Inverclyde

Malcolm M. Brodie Shipping Collection. State Library Victoria.

Teräsparkki
Tunnuskirjaimet:			THBJ
Rakentaja:				Russell & Co., Port Glasgow 1897 - 1898, Skotlanti
Vesillelasku:				Kingston yard, 14.04.1898
Vetoisuus:				1683,84 brt, 1524,81 nrt
Kantavuus:				2750 dwt, kivihiililasti 2715 tonnia, vehnälasti 33352 säkkiä
Mitat:					78,55 x 11,55 x 6,96 m
Omistaja:
Rederi Ab Aura, Turku (Åbo)		17.05.1920 - 26.07.1923
Päälliköt:
Johannes Rufus Nyroos (1885-1947)	1920 - 1922
Uno Frithiof Andersson (1891-1961)	1922 - 12.01.1923

Teräsparkki rakennettiin varustamolle George Milne & Co. (The Inver Line) Aberdeeniin. Neitsytmatka purjehdittiin kivihiililastissa Greenockista Monte Videoon 4.6. - 8.8.1898.

Matkalla New Yorkista Port Adelaideen alus kärsi rikivaurion, jonka aiheutti korkea maininki 14.2.1916 paikassa lat.= 39º38'E, long.= 26º55'I. Voimakkaasti rullaava parkki menetti isomaston ja mesaanimaston topin. Alus joutui menemään hätäsatamaan East Londoniin, jonne se saapui 24.2.1916. Lastina oli terästankoja, teräslevyjä ja autoja. Matka jatkui korjausten jälkeen 11.10.1916 ja määräsatamaan saavuttiin 25.11.1916. Matka oli alkanut New Yorkista 30.11.1915, joten siihen meni aikaa melkein vuosi.

Vuonna 1918 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1918 Sailing Vessels omistaja on varustamo New York & Pacific Steamship Co. Liverpoolista.      

Suomeen parkki ostettiin samalta varustamolta hintaan 41 250 puntaa toukokuussa 1920.

Inverclyde.jpg (43740 bytes)

Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin painolastissa Falmouthista Herring Coveen Nova Scotiaan 27.5. - 19.7.1920.

Merikapteeni Johannes Nyroos (1885 - 1947). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkissa Carradale 1919 - 1920. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 8/1945.

Merikapteeni Uno Andersson (1891 - 1961). Hän toimi päällikkönä teräsfregatissa Pampa myös vuonna 1922. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Alus myytiin romutettavaksi Saksaan 26.7.1923.

Matkoja vuosina 1920 - 1922

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		Barque's Protracted Voyage 
(Adelaide)		The Advertiser, 27 November 1916, page 8
Bent, D.P.:		Burning of Inverclyde
			With Notes on Inver Line
			Sea Breezes Vol. X, No. 99, February 1928
			p. 330-333
Grönstrand, Lars:	Gångna Tiders Skepp
fil.mag.		Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
			Åbo 1965
			440 s., (s. 141-143)
Itä-Häme:		Merikapteeni J.R.Nyroos 60-vuotias
			Itä-Häme 95/1945, 25.8.1945
			Kuollut. J.R. Nyroos
 			Itä-Häme 21/1947, 22.2.1947
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 121)
			ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil:		The Last of the Windjammers Vol. I
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1927
			518 pp. (p. 13-14)
			(ISBN 0 85174 113 4)	
			The Last of the Windjammers Vol. II
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1929
			443 pp. (p. 305-306)
			(ISBN 0 85174 114 2)
Nikula, Oscar:		Åbo Sjöfarts Historia II:2
			Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930
			233 s. (s.129-130, 132)
The Register:		A Long and Adventurous Voyage
(Adelaide)		The Register, 27 November 1916, page 4
Sea Breezes:		Eventful Career of the "Inverclyde"
			Sea Breezes Vol. 62, No. 505 January 1988
			p. 17-19
Suomen Merenkulku:	50 år. Sjökapten Uno Frithiof Andersson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1941 s. 295			
			60 vuotta - 60 år. Sjökapten Johannes Rufus Nyroos
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1945 s. 274
			60 år. Sjökapten Uno Frithiof Andersson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1951 s. 229
			70 år. Sjökapten Uno Frithiof Andersson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1961 s. 303
			Sjökapten Uno Frithiof Andersson. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1961 s. 342
Västra Finland:		Värdefull tillökning i Åbo handelsflotta
			Västra Finland 52/1920, 6.5.1920 s. 1

 

			Copyright © Jukka Mikkola