Julia
Fregatti, tasasaumainen kovapuusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 1/1869.
Tunnuskirjaimet: TFBW
Rakentaja: Avondale, Nova Scotia 1868, Kanada
Vesillelasku: 1868
Vetoisuus: 1110 brt, 1042,76 nrt
Kantavuus: kivihiililasti 1780 tonnia
Mitat: 53,42 x 11,38 x 7,24 m
Miehistö: 14
Omistaja:
Johan Magnus Eklund, Turku (Åbo) 16.01.1890 - 06.08.1897
Päällikkö:
Johan Magnus Eklund (1849-1926) 16.01.1890 - 06.08.1897
Fregatti rakennettiin A. Gibsonille Liverpooliin.
Neitsytmatka purjehdittiin puutavaralastissa New Brunswickin St. Johnista Liverpooliin 25.11. - 30.12.1868.
Fregatti ostettiin A. Gibsonilta Liverpoolista ja se oli ostohetkellä Dünkirchenissä. Alus teki painolastissa matkan Dünkirchenistä Cardiffiin 11.2. - 16.2.1890. Sieltä tehtiin rahtimatka 1752 tonnin kivihiililastissa Rio de Janeiroon 3.4. - 27.5.1890.
Matkalla puutavaralastissa Alabaman Mobilesta Queensboroughiin laiva joutui hirmumyrskyyn 17.11.1890 paikassa lat. = 42º29'P, long. = 41º05'L. Myrskyssä alus menetti purjeita, laivan lasti siirtyi ja alus sai vaikean kallistuman. Lisäksi parkki alkoi vuotaa. Purjehdusta jatkettiin ja 28 päivää kestäneen yhtäjaksoisen pumppaamisen jälkeen päätettiin pyrkiä hätäsatamaan Portlandiin, jonne saavuttiin 19.12.1890. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin ja määräsatamaan saavuttiin 23.12.1890.
Vuonna 1897 matkalla pitchpine-lastissa Georgian Sapelosta Skotlannin Grangemouthiin laiva joutui maaliskuussa kovaan myrskyyn ja sai vuodon. Apuun tullut hinaaja hinasi laivan määräsatamaan, jonne saavuttiin 4.4.1897. Lasti purettiin ja alus telakoitiin.
Alus lähti kivihiililastissa Leithistä kohti Montevideota 3.6.1897. Lastin havaittiin syttyneen tuleen 4.8.1897 aamulla kello 05.30 paikassa lat. = 19º40,5'E, long. = 36º17'L. Alus suuntasi kurssin kohti Brasilian Victoriaa. Lastia yritettiin sammuttaa, mutta tulta ei saatu sammumaan, vaan palo levisi.
6.8.1897 kello 12 oltiin noin 215 mailia Victoriasta. Veneet laskettiin vesille ja parkki jouduttiin jättämään iltapäivällä kello 3 paikassa lat. = 19º49,5'E, long. = 38º25'L Etelä-Atlantilla. Noin kaapelin etäisyydellä seurattiin aluksen paloa veneistä ja kello 10.30 illalla lastiluukku lensi ilmaan ja purjeet mastoissa syttyivät palamaan.
Haaksirikkopaikalta purjehdittiin molemmilla veneillä kohti Brasilian Victoriaa, jonne saavuttiin 9.8.1897 kello 5 iltapäivällä.
Sieltä miehistö matkusti höyrylaivalla Rio de Janeiroon 12.8.1897.
Merikapteeni J.M. Eklund (1849 - 1926) toimi päällikkönä mm. parkkilaivassa Paramatta 1899 - 1905. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 48/ 1922.
Kapteeni Eklund sai vastaanottaa Iso-Britannian hallitukselta lahjana merikiikarin pelastettuaan englantilaisen Rose of Sharon-aluksen 11-henkisen miehistön Etelä-Atlantilla 20.1.1886. Kiikarikotelon hopealaattaan on kirjoitettu:
"Presented by the british government to captain Johan Magnus Eklund of the russian ship "Libertas" in acknouledgment of his humanity and kindness to the shipwrecked crew of the "Rose of Sharon" burnt of sea, 20:th january 1886".
Merikapteeni J.M. Eklund (1849 - 1926). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 1/ 1926.
Matkoja vuosina 1890 - 1897
Kirjoja ja kirjoituksia:
Eklund, J.M.: Minnen från hav och hamn Kapten Med eld i lasten på Atlanten Åbo Underrättelser 43/1916, 13.2.1916 s. 3-4
Minnen från inbördeskriget i Brasilien år 1893-1894 Åbo Underrättelser 231/1916, 27.8.1916 s. 3-4
Tredje branden i öppen sjö
Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 1/1926 s. 38-40
Min andra brand Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 10/1926 s. 268-269
Nikula, Oscar: Åbo Sjöfarts Historia II:2 Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930 233 s. (s. 156-157, 212-213)
Suomen Merenkulku: En 75-åring. Kapten J.M. Eklund Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 4/1924 s. 105
Kapten J.M. Eklund död. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 1/1926 s. 21
Kapten J.M. Eklunds jordfästning Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 2/1926 s. 55
Åbo Underrättelser: Hedersgåfwa
Åbo Underrättelser 264/1887, 29.9.1887 s. 1-2
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 56/1892, 27.2.1892 s. 2
Om skeppet "Julias" brand...
Åbo Underrättelser 244/1897, 9.9.1897 s. 2
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 58/1898, 1.3.1898 s. 1
Dödsfall. Sjökapten Johan Magnus Eklund Åbo Underrättelser 25/1926, 26.1.1926 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola