Lingard ex Wathara ex Lingard
Lingard SB.jpg (63684 bytes)

Itämerellä 1927. Merikapteeni Helge Heikkisen arkisto.

Teräsparkki
Tunnuskirjaimet:			TPQH/OHQE
Rakentaja:				Fevig Jernskibsbyggeri, Grimstad Arendal 1893, Norja
Vesillelasku:				01.06.1893
Vetoisuus:				1039,40 brt, 882,06 nrt	
Kantavuus:				1600 dwt, kivihiililasti 1563 tonnia, puutavaralasti 515 standarttia, vehnälasti 18867 säkkiä, 
					puuvillalasti 3750 paalia, hartsilasti 6720 barrelia
Mitat:					69,05/64,92 x 10,32 x 5,40 m
Miehistö:				1+2+12
Omistaja:
Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina	12.03.1925 - 1936 maaliskuu
Päälliköt:
Elis Mattsson (1879-1949)		1925 - 1926 
Carl Walfrid Granith (1895-1939)	1926 - 1927 kesäkuu
Johannes Berndt Johansson (1892-1932)	1927 kesäkuu - 1928 
Gustaf Richard Lundberg (1884-1969)	1929 - 1931 
Karl Viktor Lindqvist (1868-1945)	1931 - 1933
Karl Walfrid Mattsson (1908-1988)	1935 kesäkuu - 1935 marraskuu (purjehduskausi 27.6. - 4.11.1935)

Teräsparkki rakennettiin varustamolle Bernt Olsen ym. Lyngöriin.

Alus purjehti Christiansandsista Cardiffiin, jonne se saapui 16.8.1893. Neitsytmatka purjehdittiin sieltä Brasilian Paraan, jonne lähdettiin 28.10.1893.

Vuonna 1899 alus siirtyi varustamolle B.A. Olsen & Søn.

Matkalla 476 standartin puutavaralastissa Sundsvallista Melbourneen laiva joutui menemään hätäsatamaan Torshavniin Färsaarille 6.1.1915 menetettyään purjeita ja saatuaan vaurioita rikiin myrskyssä. Alus hinattiin Stavangeriin korjauksia varten, jonne saavuttiin 16.2.1915. Korjausten jälkeen laiva lähti Stavangerista Melbourneen 19.5.1915 ja saapui määräsatamaan 11.9.1915.

Samana vuonna laiva myytiin varustamolle James Wardle & Co. Port Adelaideen Australiaan ja uudeksi nimeksi tuli Wathara. Vuonna 1918 laivan omistajaksi tuli englantilainen varustamo James Bell & Co. Hullista. Vuonna 1922 parkki myytiin Alf Monsenille (A/S Wathara) Tönsbergiin Norjaan.

Matkalla kappaletavaralastissa Adelaidesta Lontooseen alus joutui hirmumyrskyyn 25.4.1919 paikassa lat. = 41°51’E, long. = 41°49’L. Myrskyssä prammitanko eli maston ylimmäinen osa oli mennä yli laidan. Päällikkö kiipesi neljän tuuman köyden kanssa ylös mastoon ja kiinnitti sen prammitankoon. Alhaalla kannelta tämä köysi kiristettiin ja näin pelastettiin prammitanko. Myrskyn mentyä ohi voitiin tehdä tarpeelliset korjaukset. Matkan lähdettiin 16.2.1919 ja Dover sivuutettiin 22.6.1919. 

Parkki ostettiin Alf Monsenilta hintaan 2200 puntaa 12.3.1925. Laiva sai entisen nimensä Lingard.

Merikapteeni Elis Mattsson (1879 - 1949). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Chieftain 1908 - 1911, rautaparkissa Sivah 1913 - 1914 ja komposiittiparkissa Tjerimai 1924. Åland n:o 131/1949. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin painolastissa Hullista Jamaikan Montego Bayhin 24.4. - 3.6.1925. Sieltä tuotiin väripuulasti (logwood) Le Havreen 7.7. - 4.8.1925.

lingard.jpg (16066 bytes)

Sea Breezes No. 167, Vol. XVII. October, 1933. C.E.O. Uhlenbeck.

Parkki purjehti Länsi-Intian ja Itämeren puutavaraliikenteessä.

Matkalla Great Yarmouthista Ruotsi Sikeåhon II perämies putosi rikistä mereen ja hukkui Pohjanmerellä 11.9.1927, kun jalkapertti petti keulaprammiraa'alla.

Marraskuussa 1929 teräsparkki joutui hirmumyrskyyn Pohjanmerellä. Alus oli matkalla puutavaralastissa Härnösandista Lontooseen. Se menetti osan kansilastistaan ja veneet. Päällikkö Lundberg kertoi jälkeenpäin, että hän ei ollut joutunut koskaan aikaisemmin uransa aikana sellaiseen myrskyyn.

Merikapteeni Gustaf Richard Lundberg (1884 - 1969). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkeissa L'Avenir 1932 ja Passat 1932 - 1933. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 7-8/1954.

Lingard etuviistosta.jpg (45164 bytes)

J. Ferrell Colton: Last of The Square-rigged Ships (1937).

Alus vaurioitui pahoin yhteentörmäyksessä ruotsalaisen ss Gerdin kanssa Kattegatissa 2. marraskuuta 1935. Gerd upposi mukanaan 21 hengen miehistö. Lingard hinattiin Göteborgiin. Parkki oli ollut matkalla Ruotsi Härnösandista puutavaralastissa Lontooseen.

Lingard todettiin syyttömäksi onnettomuuteen Ruotsin eri oikeusasteissa.

Lingard takaviistosta.jpg (22518 bytes)

Sea Breezes No. 195, Vol. XX. February, 1936. Morrison McCrone.

Alus myytiin maaliskuussa 1936 yhtiölle Stavanger Skibsophugnings Aktieselskab Stavangeriin Norjaan ja sieltä yhdistykselle Norsk Seilskute Klubb.

Sota-aikana ja sen jälkeen laiva toimi varastolaivana mm. viljavarastona. Romutettiin vuonna 1948 Stavangerissa.

Linkki: DigitaltMuseum

Matkoja vuosina 1925 - 1935

Kirjoja ja kirjoituksia:
Anderson, John:		Last Survivors in Sail
			Percival Marshall & Co., Ltd.
			London 1948
			71 pp. (p. 27-28), ill.
Aust-Agder Blad:	Oprop
			Aust-Agder Blad 38/1936, 30.3.1936, side 1	
Backman, Axel:		Med 3-mastade stålbarken Lingard till Jamaica med ormar,
sjökapten		skorpioner och blindpassagerare i lasten
			Ålands Sjöfart & Handel 3/92 s. 100-101
Colton, J. Ferrell:	Last of the Square-rigged Ships
Captain			G.P. Putnam's Sons
			New York 1937
			288 pp. (p. 151-152)
			With 74 Illustrations
Daily Commercial News
and Shipping List:	The Master of the Wathara. Lloyd’s Silver Medal for Brave Action
(Sydney)		Daily Commercial News and Shipping List, 8 January 1920, page 4
Ekholm, Walter:		Ett och tjugo dygn vid brassa och skot
			Åland 66/1929, 17.8.1929 s. 2 ja 67/1929, 21.8.1929 s. 2
Fredriksstad Blad:	Minneskuten "Lingard"
			Fredriksstad Blad 69/1936, 21.3.1936, side 3
Grönholm, Anna:		Ett halvt sekel ombord
			Gustaf Lundbergs berättelse
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2010-2011:23
			Mariehamn 2011
			95 s. (s. 50-63)
			ISSN 0788-799X
			ISBN 978-952-99971-4-5
Grönstrand, Lars:	Stålbarken Lingard		
fil.mag.		Ålands Sjöfart 1946 s. 83-84, 87, 91
			Sail at Durban
			Sea Breezes Vol. 35, No. 209 May 1963
			p. 397-398
			Åländska skeppsporträtt i ord och bild
			Mariehamn 1978
			Ålands Tidnings-Tryckeri Ab
			291 sivua (s. 129-134)
			ISBN 951-99156-9-9
Helsingin Sanomat:	Kolme suomalaista purjelaivaa hirmumyrskyn käsissä Pohjanmerellä
			Helsingin Sanomat 317/1929, 22.11.1929 s. 5
			Tuhoisa laivojen yhteentörmäys Kattegatissa
			Helsingin Sanomat 297/1935, 3.11.1935 s. 11
			Hl. "Gerdin" tuhoa pidetään nyt varmana
			Helsingin Sanomat 298/1935, 4.11.1935 s. 5
			Kattegatin merikatastrofi
			Helsingin Sanomat 299/1935, 5.11.1935 s. 5
			Meriselitys hl. "Gerdin" ja parkkilaiva "Lingardin" yhteentörmäyksestä
			Helsingin Sanomat 302/1935, 8.11.1935 s. 9
			Hl. "Gerdin" juttu esillä Göteborgin käräjäoikeudessa
			Helsingin Sanomat 15/1936, 17.1.1936 s. 3
			Vahingonkorvausjuttu "Lingardin" päällikköä vastaan hylätty Göteborgin raastuvanoikeudessa
			Helsingin Sanomat 252/1936, 18.9.1936 s. 8
Hufvudstadsbladet:	Tre seglare i orkan på Nordsjön
			Hufvudstadsbladet 318/1929, 23.11.1929 s. 1
			Mariehamnsseglare påkörd vid Läsö
			Hufvudstadsbladet 297/1935, 3.11.1935 s. 14
			Tjuguen man till botten med svenska ångaren Gerd
			Hufvudstadsbladet 298/1935, 4.11.1935 s. 1, 5
			Den ohyggliga katastrofen i Kattegat
			Hufvudstadsbladet 300_2p/1935, 6.11.1935 s. 1
			Sjöförhör om Gerd och Lingard
			Hufvudstadsbladet 302/1935, 8.11.1935 s. 3
			Kollisionen mellan Gerd och Lingard borde ha kunnat undvikas, anser Svea-bolaget
			Hufvudstadsbladet 316/1935, 22.11.1935 s. 7
			Lingard blir klubblokal?
			Hufvudstadsbladet 335/1935, 12.12.1935 s. 6
			Processen om Gerds undergång
			Hufvudstadsbladet 15/1936, 17.1.1936 s. 8
			Åländska barken Lingards kollision
			Hufvudstadsbladet 55/1936, 26.2.1936 s. 7
			Lingards lanternor diskuteras
			Hufvudstadsbladet 64/1936, 6.3.1936 s. 3
			Lingard har sålts till Norge
			Hufvudstadsbladet 72/1936, 14.3.1936 s. 5
			Lingard ej skyldig till Gerd-olyckan
			Hufvudstadsbladet 252/1936, 18.9.1936 s. 3
			Kollision mellan Lingard och Gerd
			Hufvudstadsbladet 189/1937, 18.7.1937 s. 5
			Målet om Gerds undergång avgjort
			Hufvudstadsbladet 318/1938, 24.11.1938 s. 12
Hägerstrand, Yngve:	3-mastade stålbargen Lingard
sjökapten		Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2006-2007:19
			Mariehamn 2007
			155 s. (s. 116-125)
			ISSN 0788-799X
			ISBN 978-952-99971-0-7
Koivistoinen, Eino:	Gustaf Erikson
merikapteeni		Purjelaivojen kuningas
			WSOY, Porvoo 1981
			212 sivua (s. 154-156)
			ISBN 951-0-10868-5
Kåhre, Karl:		100 år sedan Gustaf Erikson föddes
sjökapten		Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
			The Gustaf Erikson Fleet
			Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 128)
			ISBN 951-9064-31-1
Mittelstedt, Manfred:	Steuermann Ulrich Denck auf den Frachtseglern Annemarie, Lingard und Lawhill
			Der Albatros
			Heft 1 2003 s. 1-9
			ISSN 0516-5016
Nationen:		Det siste seilskib bygd i Norge
			Nationen 59/1936, 10.3.1936 side 3
Suomen Merenkulku:	Svåra sjöresor
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1929 s. 449-451
			Svår sjöolycka i Kattegat
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1935 s. 337-338
			60 år. Sjökapten Gustaf Richard Lundberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1944 s. 221
			"We are all bound to go"
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1949 s. 95
			70 år. Sjökapten Gustaf Richard Lundberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 188
			75 år. Sjökapten Gustaf Richard Lundberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1959 s. 170
			80 år. Sjökapten Gustaf Richard Lundberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1964 s. 225
			85 år. Sjökapten Gustaf Richard Lundberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1969 s. 132
Åbo Underrättelser:	Ålandsfartyget Lingard ifrågasatt att inköpas till norskt museiskepp
			Åbo Underrättelser 152/1929, 5.6.1929 s. 7
			Tre finländska segelfartyg i storm på Nordsjön
			Åbo Underrättelser 322/1929, 23.11.1929 s. 7
Åland:			Den senaste dödsolyckan till sjöss
			Åland 75/1927, 21.9.1927 s. 2
			Fruktansvärd katastrof i Kattegat: ångare med 21 man i djupet
			Åland 89A/1935, 6.11.1935 s. 2
			Katastrofen i Kattegat. Kapt. V. Mattssons sjöförklaring ger nya detaljer
			Åland 90/1935, 9.11.1935 s. 2
			Hade Lingard bort ändra kurs?
			Åland 95/1935, 27.11.1935 s. 4
			Lingards lanternor all right
			Åland 96/1935, 30.11.1935 s. 4
			Blir Lingard norsk klubblokal?
			Åland 104/1935, 28.12.1935 s. 3
			Gerds undergång inför sjörätten
			Åland 5/1936, 18.1.1936 s. 2
			Rättergången angående kollisionen Lingard - Gerd
			Åland 6/1936, 22.1.1936 s. 3
			Kollisoinen Lingard - Gerd
			Åland 16/1936, 22.2.1936 s. 3
			Lingard-processen i Göteborg
			Åland 19/1936, 4.3.1936 s. 3
			Gerd- Lingard katastrofen
			Åland 20A/1936, 7.3.1936 s. 3
			"Lingard" såld men ej till Oslo
			Åland 22/1936, 14.3.1936 s. 3
			"Lingard" i sin nya funktion.
			Åland 68/1936, 19.8.1936 s. 3
			Kapten Elis Mattsson 60 år
			Åland 38/1939, 1.4.1939 s. 2
			Carl Granith - In memoriam
			Åland 107/1939, 19.9.1939 s. 2
			Dödsfall. Sjökaptenen Elis Mattsson
			Åland 131/1949, 1.12.1949 s. 2
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Gustaf Erikson
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
			Ålands Sjöfart 4/1942
			Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
			Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
			Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne
			Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
 
			Copyright © Jukka Mikkola