Isabel Browne
Ankkurissa Härnösandissa vuonna 1903. Helge Heikkinen (1910 - 1997): Tuntematon merimies.
Rautaparkki
Tunnuskirjaimet: TNVK
Rakentaja: Russell & Co., Port Glasgow 1885, Skotlanti
Vesillelasku: Kingston yard, 26.08.1885
Vetoisuus: 1315,50 brt, 1231,23 nrt
Kantavuus: kivihiililasti 2030 tonnia, vehnälasti 2023 tonnia = 44952 ctls (sentneriä), ohralasti 1736 tonnia = 79720 bushelia, puutavaralasti 2785 kuutiometriä
Painolasti: 500 tonnia
Mitat: 68,03 x 10,69 x 6,22 m
Omistajat:
Mathias August Troberg (1855-1935) ym.,
Vårdö 1903 toukokuu - 26.01.1915
Merenkulkuneuvos, merikapteeni August Troberg (1855 - 1935). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Alku 1894 - 1896. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Päälliköt:
Bruno Karl Anders Donner (1868-1925) 1903 kesäkuu - 1906 kesä/heinäkuu Karl Viktor Lindqvist (1868-1945) 1906 kesä/heinäkuu - 1910 syys/lokakuu Andreas Axmar Eriksson (1877-1953) 1910 syys/lokakuu - 26.01.1915
Rautaparkki rakennettiin varustamolle Browne, Watson & Co. Glasgowiin. Neitsytmatka purjehdittiin kivihiililastissa Glasgowista Rangooniin 12.10.1885 - 7.2.1886.
Ahvenanmaalle parkki ostettiin samalta varustamolta toukokuun lopussa 1903 hintaan 6000 puntaa = 155 000 markkaa. Varustamo oli rakennuttanut aluksen Itä-Intian liikenteeseen.
Bristolissa. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.
Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Leithistä Maarianhaminan kautta Ruotsin Hernösandiin, jonne saavuttiin 10.7.1903.
Merikapteeni Bruno Donner (1868 - 1925). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Ocean 1898 - 1901, rautafregatissa Endymion 1908 - 1911, nelimastoparkissa Frieda 1913 - 1916 ja nelimastoparkissa Port Stanley 1922 - 1924. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 46/1922.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Hernösandista Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin 17.8. - 3.12.1903.
Vuonna 1910 laiva kuljetti 23854 säkkiä vehnää Australian Fremantlesta Falmouthiin (25.3. - 5.8.1910). Purkaussatama oli Bristol, jonne saavuttiin 13.8.1910.
Saksalainen apuristeilijä Prinz Eitel Friedrich, päällikkönään korvettikapteeni Max V. Thierichens, kaappasi ja upotti aluksen räjäyttämällä illalla tammikuun 26 p:nä vuonna 1915 paikassa lat. = 30º30'E, long. = 24º45'L eteläisellä Atlantilla. Rautaparkki oli salpietarilastissa matkalla Chilen Taltalista kohti Englantia. Miehistöstä 13 vangittiin. Heidät laskettiin myöhemmin maihin 10.3.1915 Newport Newsissä, jonne apuristeilijä saapui. Siellä laiva internoitiin. Kolme miehistöön kuulunutta saksalaista oli liittynyt aikaisemmin apuristeilijän miehistöön. Isabel Browne oli lähtenyt Taltalista 5.12.1914 kohti Kanaalia.
Matkoja vuosina 1903 - 1915
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Daily Colonist: Isabel Browne in from Callao (Victoria, Vancouver Island) The Daily Colonist, October 3, 1913 page 16
The Evening Post: Eitel’s Captives to Go Home
(New York) The Evening Post, 18 March 1915
Heikkinen, Helge: Tuntematon merimies merikapteeni WSOY, Porvoo 1975 326 sivua (s.36-41)
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 123) ISBN 951-9064-31-1
Merimiehen Ystäwä: Tuhottuja suomalaisia laivoja Merimiehen Ystäwä 5/1915, 1.5.1915 s. 14 (80)
Morning Oregonian: Tars are Scarce (Portland) Morning Oregonian, 18 January 1906, page 12
Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate: From Buenos Aires Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 28 August 1907
The Isabel Browne Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 12 March 1913
The New York Press: German Cruiser Which Puts in to U.S. Port for Repairs The New York Press, 11 March 1915, page 2
The New York Times: Captives from Eitel Join in Protest The New York Times, 13 March 1915, page 2
The Register: German Sea Raider (Adelaide) The Register, 10 April 1915, page 10
The Scotsman: Launch at Port-Glasgow The Scotsman, 27 August 1885, page 4
Sjömanswännen: Sänkta finska fartyg Sjömanswännen 5/1915, 1.5.1915 s. 11 (s. 75)
Suomen Merenkulku: 70 år. Sjökapten Andreas Axmar Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1947 s. 176
Västernorrlands Allehanda: Ett ståtligt järnfartyg Västernorrlands Allehanda 189/1903, 18.8.1903
Åbo Tidning: Fartygsköp Åbo Tidning 156/1903, 12.6.1903 s. 4
Åbo Underrättelser: En och en halv månad som fånge på tyska Kryssaren Prinz Eitel Friedrich Isabel Brownes kapten berättar Åbo Underrättelser 117/1915, 1.5.1915 s. 3
Åland: Fartygsköp Åland 43/1903, 28.5.1903 s. 2
Ett förstklassigt segelfartyg Åland 56/1903, 2.7.1903 s. 3
Plötsligt dödsfall. Sjökaptenen Bruno Donner Åland 68/1925, 26.8.1925 s. 1, 2
August Troberg - in memoriam Åland 6/1935, 19.1.1935 s. 2
När Aug. Trobergs stoft vegs till den eviga vilan Åland 9/1935, 30.1.1935 s. 2-3
Ålands Sjöfart: 50 år sedan August Trobergs död Ålands Sjöfart 6/1985 s. 291
Copyright © Jukka Mikkola