Kylemore ex Suzanne ex Kylemore
Karibian merellä. Sea Breezes No. 179, Vol. XVIII. October, 1934. V.D. Batard.
Teräsparkki
Tunnuskirjaimet: OHSC
Rakentaja: John Reid & Co., Port Glasgow 1879 - 1880, Skotlanti
Vesillelasku: Glen yard, 07.07.1880
Vetoisuus: 1219,14 brt, 1001,58 nrt
Kantavuus: puutavaralasti 625 standarttia, vehnälasti 22838 säkkiä, kivihiililasti 1888 tonnia,
kerosiinilasti 23000 laatikkoa
Mitat: 72,94/62,52 x 11,02 x 6,73 m
Miehistö: 1+2+12
Omistaja:
Gustaf Erikson (1872-1947),Maarianhamina 1934 tammikuu - 1936 Rederi Ab Kylemore (Erikson), Maarianhamina 1936 - 1937
Päälliköt:
Karl Viktor Lindqvist (1868-1945) 1934 huhtikuu - 1934 toukokuu Karl Johan Eriksson (1871-1956) 1936 toukokuu - 1937 tammikuu
Teräsparkki rakennettiin varustamolle Nicholson & M’Gill Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Glasgowista Colomboon 16.8. - 2.12.1880.
Huhtikuussa 1906 alus myytiin kapteeni O.A.T. Skjelbredille Kristiansandiin Norjaan. Hinta oli 51 500 kruunua.
Vuonna 1911 omistaja on Kr. Knudsen Kristiansandista.
Toukokuussa 1916 laiva myytiin J.J. Larsenille Tanskaan ja kotipaikaksi tuli Odense.
Vuonna 1925 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1925 Sailing Vessels omistaja on K. Bager Marstalista.
Ahvenanmaalle alus ostettiin R.H. Bagerilta Marstalista Tanskasta, jolloin se kantoi nimeä Suzanne. Nimi muutettiin takaisin Kylemoreksi.
Tanskan lipun alla I Maailmansodan aikana. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.
Ahvenanmaalle alus ostettiin R.H. Bagerilta Marstalilta Tanskasta. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Le Havresta Uuteenkaupunkiin 19.4. - 7.5.1934. Teräsparkki makasi ylös vuodet 1934 ja 1935 Uudessakaupungissa eikä ollut rahtiliikenteessä. Vuoden 1936 aikana alus kuljetti puutavaraa Suomesta Tanskan Esbjergiin. Viimeinen matka tehtiin painolastissa Maarianhaminasta Hampuriin 7.1. - 16.1.1937, jonne alus myytiin romutettavaksi toiminimelle Eckhardt.
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 2/1939.
Kylemoren kaljuunakuva on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa.
Matkoja vuosina 1934 - 1937
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: Old Erikson Barque Sold For Breaking Up (Adelaide) The Advertiser, 26 May 1937, page 18
Anderson, John: The Last Survivors In Sail Percival Marshall & Co. Ltd. London, 1935 62 pp., (p. 44-45, 61), ill.
The Argus: Link With Old Sea Mystery (Melbourne) The Argus, 5 February 1937, page 7
Colton, J. Ferrell: Last of the Square-rigged Ships Captain G.P. Putnam's Sons New York 1937 288 pp. (p. 142-143) With 74 Illustrations
Greenock Advertiser: Launch Greenock Advertiser, 7 July 1880, page 2
Grönstrand, Lars: Stålbarken Kylemore
fil.mag. Ålands Sjöfart & Handel 6/1988 s. 318-319
Tolv åländska seglare Monitor, Mariehamn 1990 157 s. (s. 83-89) ISBN 952-90-1546-1
Kåhre, Karl: 100 år sedan Gustaf Erikson föddes sjökapten Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
The Gustaf Erikson Fleet Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 125) ISBN 951-9064-31-1
Suomen Merenkulku: 80 år. Sjökapten Karl Johan Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1951 s. 108
The Sydney Morning Herald: The Kylemore - Some Bad Weather The Sydney Morning Herald, 9 October 1889, page 8
Fire on the barque Kylemore The Sydney Morning Herald, 25 March 1897, page 8
Åland: Åter två segelfartyg till Åland Åland 7/1934, 24.1.1934 s. 2
Gustaf Erikson 70 år idag Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Gustaf Erikson Ålands Sjöfart 1/1939
Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år Ålands Sjöfart 4/1942
Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
Copyright © Jukka Mikkola