Mermerus
Allan C. Green (1878 - 1954) collection of glass negatives. State Library Victoria.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: TFVP
Rakentaja: Barclay, Curle & Co., Glasgow 1871 - 1872, Skotlanti
Vesillelasku: 23.05.1872
Vetoisuus: 1824,13 brt, 1658,57 nrt
Kantavuus: noin 2800 dwt, puutavaralasti 808 standarttia, kivihiililasti 2418 tonnia, vehnälasti 2395 tonnia = 91375 bushelia, pellavasiemenlasti 2400 tonnia, villalasti 8800 paalia
Mitat: 79,77 x 11,50 x 7,30 m
Isomaston korkeus kannelta: 49 m
Miehistö: 1+2+17
Omistajat:
Konsulit G.A. Lindblom (1862-1916)ja Alvar Söderlund (1873-1908), Turku (Åbo) 1898 toukokuu - 1900 syyskuu Robert Mattson ym., (1851-1935), Vårdö 1900 syyskuu - 28.04.1910
Päälliköt:
Gustaf Adolf Cavenius (1844-1901) 1898 toukokuu - 18.09.1899, 08.11.1899 - 1900 lokakuu August Gideon Svahnström (1863-1942) 18.09.1899 - 07.11.1899 Matts August Gustafsson (1862-1943) 1900 lokakuu - 1906 heinäkuu, 1907 elokuu - 1910 August Edvard Karlsson (1874-1915/1916) 1906 heinäkuu - 1907 elokuu (hukkui rautaparkki Asian päällikkönä)
Rautafregatti rakennettiin varustamolle A. & J.H. Carmichael & Co. (Golden Fleece Line) Greenockiin.
Laiva purjehti Clydestä Liverpooliin 26.6. - 28.6.1872. Klipperi teki neitsytmatkan Liverpoolista Melbourneen 26.7. - 24.10.1872.
Fregatti oli nopea purjehtija. Englantilaisomistuksessa villaklipperi purjehti Skotlannin Greenockista Melbourneen 73 päivässä ja saapui määräsatamaan 3.10.1875. Seuraavana vuonna fregatti purjehti ruutilastissa Gravesendista Melbourneen 66 päivässä (25.6. - 30.8.1876). Se tekee keskinopeudeksi 7,5 solmua. Alus kuljetti pääasiallisesti villapaaleja Australiasta Englantiin tehden yli 20 matkaa.
Allan C. Green. Victoria Dock, Melbourne 1896. Malamok 1989, AICH.
Viimeinen matka purjehdittiin Melbournesta Lontooseen 9.12.1897 - 17.3.1898.
Suomeen fregatti ostettiin varustamolta Golden Fleece Line (Andrew & John H. Carmichael & Co.) Greenockista.
Alus telakoitiin Lontoossa toukokuussa 1898 ennen matkaa Kanadaan.
Konsuli G.A. Lindblom (1862 - 1916). Åbo Underrättelser 111/1916. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Ensimmäinen matka suomalaisomistuksessa tehtiin painolastissa Lontoosta St. Johniin Kanadaan 17.6. - 3.8.1898. Sieltä purjehdittiin puutavaralastissa Australian Port Adelaideen 16.9. - 31.12.1898.
Upea fregatti Port Adelaidessa tammikuussa 1899. Kuvaan on lisätty trikkinä perämiehellinen kahdeksikko. © Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.
Syyskuussa 1900 laiva myytiin yhdessä Endymionin ja Hermeksen kanssa Ahvenanmaalle yhteishintaan 425 000 markkaa.
Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Matkalla Liverpoolista Port Adelaideen merimies putosi mastosta ja kuoli 24.3.1901. Hänet haudattiin mereen. Matka purjehdittiin 10.12.1900 - 3.4.1901.
Alus purjehti ratakisko- ja tiililastissa Cardiffista Australian Port Pirieen 72 päivässä, 23.11.1901 - 4.2.1902.
Kovan luokan purjehtija, merikapteeni M.A.
Gustafsson (1862 - 1943). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkissa Lucipara
1911 - 1915 ja teräsfregatissa Grace Harwar 1922 - 1925
sekä nelimastoparkissa Archibald Russell 1925 - 1928. Suomen Merenkulku
- Finlands Sjöfart n:o 27/1921.
Laiva purjehti puutavaralastissa Norjan Fredrikshaldista Port Adelaideen 73 päivässä, 26.11.1903 - 7.2.1904 (Kanaalista 68 vuorokautta). Matkalla alus purjehti parhaimmillaan 320 mailia vuorokaudessa ja 58 mailia vahdissa, joka tekee keskinopeuksiksi 13,3 solmua ja 14,5 solmua.
Matkan puutavaralastissa Norjan Drammenista Port Adelaideen alus teki 84 päivässä (25.10.1907 - 13.1.1908), josta osuus Kapkaupungin meridiaanista Semaphoreen tehtiin 22 päivässä.
Vuonna 1909 klipperi purjehti nikkelimalmilastissa Australian Port Piriesta Antwerpeniin 96 päivässä. Matka tehtiin 2.6. - 7.9.1909. Loppumatkalla Englannin kanaalissa laiva saavutti lounaistuulessa lokin mukaan 16,5 solmun nopeuden (W. Paterson).
Alus ajautui lumimyrskyssä karille ollessaan puutavaralastissa matkalla Norjan Fredrikshaldista Melbourneen Kristiansandin edustalla 11.12.1909. Upea fregatti vaurioitui pahoin. Se hinattiin Kristiansandiin ja myytiin myöhemmin romutettavaksi 28.4.1910.
Yliperämies Viktor Anderssonin rakentama hieno pienoismalli on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa.
Matkoja vuosina 1898 - 1909
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: Quick voyages by sailing ships (Adelaide) The Advertiser, 12 April 1905, page 4
Quick voyages by sailing ships The Advertiser, 13 April 1905, page 7
Quick voyages by sailing ships The Advertiser, 15 April 1905, page 11
The Argus: Shipping reports. The Mermerus (Melbourne) The Argus, 14 September 1891, page 3
A Fast Ship The Argus, 6 May 1892, page 4
The Mermerus The Argus, 8 August 1895, page 4
The Ship Mermerus The Argus, 22 July 1896, page 4
(Robert M. Heddle) A Race Home. "The wool ships" The Argus, 14 February 1914, page 8
Proud Flags of Sailing Days The Argus, 3 June 1933, page 6
Bowen, Frank C.: Sailing Ships of the London River Illustrated by Pelham Jones London, Sampson Low, Marston & Co., Ltd. 310 pp. ( p. 195-201)
Christiansands Tidende: Et finsk Fregatskib stranded ved Ramsøen Christiansands Tidende, 293/1909, 13.12.1909 side 2
Fra Sjøretten Christiansands Tidende, 304/1909, 24.12.1909 side 2
Dagbladet: "Mermerus" grundstøtt Dagbladet 342/1909, 13.12.1909 s. 2
The Examiner: Smart Trip (Launceston) The Examiner, 21 January 1908, page 4
The Express and Telegraph: Record Sailing (Adelaide) The Express and Telegraph, 15 January 1908, page 1
Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette: Launches Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 24 May 1872, page 1
Grundström, Kaj: Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
Mariehamn 1997
175 s.(s.118-135)
ISBN 952-90-9240-7
ISSN 0788-799X
Grönstrand, Lars: Gångna Tiders Skepp fil.mag. Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo Åbo 1965 440 s., (s. 164-176)
Åländska skeppsporträtt i ord och bild Mariehamn 1978 Ålands Tidnings-Tryckeri Ab 291 sivua (s. 143-153) ISBN 951-99156-9-9
Helsingin Sanomat: Kauppaneuvos Rob. Mattson kuollut Helsingin Sanomat 126/1935, 12.5.1935 s. 7
Hufvudstadsbladet: Robert Mattson död Hufvudstadsbladet 126/1935, 12.5.1935 s. 4, 12
Korpela, Paavo H./ Salkosalo Jorma: Merikaupungista merille ja merten taakse Siirtolaisuusinstituutti, Turku 2007 173 sivua (s. 61-67, 71-73) ISBN 978-951-9266-89-3
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 301-303) ISBN 951-99965-1-6
Kåhre, Karl: Skeppsporträtt till sjöfartsmuseet sjökapten Ålands Sjöfart 6/1982 s. 278
Lappalainen, P.J.: "Mermeruksen" haaksirikko Merimiehen Ystäwä 4/1910 s. 54-56
"Mermerus" haveri Sjömansvännen 4/1910 s. 53-55
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 75) ISBN 951-9064-31-1
Lindfors, Å.L.: Fregatti Mermerus Laivastolehti 1943 s. 230-232
Liverpool Journal of Commerce: The Mermerus Liverpool Journal of Commerce, 1 July 1872, page 3
Lubbock, Basil: The Colonial Clippers Brown, Son & Ferguson Ltd., Glasgow 1948 384 pp, ill. (p.190-193)
Brown, Son & Ferguson Ltd., Glasgow 1975 384 pp, ill. (p.190-193) ISBN 0 85174 114 2
Klipperskeppet Mermerus (lainaus kirjasta "The Colonial Clippers") Ålands Sjöfart 3/75 s. 115-116
Lubbock, Basil/ Spurling, J.: The Best of Sail Patrick Stephens Limited, Cambridge U.S.A., 1972 180 pp. (p. 67-70) ISBN 0 85059 217 8
Sail The Romance of the Clipper Ships Vol. I Patrick Stephens Limited, London 1972 153 pp. (p. 115-117) ISBN 0 85059 108 2
MacGregor, David R.: Clipper Ships Argus Books Ltd. Watford, Herts, England 154 pp. (p. 142, 144-145), ill. ISBN 0 85242 618 6
The Maitland Mercury & Hunter River General Advertiser:A Perilous Voyage The Maitland Mercury & Hunter River General Advertiser, 5 August 1880, page 6
The Mercury: The Ship Mermerus. A remarkable coincidence (Hobart) The Mercury, 4 August 1897, page 2
Norges Sjøfartstidende: "Mermerus" kondemnert Norges Sjøfartstidende, 64/1910, 17.3.1910 side 1
Shuttleworth, T.H.: The "Mermerus" - A Very Tall Ship Sea Breezes Vol. 71, No. 623 November 1997 p. 870-873
Stolzmann, Holger: Sailing Ships from Turku/Åbo sjökapten Malamok 1989, AICH 64 pp. (p. 5-13)
Suomen Merenkulku: 80 år. Kommerserådet Robert Mattson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
Dödsfall. Sjökapten M.A. Gustafsson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1943 s. 263
100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
The Sydney Morning Herald: A Smart Sailing by the Mermerus The Sydney Morning Herald, 14 April 1909, page 10
Mr. Jack Spurling. Famous Painter Dead The Sydney Morning Herald, 30 September 1933, page 9
(W. Paterson) The Wool Derby The Sydney Morning Herald, 5 October 1929, page 10
West Coast Times: The Mermerus (Hokitika) West Coast Times, 26 October 1872, page 2
Williamstown Chronicle: The Voyage of The Mermerus Williamstown Chronicle, 30 April 1898, page 3
Åbo Underrättelser: Stålfregattskeppet Mermerus Åbo Underrättelser 240/1899, 5.9.1899 s. 4
Att rymma blir dyrt Åbo Underrättelser 280/1902, 15.10.1902 s. 2
Kostnaderna för Mermerus bärgning Åbo Underrättelser 114/1911, 29.4.1911 s. 4
Åland: Stor fartygshandel Åland 97/1900, 2.10.1900
80-åring. Sjökaptenen Matts August Gustafsson Åland 92/1942, 20.8.1942 s. 2
Dödsfall - Sjökaptenen Matts August Gustafsson Åland 85/1943, 3.8.1943 s. 2
Ålands Sjöfart: Dödsfall - Matts August Gustafsson Ålands Sjöfart 3/1943
Klipperskeppet Mermerus
Ålands Sjöfart 3/1975 s. 115-116
Ålands Sjöfartstidning: Bref från Australien (K.A.F.) Ålands Sjöfartstidning 35/1904, 24.3.1904
Copyright © Jukka Mikkola