Jalo
Valokuva on otettu Sharpnessin kuivatelakassa Englannissa, todennäköisesti tammikuussa 1877. Menossa on pohjan metallointi. Niilo Jussila (1917 - 1996): Uudenkaupungin laivat. .
Fregatti, rakennettu männystä ja tammesta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 1/1877.
Rakentaja: Hans Henrik Kjäldström (1830-1877), laivanrakennusmestari, Uusikaupunki 1876
Vesillelasku: 27.08.1876 kello 5 iltapäivällä
Vetoisuus: 1366 brt, 1279 nrt (754 lästiä)
Kantavuus: 2000 dwt, riisilasti 1914,5 tonnia = 19495 säkkiä, kivihiililasti 2000 tonnia, sokerilasti 1724 tonnia
Mitat: 64,07 x 11,05 x 7,16 m
Omistajat:
Frans Viktor Ertman, E.J. Savón, John Ramsell, B. Ch. Ertman ja Viktor Alexander Reims, Uusikaupunki 1876 - 1877 helmikuu Viktor Alexander Reims ym., Turku (Åbo) 1877 helmikuu - 1882 Firma V.A. Reims ym., Turku (Åbo) 1882 - 1886
Päälliköt:
Carl Fredrik Moberg (1847-1880) 1876 - 1879 joulukuu (kuoli Kapkaupungissa 4.1.1880 32-vuotiaana) Berndt August Ekbom (1848-1936) 1879 joulukuu - 01.06.1886 Johan Josef Schwela (1846-1928) 01.06.1886 - 1886 syyskuu
Fregatti oli kaikkein suurin puusta rakennettu alus Suomessa. Laiva oli varustettu rautarikillä.
Laivanrakennusmestari Hans Henrik Kjäldström (1830 - 1877). Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).
Laiva lähti Uudestakaupungista painolastissa Porin Reposaareen 21.9.1876 ja saapui perille 25.9.1876. Neitsytmatka tehtiin puutavaralastissa Gloucesteriin 27.10. - 2.12.1876.
Kauppias F.W. Ertman (1832 - 1892). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Alus purjehti Euroopan ja Kaukoidän välisessä liikenteessä. Fregatti oli 1942 tonnin kivihiililastissa Sunda- salmessa matkalla Cardiffista Hongkongiin 13.6.1877. Määräsatamaan saavuttiin 2.7.1877.
Kapteenintaulu on maalattu todennäköisesti Hongkongissa vuonna 1878. Forum Marinum.
Kauppias V.A. Reims (1820 - 1882). Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2
Matkalla Rangoonista Falmouthiin aluksen päällikkö sairastui ja laiva joutui menemään Kapkaupunkiin, jonne saavuttiin 18.12.1879. Päällikkö kuoli 4.1.1880 Kapkaupungissa. Fregatti jatkoi matkaa Kapkaupungista 31.12.1879 ja saapui Plymouthiin 4.3.1880.
Vuonna 1884 matkalla sokerilastissa Jaavan Banjoewangista Falmouthiin f.o. laiva joutui ankaraan myrskyyn ja kovaan merenkäyntiin 26.3.1884. Alus joutui menemään myrskyvaurioiden vuoksi vuotavana hätäsatamaan St. Helenalle, jonne laiva saapui 14.4.1884. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin sokerilastissa 26.4.1884 Falmouthiin, jonne tultiin vuotavana 20.6.1884. Fregatti oli lähtenyt Jaavan Banjoewangiesta 2.2.1884. Hinaaja Emperor hinasi fregatin Falmouthista Lontooseen 26. - 28.6.1884.
Merikapteeni B.A. Ekbom (1848 - 1936) Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1931).
Merikapteeni J.J. Schwela ( 1846 - 1928). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 11/1926.
Laiva purjehti matalikolle Cork Sandin luona Harwichin ulkopuolella 17.9.1886 kello puoli kaksi aamuyöllä ollessaan puutavaralastissa matkalla Malagalle. Kansilasti heitettiin mereen ja isomasto kaapattiin (katkaistiin). Fregatti saatiin irti matalikolta kolmen hinaajan avulla 20.9.1886. Vuotava alus hinattiin Harwichiin 24.9. ja sieltä Lontooseen 25.9.1886, jossa se myytiin vaurioituneena.
Matkoja vuosina 1876 - 1886
Kirjoja ja kirjoituksia:
Ahto, K.A.: Silmäys Suomen merenkulun kehitykseen III merikapteeni Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1941 s. 209-212
Essex Standard: The vessel ashore on the West Rocks Essex Standard, 25 September 1886, page 2
Evening Star: A vessel on the Cork Sands Evening Star 485/1886, 18 September 1886, page 3
Finlands Allmänna Tidning: Fartygsutskjutning Finlands Allmänna Tidning 193/1876, 22.8.1876 s. 2
Fregattskeppet Jalo från Nystad försåldt Finlands Allmänna Tidning 31/1877, 7.2.1877 s. 1
Folkwännen: Om skeppet Jalos från Åbo strandning vid Harwich Folkwännen 224/1886, 28.9.1886 s. 3
Hangö: Kapten J.J. Schwela död Hangö 51/1928, 3.5.1928 s. 2
Jussila, Niilo: Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 26) ISBN 951-99912-9-8
Länsi-Uusimaa: Kapteeni J.J. Schwela kuollut Länsi-Uusimaa 34/1928, 4.5.1928 s. 2
Paasio, Veikko: Uudenkaupungin suuri laivanrakennuskausi 1857-1876 Uusikaupunki 1933 104 sivua (s. 58-59)
Sanomia Turusta: Laiva Jalo Uudessakaupungissa myyty
Sanomia Turusta 10/1877, 7.2.1877 s. 2
Satakunta: Uusi laiva Jalo työnnettiin vesille Satakunta 35/1876, 2.9.1876 s. 3
Schwela, John: Minnen från gamla sjömanstider sjökapten Åbo Underrättelser 175/1916, 2.7.1916 s. 3 Åbo Underrättelser 182/1916, 9.7.1916 s. 3 Åbo Underrättelser 76/1916, 11.7.1916 s. 2 Åbo Underrättelser 79/1916, 18.7.1916 s. 2 Åbo Underrättelser 80/1916, 20.7.1916 s. 2 Åbo Underrättelser 81/1916, 22.7.1916 s. 2 Åbo Underrättelser 82/1916, 25.7.1916 s. 2 Åbo Underrättelser 83/1916, 27.7.1916 s. 2 Åbo Underrättelser 203/1916, 30.7.1916 s. 3
Suomen Merenkulku: Berndt August Ekbom 75 år
Finlands Sjöfart - /Suomen Merenkulku 48/1922, s. 359
Två sjöveteraner (kapt. H.W. Snellman och kapt. J.J. Schwela) Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1926, s. 281
Berndt August Ekbom 80 år
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1927, s. 346
Dödsfall. Sjökaptenen J.J. Schwela
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1928, s. 195
Dödsfall. Sjökaptenen Berndt August Ekbom
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1936, s. 129
Uudenkaupungin Sanomat: Hans Henrik Kjäldström Uudenkaupungin Sanomat 41/1933, 8.4.1933 s. 3
Varpe, Maj-Britt: Fregatti Jalon kapteenin kirjeet Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 2002-2003 Uusikaupunki 2003 200 sivua (s. 143-166)
Åbo Tidning: Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse Åbo Tidning 53/1885, 24.2.1885 s. 2
Skeppsnyheter Åbo Tidning 256/1886, 21.9.1886 s. 4
Skeppsnyheter Åbo Tidning 261/1886, 26.9.1886 s. 3
Åbo Underrättelser: Fartygsutskjutning Åbo Underrättelser 192/1876, 21.8.1876 s. 2
Dödsfall. Viktor Alexander Reims Åbo Underrättelser 59/1882, pv. 2.3.1882 s. 1, 2
Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse Åbo Underrättelser 56/1887, 27.2.1887 s. 1
Copyright © Jukka Mikkola