Lotos
Fregatti Maarianhaminassa kesäkuussa 1897. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 11/1930.
Rautaparkki/fregatti
Tunnuskirjaimet: TNMK
Rakentaja: H. Bothof & W. Gravenstein, Slikkerveer 1882 - 1883, Hollanti
Vesillelasku: 20.02.1883
Vetoisuus: 1259,09 brt, 1196,90 nrt
Kantavuus: noin 1840 dwt, lyijykonsentraattilasti 1790 tonnia, kivihiililasti 1587 tonnia, vehnälasti 16068 säkkiä
Mitat: 62,30 x 10,50 x 6,22 m
Omistaja:
Mathias August Troberg (1855-1935) ym., Maarianhamina 1897 huhtikuu - 08.08.1902
Päällikkö:
Gustaf Arvid Lindström (1863-1946) 24.04.1897 - 08.08.1902
Laiva rakennettiin varustamolle J. Koning & Van Delden Rotterdamiin.
Neitsytmatka purjehdittiin Rotterdamista Soerabayaan, jonne oltiin valmiina lähtemään 19.4.1883.
Laiva muutettiin vuonna 1887 parkista fregatiksi.
Toukokuussa 1890 omistajaksi tuli on varustamo N.P. Scheepvaart Zuid-Holland Rotterdamista.
Alus ostettiin varustamolta N.P. Scheepvaart Zuid-Holland Rotterdamista hintaan 4000 puntaa. Sieltä purjehdittiin painolastissa Maarianhaminaan, jonne saavuttiin 10.6.1897.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Sundsvallista Kapkaupunkiin 24.7.1897 - 23.10.1897. Matkalla kaksi merimiestä hukkui 15.8.1897 kello 4-5 aamulla, kun hyökyaalto pyyhkäisi heidät liivarilta mereen myrskyssä. Tämä tapahtui Pohjois-Atlantilla.
Fregatti lähti 1790 tonnin lyijykonsentraattilastissa Australian Wallaroosta kohti Espanjan Carthagenaa 11.6.1902. Alus sai kovassa myrskyssä vakavan rikivaurion ja vuodon Kap Hornin luona 6.8.1902. Englantilainen ss Kilmory päällikkönään kapteeni Falmers pelasti miehistön 8. elokuuta ja alus hylättiin luukut avattuina Kap Hornista itäkaakkoon paikassa lat. = 56º28'E, long. = 64º35'L. Ranskalainen barkentiini Jeanne Cordonnier havaitsi laivan myöhemmin 9.8.1902 paikassa lat. = 57º20'E long. = 53º24'L. Isomasto ja mesaanimasto puuttuivat.
Lisätietoa laivasta löytyy tietopankista Stichting Maritiem-Historische Databank.
Matkoja vuosina 1897 - 1902
Kirjoja ja kirjoituksia:
Andersson, Sven: Fregattskeppet "Lotos" Finländska seglare II Meddelanden från Sjöhistoriska museet vid Åbo Akademi n:o 6 Åbo 1941, 35 s. (s. 16-22), ill.
Lindström, G.A.: En ödesdiger smekmånad Finländska seglare II Meddelanden från Sjöhistoriska museet vid Åbo Akademi n:o 6 Åbo 1941, 35 s. (s. 23-34), ill.
A disastrous honeymoon The Wide World Magazines No 74 Vol. XIII, May, 1904
En ödesdiger smekmånad Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1941 s. 314-318, 11-12/1941 s. 401-403, 1/1942 s. 2-4
En ödesdiger smekmånad på fregattskeppet "Lotos" Ålands Sjöfart 2/1947 ja 3/1947
Nortamo Hj.: Valtamerillä Akseli Urhosen merimieselämyksiä WSOY, Porvoo 1930 154 sivua (s. 97-114)
The San Francisco Call: Sights an Abandoned Ship The San Francisco call, November 8, 1902, page 14
Sanomia Turusta: Kuolleita merimiehiä Sanomia Turusta 10/1898, 14.1.1898 s. 2
Suomen Merenkulku: 80 år. Sjökapten Gustaf Arvid Lindström
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1943 s. 184
En sjömans upplevelser (sjökapten Arthur Ekbom) Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1930 s. 372-375
Åbo Underrättelser: Aflidne sjömän Åbo Underrättelser 12/1898, 14.1.1898 s. 2
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 57/1903, 28.2.1903 s. 3
Åland: Ett värdefull tillökning... Åland 32/1897, 21.4.1897 s. 3
Jobspost från sjön Åland 81/1902, 28.8.1902 s, 2
Sjöförklaring Åland 105/1902, 29.10.1902 s. 2
G.A. Lindströms minne Åland 25/1946, 28.2.1946 s. 2
Ålands Sjöfart: 50 år sedan August Trobergs död Ålands Sjöfart 6/1985 s. 291
Copyright © Jukka Mikkola