Lingard ex Wathara ex Lingard
Itämerellä 1927. Merikapteeni Helge Heikkisen arkisto.
Teräsparkki
Tunnuskirjaimet: TPQH/OHQE
Rakentaja: Fevig Jernskibsbyggeri, Grimstad Arendal 1893, Norja
Vesillelasku: 01.06.1893
Vetoisuus: 1039,40 brt, 882,06 nrt
Kantavuus: 1600 dwt, kivihiililasti 1563 tonnia, puutavaralasti 515 standarttia, vehnälasti 18867 säkkiä,
puuvillalasti 3750 paalia, hartsilasti 6720 barrelia
Mitat: 69,05/64,92 x 10,32 x 5,40 m
Miehistö: 1+2+12
Omistaja:
Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina 12.03.1925 - 1936 maaliskuu
Päälliköt:
Elis Mattsson (1879-1949) 1925 - 1926 Carl Walfrid Granith (1895-1939) 1926 - 1927 kesäkuu Johannes Berndt Johansson (1892-1932) 1927 kesäkuu - 1928 Gustaf Richard Lundberg (1884-1969) 1929 - 1931 Karl Viktor Lindqvist (1868-1945) 1931 - 1933 Karl Walfrid Mattsson (1908-1988) 1935 kesäkuu - 1935 marraskuu (purjehduskausi 27.6. - 4.11.1935)
Teräsparkki rakennettiin varustamolle Bernt Olsen ym. Lyngöriin.
Alus purjehti Christiansandsista Cardiffiin, jonne se saapui 16.8.1893. Neitsytmatka purjehdittiin sieltä Brasilian Paraan, jonne lähdettiin 28.10.1893.
Vuonna 1899 alus siirtyi varustamolle B.A. Olsen & Søn.
Matkalla 476 standartin puutavaralastissa Sundsvallista Melbourneen laiva joutui menemään hätäsatamaan Torshavniin Färsaarille 6.1.1915 menetettyään purjeita ja saatuaan vaurioita rikiin myrskyssä. Alus hinattiin Stavangeriin korjauksia varten, jonne saavuttiin 16.2.1915. Korjausten jälkeen laiva lähti Stavangerista Melbourneen 19.5.1915 ja saapui määräsatamaan 11.9.1915.
Samana vuonna laiva myytiin varustamolle James Wardle & Co. Port Adelaideen Australiaan ja uudeksi nimeksi tuli Wathara. Vuonna 1918 laivan omistajaksi tuli englantilainen varustamo James Bell & Co. Hullista. Vuonna 1922 parkki myytiin Alf Monsenille (A/S Wathara) Tönsbergiin Norjaan.
Matkalla kappaletavaralastissa Adelaidesta Lontooseen alus joutui hirmumyrskyyn 25.4.1919 paikassa lat. = 41°51’E, long. = 41°49’L. Myrskyssä prammitanko eli maston ylimmäinen osa oli mennä yli laidan. Päällikkö kiipesi neljän tuuman köyden kanssa ylös mastoon ja kiinnitti sen prammitankoon. Alhaalla kannelta tämä köysi kiristettiin ja näin pelastettiin prammitanko. Myrskyn mentyä ohi voitiin tehdä tarpeelliset korjaukset. Matkan lähdettiin 16.2.1919 ja Dover sivuutettiin 22.6.1919.
Parkki ostettiin Alf Monsenilta hintaan 2200 puntaa 12.3.1925. Laiva sai entisen nimensä Lingard.
Merikapteeni Elis Mattsson (1879 - 1949). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Chieftain 1908 - 1911, rautaparkissa Sivah 1913 - 1914 ja komposiittiparkissa Tjerimai 1924. Åland n:o 131/1949. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin painolastissa Hullista Jamaikan Montego Bayhin 24.4. - 3.6.1925. Sieltä tuotiin väripuulasti (logwood) Le Havreen 7.7. - 4.8.1925.
Sea Breezes No. 167, Vol. XVII. October, 1933. C.E.O. Uhlenbeck.
Parkki purjehti Länsi-Intian ja Itämeren puutavaraliikenteessä.
Matkalla Great Yarmouthista Ruotsi Sikeåhon II perämies putosi rikistä mereen ja hukkui Pohjanmerellä 11.9.1927, kun jalkapertti petti keulaprammiraa'alla.
Marraskuussa 1929 teräsparkki joutui hirmumyrskyyn Pohjanmerellä. Alus oli matkalla puutavaralastissa Härnösandista Lontooseen. Se menetti osan kansilastistaan ja veneet. Päällikkö Lundberg kertoi jälkeenpäin, että hän ei ollut joutunut koskaan aikaisemmin uransa aikana sellaiseen myrskyyn.
Merikapteeni Gustaf Richard Lundberg (1884 - 1969). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkeissa L'Avenir 1932 ja Passat 1932 - 1933. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 7-8/1954.
J. Ferrell Colton: Last of The Square-rigged Ships (1937).
Alus vaurioitui pahoin yhteentörmäyksessä ruotsalaisen ss Gerdin kanssa Kattegatissa 2. marraskuuta 1935. Gerd upposi mukanaan 21 hengen miehistö. Lingard hinattiin Göteborgiin. Parkki oli ollut matkalla Ruotsi Härnösandista puutavaralastissa Lontooseen.
Lingard todettiin syyttömäksi onnettomuuteen Ruotsin eri oikeusasteissa.
Sea Breezes No. 195, Vol. XX. February, 1936. Morrison McCrone.
Alus myytiin maaliskuussa 1936 yhtiölle Stavanger Skibsophugnings Aktieselskab Stavangeriin Norjaan ja sieltä yhdistykselle Norsk Seilskute Klubb.
Sota-aikana ja sen jälkeen laiva toimi varastolaivana mm. viljavarastona. Romutettiin vuonna 1948 Stavangerissa.
Linkki: DigitaltMuseum
Matkoja vuosina 1925 - 1935
Kirjoja ja kirjoituksia:
Anderson, John: Last Survivors in Sail Percival Marshall & Co., Ltd. London 1948 71 pp. (p. 27-28), ill.
Aust-Agder Blad: Oprop Aust-Agder Blad 38/1936, 30.3.1936, side 1
Backman, Axel: Med 3-mastade stålbarken Lingard till Jamaica med ormar, sjökapten skorpioner och blindpassagerare i lasten Ålands Sjöfart & Handel 3/92 s. 100-101
Colton, J. Ferrell: Last of the Square-rigged Ships Captain G.P. Putnam's Sons New York 1937 288 pp. (p. 151-152) With 74 Illustrations
Daily Commercial News and Shipping List: The Master of the Wathara. Lloyd’s Silver Medal for Brave Action (Sydney) Daily Commercial News and Shipping List, 8 January 1920, page 4
Ekholm, Walter: Ett och tjugo dygn vid brassa och skot Åland 66/1929, 17.8.1929 s. 2 ja 67/1929, 21.8.1929 s. 2
Fredriksstad Blad: Minneskuten "Lingard" Fredriksstad Blad 69/1936, 21.3.1936, side 3
Grönholm, Anna: Ett halvt sekel ombord Gustaf Lundbergs berättelse Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2010-2011:23 Mariehamn 2011 95 s. (s. 50-63) ISSN 0788-799X ISBN 978-952-99971-4-5
Grönstrand, Lars: Stålbarken Lingard fil.mag. Ålands Sjöfart 1946 s. 83-84, 87, 91
Sail at Durban Sea Breezes Vol. 35, No. 209 May 1963 p. 397-398
Åländska skeppsporträtt i ord och bild Mariehamn 1978 Ålands Tidnings-Tryckeri Ab 291 sivua (s. 129-134) ISBN 951-99156-9-9
Helsingin Sanomat: Kolme suomalaista purjelaivaa hirmumyrskyn käsissä Pohjanmerellä Helsingin Sanomat 317/1929, 22.11.1929 s. 5
Tuhoisa laivojen yhteentörmäys Kattegatissa Helsingin Sanomat 297/1935, 3.11.1935 s. 11
Hl. "Gerdin" tuhoa pidetään nyt varmana Helsingin Sanomat 298/1935, 4.11.1935 s. 5
Kattegatin merikatastrofi Helsingin Sanomat 299/1935, 5.11.1935 s. 5
Meriselitys hl. "Gerdin" ja parkkilaiva "Lingardin" yhteentörmäyksestä Helsingin Sanomat 302/1935, 8.11.1935 s. 9
Hl. "Gerdin" juttu esillä Göteborgin käräjäoikeudessa Helsingin Sanomat 15/1936, 17.1.1936 s. 3
Vahingonkorvausjuttu "Lingardin" päällikköä vastaan hylätty Göteborgin raastuvanoikeudessa Helsingin Sanomat 252/1936, 18.9.1936 s. 8
Hufvudstadsbladet: Tre seglare i orkan på Nordsjön Hufvudstadsbladet 318/1929, 23.11.1929 s. 1
Mariehamnsseglare påkörd vid Läsö Hufvudstadsbladet 297/1935, 3.11.1935 s. 14
Tjuguen man till botten med svenska ångaren Gerd Hufvudstadsbladet 298/1935, 4.11.1935 s. 1, 5
Den ohyggliga katastrofen i Kattegat Hufvudstadsbladet 300_2p/1935, 6.11.1935 s. 1
Sjöförhör om Gerd och Lingard Hufvudstadsbladet 302/1935, 8.11.1935 s. 3
Kollisionen mellan Gerd och Lingard borde ha kunnat undvikas, anser Svea-bolaget Hufvudstadsbladet 316/1935, 22.11.1935 s. 7
Lingard blir klubblokal? Hufvudstadsbladet 335/1935, 12.12.1935 s. 6
Processen om Gerds undergång Hufvudstadsbladet 15/1936, 17.1.1936 s. 8
Åländska barken Lingards kollision Hufvudstadsbladet 55/1936, 26.2.1936 s. 7
Lingards lanternor diskuteras Hufvudstadsbladet 64/1936, 6.3.1936 s. 3
Lingard har sålts till Norge Hufvudstadsbladet 72/1936, 14.3.1936 s. 5
Lingard ej skyldig till Gerd-olyckan Hufvudstadsbladet 252/1936, 18.9.1936 s. 3
Kollision mellan Lingard och Gerd Hufvudstadsbladet 189/1937, 18.7.1937 s. 5
Målet om Gerds undergång avgjort Hufvudstadsbladet 318/1938, 24.11.1938 s. 12
Hägerstrand, Yngve: 3-mastade stålbargen Lingard sjökapten Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2006-2007:19 Mariehamn 2007 155 s. (s. 116-125) ISSN 0788-799X ISBN 978-952-99971-0-7
Koivistoinen, Eino: Gustaf Erikson merikapteeni Purjelaivojen kuningas WSOY, Porvoo 1981 212 sivua (s. 154-156) ISBN 951-0-10868-5
Kåhre, Karl: 100 år sedan Gustaf Erikson föddes sjökapten Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
The Gustaf Erikson Fleet Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 128) ISBN 951-9064-31-1
Mittelstedt, Manfred: Steuermann Ulrich Denck auf den Frachtseglern Annemarie, Lingard und Lawhill Der Albatros Heft 1 2003 s. 1-9 ISSN 0516-5016
Nationen: Det siste seilskib bygd i Norge Nationen 59/1936, 10.3.1936 side 3
Suomen Merenkulku: Svåra sjöresor
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1929 s. 449-451
Svår sjöolycka i Kattegat Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1935 s. 337-338
60 år. Sjökapten Gustaf Richard Lundberg Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1944 s. 221
"We are all bound to go"
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1949 s. 95
70 år. Sjökapten Gustaf Richard Lundberg
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 188
75 år. Sjökapten Gustaf Richard Lundberg
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1959 s. 170
80 år. Sjökapten Gustaf Richard Lundberg
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1964 s. 225
85 år. Sjökapten Gustaf Richard Lundberg Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1969 s. 132
Åbo Underrättelser: Ålandsfartyget Lingard ifrågasatt att inköpas till norskt museiskepp Åbo Underrättelser 152/1929, 5.6.1929 s. 7
Tre finländska segelfartyg i storm på Nordsjön Åbo Underrättelser 322/1929, 23.11.1929 s. 7
Åland: Den senaste dödsolyckan till sjöss Åland 75/1927, 21.9.1927 s. 2
Fruktansvärd katastrof i Kattegat: ångare med 21 man i djupet Åland 89A/1935, 6.11.1935 s. 2
Katastrofen i Kattegat. Kapt. V. Mattssons sjöförklaring ger nya detaljer Åland 90/1935, 9.11.1935 s. 2
Hade Lingard bort ändra kurs? Åland 95/1935, 27.11.1935 s. 4
Lingards lanternor all right Åland 96/1935, 30.11.1935 s. 4
Blir Lingard norsk klubblokal? Åland 104/1935, 28.12.1935 s. 3
Gerds undergång inför sjörätten Åland 5/1936, 18.1.1936 s. 2
Rättergången angående kollisionen Lingard - Gerd Åland 6/1936, 22.1.1936 s. 3
Kollisoinen Lingard - Gerd Åland 16/1936, 22.2.1936 s. 3
Lingard-processen i Göteborg Åland 19/1936, 4.3.1936 s. 3
Gerd- Lingard katastrofen Åland 20A/1936, 7.3.1936 s. 3
"Lingard" såld men ej till Oslo Åland 22/1936, 14.3.1936 s. 3
"Lingard" i sin nya funktion. Åland 68/1936, 19.8.1936 s. 3
Kapten Elis Mattsson 60 år Åland 38/1939, 1.4.1939 s. 2
Carl Granith - In memoriam Åland 107/1939, 19.9.1939 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen Elis Mattsson Åland 131/1949, 1.12.1949 s. 2
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Gustaf Erikson Ålands Sjöfart 1/1939
Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
Ålands Sjöfart 4/1942
Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
Copyright © Jukka Mikkola