Lindisfarne
Niilo Jussila (1917 - 1996): Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: VBQP
Rakentaja: Richardson, Duck & Co., South Stockton 1885 - 1886, Englanti
Vesillelasku: 04.02.1886 iltapäivällä
Vetoisuus: 1702,56 brt, 1631,50 nrt
Kantavuus: 2700 dwt, puutavaralasti 800 standarttia, kivihiililasti 2674 tonnia, salpietarilasti 2700 tonnia, vehnälasti 2572 tonnia = 32090 säkkiä = 98114 bushelia
Mitat: 74,60 x 11,80 x 7,35 m
Miehistö: 20 (1917)
Omistajat:
A.E. Blom, Karl Erholm, August Forsström, E.W. Hellstén, A. Jörgensen, A. Lindeberg, C. Lundström, W. Palén, Gabriel Riwell, E.J. Savón ja H. Winter, Uusikaupunki 1907 huhtikuu - 3.5.1917
Päällikkö:
Emil Wilhelm Hellstén (1867-1941) 1907 huhtikuu - 03.05.1917
Merikapteeni Emil Wilhelm Hellstén (1867 - 1941). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Dunblane 1897 - 1899, rautaparkissa Rockhurst 1899, rautafregatissa City of Benares 1900 - 1906 ja teräsfregatissa Kensington 1921 - 1923. K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Rautafregatti rakennettiin varustamolle John Lidgett & Sons Lontooseen.
Laiva saapui Middlesbroughiin 22.3.1886. Sieltä purjehdittiin Newportiin, jonne tultiin 29.3.1886.
Neitsytmatka purjehdittiin 2643 tonnin kivihiililastissa Newportista San Franciscoon 17.4. - 17.9.1886.
Suomeen alus ostettiin samalta varustamolta Lontoosta hintaan 5825 puntaa huhtikuun alussa 1907 ja se oli ostohetkellä Antwerpenissa. Ensimmäinen matka tehtiin Antwerpenista Lewisportiin Newfoundlandiin 14.5. - 10.6.1907.
Laiva lähti puutavaralastissa Sundsvallista kohti Melbournea 20.11.1911. Heti Sundsvallin ulkopuolella alus joutui kovaan pohjoistuulen tuomaan lumimyrskyyn. Fregatti ajelehti kaksi päivää myrskyssä ja mm. kajuutta täyttyi puoleksi vedellä. Vasta kolmantena päivänä päästiin jatkamaan matkaa. Perille Melbourneen saavuttiin 24.3.1912.
Matkalla puutavaralastissa Helsingöristä Melbourneen nuori merimies putosi mastosta 4.10.1913 ja kuoli. Matka tehtiin 1.8. - 5.11.1913.
Heinäkuussa 1915 ensimmäinen perämies huuhtoutui laivan kannelta mereen ja menehtyi lähellä Falklandin saaria aluksen ollessa kivihiililastissa matkalla Baltimoresta Buenos Airesiin.
Ankkurissa San Franciscossa kesäkuussa 1914. Merimiehen Ystäwä - Sjömanswännen n:o 9/1914.
Saksalainen sukellusvene U 21, päällikkönään kapteeniluutnantti Otto Hersing torpedoi aluksen 3. toukokuuta vuonna 1917. Laiva oli 2700 tonnin salpietarilastissa matkalla Chilen Caleta Buenasta Havreen. Upotuspaikka on noin 200 mailia Irlannista lounaaseen paikassa lat.= 49º20'P, long.= 14º00'L. Miehistö pelastui.
Sisarlaiva oli rautafregatti Cuthona.
Matkoja vuosina 1907 - 1917
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: The High Court. Shipping appeal case (Adelaide) The Advertiser, 22 December 1917, page 8
Ahlman, Lauri K.: "Lindisfarne" San Franciscon satamassa Merimehen Ystäwä 9/1914, 1.9.1914 s. 11-12 (s. 147-148)
"Lindisfarne" i San Franciscos hamn Sjömanswännen 9/1914, 1.9.1914 s. 6-8 (s. 142-144)
The Argus: The Lindisfarne. Encounter with Ice-Fields (Melbourne) The Argus, 21 February 1895, page 4
A Leaking Ship The Argus, 1 April 1895, page 6
The Ship Lindisfarne. Inquiry by the Marine Court The Argus, 30 April 1895, page 6
The ship Lindisfarne. Winding of the Court of Marine Inquiry The Argus, 1 May 1895, page 7
An Eventful Voyage The Argus, 21 October 1895, page 6
War and Shipping. High Court judgment The Argus, 21 December 1917, page 8
Daily Commercial News
and Shipping List: The Russian Ships Lindisfarne and Samoena
Daily Commercial News and Shipping List, 21 August 1916, page 4
Finlands Sjöfartstidning: Finska fartyg i Wästerbotten Finlands Sjöfartstidning 46/1911, 9.12.1911 s. 3
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 287) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Jussila, Niilo: Merenkyntäjiä Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1981 154 sivua (s. 30-31) ISBN 951-99317-4-0
Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1984 247 sivua (s. 60 kuva) ISBN 951-99551-4-3
Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 23) ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 72) ISBN 951-9064-31-1
Länsi-Suomi: Uudenkaupunkilainen rautafregattilaiwa Lindisfarne... Länsi-Suomi 89/1908, 8.8.1908 s. 4
Uuskaupunkilainen laiwa otettu takawarikkkoon Länsi-Suomi 94/1908, 20.8.1908 s. 3
Merimiehen Ystäwä: Saksalainen sukellusvene upottanut uuskaupunkilaisen teräslaivan Merimiehen Ystäwä 6-7/1917, 1.6.1917 s. 11-12 (s. 89-90)
Nikulainen, Pirkka: Rautafregatti Lindisfarne vaarallisilla vesillä Uudenkaupungin Sanomat 23.4.1987
Shields Daily Gazette: Ship Launch at Stockton Shields Daily Gazette, 5 February 1886, page 4
Sjömanswännen: Ett fartyg från Nystad sänkt af en tysk undervattensbåt Sjömanswännen 6-7/1917, 1.6.1917 s. 90-91
The Sydney Morning Herald: Sprung a leak at Sea The Sydney Morning Herald, 1 April 1895, page 5
Law report. High Court The Sydney Morning Herald, 8 December 1917, page 9
Law report. High Court The Sydney Morning Herald, 21 December 1917, page 4
Uudenkaupungin Sanomat: Uhkea lisä kauppalaiwastoomme Uudenkaupungin Sanomat 38/1907, 4.4.1907 s. 2
Rautafregatti "Lindisfarne" otettu takawarikkoon Uudenkaupungin Sanomat 93/1908, 18.8.1908 s. 4
Hukkunut merimies Uudenkaupungin Sanomat 73/1915, 6.7.1915 s. 2
Merikapteeni E.W. Hellsten 70-vuotias Uudenkaupungin Sanomat 104/1937, 16.9.1937 s. 2
Vakka-Suomi: Uuskaupunkilainen valtamerilaiva upotettu Vakka-Suomi 51/1917, 12.5.1917 s. 2
Varjonen, Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla luotsivanhin Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942 Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976 261 sivua (s. 72-73)
The West Australian: The Russian Sailer Lindisfarne Arrives From Garston The West Australian, 29 January 1910, page 10
Åbo Underrättelser: Järnfregatten Lindisfarne belagd med kvarstad Åbo Underrättelser 222/1908, 16.8.1908 s. 2
Kollision på Ålands hav Åbo Underrättelser 205/1913, 1.8.1913 s. 7
Åter ett finskt fartyg torpederat Åbo Underrättelser 128/1917, 11.5.1917 s. 2
Den australiska regeringen kontra "Lindisfarnes" och "Samoenas" rederi Åbo Underrättelser 138/1920, 23.5.1920 s. 6
Processen kring Lindisfarne och Samoena Åbo Underrättelser 64/1921, 6.3.1921 s. 8
Copyright © Jukka Mikkola