Inverclyde
Malcolm M. Brodie Shipping Collection. State Library Victoria.
Teräsparkki
Tunnuskirjaimet: THBJ
Rakentaja: Russell & Co., Port Glasgow 1897 - 1898, Skotlanti
Vesillelasku: Kingston yard, 14.04.1898
Vetoisuus: 1683,84 brt, 1524,81 nrt
Kantavuus: 2750 dwt, kivihiililasti 2715 tonnia, vehnälasti 33352 säkkiä
Mitat: 78,55 x 11,55 x 6,96 m
Omistaja:
Rederi Ab Aura, Turku (Åbo) 17.05.1920 - 26.07.1923
Päälliköt:
Johannes Rufus Nyroos (1885-1947) 1920 - 1922 Uno Frithiof Andersson (1891-1961) 1922 - 12.01.1923
Teräsparkki rakennettiin varustamolle George Milne & Co. (The Inver Line) Aberdeeniin. Neitsytmatka purjehdittiin kivihiililastissa Greenockista Monte Videoon 4.6. - 8.8.1898.
Matkalla New Yorkista Port Adelaideen alus kärsi rikivaurion, jonka aiheutti korkea maininki 14.2.1916 paikassa lat.= 39º38'E, long.= 26º55'I. Voimakkaasti rullaava parkki menetti isomaston ja mesaanimaston topin. Alus joutui menemään hätäsatamaan East Londoniin, jonne se saapui 24.2.1916. Lastina oli terästankoja, teräslevyjä ja autoja. Matka jatkui korjausten jälkeen 11.10.1916 ja määräsatamaan saavuttiin 25.11.1916. Matka oli alkanut New Yorkista 30.11.1915, joten siihen meni aikaa melkein vuosi.
Vuonna 1918 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1918 Sailing Vessels omistaja on varustamo New York & Pacific Steamship Co. Liverpoolista.
Suomeen parkki ostettiin samalta varustamolta hintaan 41 250 puntaa toukokuussa 1920.
Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin painolastissa Falmouthista Herring Coveen Nova Scotiaan 27.5. - 19.7.1920.
Merikapteeni Johannes Nyroos (1885 - 1947). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkissa Carradale 1919 - 1920. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 8/1945.
Merikapteeni Uno Andersson (1891 - 1961). Hän toimi päällikkönä teräsfregatissa Pampa myös vuonna 1922. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
Alus myytiin romutettavaksi Saksaan 26.7.1923.
Matkoja vuosina 1920 - 1922
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: Barque's Protracted Voyage (Adelaide) The Advertiser, 27 November 1916, page 8
Bent, D.P.: Burning of Inverclyde With Notes on Inver Line Sea Breezes Vol. X, No. 99, February 1928 p. 330-333
Grönstrand, Lars: Gångna Tiders Skepp fil.mag. Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo Åbo 1965 440 s., (s. 141-143)
Itä-Häme: Merikapteeni J.R.Nyroos 60-vuotias Itä-Häme 95/1945, 25.8.1945
Kuollut. J.R. Nyroos Itä-Häme 21/1947, 22.2.1947
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 121) ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil: The Last of the Windjammers Vol. I Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1927 518 pp. (p. 13-14) (ISBN 0 85174 113 4)
The Last of the Windjammers Vol. II Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1929 443 pp. (p. 305-306) (ISBN 0 85174 114 2)
Nikula, Oscar: Åbo Sjöfarts Historia II:2 Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930 233 s. (s.129-130, 132)
The Register: A Long and Adventurous Voyage (Adelaide) The Register, 27 November 1916, page 4
Sea Breezes: Eventful Career of the "Inverclyde" Sea Breezes Vol. 62, No. 505 January 1988 p. 17-19
Suomen Merenkulku: 50 år. Sjökapten Uno Frithiof Andersson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1941 s. 295
60 vuotta - 60 år. Sjökapten Johannes Rufus Nyroos Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1945 s. 274
60 år. Sjökapten Uno Frithiof Andersson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1951 s. 229
70 år. Sjökapten Uno Frithiof Andersson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1961 s. 303
Sjökapten Uno Frithiof Andersson. In memoriam
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1961 s. 342
Västra Finland: Värdefull tillökning i Åbo handelsflotta Västra Finland 52/1920, 6.5.1920 s. 1
Copyright © Jukka Mikkola