Ira ex Gwrtheyrn Castle
Kapteenintaulu Irasta.jpg (37103 bytes)

© Taulun omistaa Karl - Johan Lindborg.

Rautaparkki
Tunnuskirjaimet:				VMKN
Rakentaja:					Osbourne, Graham & Co., Sunderland 1875 - 1876, Englanti
Vesillelasku:					Hylton, 14.01.1876 
Vetoisuus:					795,09 brt, 751,02 nrt
Kantavuus:					1250 dwt, kivihiililasti 1200 tonnia, brikettilasti 1190 tonnia, suolalasti 1240 tonnia
Mitat:						61,70 x 9,64 x 5,76 m
Miehistö:					1+3+1+22
Omistajat:
Jakobstads Rederi Ab, Pietarsaari		02.04.1913 - 05.04.1917 
Oy Tonnage Ab, Rauma				05.04.1917 - 19.11.1919
Suomen Valtamerentakainen Kauppa Oy, Helsinki	19.11.1919 - 1922 syyskuu
Päälliköt:
Torsten Viktor Röösgren (1877-1928)		1913 - 1914 heinäkuu
Wäinö Korhonen (1878-1922)			1919
August Samuel Saarinen (Rantama) (1890-1965)	1920 - 1921 syys/lokakuu
Samuel Wilhelm Asmi (1885-1925)			1921 syys/lokakuu - 1922

Laivan ensimmäinen omistaja oli R. Rees Walesin Caernarvonista.

Neitsytmatka purjehdittiin Sunderlandista Rio de Janeiroon, jonne lähdettiin 5.3.1876.

Vuonna 1906 laiva myytiin Antonio Gotussolle Portofinoon Italiaan.

Parkki ostettiin hintaan 38 000 markkaa Antonio Gotussolta ja se oli ostohetkellä Genovassa. Sieltä purjehdittiin Santa Polaan 14.4. - 28.4.1913. Santa Polasta vietiin ensimmäisenä rahtimatkana 1240 tonnin suolalasti Raaheen ja perille saavuttiin 28.6.1913. Uudeksi nimeksi tuli Ira.

Matkalla puutavaralastissa Viipurista Lontooseen laiva joutui ankaraan myrskyyn Itämerellä. Alus sai vahinkoja kansirakenteisiin ja kansilasti oli heitettävä yli laidan, jotta selviydyttiin. Matka purjehdittiin 14.11. - 21.12.1913.

Alus purjehti valtameriliikenteessä. Se kuljetti mm. paperilastin Helsingistä Rio de Janeiroon 10.10.1920 - 8.1.1921.

Ira 1921.jpg (72078 bytes)

Matkalla puutavaralastissa Viipurin Uuraasta Etelä-Afrikan Durbaniin  marraskuussa 1921 Itämerellä. A.I. Ingerttilä: Meren hengestä.

Laiva vei puutavaralastin Viipurin Uuraasta Etelä-Afrikan Durbaniin 27.10.1921 - 23.2.1922.

Ira 1922.jpg (64489 bytes)

Juhlaliputettuna Gävlessä  vuonna 1922. A.I. Ingerttilä: Meren hengestä.

Viimeinen matka tehtiin Gävlestä puutavaralastissa Lontooseen, jonne saavuttiin 9.9.1922.

Parkki myytiin Australiaan 26.10.1922 ja se sai alkuperäisen nimensä Gwrtheyrn Castle.

Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1923 omistaja Interstate Steamship Ld. (Scott Fell & Co.) ja aluksen kotipaikka on Sydney.

Laiva muutettiin hiiliproomuksi vuonna 1923 Sydneyssä, jossa tehtävässä se toimi ainakin vielä vuonna 1929.

Matkoja vuosina 1913 - 1922

Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands
Sjöfartstidning:	Fartygsköp
			Finlands Sjöfartstidning 15/1913, 12.4.1913 s. 3
			Barken Ira's senaste resa
			Finlands Sjöfartstidning 3/1914, 17.1.1914 s. 2
Ingerttilä, Aarno
Ilmari:			Meren hengestä
merikapteeni		Rauma 1982
			110 sivua (s. 9-24), kuvitettu
			ISBN 951-99377-8-1
Jakobstad:		Fartygsköp
			Jakobstad 26/1913, 5.4.1913 s. 1
			Ira av Jakobstad
			Jakobstad 7/1914, 24.1.1914 s. 2
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 122)
			ISBN 951-9064-31-1
Paavilainen, Marko:	Karjalasta kaukomaille
			Valtameri Osakeyhtiön ja sen edeltäjien vaiheet
			1913 - 1998
			Otavan Kirjapaino, Keuruu 1998
			386 s. (s. 121)
			ISBN 951-1-15883-X
Pedersöre:		Dödsfall. Sjökaptenen Torsten Röösgren
			Pedersöre 97/1928, 25.8.1928 s. 2	
Vartiainen, Hannu:	Rauman merenkulun historia
merikapteeni		Rauman merimuseo 2016
			606 sivua (s. 423)
			ISBN 978-952-68562-0-9

 

			Copyright © Jukka Mikkola