Margareta ex Craigerne
© Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.
Nelimastoinen teräsparkki
Tunnuskirjaimet: TPDW
Rakentaja: Robert Duncan & Co., Port Glasgow 1888 - 1889, Skotlanti
Vesillelasku: East yard, 15.04.1889
Vetoisuus: 1873,23 brt, 1781,52 nrt
Kantavuus: 3100 dwt, kivihiililasti 3063 tonnia, vehnälasti 3027 tonnia = 67277 ctls (sentneriä),
jauholasti 33000 säkkiä, kerosiinilasti 33000 laatikkoa,
puutavaralasti 1,450,650 sq. ft. pp sleepers
Mitat: 80,25 x 11,85 x 6,85 m
Omistajat:
Mathias August Troberg (1855-1935) ym., Maarianhamina 1910 helmikuu - 06.03.1917 Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina 06.03.1917 - 17.05.1917
Päälliköt:
Evert Emanuel Eriksson (1873-1946) 1910 - 1915 Edvard Konstantin Johnsson (1881-1950) 1915 - 17.05.1917
Nelimastoparkki rakennettiin R.R. Patersonille Greenockista. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Glasgowista Sydneyhin 22.5. - 4.9.1889.
Vuonna 1900 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1900 Sailing Vessels omistaja on varustamo Watson Bros. Glasgowista.
Ahvenanmaalle laiva ostettiin samalta varustamolta hintaan 3100 puntaa helmikuussa 1910.
Merenkulkuneuvos, merikapteeni August Troberg (1855 - 1935). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Alku 1894 - 1896. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Laiva purjehti aluksi nimellä Craigerne ja se muutettiin huhtikuussa 1911 Margaretaksi. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin koksilastissa Antwerpenista Chilen Gaticoon 15.4. - 29.7.1910.
Merikapteeni Emanuel Eriksson (1873 - 1946). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Ocean 1901 - 1909. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Vuonna 1913 laiva purjehti Buenos Airesista Australian Newcastleen 52 vuorokaudessa. Matkalla Cape of Good Hopesta King Islandille laiva purjehti kolmen päivän aikana 13 solmun nopeudella. Parhaana vuorokautena purjehdittiin 316 mailia.
Laivan ollessa lastaamassa puutavaraa Missisippin Pascagoulassa se ajautui hirmumyrskyn seurauksena maihin 5.7.1916.
Suomen merimuseon kuvakokoelma.
Saksalainen sukellusvene U 48, päällikkönään kapteeniluutnantti Karl Edeling torpedoi aluksen noin 90 mailia Irlannin lounaispuolella nelimastoparkin ollessa puutavaralastissa matkalla Teksasin Beaumontista Liverpooliin 17. toukokuuta 1917. Upotuspaikka on lat. = 51°00'P, long. = 12°18'L. Miehistö pelastettiin.
Sisarlaivat olivat Glenbreck ja Oceana, joista viimeksi mainittu laskettiin vesille Glasgowissa 7.9.1887.
Matkoja vuosina 1910 - 1917
Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning: När underrättelsen om kriget kom Finlands Sjöfartstidning 47/1914, 21.11.1914
The Glasgow Herald: Launches The Glasgow Herald, 16 April 1889, page 9
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 451-452) ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 182) ISBN 951-9064-31-1
Suomen Merenkulku: 60 år. Sjökapten Emanuel Eriksson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1933 s. 309
70 år. Sjökapten Emanuel Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1943 s. 426
The Sydney Mail and New South Wales Advertiser: The Craigerne. Several of the Crew Injured The Sydney Mail and New South Wales Advertiser, 14 September 1889, page 605
The Sydney Morning Herald: The Craigerne The Sydney Morning Herald, 3 April 1900, page 6
Åland: Ytterligare tvänne stålskepp inköpt till Åland Åland 17/1910, 26.2.1910 s. 2
Järnfartyget "Margareta" Åland 44/1917, 2.6.1917 s. 2
Sjökapten Gustaf Erikson 50 år Åland 84/1922, 21.10.1922 s. 2
August Troberg - in memoriam Åland 6/1935, 19.1.1935 s. 2
När Aug. Trobergs stoft vegs till den eviga vilan Åland 9/1935, 30.1.1935 s. 2-3
Manne Eriksson död Åland 122/1946, 26.10.1946 s. 2
Ålands Sjöfart: Emanuel Eriksson 70 år Ålands Sjöfart 4/1943
50 år sedan August Trobergs död
Ålands Sjöfart 6/1985 s. 291
Copyright © Jukka Mikkola