King Edward
Nopea fregatti "The Flying Finn" - Lentävä suomalainen. Niilo Jussila (1917 - 1996): Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.
Teräsfregatti
Tunnuskirjaimet: VBRL
Rakentaja: Russell & Co., Port Glasgow 1890 - 1891, Skotlanti
Vesillelasku: Kingston yard, 30.03.1891
Vetoisuus: 1675,61 brt, 1595,85 nrt
Kantavuus: 2800 dwt, kivihiililasti 2741 tonnia, vehnälasti 2739 tonnia = 60870 ctls (sentneriä)
Mitat: 79,5 x 11,26 x 7,0 m
Miehistö: 1+2+17
Omistajat:
Juho Saarinen, O.A. Färdig,
Mainio Erland Grönroos ym.,
Uusikaupunki 11.11.1910 - 1915
Merikapteeni Juho Saarinen (1866 - 1943). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Päälliköt:
Mainio Erland Grönroos (Merimo) (1878-1944) 11.11.1910 - 1913 elokuu Alfred Aleksander Nylund (1884-1915) 1913 elokuu - 1915
Teräsfregatti rakennettiin varustamolle J.A. Walker & Co. Glasgowiin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Glasgowista San Franciscoon 18.5. - 12.10.1891.
Matkalla Antwerpenista San Franciscoon laiva joutui länsimyrskyyn Kanaalissa, joka kesti neljä päivää. Myrskyssä 28.12.1900 alus menetti purjeita ja sai vaurioita sekä lasti siirtyi. Yksi merimies meni yli laidan ja hukkui. Toisen perämiehen ja matruusin aalto vei myös yli laidan, mutta toinen aalto toi heidät takaisin laivaan. Laiva joutui menemään korjauksiin Downsiin. Matka jatkui sieltä 5.1.1901. Matka purjehdittiin 17.12.1900 - 22.6.1901.
Suomeen laiva ostettiin varustamolta King Shipping Co. (J.A. Walker & Co.) Glasgowista hintaan 3400 puntaa ja se oli ostohetkellä Dunkerquessa.
Fregatti purjehti koksilastissa Rotterdamista Perun Callaoon Kap Hornin kautta 77 vuorokaudessa (27.12.1910 - 14.3.1911). Sitä pidettiin aikanaan erinomaisena tuloksena, sillä normaalisti matkaan kului aikaa yli 100 vuorokautta.
Vuonna 1912 alus purjehti Australian Newcastlesta Chilen Valparaisoon 37 vuorokaudessa (7.5. - 14.6.1912).
Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.
Samana vuonna fregatti purjehti Valparaisosta Iquiqueen seitsemässä vuorokaudessa, kun matkaan meni normaalisti aikaa 14 vuorokautta. Merenkulkupiireissä laivaa kutsuttiin nimellä "the Flying Finn" - Lentävä suomalainen. Kymmenen vuotta aikaisemmin alus oli purjehtinut Newcastlesta Valparaisoon 31 vuorokaudessa.
Merikapteeni Mainio Grönroos, myöhemmin Merimo (1878 - 1944). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 48/ 1922.
Laiva lähti puutavaralastissa aamulla 16. elokuuta 1915 Texasin Sabine Passin satamasta, Meksikon lahdelta kohti Buenos Airesia. Fregatti tuhoutui hirmumyrskyssä, joka iski Meksikon lahdelle 15.8.1915 saavuttaen Texasin itärannikon 16.8.1915. Aluksen pelastusvene löytyi myöhemmin 12. syyskuuta 1915 Mobilen lähistöltä. Miehistöön kuului 20 henkeä, joista kuusi oli suomalaisia.
Tuntemattoman taiteilijan maalaus. Valokuva. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.
Englantilainen höyrylaiva oli havainnut Meksikon lahdella fregatin, jolla oli hätälippu ylhäällä, mutta ei voinut auttaa kovasta myrskystä johtuen.
Pahoin vaurioitunut vene löydettiin rannasta Morgan Cityn kaupungin edustalta Meksikon lahdella 18.9.1915. Veneessä oli nimi "King Edward" (The Houston Post 19.9.1915).
Teräsfregatti Kensington oli King Edwardin sisaralus.
Matkoja vuosina 1910 - 1915
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: Ship Aground Near Wallaroo (Adelaide) The Advertiser, 22 March 1909, page 8
The Daily Telegraph: A Tempestuous Voage (Sydney) The Daily Telegraph, 28 June 1911, page 11
Finlands Sjöfartstidning: Fartygsköp Finlands Sjöfartstidning 46/1910, 19.11.1910 s. 3
Snabba sjöresa Finlands Sjöfartstidning 9/1911, 1.4.1911 s. 3
En finsk snabbseglare Jorden rundt på 5 månader och 25 dagar Finlands Sjöfartstidning 39/1912, 28.9.1912 s. 2
Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette: Launch of a Sailing Ship To-day Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 30 March 1891, page 2
Grönroos, M.E.: Silminnäkijä Etelä-Amerikan maanjäristyksistä merikapteeni (päällikön kirje Iquiquesta) Länsi-Suomi 125/1911, 2.11.1911 s. 4
Grönstrand, Lars: Gångna Tiders Skepp fil.mag. Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo Åbo 1965 440 s., (s. 151-153)
Heikkinen, Helge: King Edward "The Flying Finn" merikapteeni Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1974 s. 35
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 287-288) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
The Houston Post: Half Population Leaves Port Arthur to Inland Houston, Texas The Houston Post 17 August 1915, page 4
Iltalehti: Pikapurjehtijoita aavoilla ulapoilla Iltalehti 111/1921, 18.5.1921 s. 3
Jussila, Niilo: Merenkyntäjiä Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö, Uusikaupunki 1981 154 sivua (s. 28-29) ISBN 951-99317-4-0
Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1984 247 sivua (s. 64) ISBN 951-99551-4-3
Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö, Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 21) ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 71) ISBN 951-9064-31-1
Merimiehen Ystäwä: Haaksirikkoja Merimiehen Ystäwä 3/1916 s. 38-39
Rauman Lehti: "King Edwardin" nopea merimatka Rauman Lehti 48/1911, 29.4.1911 s. 4
The San Francisco Call: Drowning of Sailor on British Ship and Narrow Escape of Two Others The San Francisco Call, 23 June 1901, page 21
Sjömanswännen: Skeppsbrott Sjömanswännen 3/1916 s. 38-39
Suomen Merenkulku: 50 år. Sjökapten Mainio Grönroos Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1928 s. 425
60 vuotta. Merikapteeni Mainio Merimo Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1938 s. 423
Kuollut. Merikapteeni Mainio Merimo Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1944 s. 59
The Sydney Morning Herald: Rough Voyage The Sydney Morning Herald, 28 June 1911, page 13
Turun Sanomat: Merikapteeni Juho Saarinen 70-vuotias Turun Sanomat 144/1936, 30.5.1936 s. 5
Uudenkaupungin Sanomat: Nopea merimatka Uudenkaupungin Sanomat 34/1911, 23.3.1911 s. 2
Maan ympäri 5 kuukaudessa 25 päivässä. Flying Finn - lentävä suomalainen Uudenkaupungin Sanomat 108/1912, 24.9.1912 s. 2
Fregattilaiva "King Edwardin" arvellaan tuhoutuneen Meksikon lahdella Uudenkaupungin Sanomat 8/1916, 22.1.1916 s. 2
70 vuotta. O.A. Färdig Uudenkaupungin Sanomat 122/1916, 31.10.1916 s. 3
Kuollut. O. A. Färdig Uudenkaupungin Sanomat 123/1916, 2.11.1916 s. 1, 2
Vakka-Suomen entisiä laivoja. Uudenkaupungin Sanomat 77/1926, 17.7.1926 s. 5
Kapt. Juho Saarisen 70-vuotispäivä Uudenkaupungin Sanomat 60/1936, 4.6.1936 s. 2
Uusi Suometar: Hävinnyt suomalainen laiva Uusi Suometar 19/1916, 21.1.1916 s. 3
Varjonen, Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla luotsivanhin Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942 Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976 261 sivua (s. 61-63)
Västra Finland: "King Edwards" öde Västra Finland 9/1916, 22.1.1916 s. 2
50-åring. Sjökapten Mainio Grönroos Åbo Underrättelser 131/1928, 10.11.1928 s. 2
Åbo Underrättelser: Dödsfall. Sjökaptenen Mainio Merimo Åbo Underrättelser 33/1944, 4.2.1944 s. 3
Copyright © Jukka Mikkola