Lalla Rookh ex Karhu ex Belona ex Effendi ex Lalla Rookh

Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 4/1926.

Rautaparkki
Tunnuskirjaimet:				VGBW
Rakentaja:					R.J. Evans & Co., Liverpool 1876, Englanti
Vesillelasku:					22.07.1876
Vetoisuus:					824,71 brt, 752,13 nrt
Kantavuus:					1250 dwt, puutavaralasti 400 standarttia, kivihiililasti 1291 tonnia, vehnälasti 11081 säkkiä
Mitat:						63,00 x 9,70 x 5,70 m
Miehistö:					1+2+9
Omistajat:	
Werner Hacklin ym., Reposaari			20.04.1923 - 1926 helmikuu
Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina	1926 helmikuu - 1928 marraskuu
Päälliköt:
Josef Einar Grönblom (1888-1977)		1923 - 1925
Emil Julius Rosvall (1874-1947)			1925 - 1926 helmikuu
Erik Isidor Eriksson (1877-1963)		1926 helmikuu - 1928 syys/lokakuu 
Karl August William Karlsson (1883-1945)	1928 syys/lokakuu - 1928 marraskuu

Rautaparkki rakennettiin varustamolle E.C. Friend & Co. Liverpooliin.

Neitsytmatka purjehdittiin englantilaisomistuksessa kappaletavaralastissa Liverpoolista Sydneyhin 22.9.1876 - 10.1.1877. Lastina oli mm. 3868 säkkiä suolaa ja 2700 tankoa rautaa.

Lalla Rookh satamassa.jpg (45056 bytes)

Lalla Rookh. Captain J. Ferrell Colton: Windjammers Significant.

Vuonna 1897 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on Newark Shipping Co. (Lm) (W.M. Nicholson & Co.) Liverpoolista.
Vuonna 1904 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on Lever Bros. Ld. Liverpoolista.

Liverpoolilainen omistaja Lever Brothers käytti alusta kopran kuljetukseen omilta plantaaseiltaan Etelämereltä.

Vuonna 1905 rautaparkki myytiin varustamolle Skibsaktieselskabet "Lalla Rookh" (O.T. Tønnevold) Grimstadiin Norjaan, joka myi sen edelleen Johan G. Olsenille Kristiansandiin vuonna 1915.

Vuonna 1916 uusi omistaja oli Aktieselskabet "Effendi" (H.T. Realfsen ym.) Skienista. Laivan nimeksi tuli Effendi.
Vuonna 1922 omistaja oli Skibsaktieselskabet "Belona" (H.T. Realfsen). Laiva sai nimen Belona.
Laiva ostettiin H.T. Realfsenilta hinnalla 1800 puntaa Suomeen.

Konsuli, myöhemmin kauppaneuvos Werner Hacklin (1880 - 1958). Satakunnan Kansa n:o 176/1930. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

Ensimmäinen matka tehtiin puutavaralastissa Reposaaresta Lontooseen 18.6. - 13.7.1923. Laiva purjehti porilaisomistuksessa nimellä Karhu ja Gustaf Erikson palautti sille alkuperäisen nimen Lalla Rookh.

Karhu ankkurissa 16.6.1923. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.

Matkalla Kööpenhaminasta painolastissa Jamaikan Savanna-la-Mariin laiva joutui ankariin myrskyihin ja kärsi vaurioita menettäen osan rikiään ja purjeitaan. Ankarassa myrskyssä 3.2.1925 tapahtui aamuyöllä onnettomuus, kun isoalamärssypurjetta laitettaessa kiinni raa’an rakki meni poikki. Kaksi purjetta kiinnittämässä ollutta miestä putosi yli laidan mereen ja hukkui. Alus oli silloin merkintäpaikan mukaan paikassa lat. = 61°43,8'P, long. = 9°49,4’L. Laiva joutui menemään hätäsatamaan Norjan Vornesiin, jonne ankkuroitiin iltapäivällä 9.2.1925. Sieltä alus hinattiin Haugesundiin korjauksia varten 22.2.1925. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin 13.3.1925 ja perille määräsatamaan saavuttiin 26.4.1925. Alus oli lähtenyt Kööpenhaminasta 13.1.1925.

Merikapteeni Emil Rosvall (1874 - 1947). Hän toimi päällikkönä rautafregateissa Harbinger 1908 - 1910 ja Imperator Alexander II 1911 - 1918, nelimastoparkissa Port Stanley 1919 - 1922 ja  nelimastokuunarissa Salisbury 1928. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 9/1944.

Josef Einar Lansinotko.jpg (3481 bytes)

Merikapteeni J.E. Grönblom (Länsinotko) (1888 - 1977). Hän toimi päällikkönä teräsfregatissa Kensington 1919 - 1921. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Merikapteeni Isidor Eriksson (1877 - 1963). Hän toimi päällikkönä myös parkkilaivassa Esmeralda 1906 - 1908, teräsfregatissa Imberhorne 1913 - 1917, nelimastoparkeissa Marlborough Hill 1919 - 1923, Carradale 1923 ja Archibald Russell 1924 - 1925. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Viimeinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Porvoosta Lontooseen 9.10 - 2.11.1928. Se myytiin romutettavaksi Belgiaan marraskuussa 1928. Rautaparkki saapui Brüggeen 5.12.1928.

Matkoja vuosina 1923 - 1928

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		The Barque Lalla Rookh
(Adelaide)		The Advertiser, 10 October 1905, page 8
Beard, John:		Lalla Rookh retrieves her reputation
			Sea Breezes Vol. XVIII. No. 179 April 1934
			p. 86-87
Blomqvist, Oscar:	Ett 60-års minne
sjökapten		Malamok 1985, AICH
			A 60-year Recollection
			Malamok 1989, AICH
			64 pp. ( p. 41-43)
Björneborgs Tidning:	B:borgsbarken Karhu i stormens klor
			Björneborgs Tidning 14/1925, 17.2.1925 s. 2
			Björneborgsfartyg till Åland
			Björneborgs Tidning 12/1926, 12.2.1926 s. 2
			Kommerserådet Werner Hacklin 60 år
			Björneborgs Tidning 62/1940, 6.8.1940 s. 3
Borgåbladet:		Ett fall från fockrån, som kostade livet 
			Borgåbladet 111/1928, 27.9.1928 s. 2
Collan, Y.:		Myrskyjä ja maarianhaminalaisia. Pakinaa Lontoon tokista.
			Turun Sanomat 332/1928, 3.12.1928 s. 2 
Davies, John W.:	Lalla Rookh, Some Reflections
			Sea Breezes Vol. XIX. No. 184 March 1935
			p. 110-111
Examiner:		The Barque Lalla Rookh
(Launceston)		Examiner, 22 June 1906, page 4
Helsingin Sanomat:	60 vuotiaita. Merikapteeni Josef Einar Länsinotko
			Helsingin Sanomat 147/1948, 2.6.1948 s. 6
Ingman, M.:		Lalla Rookh
			Liverpool Journal of Commerce, 27 February 1926, page 6
Kåhre, Karl:		100 år sedan Gustaf Erikson föddes
sjökapten		Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
			The Gustaf Erikson Fleet
			Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 126-127)
			ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Journal
of Commerce: 		More Windjammers
			Liverpool Journal of Commerce, 24 February 1926, page 5
Lubbock, Basil:		The Last of the Windjammers Vol. I
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1927
			518 pp. (p. 391-393)
Länsi-Suomi:		Merikapteeni E.J. Rosvall 60-vuotias
			Länsi-Suomi 212/1934, 16.9.1934 s. 2
Satakunnan Kansa:	Porilainen parkkilaiva "Karhu" myrskyn käsissä
			Satakunnan Kansa 38/1925, 17.2.1925 s. 2
			Konsuli Werner Hacklin 50-vuotias
			Satakunnan Kansa 176/1930, 5.8.1930 s. 3		
Suomen Merenkulku:	Bk. Lalla Rookh
			Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 4/1926 s. 105
			70 vuotta. Merikapteeni E.J. Rosvall
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1944 s. 306
			70 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1947 s. 91
			75 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1952 s. 138
			70 vuotta. Merikapteeni Josef Einar Länsinotko
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1958 s. 180
			85 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1962 s. 138
			75 vuotta. Merikapteeni Josef Einar Länsinotko
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1963 s. 228
			Dödsfall. Sjökaptenen Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1963 s. 329
			80 vuotta. Merikapteeni Josef Einar Länsinotko
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1968 s. 173
The Sydney Morning
Herald:			Lalla Rookh's Sensational Voyage
			Two hundred days to England
			The Sydney Morning Herald, 11 November 1905, page 13
Västra Finland:		Karhus stormfyllda resa (sjöförklaring)
			Västra Finland 28/1925, 5.3.1925 s. 4
Åland:			Sextio år. Kapten Karl August Karlsson
 			Åland 33/1943, 23.3.1943 s. 3
			Isidor Eriksson 70 år
			Åland 39/1947, 10.4.1947 s. 3
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Gustaf Erikson
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
			Ålands Sjöfart 4/1942
			Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
			Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
			Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne
			Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
			Isidor Eriksson död
			Ålands Sjöfart 3/1963 s. 57

 

			Copyright © Jukka Mikkola