. 314
Copyright © Jukka Mikkola