Loch Torridon
Allan C. Green (1878 - 1954) collection of glass negatives. State Library Victoria.
Nelimastoinen rautaparkki
Tunnuskirjaimet: VBRG
Rakentaja: Barclay, Curle & Co., Glasgow 1881, Skotlanti
Vesillelasku: Whiteinch, Clydeholm yard, 09.11.1881
Vetoisuus: 1999,26 brt, 1904,06 nrt
Kantavuus: 3200 dwt, puutavaralasti 980 standarttia, vehnälasti 37683 säkkiä, kivihiililasti 2930 tonnia, villalasti 8210 paalia
Painolasti: 480 tonnia
Mitat: 87,57 x 12,95 x 7,31 m
Ison ja kryssimaston korkeus: 46,33 m
Keulamaston korkeus: 45,11 m
Miehistö: 1+2+20
Omistajat:
A.E. Blom, Karl Erholm,
August Forsström, C. Lundström,
W. Palen, H.A. Winter ym., Uusikaupunki 07.05.1912 - 24.01.1915
Päälliköt:
Erik Viktor Johans (1873-1918) 1912 - 1914 loka/marraskuu Karl Georg Rosenberg (1873-1938) 1914 loka/marraskuu - 24.01.1915
Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle Aitken, Lillburn & Co. Glasgowista purjehtimaan Melbournen reitille.
Villankuljetukseen suunniteltu klipperi oli asiantuntijoiden mukaan eräs kaikkien aikojen kauneimmista ja nopeimmista nelimastoparkeista. Aluksen purjepiirustus (sail plan) oli niin hyvin onnistunut ja tasapainoinen, että laivaa oli helppo käsitellä ja ohjata hyvissä olosuhteissa.
Alus rakennettiin Australian liikenteeseen. Kuuluisa nelimastoparkki teki neitsytmatkan kappaletavaralastissa Glasgowista Melbourneen 11.1. - 27.4.1882.
Matkalla Intian Kalkutasta Lontooseen alus joutui NW - hirmumyrskyyn Cape of Good Hopen luona 9.10.1882, jolloin jättiläisaalto pyyhkäisi yli parkin perän vieden mennessään kapteeni Fred K. Pinderin, toisen perämiehen, ruorimiehen, purjeompelijan ja oppilaan. Toinen aalto heitti perämiehen takaisin alukseen, mutta muut hukkuivat.
Kapteeni Robert Pattman (1851-1912) toimi aluksen päällikkönä ennen suomalaisomistusta 26 vuotta 9 kuukautta ja hän purjehti 25 kertaa maapallon ympäri.
Basil Lubbock: The Colonial Clippers (1948). Captain Robert Pattman.
Sir W.H. White, Amiraliteetin laiva-arkkitehti, kirjoitti vuonna 1892: "Loch Torridon on ehkä yksi siroimmista ja hienoimmista malleista, mitä on koskaan laskettu Glasgowin telakoilta".
Vuonna 1892 nelimastoparkki purjehti Sydneystä Lontooseen villapaalilastissa 82 päivässä. Matka Kap Hornista Lizardiin purjehdittiin 41 päivässä (14.5. - 24.6.1892).
Samana vuonna matka Gravesend - Moonlight Island purjehdittiin ajassa 69 päivää (30.7. - 7.10.1892). Paras vuorokausiennätys tällä matkalla oli "ärjyvillä nelikymppisillä" 341 mailia, joka tekee keskinopeudeksi 14,2 solmua.
Vuonna 1894 parkki purjehti koksi- ja rautatiekiskolastissa matkan Barry - Port Pirie 72 päivässä (18.5. - 30.7.1894).
Vuonna 1896 alus purjehti Australian Newcastlesta Chilen Valparaisoon 30 päivässä ja 2 tunnissa. Matkan pituus on 6891 mailia. Epävirallisen kilpailun voitti klipperi Wendur, joka teki saman matkan 29 päivässä ja saapui määräsatamaan päivää aikaisemmin. Sen parhaat päivämatkat olivat 310, 320 ja 330 mailia.
Matka Glasgow - Port Adelaide otti aikaa 71 päivää (25.11.1896 - 2.2.1897). Matka satamien välillä on 11748 merimailia Afrikan eteläkärjen kautta.
Seuraavana vuonna purjehdittiin kappaletavaralastissa Lontoosta Sydneyhin 72 päivässä ja 15 tunnissa (19.11.1898 - 31.1.1899). Ekvaattorille meni aikaa 21 päivää, ekvaattorilta Greenwichin meridiaanille 23 päivää ja sieltä Tasmaniaan latitudeilla 44 ja 45 ajassa 23 päivää. Tasmania kierrettiin 26.1.1899.
Vuonna 1903 laiva purjehti 2944 tonnin kivihiililastissa Australian Newcastlesta San Franciscoon 45 päivässä, jota pidettiin nopeana matkana.
Vuonna 1904 klipperi purjehti kappaletavaralastissa Glasgowista Sydneyhin 77 päivässä (18.6. - 3.9.1904).
Outside Sydney Heads, matkalla kappaletavaralastissa Lontooseen 28.11.1904. Shipping Illustrated Vol. XXX No. 379/1910.
Suomeen alus ostettiin varustamolta Aitken & Lilburn Co. Glasgowista hintaan 4400 puntaa = 130 000 markkaa 7.5.1912 ja se oli ostohetkellä matkalla Australiasta Eurooppaan. Laiva purjehti painolastissa Havresta Sundsvalliin, jonne saavuttiin 3.8.1912. Siellä tapahtui onnettomuus, kun merimies putosi mastosta ja kuoli.
Nelimastoparkki suomalaisomistuksessa. Niilo Jussila (1917 - 1996): Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin sieltä puutavaralastissa Melbourneen 27.9.1912 - 18.1.1913. Geelongista tuotiin Melbournen kautta 35505 säkkiä vehnää Falmouthiin 11.3. - 19.6.1913. Purkaussatama oli Hampuri, jonne saavuttiin 30.6.1913. Matkalla Hampuriin alus joutui kovaan myrskyyn ja sai vaurioita, jotka korjattiin telakalla.
Vuonna 1914 nelimastoparkki purjehti Australian Port Victoriasta Falmouthiin 93 päivässä (16.3. - 14.6.1914). Lastina oli 36460 säkkiä vehnää. Purkaussatama oli Cardiff, jonne saavuttiin 25.6.1914.
Loch Torridon lähti puutavaralastissa Norjan Fredrikstadista kohti Australian Geelongia 11.12.1914. Matkalla alus menetti osan rikistä hirmumyrskyssä Pohjois-Atlantilla 27. joulukuuta 1914 kello puoli yksitoista illalla. Isomasto ja keulamasto menivät yli laidan. Menetyksen jälkeen parkki joutui poikittain tuuleen. Meri rikkoi skailetin, jolloin vettä tunkeutui kajuuttaan ja sieltä alas aina lastiruumaan saakka. Kello neljä aamulla meni kryssimasto ja se vei mukanaan jiggermaston. Samalla mm. pelastusveneet, kompassit ym. rikkoontuivat.
Englantilainen Cunardin matkustajalaiva ss Orduna päällikkönään kapteeni Thomas McComb Taylor pelasti 23 hengen miehistön ja laivakoiran lähes neljä viikkoa myöhemmin aamupäivällä 24. tammikuuta 1915.
Pohjois-Atlantilla noin 450 mailia Irlannista länteen 24.1.1915. Miehistö pelastuu. Laivavene etualalla on aluksen keulan kohdalla. Sea Breezes No. 5 Vol. I April, 1920.
Nelimastoparkki jätettiin paikassa lat.= 51°38'P, long.= 12°23'L eli noin 70 mailia Irlannista länteen. Sitä ennen aluksen luukut avattiin, kaikki paikat valeltiin öljyllä ja lasti sytytettiin tuleen, jotta hylky ei olisi ollut vaaraksi muulle meriliikenteelle. Orduna oli matkalla New Yorkista Liverpooliin, jonne saavuttiin 25.1.1915.
Sisaralus oli nelimastoparkki Loch Moidart, joka laskettiin vesille 8.9.1881.
Matkoja vuosina 1912 - 1914
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: Overboard in the Darkness. A boy drowned at Sea (Adelaide) The Advertiser, 26 August 1905, page 8
Loch Torridon’s Rapid Sailing
The Advertiser, 5 December 1907, page 9
Letters received in Adelaide... (Death of Captain Pattman) The Advertiser, 10 April 1912, page 8
A Famous Line of Clippers The Advertiser, 23 May 1912, page 8
The Last of a Line. The Loch Torridon Sold The Advertiser, 24 May 1912, page 8
Last of the "Loche" The Advertiser, 22 January 1913, page 8
The Age: Shipping Intelligence (Melbourne) The Age, 20 January 1913, page 8
The Argus: The four-masted sailing ship... (Melbourne) The Argus, 29 April 1882, page 8
Shipping report. The Loch Torridon The Argus, 12 September 1893, page 6
The Loch Torridon The Argus, 16 February 1897, page 4
Loch Torridon in a Storm. A sailor swept overboard The Argus, 19 May 1898, page 3
The Loch Torridon. Remarkable Spectacles The Argus, 4 September 1905, page 4
Loch Torridon. Smart sailing The Argus, 23 December 1908, page 6
Banffshire Reporter: Peterhead Skipper Receives Russian Decoration Banffshire Reporter, 31 May 1916, page 4
(Robert M. Heddle) A Race Home. "The wool ships" The Argus, 14 February 1914, page 8
Birmingham Mail: Thrilling rescue from a wreck Birmingham Mail, 28 January 1915, page 6
Blyth News: Adrift for a Month Blyth News, 28 January 1915, page 4
Bowen, Frank C.: Sailing Ships of the London River Illustrated by Pelham Jones London, Sampson Low, Marston & Co., Ltd. 310 pp. ( p. 179-185)
Chronicle: Death of Well Known Sea Captain (Adelaide) Chronicle, 13 April 1912, page 44
Edwardes, A.D.: Last Link with the Unlucky "Lochs" Walkabout, January 1st, 1956, p. 29-32
Evening Post: Fate of a Famous Clipper (Wellington) Loch Torridon abandoned Evening Post, 18 March 1915, page 3
Examiner: Captain's Long Record (Launceston) Examiner, 30 July 1907, page 4
Barque Loch Torridon Examiner, 11 August 1910, page 4
Finlands Sjöfartstidning: Olyckshändelse å finskt fartyg Finlands Sjöfartstidning 37/1912, 14.9.1912 s. 3
Furrer, Hans Jörg: Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt Dipl.-Ing. Koehlers Verlagsgesellschaft mbH, Herford 1984 248 Seiten (s. 142) ISBN 3-7822-0341-0
Heikkinen, Helge: Loch Torridon merikapteeni Finlands Sjöräddningssällskaps Publikation 1971 s. 52-53
Loch Torridonin viimeinen matka: Parkin joutsenlaulu Uudenkaupungin Sanomat 4.3.1972
Tuntematon merimies WSOY, Porvoo 1975 326 sivua (s. 58-65)
Sanningen om Loch Torridons sista stunder Longitude tidskrift från de sju haven · 10 Stockholm, s. 56-59
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 290-291) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Hufvudstadsbladet: Järnbarken Loch Torridons af Nystad undergång Befälhavarens berättelse Hufvudstadsbladet 57/1915, 27.2.1915 s. 6
Irvine, Geo.: The Loch Line of Glasgow Survey of a Beautiful Fleet. Part II Sea Breezes Vol. X. No. 95 October 1927 p. 166-171
Jussila, Niilo: Merenkyntäjiä Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1981 154 sivua (s. 56-57) ISBN 951-99317-4-0
Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 16) ISBN 951-99912-9-8
Launceston Examiner: Ocean Race Between Two Clipper Ships (Tasmania) Launceston Examiner, 8 June 1896, page 4
Ship Loch Torridon Structural Damage and Loss of Life Launceston Examiner, 23 May 1898, page 4
Liverpool Journal of Commerce: Shipwrecked Crew landed at Liverpool Liverpool Journal of Commerce, 26 January 1915, page 5
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 179) ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil: The Colonial Clippers James Brown & Son Ltd., Glasgow 1921 433 pp, ill. (p. 302-323)
The Colonial Clippers Brown, Son & Ferguson Ltd., Glasgow 1948 384 pp, ill. (p. 254-272)
The Colonial Clippers Brown, Son & Ferguson Ltd., Glasgow 1975 384 pp, ill. (p. 254-272) ISBN 0 85174 110 X
Lubbock, Basil - Spurling, J.: Sail The Romance of the Clipper Ships Vol. I Patrick Stephens Limited, London 1972 153 pp. (p. 135-138) ISBN 0 85059 108 2
The Mercury: The Loch Torridon from Fredrikstad (Hobart) The Mercury, 13 September 1893, page 2
The Loch Line. Some Interesting Records The Mercury, 22 January 1908, page 6
Abnormal Ocean Waves The Mercury, 12 September 1911, page 4
Merimiehen Ystäwä: Meren kauhuja Merimiehen Ystäwä 3/1915, 1.3.1915 s. 8 (s. 38)
Neljä viikkoa laivahylyllä keskellä valtamerta Merimiehen Ystäwä 4/1915, 1.4.1915 s. 5-7 (s. 51-53)
Middagsavisen: "Loch Torridon"s Forlis Middagsavisen 172/1915, 29.7.1915 side 2
Observer: Obituary. Captain Robert Pattman
(Adelaide) Observer, 13 April 1912, page 41
Orädd, Daniel: Berömda segelfartyg Kyrkoherde Sjömansvännen 11/1944 s. 185
The Register: A Veteran Salt (Adelaide) His Clipper Ship Experiences of 25 Years (Capt. R. Pattman) The Register, 29 July 1907, page 3
The Passing of the Lochs
The Register, 16 March 1915, page 4
The Register, 13 February 1915, page 12
The Loch Torridon. A Last Message The Register, 24 September 1915, page 7
The San Francisco Call: British Ship Loch Torridon Makes Flying Trip from Australian Port The San Francisco Call, 13 June 1903, page 7
The Scotsman: Russian Honour for British Mercantile Marine Officers The Scotsman, 22 May 1916, page 4
Sjömanswännen: Hafvets fasor Sjömanswännen 3/1915, 1.3.1915 s. 37-38
Fyra veckor på ett vrak midt på Oceanen Sjömanswännen 4/1915, 1.4.1915 s. 3-5 (s. 51-53)
Suomen Merenkulku: Segelsjöfartens sista stolta skepp Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1944 s. 326-329
The Sydney Morning Herald: The Loch Torridon - fatal accident The Sydney Morning Herald, 20 October 1891, page 4
The Loch Torridon The Sydney Morning Herald, 11 August 1892, page 4
The Loch Torridon The Sydney Morning Herald, 8 August 1894, page 8
The Loch Torridon - seventy-three days from London The Sydney Morning Herald, 1 February 1899, page 8
A Fast Passage from Glasgow The Sydney Morning Herald, 5 September 1904, page 6
Death of Captain Pattman The Sydney Morning Herald, 12 April 1912, page 10
Last of the Loch Torridon The Sydney Morning Herald, 11 March 1915, page 8
Uudenkaupungin Sanomat: Uuskaupunkilaisen rautaparkin Loch Torridonin tuho kapteeni K.G. Rosenbergin kertomus Uudenkaupungin Sanomat 24/1915, 2.3.1915 s. 1-2
Vakka-Suomi: Lisäys uuskaupunkilaiseen laivastoon Vakka-Suomi 52/1912, 9.5.1912 s. 2
Muistolahja (kapteeni Johansille) Vakka-Suomi 96/1913, 26.8.1913 s. 2
Uuskaupunkilainen valtamerilaiva tuhoutunut Vakka-Suomi 10/1915, 28.1.1915 s. 2
Uusikaupunkilaisen 4-mastoisen rautaparkki Loch Torridonin tuhoutuminen. Kapt. Rosenbergin kertomus Vakka-Suomi 24/1915, 2.3.1915 s. 2
Varjonen, Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla luotsivanhin Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942 Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976 261 sivua (s. 79-81)
Västra Finland: Dödens skördar. Sjökaptenen Erik Viktor Johans Västra Finland 16/1918, 23.4.1918 s. 3
Weekly Scotsman: Glasgow - Launch of an Australian Liner Weekly Scotsman, 12 November 1881, page 2
Åbo Underrättelser: Ett olycksbud från havet Åbo Underrättelser 27/1915, 28.1.1915 s. 3
Fyra veckor på ett vrak i Oceanen Åbo Underrättelser 56/1915, 26.2.1915 s. 2-3
Åland: Minnesord. Sjökapten Karl Georg Rosenberg Åland 73/1938, 14.9.1938 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola