Killoran
Ankkurissa. Sea Breezes No. 93, Vol. X. August, 1927.
Teräsparkki
Tunnuskirjaimet: TPQG/OHPW
Rakentaja: Ailsa Shipbuilding Co., Troon 1899 - 1900, Skotlanti
Vesillelasku: 30.06.1900
Vetoisuus: 1816,98 brt, 1523,41 nrt
Kantavuus: 3060 dwt, puutavaralasti 950 standarttia, vehnälasti 3000 tonnia = 37721 säkkiä,
kivihiililasti 2910 tonnia
Mitat: 82,00/77,70 x 11,90 x 6,90 m (syväys täydessä lastissa 5,40 m)
Miehistö: 1+2+16 (1940)
Omistaja:
Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina 07.02.1924 - 1936 Rederi Ab Killoran (Erikson), Maarianhamina 1936 - 10.8.1940
Päälliköt:
Karl Johan Eriksson (1871-1956) 1924 - 1927 elokuu Ragnar Lindholm (1894-1975) 1927 elokuu - 1930 heinäkuu Hugo Donatus Karlsson (1897-1973) 1930 heinäkuu - 1932 Arthur Alexander Söderlund (1898-1954) 1932 - 1933, 06.01.1940 - 26.02.1940 Viktor Verner Björkfelt (1900-1982) 1933 - 1937 kesäkuu Allan Edvin Fallström (1903-1970) 1937 kesäkuu - 1938 Karl Algot Leman (1912-1964) 28.07.1938 - 06.01.1940, 26.02.1940 - 10.08.1940
Teräsparkki rakennettiin varustamolle Killoran Barque Company Glasgowiin. Neitsytmatkan purjehdittiin kivihiililastissa Skotlannin Ardrossanista Monte Videoon 25.8. - 23.10.1900.
Vuonna 1909 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1909 Sailing Vessels laivan omistaja on Killoran Bk. Co. Ld. (J. Browne) Glasgowista.
Vuonna 1911 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1911 Sailing Vessels laivan omistaja on Killoran Bk. Co. Ld. (J. Hardie & Co.) Glasgowista.
Ahvenanmaalle alus ostettiin varustamolta J. Hardie & Co. Glasgowista hintaan 2650 puntaa. Ostohetkellä laiva oli ylösmakaamassa Essexin River Blackwaterissa. Teräsparkki toimi myös koululaivana.
Ensimmäinen rahtimatka tehtiin kivihiilastissa Skotlannin Grangemouthista Chilen Antofagastaan, jonne lähdettiin 25.4.1924. Määräsatamaan saavuttiin 8.8.1924.
Matkalla hiililastissa Australian Newcastlesta Perun Callaoon kaksi ruorimiestä huuhtoutui mereen ja hukkui hirmumyrskyssä huhtikuun 26 p:nä vuonna 1926. Samalla ruori ja ohjauskompassi menivät myös yli buurin. Meri löi yli koko aluksen ja vei mm. vasemman puoleisen pelastusveneen mennessään. Hirmumyrskyn voimakkuus oli SW/12 boforia. Matka tehtiin 1.4. - 10.6.1926.
Vuonna 1930 matkalla Yhdysvaltain Newportista Venezuelan Puerto Cabelloon parkki joutui ankaraan myrskyyn 21. tammikuuta, jolloin yksi mies ja kaksi venettä menetettiin. Matka tehtiin 44 päivässä 13.1. - 26.2.1930.
Matkalla vehnälastissa Wallaroosta Lontooseen ruotsalainen oppilas huuhtoutui mereen ja hukkui myrskyssä Kap Hornissa 6.5.1931. Matka purjehdittiin 17.4. - 17.8.1931.
Copenhagen Sound. Sea Breezes No. 192, Vol. XX. November, 1935 by officer Eckford. Captain Arnold Ridyard.
Laiva purjehti painolastissa Göteborgista Australian Port Lincolniin 82 vuorokaudessa 7.11.1935 - 29.1.1936.
Killoran tokassa. Hull Museums Collections.
Matkalla Cardiffista kivihiililastissa Buenos Airesiin laiva sai pohjakosketuksen Banco Chicon luona 5.5.1940 ja joutui yhteentörmäykseen troolari Manecon kanssa 12.5.1940.
Saksalainen apuristeilijä (hilfskreuzer) Widder, päällikkönään korvettikapteeni Helmut von Ruckteschell upotti räjäyttämällä ja tykkitulella aluksen noin 420 mailia Azorien Hortasta lounaaseen paikassa lat. = 33º06'P, long. = 34º17'L elokuun 10 p:nä vuonna 1940. Miehistö (19 henkeä) vangittiin sitä ennen, mutta pääsi palaamaan myöhemmin Suomeen.
Alus oli ollut 2500 tonnin maissilastissa ja 500 tonnin sokerilastissa matkalla Buenos Airesista Las Palmasiin.
Alus uppoaa 10.8.1940. Meddelanden från Sjöhistoriska museet vid Åbo Akademi n:o 10.
Saksalaisessa sota-ajan uutiskatsauksessa Die Deutsche Wochenschau Nr. 547 on filmiä Killoranin upotuksesta filmin loppuosassa, jota voi katsoa Youtubessa.
Sisarlaiva oli teräsparkki Kildalton, joka laskettiin vesille 29.11.1902.
Matkoja vuosina 1924 - 1940
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: Captain Tells Story of "Uneventful Voyage" (Adelaide) The Advertiser, 21 January 1938, page 11
Anderson, John: Last Survivors in Sail Percival Marshall & Co., Ltd. London 1948 71 pp. (p. 21-23), ill.
Auckland Star: Long Trip Ends Auckland Star, 10 April 1939, page 14
I Saw A Ship A-Sailing Auckland Star, 13 May1939, page 15
Backman, Alex: Med 3 m.bk. Killoran som fraktsökande London, Port Lincoln, sjökapten Peru Ålands Sjöfart & Handel 1/93 s. 26-28
Blyth News: Windjammer’s Figurehead Blyth News, 3 July 1933, page 2
Bowen, Frank C.: Surviving Square-Riggers The Old "Killoran" Chartered Again Liverpool Journal of Commerce, 17 February 1940, page 2
Overdue... Liverpool Journal of Commerce, 21 September 1940, page 2
History of John Hardie and Company Liverpool Journal of Commerce, 7 December 1940, page 2
Brennecke, Jochen: Das grosse Abenteuer Deutsche Hilfkreuzer 1939-1945 Koehlers Verlagsgesellschaft, Biberach an der Riss Germany 1958 480 Seiten (s. 81, 192, 417)
"Chief": Bk. Killorans senaste resa
(I styrman) En seglats som var nära att bli dess sista
Brev till Finlands Sjöfart (South Pacific Ocean 4.6.26)
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1926 s. 205-210
Chronicle: Before the Mast (Pictures by C.T. Pellum) (Adelaide) Chronicle, 26 January 1929, page 40
Collan, Y.: Myrskyjä ja maarianhaminalaisia. Pakinaa Lontoon tokista. Turun Sanomat 332/1928, 3.12.1928 s. 2
Colton, J. Ferrell: Last of the Square-rigged Ships Captain G.P. Putnam's Sons New York 1937 288 pp. (p. 137-139) With 74 Illustrations
Derby, William L. A.: The Tall Ships Pass David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970 427 pp., 66 pages with 95 b/w photos (p. 72, 91, 94, 121, 327-328, 330-331) ISBN 0-7153-4952-X
Dundee Courier: Barque Launched at Troon Dundee Courier, 2 July 1900, page 2
Ferris, W.R.: Sailing a Windjammer for a Shilling a Month Sea Breezes Vol. 66, No. 558 June 1992 p. 480-482
Glasgow Herald: Launches and Trial Trips Glasgow Herald, 2 July 1900, page 7
Greenhill, Basil & Hackman, John: The Grain Races The Baltic background Conway Maritime Press London 1986 (Brigadier I.R. Ferguson-Innes) 190 pp (p. 150-158)
Grönholm, Anna: En vilig stuert Växer inte på träd Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2011-2012:24 Mariehamn 2012 139 s. (s. 59-61) ISBN 978-952-99971-5-2 ISSN 0788-799X
Grönstrand, Lars: Stålbarkskeppet "Killoran" fil.mag. Finländska seglare IV Meddelanden från Sjöhistoriska museet vid Åbo Akademi n:o 10 Åbo 1947, 48 s. (s. 40-47), ill.
Åländska skeppsporträtt i ord och bild Mariehamn 1978 Ålands Tidnings-Tryckeri Ab 291 sivua (s. 114-121) ISBN 951-99156-9-9
Heikkinen, Helge: Vaarallisilla vesillä merikapteeni WSOY, Porvoo 1960 383 sivua (s. 166-170)
Helsingin Sanomat: Suomalainen parkki pyörremyrskyssä Tyynellä valtamerellä Helsingin Sanomat 15/1927, 16.1.1927 s. 8
Haaksirikko vai kaappaus? Helsingin Sanomat 315/1940, 19.11.1940 s. 5
"Killoranin" miehillä vaiherikas kotimatka Helsingin Sanomat 15/1941, 17.1.1941 s. 3
Hufvudstadsbladet: Stålbarken Killoran har sänkts Hufvudstadsbladet 324/1940, 28.11.1940
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 687-690)
Kåhre, Karl: 100 år sedan Gustaf Erikson föddes sjökapten Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
The Gustaf Erikson Fleet Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Till minnet av sjökapten Verner Björkfelt
Ålands Sjöfart 6/1982 s. 251
Larne Times: Australian Grain Race (Figurehead of the Killoran) (Antrim, North Ireland) Larne Times, 30 June 1934, page 8
Leman, K.A.: Sänkningen av barken "Killoran" sjökapten (Leman's sjöförklaring) Ålands Sjöfart 1/1941 s. 11-12
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 124) ISBN 951-9064-31-1
Marvia, P.: "Minä kierrän vain Kalifornian ja jälleen palajan" Helsingin Sanomat 227/1935, 25.8.1935 s. 19
The Mercury: Notes of the Day (Hobart) The Mercury, 16 July 1927, page 8
Morgan, Hugh: Old P.A.C. Boy Before The Mast The Mail, 19 August 1933, 1S
New Zealand Herald: Finnish barque reaches Auckland yesterday New Zealand Herald, 10 April 1939, page 11
74 days at Sea New Zealand Herald, 10 April 1939, page 11
Paine, Lincoln Paxton: Ships of the World A Historical Encyclopedia Houghton Mifflin Company, New York United States of America 1997 680 p. (p. 286) ISBN 0-395-71556-3
Port Lincoln Times: Voyage of Adventure Port Lincoln Times, 23 December 1927, page 5
Windjammer Call at Port Lincoln Port Lincoln Times, 21 January 1938, page 1
The Register: Storm-Tossed Barque (Adelaide) The Register, 18 September 1911, page 6
Saarni, A.: Autioilla leveysasteilla Merimiehen Ystävä 10/1960
På ödsliga breddgrader Sjömansvännen 10/1960 s. 149-151
Sarpsborg Arbeiderblad: Killoran - siste frakteseilskute i Glomma Sarpsborg Arbeiderblad 241/1986, 18.10.1986 side 29
Seligman, Adrian: The Slope of the Wind Seafarer Books, London 1994 219 pp, ill. ISBN 0-85036-443-4
Schmalenbach, Paul: Die deutschen Hilfkreuzer 1895-1945 Verlag Gerhard Stalling AG, Oldenburg Germany 1977 143 Seiten (s. 95, 139) ISBN 3-7979-1877-1
Shields Daily News: Windjammmer’s Crew (a picture) Shields Daily News, 24 June 1933, page 4
Skiftevik, Joni: Edessä tyrskyjä! toimittaja Kertomuksia merestä ja merenkulkijoista WS Bookwell Oy Porvoo 2004 ISBN 951-0-29608-2 317 sivua, kuvitettu Helge Heikkinen: "Purjelaiva on vain episodi" (s. 62-68)
Sundbaum, David: 3 veckors kamp mot stormar och hav ombord s/v Killoran Åland 129/1941, 1.11.1941, s. 4-5
En pooping på Biscaya med Killoran Longitude tidskrift från de sju haven · 17 Stockholm 1981, s. 2-15
Sundberg, Göte: Barken Killoran sjökapten, museichef Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1991-1992:4 206 s. (s. 103-134) ISSN 0788-799X
En otursförföljd befälhavare Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1995-1996:8 Mariehamn 1996 175 s. (s. 94-98) ISBN 952-90-8073-5 ISSN 0788-799X
Mordet på Killoran Longitude tidskrift från de sju haven · 29 s. 2-16
Sjömän ber till Gud Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2009-2010:22 Mariehamn 2010 157 s. (s. 38-43) ISSN 0788-799X ISBN 978-952-99971-3-8
Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette: 6000 miles Race to England Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 13 June 1932, page 1
The Sailing Ship Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 14 June 1932, page 2
Sunderland ’Museum’ of Seafaring Antiques (a picture of figurhead) Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 20 September 1938, page 2
Suomen Merenkulku: Fartygsköp Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1924 s. 49
Sjökrigets offer Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1940 s. 299
50 år. Sjökapten Hugo Donatus Karlsson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1947 s. 219
80 år. Sjökapten Karl Johan Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1951 s. 108
70 år. Sjökapten Viktor Verner Björkfelt Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1970 s. 18
Sjökapten Hugo Donatus Karlsson. In memoriam
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1973 s. 24
75 år. Sjökapten Viktor Verner Björkfelt Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1975 s. 17
The Sydney Morning Herald: Finnish Barque. In Heavy Weather The Sydney Morning Herald, 17 November 1926, page 17
Werner, Gösta: Trygg till sjöss Longitude tidskrift från de sju haven · 8 Stockholm, s. 74-77
The West Australian: Revival of Sail (Perth) Finnish Master's Experiences (Captain Lindholm) The West Australian, 24 January 1933, page 11
Old Barques Sunk Killoran and Olivebank Gone The West Australian, 14 December 1940, page 7
Western Morning News: Woman Serves As A.B. In Grain Ship (Devon) Western Morning News, 8 August 1936, page 6
Winchester, Clarence: Mariehamn's Grain Fleet Shipping Wonders of the World The Amalgamated Press Ltd., London 1936 p. 750-760
Åland: Fartygsköp Åland 12/1924, 9.2.1924 s. 2
Stålbarken "Killoran" senaste svåra resa Åland 66/1926, 18.8.1926 s. 2
Stbk. "Killoran" kolliderar med italiensk ångare Åland 76/1928, 22.9.1928 s. 2
Man över bord på åländskt fartyg Åland 17/1930, 1.3.1930 s. 2
Ålands storredare firar 25-årsjubileum Åland 18/1939, 14.2.1939 s. 4
"Killoran" har haft osedvanligt lång resa - har fartyget blivit kapat? Åland 134/1940, 19.111940 s. 2
Stålbarken "Killoran" har sannolikt sänkts Åland 138/1940, 28.11.1940 s. 2
Stbk. "Killoran" sänktes redan den 10 augusti av ett tyskt kaparfartyg Åland 145/1940, 14.12.1940 s. 2
När Killoran sänktes Åland 6/1941, 16.1.1941 s. 2
Sjöförklaring avgavs i går beträffande sänkningen av barken "Killoran" Åland 17/1941, 11.2.1941 s. 2
Gustaf Erikson 70 år idag Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
Ålands Nautical Club r.f.: Åländska sjömän under andra världskriget Mariehamn 1999 - Ålandstryckeriet 260 s., (s. 21-22) ISBN 952-91-1248-3
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Gustaf Erikson Ålands Sjöfart 1/1939
Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
Ålands Sjöfart 4/1942
Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
Copyright © Jukka Mikkola