Lindisfarne
Lindisfarne.jpg (29689 bytes)

Niilo Jussila (1917 - 1996): Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:			VBQP
Rakentaja:				Richardson, Duck & Co., South Stockton 1885 - 1886, Englanti
Vesillelasku:				04.02.1886 iltapäivällä
Vetoisuus:				1702,56 brt, 1631,50 nrt
Kantavuus:				2700 dwt, puutavaralasti 800 standarttia, kivihiililasti 2674 tonnia, salpietarilasti 2700 tonnia, 
					vehnälasti 2572 tonnia = 32090 säkkiä = 98114 bushelia
Mitat:					74,60 x 11,80 x 7,35 m
Miehistö:				20 (1917)		
Omistajat:
A.E. Blom, Karl Erholm, August Forsström,
E.W. Hellstén, A. Jörgensen, A. Lindeberg,
C. Lundström, W. Palén, Gabriel Riwell,
E.J. Savón ja H. Winter, Uusikaupunki	1907 huhtikuu - 3.5.1917 
Päällikkö:
Emil Wilhelm Hellstén (1867-1941)	1907 huhtikuu - 03.05.1917
Merikapteeni Hellsten.jpg (10266 bytes)

Merikapteeni Emil Wilhelm Hellstén (1867 - 1941). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Dunblane 1897 - 1899, rautaparkissa Rockhurst 1899, rautafregatissa City of Benares 1900 - 1906 ja teräsfregatissa Kensington 1921 - 1923. K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Rautafregatti rakennettiin varustamolle John Lidgett & Sons Lontooseen.

Laiva saapui Middlesbroughiin 22.3.1886. Sieltä purjehdittiin Newportiin, jonne tultiin 29.3.1886.

Neitsytmatka purjehdittiin 2643 tonnin kivihiililastissa Newportista San Franciscoon 17.4. - 17.9.1886.

Suomeen alus ostettiin samalta varustamolta Lontoosta hintaan 5825 puntaa huhtikuun alussa 1907 ja se oli ostohetkellä Antwerpenissa. Ensimmäinen matka tehtiin Antwerpenista Lewisportiin Newfoundlandiin 14.5. - 10.6.1907.

Laiva lähti puutavaralastissa Sundsvallista kohti Melbournea 20.11.1911. Heti Sundsvallin ulkopuolella alus joutui kovaan pohjoistuulen tuomaan lumimyrskyyn. Fregatti ajelehti kaksi päivää myrskyssä ja mm. kajuutta täyttyi puoleksi vedellä. Vasta kolmantena päivänä päästiin jatkamaan matkaa. Perille Melbourneen saavuttiin 24.3.1912.

Matkalla puutavaralastissa Helsingöristä Melbourneen nuori merimies putosi mastosta 4.10.1913 ja kuoli. Matka tehtiin 1.8. - 5.11.1913.

Heinäkuussa 1915 ensimmäinen perämies huuhtoutui laivan kannelta mereen ja menehtyi lähellä Falklandin saaria aluksen ollessa kivihiililastissa matkalla Baltimoresta Buenos Airesiin.

Ankkurissa San Franciscossa kesäkuussa 1914. Merimiehen Ystäwä - Sjömanswännen n:o 9/1914.

Saksalainen sukellusvene U 21, päällikkönään kapteeniluutnantti Otto Hersing torpedoi aluksen 3. toukokuuta vuonna 1917. Laiva oli 2700 tonnin salpietarilastissa matkalla Chilen Caleta Buenasta Havreen. Upotuspaikka on noin 200 mailia Irlannista lounaaseen paikassa lat.= 49º20'P, long.= 14º00'L. Miehistö pelastui.

Sisarlaiva oli rautafregatti Cuthona.

Matkoja vuosina 1907 - 1917

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:			The High Court. Shipping appeal case
(Adelaide)			The Advertiser, 22 December 1917, page 8
Ahlman, Lauri K.:		"Lindisfarne" San Franciscon satamassa
				Merimehen Ystäwä 9/1914, 1.9.1914 s. 11-12 (s. 147-148)
				"Lindisfarne" i San Franciscos hamn
				Sjömanswännen 9/1914, 1.9.1914 s. 6-8 (s. 142-144)
The Argus:			The Lindisfarne. Encounter with Ice-Fields
(Melbourne)			The Argus, 21 February 1895, page 4
				A Leaking Ship
				The Argus, 1 April 1895, page 6
				The Ship Lindisfarne. Inquiry by the Marine Court
				The Argus, 30 April 1895, page 6
				The ship Lindisfarne. Winding of the Court of Marine Inquiry
				The Argus, 1 May 1895, page 7
				An Eventful Voyage
				The Argus, 21 October 1895, page 6
				War and Shipping. High Court judgment
				The Argus, 21 December 1917, page 8
Daily Commercial News
and Shipping List:		The Russian Ships Lindisfarne and Samoena
				Daily Commercial News and Shipping List, 21 August 1916, page 4
Finlands Sjöfartstidning:	Finska fartyg i Wästerbotten
				Finlands Sjöfartstidning 46/1911, 9.12.1911 s. 3
Hella, Tenho:			Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
				Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
				Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
				612 sivua, (s. 287)
				ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Jussila, Niilo:			Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1981
				154 sivua (s. 30-31)
				ISBN 951-99317-4-0
				Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1984
				247 sivua (s. 60 kuva)
				ISBN 951-99551-4-3
				Uudenkaupungin laivat
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1987
				96 sivua (s. 23)
				ISBN 951-99912-9-8
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 72)
				ISBN 951-9064-31-1
Länsi-Suomi:			Uudenkaupunkilainen rautafregattilaiwa Lindisfarne...
				Länsi-Suomi 89/1908, 8.8.1908 s. 4
				Uuskaupunkilainen laiwa otettu takawarikkkoon
				Länsi-Suomi 94/1908, 20.8.1908 s. 3
Merimiehen Ystäwä:		Saksalainen sukellusvene upottanut uuskaupunkilaisen teräslaivan
				Merimiehen Ystäwä 6-7/1917, 1.6.1917 s. 11-12 (s. 89-90)
Nikulainen, Pirkka:		Rautafregatti Lindisfarne vaarallisilla vesillä
				Uudenkaupungin Sanomat 23.4.1987
Shields Daily Gazette:		Ship Launch at Stockton
				Shields Daily Gazette, 5 February 1886, page 4
Sjömanswännen:			Ett fartyg från Nystad sänkt af en tysk undervattensbåt
				Sjömanswännen 6-7/1917, 1.6.1917 s. 90-91
The Sydney Morning
Herald:				Sprung a leak at Sea
				The Sydney Morning Herald, 1 April 1895, page 5
				Law report. High Court
				The Sydney Morning Herald, 8 December 1917, page 9
				Law report. High Court
				The Sydney Morning Herald, 21 December 1917, page 4
Uudenkaupungin Sanomat:		Uhkea lisä kauppalaiwastoomme
				Uudenkaupungin Sanomat 38/1907, 4.4.1907 s. 2
				Rautafregatti "Lindisfarne" otettu takawarikkoon
				Uudenkaupungin Sanomat 93/1908, 18.8.1908 s. 4
				Hukkunut merimies
				Uudenkaupungin Sanomat 73/1915, 6.7.1915 s. 2
				Merikapteeni E.W. Hellsten 70-vuotias
				Uudenkaupungin Sanomat 104/1937, 16.9.1937 s. 2
Vakka-Suomi:			Uuskaupunkilainen valtamerilaiva upotettu
				Vakka-Suomi 51/1917, 12.5.1917 s. 2
Varjonen, Kaiku:		Meren ja Jumalan armoilla
luotsivanhin			Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942
				Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976
				261 sivua (s. 72-73)
The West Australian:		The Russian Sailer Lindisfarne Arrives From Garston
				The West Australian, 29 January 1910, page 10
Åbo Underrättelser:		Järnfregatten Lindisfarne belagd med kvarstad
				Åbo Underrättelser 222/1908, 16.8.1908 s. 2
				Kollision på Ålands hav
				Åbo Underrättelser 205/1913, 1.8.1913 s. 7
				Åter ett finskt fartyg torpederat
				Åbo Underrättelser 128/1917, 11.5.1917 s. 2
				Den australiska regeringen kontra "Lindisfarnes" och "Samoenas" rederi
				Åbo Underrättelser 138/1920, 23.5.1920 s. 6
				Processen kring Lindisfarne och Samoena
				Åbo Underrättelser 64/1921, 6.3.1921 s. 8

   

				Copyright © Jukka Mikkola