Lalla Rookh ex Karhu ex Belona ex Effendi ex Lalla Rookh
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 4/1926.
Rautaparkki
Tunnuskirjaimet: VGBW
Rakentaja: R.J. Evans & Co., Liverpool 1876, Englanti
Vesillelasku: 22.07.1876
Vetoisuus: 824,71 brt, 752,13 nrt
Kantavuus: 1250 dwt, puutavaralasti 400 standarttia, kivihiililasti 1291 tonnia, vehnälasti 11081 säkkiä
Mitat: 63,00 x 9,70 x 5,70 m
Miehistö: 1+2+9
Omistajat:
Werner Hacklin ym., Reposaari 20.04.1923 - 1926 helmikuu
Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina 1926 helmikuu - 1928 marraskuu
Päälliköt:
Josef Einar Grönblom (1888-1977) 1923 - 1925 Emil Julius Rosvall (1874-1947) 1925 - 1926 helmikuu Erik Isidor Eriksson (1877-1963) 1926 helmikuu - 1928 syys/lokakuu Karl August William Karlsson (1883-1945) 1928 syys/lokakuu - 1928 marraskuu
Rautaparkki rakennettiin varustamolle E.C. Friend & Co. Liverpooliin.
Neitsytmatka purjehdittiin englantilaisomistuksessa kappaletavaralastissa Liverpoolista Sydneyhin 22.9.1876 - 10.1.1877. Lastina oli mm. 3868 säkkiä suolaa ja 2700 tankoa rautaa.
Lalla Rookh. Captain J. Ferrell Colton: Windjammers Significant.
Vuonna 1897 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping
omistaja on Newark Shipping Co. (Lm) (W.M. Nicholson & Co.) Liverpoolista.
Vuonna 1904 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on Lever Bros.
Ld. Liverpoolista.
Liverpoolilainen omistaja Lever Brothers käytti alusta kopran kuljetukseen omilta plantaaseiltaan Etelämereltä.
Vuonna 1905 rautaparkki myytiin varustamolle Skibsaktieselskabet "Lalla Rookh" (O.T. Tønnevold) Grimstadiin Norjaan, joka myi sen edelleen Johan G. Olsenille Kristiansandiin vuonna 1915.
Vuonna 1916 uusi omistaja oli Aktieselskabet "Effendi"
(H.T. Realfsen ym.) Skienista. Laivan nimeksi tuli Effendi.
Vuonna 1922 omistaja oli Skibsaktieselskabet "Belona" (H.T. Realfsen).
Laiva sai nimen Belona.
Laiva ostettiin H.T. Realfsenilta hinnalla 1800 puntaa Suomeen.
Konsuli, myöhemmin kauppaneuvos Werner Hacklin (1880 - 1958). Satakunnan Kansa n:o 176/1930. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Ensimmäinen matka tehtiin puutavaralastissa Reposaaresta Lontooseen 18.6. - 13.7.1923. Laiva purjehti porilaisomistuksessa nimellä Karhu ja Gustaf Erikson palautti sille alkuperäisen nimen Lalla Rookh.
Karhu ankkurissa 16.6.1923. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.
Matkalla Kööpenhaminasta painolastissa Jamaikan Savanna-la-Mariin laiva joutui ankariin myrskyihin ja kärsi vaurioita menettäen osan rikiään ja purjeitaan. Ankarassa myrskyssä 3.2.1925 tapahtui aamuyöllä onnettomuus, kun isoalamärssypurjetta laitettaessa kiinni raa’an rakki meni poikki. Kaksi purjetta kiinnittämässä ollutta miestä putosi yli laidan mereen ja hukkui. Alus oli silloin merkintäpaikan mukaan paikassa lat. = 61°43,8'P, long. = 9°49,4’L. Laiva joutui menemään hätäsatamaan Norjan Vornesiin, jonne ankkuroitiin iltapäivällä 9.2.1925. Sieltä alus hinattiin Haugesundiin korjauksia varten 22.2.1925. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin 13.3.1925 ja perille määräsatamaan saavuttiin 26.4.1925. Alus oli lähtenyt Kööpenhaminasta 13.1.1925.
Merikapteeni Emil Rosvall (1874 - 1947). Hän toimi päällikkönä rautafregateissa Harbinger 1908 - 1910 ja Imperator Alexander II 1911 - 1918, nelimastoparkissa Port Stanley 1919 - 1922 ja nelimastokuunarissa Salisbury 1928. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 9/1944.
Merikapteeni J.E. Grönblom (Länsinotko) (1888 - 1977). Hän toimi päällikkönä teräsfregatissa Kensington 1919 - 1921. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
Merikapteeni Isidor Eriksson (1877 - 1963). Hän toimi päällikkönä myös parkkilaivassa Esmeralda 1906 - 1908, teräsfregatissa Imberhorne 1913 - 1917, nelimastoparkeissa Marlborough Hill 1919 - 1923, Carradale 1923 ja Archibald Russell 1924 - 1925. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
Viimeinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Porvoosta Lontooseen 9.10 - 2.11.1928. Se myytiin romutettavaksi Belgiaan marraskuussa 1928. Rautaparkki saapui Brüggeen 5.12.1928.
Matkoja vuosina 1923 - 1928
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: The Barque Lalla Rookh (Adelaide) The Advertiser, 10 October 1905, page 8
Beard, John: Lalla Rookh retrieves her reputation Sea Breezes Vol. XVIII. No. 179 April 1934 p. 86-87
Blomqvist, Oscar: Ett 60-års minne sjökapten Malamok 1985, AICH
A 60-year Recollection Malamok 1989, AICH 64 pp. ( p. 41-43)
Björneborgs Tidning: B:borgsbarken Karhu i stormens klor Björneborgs Tidning 14/1925, 17.2.1925 s. 2
Björneborgsfartyg till Åland Björneborgs Tidning 12/1926, 12.2.1926 s. 2
Kommerserådet Werner Hacklin 60 år Björneborgs Tidning 62/1940, 6.8.1940 s. 3
Borgåbladet: Ett fall från fockrån, som kostade livet Borgåbladet 111/1928, 27.9.1928 s. 2
Collan, Y.: Myrskyjä ja maarianhaminalaisia. Pakinaa Lontoon tokista. Turun Sanomat 332/1928, 3.12.1928 s. 2
Davies, John W.: Lalla Rookh, Some Reflections Sea Breezes Vol. XIX. No. 184 March 1935 p. 110-111
Examiner: The Barque Lalla Rookh (Launceston) Examiner, 22 June 1906, page 4
Helsingin Sanomat: 60 vuotiaita. Merikapteeni Josef Einar Länsinotko Helsingin Sanomat 147/1948, 2.6.1948 s. 6
Ingman, M.: Lalla Rookh Liverpool Journal of Commerce, 27 February 1926, page 6
Kåhre, Karl: 100 år sedan Gustaf Erikson föddes sjökapten Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
The Gustaf Erikson Fleet Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 126-127) ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Journal of Commerce: More Windjammers Liverpool Journal of Commerce, 24 February 1926, page 5
Lubbock, Basil: The Last of the Windjammers Vol. I Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1927 518 pp. (p. 391-393)
Länsi-Suomi: Merikapteeni E.J. Rosvall 60-vuotias Länsi-Suomi 212/1934, 16.9.1934 s. 2
Satakunnan Kansa: Porilainen parkkilaiva "Karhu" myrskyn käsissä Satakunnan Kansa 38/1925, 17.2.1925 s. 2
Konsuli Werner Hacklin 50-vuotias Satakunnan Kansa 176/1930, 5.8.1930 s. 3
Suomen Merenkulku: Bk. Lalla Rookh
Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 4/1926 s. 105
70 vuotta. Merikapteeni E.J. Rosvall Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1944 s. 306
70 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1947 s. 91
75 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1952 s. 138
70 vuotta. Merikapteeni Josef Einar Länsinotko Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1958 s. 180
85 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1962 s. 138
75 vuotta. Merikapteeni Josef Einar Länsinotko Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1963 s. 228
Dödsfall. Sjökaptenen Erik Isidor Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1963 s. 329
80 vuotta. Merikapteeni Josef Einar Länsinotko Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1968 s. 173
The Sydney Morning Herald: Lalla Rookh's Sensational Voyage Two hundred days to England The Sydney Morning Herald, 11 November 1905, page 13
Västra Finland: Karhus stormfyllda resa (sjöförklaring) Västra Finland 28/1925, 5.3.1925 s. 4
Åland: Sextio år. Kapten Karl August Karlsson Åland 33/1943, 23.3.1943 s. 3
Isidor Eriksson 70 år Åland 39/1947, 10.4.1947 s. 3
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Gustaf Erikson Ålands Sjöfart 1/1939
Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
Ålands Sjöfart 4/1942
Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam
Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
Isidor Eriksson död
Ålands Sjöfart 3/1963 s. 57
Copyright © Jukka Mikkola