Milverton
Alus saapuu puutavaralastissa Ruotsin Söderhamnista ankkuriin Williamstownin redille, Australiaan 8.2.1924. © Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.
Rautafregatti
Tunnuskirjaimet: THBQ
Rakentaja: Oswald, Mordaunt & Co., Southampton 1885 - 1886, Englanti
Vesillelasku: Woolston yard, 1886 toukokuu
Vetoisuus: 2214,58 brt, 2069,52 nrt
Kantavuus: 3500 dwt, puutavaralasti 1000 standarttia, kivihiililasti 3397 tonnia, salpietarilasti 3500 tonnia, vehnälasti 3273 tonnia = 57357 säkkiä
Isomaston korkeus: 54/52 m
Mitat: 85,37 x 12,26 x 7,65 m
Miehistö: 1+3+15+8 merimiesoppilasta (apprentice)
Omistajat:
Vuorineuvos Berndt G. Grönblom ym., Turku (Åbo) 1920 helmikuu - 1925
Vuorineuvos Berndt Grönblom (1885 - 1970). Hufvudstadsbladet n:o 343/1935. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Päälliköt:
Petter Karl Jansson (1874-1934) 1920 helmikuu - 1922 helmikuu Gustaf Arthur Wigren (1878- 1922 helmikuu - 1925 Kaarlo Johan Haikkola (1896-1981) 1925
Fregatti rakennettiin Fredrick Nodinille Liverpooliin.
Penarth Dockiin saavuttiin painolastissa Southamptonista 26.6.1886. Neitsytmatka tehtiin 3200 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Wilmingtoniin 12.7. - 22.9.1886.
Merikapteeni Petter K. Jansson (1874 - 1934). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkissa Fennia 1911-1916. Hufvudstadsbladet n:o 138/1934. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
Vuonna 1903 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1903 Sailing Vessels omistaja on Sailing Ship "Milverton" Liverpoolista.
Matkalla kappaletavaralastissa Antwerpenista San Franciscoon laiva joutui Cap Hornin luona ankariin hirmumyrskyihin, joista ensimmäinen iski 22.3., seuraava 23.3. ja viimeinen 28.3.1908. Myrskyissä laiva kärsi vaurioita. Viimeisessä myrskyssä aalto vei mennessään kaksi ruorimiestä peräkorokkeelta etukannelle, onneksi ei yli laidan. Kompassijalustan aalto vei myös mennessään. Matka kesti 174 päivää ja määräsatamaan saavuttiin 11.6.1908.
Suomeen fregatti ostettiin British Ship Controllerilta Englannista hintaan 49 000 puntaa ja se toimi koululaivana. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Rotterdamista Buenos Airesiin 16.3. - 15.5.1920.
Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.
Nopein matka Melbourne - Lontoo ajassa 89 päivää purjehdittiin 9.10.1922 - 6.1.1923, jolloin alus voitti Grain Race- vehnäreitin kilpapurjehduksen. Lastina oli villaa, talia, vuotia ja viljaa.
Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 3/1929.
Viimeinen matka tehtiin 3500 tonnin salpietarilastissa Chilen Iquiquesta Azorien kautta Ranskan Dunkerqueen 20.10.1924 - 7.3.1925.
Samalla matkalla laiva joutui Azoreilla käynnin jälkeen hirmumyrskyyn 26.2.1925. "Meillä oli mukana kaksi 70-vuotiasta seilimaakaria, jotka sanoivat, etteivät ole sellaista ennen kokeneet, vaikka olivat ikänsä olleet merillä" (Hannes Koski: Maapallon ympäri purjealuksella 1923 - 1925).
Merikapteeni Kaarlo Haikkola (1896 - 1981). Hän toimi myöhemmin Turun satamajohtajana. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
Fregatti myytiin 4000 punnalla romutettavaksi Sunderlandiin, jonne tehtiin matka Dunkerquesta 9.6. - 11.6.1925.
Matkoja vuosina 1920 - 1925
Kirjoja ja kirjoituksia:
Clark, George V. Captain: Four Captains Brown, Son & Ferguson Ltd., Glasgow 1975 260 pp. (p. 139-143), ill.
Derby, William L. A.: The Tall Ships Pass David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970 427 pp., 66 pages with 95 b/w photos (p. 332-333, 336-337) ISBN 0-7153-4952-X
Ekholm, Walter: I ädel tävlan på sydliga hav
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1929 s. 20-23
På kryss över Pacific
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1929 s. 90-93, 3/1929 s. 138-141
Helsingin Sanomat: Vuorineuvos Berndt Grönblom 50-vuotias Helsingin Sanomat 343/1935, 20.12.1935 s. 6
Hufvudstadsbladet: 60 år. Sjökaptenen P.K. Jansson Hufvudstadsbladet 138/1934, 26.5.1934 s. 6
Bergsrådet Berndt Grönblom 50 år Hufvudstadsbladet 345/1935, 20.12.1935 s. 4
Koski, Hannes: Maapallon ympäri purjealuksella 1923 - 1925 luotsivanhin 87 sivua, 61 valokuvaa Uusikaupunki 1981
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 76) ISBN 951-9064-31-1
Lidman, Lasse: Fregatten "Milverton"s sista resa Märsrutan Nr. 10 mars 1983 Bulletin för svenska sektionen A.I.C.H. s. 56-60
Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate: A Trying Voyage Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 23 July 1908, page 4
San Francisco Call: Shipping News and Gossip of the Water Front Heavy Weather Off Cape Horn San Francisco Call, 12 June 1908, page 15
Stolzmann, Holger: Sailing Ships from Turku/Åbo sjökapten Malamok 1989, AICH 64 pp. (p. 5-13)
Suomen Merenkulku: Koululaiva Glenard ja fregatti Milverton myyty ulkomaille
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7/1925 s. 203
70 vuotta. Merikapteeni Kaarlo Haikkola
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1966 s. 282
The Sydney Morning Herald: The Milverton, Ship, From Hamburg The Sydney Morning Herald, 3 January 1903, page 10
Uusi Aura: Uusi uljas lisäys Turun kappalaivastoon Uusi Aura 37/1920, 8.2.1920 s. 3
Västra Finland: Fartygsköp Västra Finland 17/1920, 10.2.1920 s. 2
Åbo Underrättelser: Skolskeppen Åbo Underrättelser 258/1923, 23.9.1923 s. 10
60 åring. Sjökaptenen Petter K. Jansson Åbo Underrättelser 138/1934, 26.5.1934 s. 4
Berndt Grönblom 60 år Åbo Underrättelser 343/1945, 20.12.1945 s. 4
Copyright © Jukka Mikkola