Melusine
Kuva: Bukowskin Huutokaupat. Taulun omistaa Liisa Laitinen.
Parkkilaiva, tasasaumainen, tammesta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 4/1876.
Tunnuskirjaimet: VKBN
Rakentaja: J.C. Tecklenborg, Bremerhaven 1875 - 1876, Saksa
Vesillelasku: 08.04.1876
Vetoisuus: 969,97 brt, 929,57 nrt
Kantavuus: puutavaralasti 648,248 ft lumber, 35520 laths, 3813 staves, vehnälasti 19762 säkkiä
Mitat: 52,55 x 10,39 x 6,83 m
Miehistö: 1+2+15
Omistajat:
Wasa Rederi Bolaget, Nikolaistad (Vaasa) 1889 maaliskuu - 1895 marraskuu J.E. Moe, Nikolaistad (Vaasa) 1895 marraskuu - 21.05.1903
Konsuli J.E. Moe (1856 - 1931). Vaasa n:o 2/1931. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Päälliköt:
Hans Larsson (1835-1899) 1889 - 1890 elokuu, 1898 elokuu - 29.07.1899 Ayrissa, Skotlannissa Nils Gustaf Hongell (1838-1895) 1890 elokuu - 21.11.1895 (kuoli Intian valtamerellä) Karl August Kronholm (1862-1896) (I-perämies) 21.11.1895 - 30.01.1896 (kuoli Atlantilla) Gustaf Wolter Lindblom (1867-1896)(II-perämies) 30.01.1896 - 14.03.1896 Adolf Kastelin (1843-1899) 14.03.1896 - 1898 elokuu August (Anders) Tiburtius Öström (1867-1943) 14.08.1899 - 1903
Parkki rakennettiin Frantz Tecklenborgille Bremeniin.
Laiva purjehti painolastissa Bremenistä Cardiffiin 7.5. - 15.5.1876. Neitsytmatka purjehdittiin Cardiffista Singaporeen 25.5. - 1.9.1876.
Matkalla Cardiffista Hong Kongiin laiva oli joutua merirosvohyökkäyksen kohteeksi. Joukko alkuasukkaita maista viiden veneen voimin oli hyökätä laivan kimppuun. Tämä tapahtui 12.4.1886 Sonsoral-saaren (St. Andrews-Island) lähellä noin paikassa lat. = 5°17’N, long. = 132°10’E. Onneksi laiva pääsi pakenemaan hyökkääjiltä, kun tuuli voimistui. Matka purjehdittiin 14.11.1885 - 25.4.1886.
Vilho Rantapihla: Världsomseglaren sjökapten J.E. Rönnholm.
Alus ostettiin varustamolta F. Tecklenborg Bremenistä
maaliskuussa 1889 ja se oli ostohetkellä matkalla San Franciscosta
Queenstowniin.
Ensimmäinen rahtimatka tehtiin Sunderlandista Buenos Airesiin 13.9. - 2.12.1889.
Matkalla Kotkasta puutavaralastissa Marseilleen alus joutui kovaan myrskyyn 6.1.1891 Välimerellä paikassa lat. = 41º48'P, long. = 5º22'I ja hakeutui hätäsatamaan Sardinian Cagliariin 24.1.1891. Lähes kaksi viikkoa kestäneissä myrskyissä laiva oli menettänyt mm. kansilastin, purjeita, liivaripuomin, kokkapuun ja mesaanimaston. Cagliarista alus hinattiin Marseilleen, jonne saavuttiin 3.2.1891.
Matkalla Ruotsin Husumista Etelä-Afrikan Port Elisabethiin parkki joutui puutavaralastissa ankaraan myrskyyn Doverin ulkopuolella 21.12.1894. Se kehittyi hirmumyrskyksi seuraavana päivänä. Konstaapeli ja neljä muuta miestä huuhtoutuivat ison aallon mukana yli laidan mereen. Toinen aalto heitti neljä miestä takaisin laivalle, mutta konstaapeli hukkui. Tämä tapahtui kello puoli kaksi iltapäivällä 22.12.1894. Matka oli muutenkin pitkä ja vaikea myrskyjen takia, joka purjehdittiin 7.11.1894 - 1.5.1895.
Aluksen ollessa teak-lastissa matkalla Burman Moulmeinista Falmouthiin miehistö sairastui beriberi- tautiin. Päällikkö Hongell kuoli 21.11.1895 Intian valtamerellä ja haudattiin mereen paikassa lat. = 20ºE, long. = 50ºI. Hänen jälkeensä päälliköksi tullut I-perämies Kronholm kuoli 30.1.1896 Atlantilla ja haudattiin mereen paikassa lat. = 17ºP, long. = 37ºL. Pursimies kuoli 12.2.1896 ja haudattiin mereen. Parkki saapui 155 vuorokauden matkan jälkeen Falmouthiin 6.3.1896. Miehistöstä vain kaksi oli jaloillaan.
24.12.1897 laiva lähti puutavaralastissa Georgian Sapelosta Skotlannin Methil Dockiin. Matkalla alus joutui kovaan myrskyyn ja sai myrskyvaurioita menettäen partaan ja miehistösuojan sekä suuren osan purjeista. Kalastusalus Grethe hinasi vuotavan parkin Bremerhaveniin korjauksia varten 19.2.1898. Osittaisten korjausten jälkeen alus hinattiin Bremerhavenista Methil Dockiin 28.3. - 31.3.1898.
Matkalla kivihiililastissa Cardiffista Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin laiva sai luotsauksessa useita pohjakosketuksia 30.12.1902 Delagoa Bayn läheisyydessä. Satamassa tehdyssä tarkastuksessa vauriot havaittiin niin suuriksi, että laivaa ei kannattanut enää korjata. Parkki myytiin huutokaupassa Delagoa Bayssa 21.5.1903.
Merikapteeni Anders Öström (1867 - 1943). Hän
toimi päällikkönä fregatissa Pandion 1897 - 1898.
Maarianhaminan merikoulun opettaja vuodesta 1903 lähtien yhteensä 32 vuotta,
josta rehtorina 1927 - 1935.
Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Valokuva ja lisätietoa laivasta löytyy tietopankista.
Matkoja vuosina 1889 - 1902
Kirjoja ja kirjoituksia:
Hinkkanen, Merja-Liisa: Perhe-elämää aaltojen päällä: Kapteenien purjehtivat rouvat 1800-luvulla Nautica Fennica 2001-2002 Suomen Merimuseo, Helsinki Vammala 2002 85 sivua (s. 73-74) ISBN 951-616-077-8 ISSN 1235-9122
Hamburger Fremdenblatt: Vermischtes. Ueber einen beabsichtigten Angriff der Eingeborenen der Insel Sarsoral Hamburger Fremdenblatt, 3.6.1886 Seite 2
Aus Geestemünde, 19. Febr. Der Fischdampfer "Grethe"... Hamburger Fremdenblatt, 22.2.1898 Seite 7
Hufvudstadsbladet: Dödsruna Hufvudstadsbladet 165/1895, 21.6.1895 s. 2
Liukkonen, Kaarina: Samoenalla kuudesti Kap Hornin ympäri - Johan Lehtosen laivapäiväkirjat Uudenkaupungin merihistoriallinen yhdistys ry 2021 187 sivua (s. 61-79) ISBN 978-952-68917-3-6
Merimiehen Ystäwä: Merimiesten kärsimyksiä Merimiehen Ystäwä 5/1896 s. 72-73
Norra Posten: Dödsfall Norra Posten 22/1896, 18.3.1896 s. 1
Rantapihla, Vilho: Världsomseglaren sjökapten J.E. Rönnholm dipl.ins V. Rantapihla, Helsingfors 1992 194 s. (9-12) ISBN 952-90-3290-4
Parkkilaiva Melusinen matruusi Helsinki 1994 29 sivua ISBN 952-90-6025-4
Rauman Lehti: Kunnioituksenosotus naiselle Rauman Lehti 17A/1897, 27.2.1897 s. 2
Palkinto osotetusta neuwokkuudesta Rauman Lehti 40/1897, 19.5.1897 s. 3
Schantz, Märta V.: Alma Hongellin poikkeuksellinen elämä Merimiehen Ystävä 6/94 s. 3-7 Alma Hongell: Ett märkligt kvinnoöde Sjömansvännen 6/94 s. 19-23
Suomen Merenkulku: 75 år. Sjökapten A. Öström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1942 s. 136
Dödsfall. Sjökapten A. Öström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1943 s. 27
Vasabladet: Skeppet "Melusine"... Vasabladet 17/1891, 28.2.1891 s.3
Från Melusines sorgliga resa Privatbref från andra styrmannen Vasabladet 35/1896, 21.3.1896 s. 3
Dödsfall. Konsuln J.E. Moe (John Eduard Moe) Vasabladet 223/1931, 29.9.1931 s. 2
Västra Finland: Bref från hafvet Privatbref från andra styrmannen Västra Finland 23/1896, 21.3.1896 s. 2
Wasa Tidning: Wasa rederibolaget har åter inköpt ett fartyget, "Melusine" Wasa Tidning 50/1889, 29.3.1889 s. 2
Utdeladt hederstecken Wasa Tidning 34/1892, 1.3.1892 s. 2
Försålda segelfartyg Wasa Tidning 93/1895, 20.11.1895 s. 2
En sorglig sjöresa Wasa Tidning 21/1896, 11.3.1896 s. 2
"Melusines" senaste resa (Alma Hongell) Wasa Tidning 71/1896, 25.3.1896 s. 2
En belöning som wore wälförtjänst Wasa Tidning 100/1896, 12.12.1896 s. 2
Belöning för wisadrådighet Wasa Tidning 109/1897, 13.5.1897 s. 2
Angående föroyckade Wasabarken Melusine... Wasa Tidning 63/1898, 17.3.1898 s. 2
Wirrankoski, Rami: Viimeiset suuret purjeet Laiva 3/2011, 51 sivua (s. 16-25) Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys ry ISSN 1457-3059
Åbo Underrättelser: Sjöfart och Handel Åbo Underrättelser 26/1891, 28.1.1891 s. 3
Sjöfart och Handel Åbo Underrättelser 41/1891, 12.2.1891 s. 3
Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse Åbo Underrättelser 54/1891, 25.2.1891 s. 2
Wasabarken Melusine... Åbo Underrättelser 147/1895, 2.6.1895 s. 3
Utmärkelse åt qvinna
Åbo Underrättelser 54/1897, 25.2.1897 s. 2
Ett sammanträffande efter 30 år Åbo Underrättelser 52/1899, 23.2.1899 s. 3
Dödsfall. Sjökaptenen Hans Larsson Åbo Underrättelser 207/1899, 3.8.1899 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen Karl Liljequist Åbo Underrättelser 96/1904, 10.4.1904 s. 2
Åland: Anders Öström - In memoriam Åland 2/1943, 9.1.1943 s. 2
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Anders Öström Ålands Sjöfart 1/1939 s. 6
Sjökapten Anders Öström 75 år Ålands Sjöfart 2/1942
Sjökapten Anders Öström - In memoriam
Ålands Sjöfart 1/1943 s. 12-13
Copyright © Jukka Mikkola