Killoran
killoran.jpg (11752 bytes)

Ankkurissa. Sea Breezes No. 93, Vol. X. August, 1927.

Teräsparkki
Tunnuskirjaimet:				TPQG/OHPW
Rakentaja:					Ailsa Shipbuilding Co., Troon 1899 - 1900, Skotlanti
Vesillelasku:					30.06.1900
Vetoisuus:					1816,98 brt, 1523,41 nrt
Kantavuus:					3060 dwt, puutavaralasti 950 standarttia, vehnälasti 3000 tonnia = 37721 säkkiä, 
						kivihiililasti 2910 tonnia
Mitat:						82,00/77,70 x 11,90 x 6,90 m (syväys täydessä lastissa 5,40 m)
Miehistö:					1+2+16 (1940)
Omistaja:	
Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina	07.02.1924 - 1936
Rederi Ab Killoran (Erikson),	
Maarianhamina					1936 - 10.8.1940
Päälliköt:
Karl Johan Eriksson (1871-1956)			1924 - 1927 elokuu
Ragnar Lindholm (1894-1975)			1927 elokuu - 1930 heinäkuu
Hugo Donatus Karlsson (1897-1973)		1930 heinäkuu - 1932
Arthur Alexander Söderlund (1898-1954)		1932 - 1933, 06.01.1940 - 26.02.1940
Viktor Verner Björkfelt (1900-1982)		1933 - 1937 kesäkuu
Allan Edvin Fallström (1903-1970)		1937 kesäkuu - 1938
Karl Algot Leman (1912-1964)			28.07.1938 - 06.01.1940, 26.02.1940 - 10.08.1940

Teräsparkki rakennettiin varustamolle Killoran Barque Company Glasgowiin. Neitsytmatkan purjehdittiin kivihiililastissa Skotlannin Ardrossanista Monte Videoon 25.8. - 23.10.1900.

Vuonna 1909 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1909 Sailing Vessels laivan omistaja on Killoran Bk. Co. Ld. (J. Browne) Glasgowista.

Vuonna 1911 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1911 Sailing Vessels laivan omistaja on Killoran Bk. Co. Ld. (J. Hardie & Co.) Glasgowista.

Ahvenanmaalle alus ostettiin varustamolta J. Hardie & Co. Glasgowista hintaan 2650 puntaa. Ostohetkellä laiva oli ylösmakaamassa Essexin River Blackwaterissa. Teräsparkki toimi myös koululaivana.

Ensimmäinen rahtimatka tehtiin kivihiilastissa Skotlannin Grangemouthista Chilen Antofagastaan, jonne lähdettiin 25.4.1924. Määräsatamaan saavuttiin 8.8.1924. 

Matkalla hiililastissa Australian Newcastlesta Perun Callaoon kaksi ruorimiestä huuhtoutui mereen ja hukkui hirmumyrskyssä huhtikuun 26 p:nä vuonna 1926. Samalla ruori ja ohjauskompassi menivät myös yli buurin. Meri löi yli koko aluksen ja vei mm. vasemman puoleisen pelastusveneen mennessään. Hirmumyrskyn voimakkuus oli SW/12 boforia. Matka tehtiin 1.4. - 10.6.1926.

Vuonna 1930 matkalla Yhdysvaltain Newportista Venezuelan Puerto Cabelloon parkki joutui ankaraan myrskyyn 21. tammikuuta, jolloin yksi mies ja kaksi venettä menetettiin. Matka tehtiin 44 päivässä 13.1. - 26.2.1930.

Matkalla vehnälastissa Wallaroosta Lontooseen ruotsalainen oppilas huuhtoutui mereen ja hukkui myrskyssä Kap Hornissa 6.5.1931. Matka purjehdittiin 17.4. - 17.8.1931.

Killoran SB.jpg (6570 bytes)

Copenhagen Sound. Sea Breezes No. 192, Vol. XX. November, 1935 by officer Eckford. Captain Arnold Ridyard.

Laiva purjehti painolastissa Göteborgista Australian Port Lincolniin 82 vuorokaudessa 7.11.1935 - 29.1.1936.

Killoran tokassa. Hull Museums Collections.

Matkalla Cardiffista kivihiililastissa Buenos Airesiin laiva sai pohjakosketuksen Banco Chicon luona 5.5.1940 ja joutui yhteentörmäykseen troolari Manecon kanssa 12.5.1940.

Saksalainen apuristeilijä (hilfskreuzer) Widder, päällikkönään korvettikapteeni Helmut von Ruckteschell upotti räjäyttämällä ja tykkitulella aluksen noin 420 mailia Azorien Hortasta lounaaseen paikassa lat. = 33º06'P, long. = 34º17'L elokuun 10 p:nä vuonna 1940. Miehistö (19 henkeä) vangittiin sitä ennen, mutta pääsi palaamaan myöhemmin Suomeen.

Alus oli ollut 2500 tonnin maissilastissa ja 500 tonnin sokerilastissa matkalla Buenos Airesista Las Palmasiin.

Killoran uppoaa 1.jpg (15931 bytes)

Killoran uppoaa 2.jpg (11942 bytes)

Alus uppoaa 10.8.1940. Meddelanden från Sjöhistoriska museet vid Åbo Akademi n:o 10.

Saksalaisessa sota-ajan uutiskatsauksessa Die Deutsche Wochenschau Nr. 547 on filmiä Killoranin upotuksesta filmin loppuosassa, jota voi katsoa Youtubessa.

Sisarlaiva oli teräsparkki Kildalton, joka laskettiin vesille 29.11.1902.

Matkoja vuosina 1924 - 1940

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		Captain Tells Story of "Uneventful Voyage"
(Adelaide)		The Advertiser, 21 January 1938, page 11
Anderson, John:		Last Survivors in Sail
			Percival Marshall & Co., Ltd.
			London 1948
			71 pp. (p. 21-23), ill.
Auckland Star:		Long Trip Ends
			Auckland Star, 10 April 1939, page 14
			I Saw A Ship A-Sailing
			Auckland Star, 13 May1939, page 15
Backman, Alex:		Med 3 m.bk. Killoran som fraktsökande London, Port Lincoln,
sjökapten		Peru
			Ålands Sjöfart & Handel 1/93 s. 26-28
Blyth News:		Windjammer’s Figurehead
			Blyth News, 3 July 1933, page 2
Bowen, Frank C.:	Surviving Square-Riggers
			The Old "Killoran" Chartered Again
			Liverpool Journal of Commerce, 17 February 1940, page 2
			Overdue...
			Liverpool Journal of Commerce, 21 September 1940, page 2
			History of John Hardie and Company
			Liverpool Journal of Commerce, 7 December 1940, page 2
Brennecke, Jochen:	Das grosse Abenteuer
			Deutsche Hilfkreuzer 1939-1945
			Koehlers Verlagsgesellschaft, 
			Biberach an der Riss
			Germany 1958
			480 Seiten (s. 81, 192, 417)
"Chief":		Bk. Killorans senaste resa
(I styrman)		En seglats som var nära att bli dess sista
			Brev till Finlands Sjöfart (South Pacific Ocean 4.6.26)
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1926 s. 205-210
Chronicle:		Before the Mast (Pictures by C.T. Pellum)
(Adelaide)		Chronicle, 26 January 1929, page 40 
Collan, Y.:		Myrskyjä ja maarianhaminalaisia. Pakinaa Lontoon tokista.
			Turun Sanomat 332/1928, 3.12.1928 s. 2
Colton, J. Ferrell:	Last of the Square-rigged Ships
Captain			G.P. Putnam's Sons
			New York 1937
			288 pp. (p. 137-139)
			With 74 Illustrations 
Derby, William L. A.:	The Tall Ships Pass
			David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970
			427 pp., 66 pages with 95 b/w photos
			(p. 72, 91, 94, 121, 327-328, 330-331) 
			ISBN 0-7153-4952-X
Dundee Courier:		Barque Launched at Troon
			Dundee Courier, 2 July 1900, page 2
Ferris, W.R.:		Sailing a Windjammer for a Shilling a Month
			Sea Breezes Vol. 66, No. 558 June 1992
			p. 480-482
Glasgow Herald:		Launches and Trial Trips
			Glasgow Herald, 2 July 1900, page 7
Greenhill, Basil & 
Hackman, John:		The Grain Races
			The Baltic background
			Conway Maritime Press
			London 1986
(Brigadier
I.R. Ferguson-Innes)	190 pp (p. 150-158)
Grönholm, Anna:		En vilig stuert
			Växer inte på träd
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2011-2012:24
			Mariehamn 2012
			139 s. (s. 59-61)
			ISBN 978-952-99971-5-2
			ISSN 0788-799X
Grönstrand, Lars:	Stålbarkskeppet "Killoran"
fil.mag.		Finländska seglare IV
			Meddelanden från Sjöhistoriska museet
			vid Åbo Akademi n:o 10
			Åbo 1947, 48 s. (s. 40-47), ill.
			Åländska skeppsporträtt i ord och bild
			Mariehamn 1978
			Ålands Tidnings-Tryckeri Ab
			291 sivua (s. 114-121)
			ISBN 951-99156-9-9
Heikkinen, Helge:	Vaarallisilla vesillä
merikapteeni		WSOY, Porvoo 1960
			383 sivua (s. 166-170)
Helsingin Sanomat:	Suomalainen parkki pyörremyrskyssä Tyynellä valtamerellä
			Helsingin Sanomat 15/1927, 16.1.1927 s. 8
			Haaksirikko vai kaappaus?
			Helsingin Sanomat 315/1940, 19.11.1940 s. 5
			"Killoranin" miehillä vaiherikas kotimatka
			Helsingin Sanomat 15/1941, 17.1.1941 s. 3
Hufvudstadsbladet:	Stålbarken Killoran har sänkts
			Hufvudstadsbladet 324/1940, 28.11.1940
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 687-690)
Kåhre, Karl:		100 år sedan Gustaf Erikson föddes
sjökapten		Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
			The Gustaf Erikson Fleet
			Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
			Till minnet av sjökapten Verner Björkfelt
			Ålands Sjöfart 6/1982 s. 251
Larne Times:		Australian Grain Race (Figurehead of the Killoran)
(Antrim, North Ireland)	Larne Times, 30 June 1934, page 8
Leman, K.A.:		Sänkningen av barken "Killoran"
sjökapten		(Leman's sjöförklaring)
			Ålands Sjöfart 1/1941 s. 11-12 
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 124)
			ISBN 951-9064-31-1
Marvia, P.:		"Minä kierrän vain Kalifornian ja jälleen palajan"
			Helsingin Sanomat 227/1935, 25.8.1935 s. 19
The Mercury:		Notes of the Day
(Hobart)		The Mercury, 16 July 1927, page 8
Morgan, Hugh:		Old P.A.C. Boy Before The Mast
			The Mail, 19 August 1933, 1S
New Zealand Herald:	Finnish barque reaches Auckland yesterday
			New Zealand Herald, 10 April 1939, page 11
			74 days at Sea
			New Zealand Herald, 10 April 1939, page 11
Paine, Lincoln Paxton:	Ships of the World
			A Historical Encyclopedia
			Houghton Mifflin Company, New York
			United States of America 1997
			680 p.  (p. 286)
			ISBN 0-395-71556-3
Port Lincoln Times:	Voyage of Adventure
			Port Lincoln Times, 23 December 1927, page 5
			Windjammer Call at Port Lincoln
			Port Lincoln Times, 21 January 1938, page 1 
The Register:		Storm-Tossed Barque
(Adelaide)		The Register, 18 September 1911, page 6
Saarni, A.:		Autioilla leveysasteilla
			Merimiehen Ystävä 10/1960
			På ödsliga breddgrader
			Sjömansvännen 10/1960 s. 149-151
Sarpsborg Arbeiderblad:	Killoran - siste frakteseilskute i Glomma
			Sarpsborg Arbeiderblad 241/1986, 18.10.1986 side 29
Seligman, Adrian:	The Slope of the Wind
			Seafarer Books, London 1994
			219 pp, ill.
			ISBN 0-85036-443-4
Schmalenbach, Paul:	Die deutschen Hilfkreuzer 1895-1945
			Verlag Gerhard Stalling AG, Oldenburg
			Germany 1977
			143 Seiten (s. 95, 139)
			ISBN 3-7979-1877-1
Shields Daily News:	Windjammmer’s Crew (a picture)
			Shields Daily News, 24 June 1933, page 4
Skiftevik, Joni:	Edessä tyrskyjä!
toimittaja		Kertomuksia merestä ja merenkulkijoista
			WS Bookwell Oy
			Porvoo 2004
			ISBN 951-0-29608-2
			317 sivua, kuvitettu 
			Helge Heikkinen: "Purjelaiva on vain episodi" (s. 62-68)
Sundbaum, David:	3 veckors kamp mot stormar och hav ombord s/v Killoran
			Åland 129/1941, 1.11.1941, s. 4-5
			En pooping på Biscaya med Killoran
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 17
			Stockholm 1981, s. 2-15
Sundberg, Göte:		Barken Killoran
sjökapten, museichef	Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1991-1992:4
			206 s. (s. 103-134)
			ISSN 0788-799X
			En otursförföljd befälhavare
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1995-1996:8
			Mariehamn 1996
			175 s. (s. 94-98)
			ISBN 952-90-8073-5
			ISSN 0788-799X
			Mordet på Killoran
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 29
			s. 2-16
			Sjömän ber till Gud
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2009-2010:22
			Mariehamn 2010
			157 s. (s. 38-43)
			ISSN 0788-799X
			ISBN 978-952-99971-3-8
Sunderland Daily Echo
and Shipping Gazette:	6000 miles Race to England
			Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 13 June 1932, page 1
			The Sailing Ship
			Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 14 June 1932, page 2
			Sunderland ’Museum’ of Seafaring Antiques (a picture of figurhead)
			Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 20 September 1938, page 2
Suomen Merenkulku:	Fartygsköp
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1924 s. 49
			Sjökrigets offer
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1940 s. 299
			50 år. Sjökapten Hugo Donatus Karlsson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1947 s. 219
			80 år. Sjökapten Karl Johan Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1951 s. 108
			70 år. Sjökapten Viktor Verner Björkfelt
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1970 s. 18
			Sjökapten Hugo Donatus Karlsson. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1973 s. 24
			75 år. Sjökapten Viktor Verner Björkfelt
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1975 s. 17
The Sydney Morning
Herald:			Finnish Barque. In Heavy Weather
			The Sydney Morning Herald, 17 November 1926, page 17
Werner, Gösta:		Trygg till sjöss
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 8
			Stockholm, s. 74-77
The West Australian:	Revival of Sail
(Perth)			Finnish Master's Experiences (Captain Lindholm)
			The West Australian, 24 January 1933, page 11
			Old Barques Sunk
			Killoran and Olivebank Gone
			The West Australian, 14 December 1940, page 7
Western Morning News:	Woman Serves As A.B. In Grain Ship
(Devon)			Western Morning News, 8 August 1936, page 6
Winchester, Clarence:	Mariehamn's Grain Fleet
			Shipping Wonders of the World
			The Amalgamated Press Ltd., London 1936
 			p. 750-760
Åland:			Fartygsköp
			Åland 12/1924, 9.2.1924 s. 2
			Stålbarken "Killoran" senaste svåra resa
			Åland 66/1926, 18.8.1926 s. 2
			Stbk. "Killoran" kolliderar med italiensk ångare
			Åland 76/1928, 22.9.1928 s. 2
			Man över bord på åländskt fartyg
			Åland 17/1930, 1.3.1930 s. 2
			Ålands storredare firar 25-årsjubileum
			Åland 18/1939, 14.2.1939 s. 4
			"Killoran" har haft osedvanligt lång resa - har fartyget blivit kapat?
			Åland 134/1940, 19.111940 s. 2
			Stålbarken "Killoran" har sannolikt sänkts
			Åland 138/1940, 28.11.1940 s. 2
			Stbk. "Killoran" sänktes redan den 10 augusti av ett tyskt kaparfartyg
			Åland 145/1940, 14.12.1940 s. 2
			När Killoran sänktes
			Åland 6/1941, 16.1.1941 s. 2
			Sjöförklaring avgavs i går beträffande sänkningen av barken "Killoran"
			Åland 17/1941, 11.2.1941 s. 2
			Gustaf Erikson 70 år idag
			Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
Ålands Nautical Club
r.f.:			Åländska sjömän under andra världskriget
			Mariehamn 1999 - Ålandstryckeriet
			260 s., (s. 21-22)
			ISBN 952-91-1248-3
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Gustaf Erikson
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
			Ålands Sjöfart 4/1942
			Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
			Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
			Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne
			Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
 
			Copyright © Jukka Mikkola