Mariechen ex Glenericht
Arendalissa Norjassa syksyllä 1914. © Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.
Nelimastoinen rautaparkki
Tunnuskirjaimet: TPDK
Rakentaja: Thomas Royden & Sons, Liverpool 1885, Englanti
Vesillelasku: 1885 marraskuu
Vetoisuus: 2405,11 brt, 2290,58 nrt
Kantavuus: 3600 dwt, puutavaralasti 1900 standarttia, kivihiililasti 3609 tonnia, vehnälasti 16500 quarters,
sokerilasti 3000 tonnia
Mitat: 88,10 x 13,48 x 7,66 m
Miehistö: 1+2+21
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935), Maarianhamina 1909 heinäkuu - 1923 maaliskuu
Päälliköt:
Anders Nikolai Törnqvist (1874-1927) 1909 heinäkuu - 13.12.1913, 1919 joulukuu - 1921 elokuu Karl August Isidor Mansén (1878-1952) 13.12.1913 - 1917 Ivar Engelbert Hägerstrand (1889-1952) 1917 - 1919 joulukuu Johan August Danielsson (1875-1958) 1922 toukokuu - 1923 maaliskuu
Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle L.H. McIntyre & Co. Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Liverpoolista Melbourneen 22.2. - 4.6.1886.
Vuonna 1896 rekisterissä Lloyds’ Register of Shipping 1896 Sailing Vessels omistaja on varustamo Glenericht Ship Co. Liverpoolista (kapteeni E.H. Davies).
Glenericht joutui yhteentörmäykseen nelimastoparkki Balmoralin kanssa 20.8.1898 Cap Hornin luona. Molemmat alukset vaurioituivat törmäyksessä. Glenericht meni hätäsatamaan Monte Videoon korjauksia varten. Glenerichtin kapteenin vaimo hukkui onnettomuudessa. Balmoral jatkoi matkaa San Franciscoon.
Aluksen omistaja kapteeni E.H. Davies myi laivan varustamolle Bank Shipping & Co. (W. Just & Co.) Liverpooliin, kun se oli korjattavana Monte Videossa.
Heinäkuussa 1907 aluksen omistajaksi tuli Hubert Bode Hampurista hinnalla 7500 puntaa ja uudeksi nimeksi tuli Mariechen.
Ahvenanmaalle laiva ostettiin varustamolta Reederei Gesellschaft Nord mbH. Hampurista hintaan 67 000 Saksan markkaa heinäkuussa 1909.
Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Ensimmäinen rahtimatka tehtiin Hampurista San Franciscoon 1.11.1909 - 25.3.1910. Lastina oli 1000 tonnia sementtiä ja 2400 tonnia kappaletavaraa.
Merikapteeni Nikolai Törnqvist (1874 - 1927). Hän toimi päällikkönä komposiittiparkissa Slamat 1899 - 1903, parkissa Winnifred 1903, parkissa John Gill 1908 - 1909 ja nelimastoparkissa Marlborough Hill 1915 - 1916. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Vuonna 1912 matkalla 3500 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Perun Callaoon laivapoika putosi mastosta ja hukkui ankarassa myrskyssä Falklandin saarten lähistöllä. Matka purjehdittiin 9.9.1912 - 2.1.1913.
Mariechen Cardiffin satamassa vuonna 1912. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.
Rautaparkki oli ensimmäinen suomalainen purjelaiva, joka kulki Panaman kanavan läpi. Tämä tapahtui vuonna 1916 matkalla salpietarilastissa Chilen Caleta Buenasta Bostoniin.
Merikapteeni K. A. Mansén (1878 - 1952). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Lima 1907, komposiittiparkissa Slamat 1908 - 1910 ja nelimastoparkissa Dundee 1910 - 1912. Ålands Nyheter n:o 35/1928.
Alus lähti puutavaralastissa Norjan Fredrikstadista 23.2.1920 kohti Australiaa. Se joutui kovaan myrskyyn Shetlandin lähellä. Parkki sai merkittäviä vaurioita ja menetti mm. pelastusveneen. Laiva palasi Haugesundin redille ankkuriin korjauksia varten 12.3.1920. Matka jatkui korjausten jälkeen 20.4.1920 ja määräsatamaan Port Adelaideen saavuttiin 1.8.1920.
Suomen lippu liehuu perämastossa. Laiva Adelaidessa vuonna 1920. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.
Viimeinen matka tehtiin puutavaralastissa Söderhamnista Lontooseen tammikuussa 1923.
Merikapteeni Ivar Hägerstrand (1889 - 1952) kiersi Kap Hornin kaikkiaan 39 kertaa vuosien 1897 ja 1949 välisenä aikana. Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Loch Linnhe 1923 - 1924, teräsparkissa Woodburn 1924 - 1925, nelimastoparkissa Hougomont 1925 - 1927, teräsparkissa Winterhude 1928 - 1929 ja nelimastoparkissa Viking 1929 - 1937 ja 1950. Kuunarissa Yxpila hän toimi päällikkönä 1945 - 1946. Viimeisen kerran Kap Hornin kierto tapahtui nelimastoparkki Passatin päällikkönä, jossa hän toimi 1947 - 1950. Suomen Merenkulku - Finland Sjöfart n:o 27/1921. Valokuva on otettu Arendalissa vuonna 1915.
Nelimastoparkki myytiin romutettavaksi Hollantiin maaliskuussa 1923.
Matkoja vuosina 1909 - 1923
Kirjoja ja kirjoituksia:
Ahlman, Lauri K.: "Mariechen" San Franciscon satamassa Merimiehen Ystävä 9/1910 s. 153-154
"Mariechen" i San Franciscos hamn Sjömannens Jul 1910 Finska Sjömansmissionens Julblad 1910 s. 12-13
The Argus: The Glenericht, a large iron ship... (Melbourne) The Argus, 5 June 1886, page 8
Finlands Sjöfartstidning: Åter ett stort järnskepp inköpt till Åland Finlands Sjöfartstidning 30/1909, 30.7.1909
Barken Mariechen ankommit till Arendal Finlands Sjöfartstidning 41/1914, 10.10.1914
Furrer, Hans Jörg: Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt Dipl.-Ing. Koehlers Verlagsgesellschaft mbH, Herford 1984 248 Seiten (s. 98) ISBN 3-7822-0341-0
Grundström, Kaj: Robert Mattson - Varg-Mattes pojke Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9 Mariehamn 1997 175 s.(s.118-135) ISBN 952-90-9240-7 ISSN 0788-799X
Harberg, J.: Åländska sjökaptener genom tiderna - sjökapten en biografi Ålands Skeppsbefälhavareförening f.f. Mariehamn 2001 193 s. (s. 158-159) ISBN 952-91-3841-5
Haugesund Dagblad: Sjøforklaring Haugesund Dagblad, 67/1920, 16.3.1920 side 5
Heikkinen, Helge: Valkopurjeiden aikaan merikapteeni Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Helsinki Jyväskylä 2006 204 sivua (s. 148-170) ISBN 951-746-761-3 ISSN 0453-2201
Helsingin Sanomat: Kauppaneuvos Rob. Mattson kuollut Helsingin Sanomat 126/1935, 12.5.1935 s. 7
Hufvudstadsbladet: Robert Mattson död Hufvudstadsbladet 126/1935, 12.5.1935 s. 4, 12
Hägerstrand, Ivar: Början på en sjömansbana sjökapten Äventyr till sjöss och till lands Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2020-2021:33 Mariehamn 2021 174 s. (s. 58-69) ISSN 0788-799X
Hägerstrand, Yngve: Ivar Hägerstrand, en Kaphornare sjökapten Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2000-2001:13 Mariehamn 2001 207 s.(s.58-83) ISBN 951-98000-3-4 ISSN 0788-799X
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 477-479) ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 183) ISBN 951-9064-31-1
Lindström, Anna-Britt: Breven till Holger Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2005-2006:18 Mariehamn 2006 143 s.(s. 106-117) ISBN 951-98000-9-3 ISSN 0788-799X
Morning Bulletin: Sensational Incident at Sea (Rockhampton) Morning Bulletin, 3 January 1899, page 6
The Province: Case of Mariechen Exciting Interest (Vancouver) The Province, 26 May 1910, page 14
The San Francisco Call: Fatal Collision off Cape Horn The San Francisco Call, 26 October 1898, page 7
South Australian Register: Miscellaneous (Adelaide) South Australian Register, 3 February 1894, page 4
Suomen Merenkulku: 80 år. Kommerserådet Robert Mattson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
60 år. Sjökapten Ivar Engelbert Hägerstrand Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1949 s. 101
Dödsfall. Sjökaptenen Ivar Engelbert Hägerstrand Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1952 s. 168
100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
Åland: Åter ett stort järnskepp inköpt till Åland Åland 58/1909, 21.7.1909 s. 3
Järnbk. "Mariechens" senaste resa Åland 83/1914, 17.10.1914 s. 2
Åländskt fartyg utsatt för missöde Åland 23/1920, 20.3.1920 s. 2
Sjökapt. Nikolai Törnqvist. Död ombord på "Estonia" den 1. okt. Åland 82/1927, 15.10.1927 s. 2
Ålands Nyheter: Kapten K.A. Manséns 50-års dag Ålands Nyheter 35/1928, 1.9.1928 s. 3
Copyright © Jukka Mikkola