Lynton
Helge Heikkinen (1910 - 1997): Tuntematon merimies.
Nelimastoinen teräsparkki
Tunnuskirjaimet:			TPHW
Rakentaja:				R. & J. Evans & Co., Liverpool 1893 - 1894, Englanti
Vesillelasku:				22.02.1894
Vetoisuus:				2410,32 brt, 2295,94 nrt
Kantavuus:				3800 dwt, kivihiililasti 3776 tonnia, vehnälasti 47589 säkkiä, 
					puutavaralasti 1,855,000 superficial feet of timber and lumber
Mitat:					89,01 x 13,34 x 7,24 m
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935), Maarianhamina	1914 kesäkuu - 21.05.1917
Päällikkö:
Karl August Ekblom (1860-1922)		1914 kesäkuu - 21.05.1917

Laiva rakennettiin varustamolle Johnston & Sproule Co. Liverpoolista. Neitsytmatka purjehdittiin Liverpoolista Calcuttaan 9.4. - 19.7.1894.

Vuonna 1900 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1900 Sailing Vessels omistaja on W. Montgomery Lontoosta.
Rekistereissä Lloyd’s Register of Shipping 1906-1907 Sailing Vessels omistaja on W. Montgomery Co. Ld. Lontoosta.
Vuonna 1909 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1909 Sailing Vessels omistaja on Ship Galena Co. Ld. Liverpoolista.

Ahvenanmaalle nelimastoparkki ostettiin varustamolta Ship Galena Co., Ltd. Liverpoolista hintaan 7800 puntaa.

Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Ensimmäinen matka purjehdittiin painolastissa Dublinista Swanseaan 8.7. - 11.7.1914. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin sieltä kivihiililastissa Chilen Mejillonesiin 21.8. - 1.12.1914.

Merikapteeni K.A. Ekblom (1860 - 1922).  Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Hera 1899 - 1901,  fregatissa Pandion 1905 - 1907 ja fregatissa Tasmania 1912 - 1914.  Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 27/1921.
Lynton SB.jpg (68423 bytes)
Basil Lubbock: The Last of the Windjammers Vol. II (1929). Photo by Captain H.H. Morrison.
Lynton hinauksessa.jpg (53618 bytes)

Clarence Winchester: Shipping Wonders of the World.

Saksalainen sukellusvene U 48, päällikkönään kapteeniluutnantti Karl Edeling upotti tykkitulella ja torpedoimalla aluksen toukokuun 21 p:nä vuonna 1917. Upotuspaikka on noin 50 mailia etelälounaaseen Queenstownista paikassa lat. = 50º55'P, long. = 08º30'L.

Miehistö pelastui veneisiin ja vietiin myöhemmin amerikkalaisella hävittäjällä Queenstowniin. Nelimastoparkki oli ollut puutavaralastissa matkalla Floridan Pensacolasta Greenockiin.

Matkoja vuosina 1914 - 1917

Kirjoja ja kirjoituksia:
Ekblom, K.A.:			Sjömannens memoarer
sjökapten			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1997-98:10
				Mariehamn 1998
				267 s. (s. 133-161)
				ISSN 0788-799X
Finlands Sjöfartstidning:	Lotsuppsyningsmannen, 
				Sjökaptenen K.A. Ekblom
				Finlands Sjöfartstidning 15/1912, 13.4.1912
				Stora fartygsköp
				Finlands Sjöfartstidning 26/1914, 27.6.1914
				De nyinköpta segelfartygen
				Finlands Sjöfartstidning 26/1914, 27.6.1914
Furrer, Hans Jörg:		Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt
Dipl.-Ing.			Koehlers Verlagsgesellschaft mbH,
				Herford 1984
				248 Seiten (s. 146)
				ISBN 3-7822-0341-0
Grundström, Kaj:		Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
				Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
				Mariehamn 1997
				175 s.(s.118-135)
				ISBN 952-90-9240-7
				ISSN 0788-799X
Heikkinen, Helge:		Tuntematon merimies
merikapteeni			WSOY, Porvoo 1975
				326 sivua (s.125-126)
Helsingin Sanomat:		Kauppaneuvos Rob. Mattson kuollut
 				Helsingin Sanomat 126/1935, 12.5.1935 s. 7
Herzog, Bodo:			Die deutschen Uboote 1906 bis 1945
				J.F. Lehmanns Verlag, München 1959
				236 Seiten (s. 72)
Hufvudstadsbladet:		Robert Mattson död
				Hufvudstadsbladet 126/1935, 12.5.1935 s. 4, 12
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 181)
				ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Journal of Commerce:	Launch on the Mersey
				Liverpool Journal of Commerce, 23 February 1894, page 4
Lubbock, Basil:			The Last of the Windjammers Vol. II
				Brown, Son & Ferguson Ltd.
				Glasgow 1929
				443 pp. (p. 245-247)
				(ISBN 0 85174 114 2)
The Pensacola Journal:		Ships are held in port because a lack of sailors
				The Pensacola Journal March 31, 1917 page 2
				Story of how ship was sunk
 				The Pensacola Journal June 8, 1917 page 1
Suomen Merenkulku:		80 år. Kommerserådet Robert Mattson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
				100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa
				Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
Åland:				Två stora stålskepp inköpta till Åland
				Åland 50/1914, 24.6.1914 s. 2
				Dödsfall. Sjökaptenen Karl August Ekblom
				Åland 62/1922, 5.8.1922 s. 2

 

				Copyright © Jukka Mikkola