Moshulu ex Dreadnought ex Kurt
Risto Honkaharju 1992. Merikapteeni Sven-Erik Nylundin lähettämä valokuva (taulu S.-E. Nylundin omistama). © Sven-Erik Nylund.
Nelimastoinen teräsparkki
Tunnuskirjaimet: OHZO
Rakentaja: William Hamilton & Co., Port Glasgow 1904, Skotlanti
Vesillelasku: Glen yard, 18.04.1904
Vetoisuus: 3120,51 brt, 2695,83 nrt
Kantavuus: 5300 dwt, puutavaralasti 1400 standarttia, vehnälasti: 4877,5 tonnia = 62183 säkkiä,
kivihiililasti 4920 tonnia, salpietarilasti 51206 säkkiä
Painolasti: 1450 tonnia
Mitat: 103,10/99,26 x 14,22 x 7,92 m (syväys täydessä lastissa 6,80 m)
Isomaston korkeus kölistä: 65,83 metriä
Purjepinta-ala: 4300 m² (purjeita yhteensä 32 kpl)
Miehistö: 1+3+29
Omistaja:
Gustaf Erikson, Maarianhamina 14.3.1935 - 1936 Rederi Ab Moshulu (Erikson) 1936 - 1948 helmikuu
Päälliköt:
Gunnar Bertil Algot Boman (1900-1974) 14.03.1935 - 14.10.1938 Mikael Witalis Sjögren (1902-1975) 14.10.1938 - 1940 kesäkuu
Nelimastoparkki rakennettiin salpietarin kuljetusta varten varustamolle G.J.H. Siemers & Co. Hampuriin. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Glasgowista Port Talbotiin 19.5. - 21.5.1904. Neitsytmatka purjehdittiin kivihiililastissa Port Talbotista Chilen Pisaguaan 20.6 - 29.9.1904. Tällä matkalla matruusi putosi raa’alta kannelle, kun hän oli kiinnittämässä purjetta ja kuoli välittömästi 23.8.1904. Laiva oli silloin paikassa lat. = 47°S, long. = 57°W.
Matkalla Port Talbotista Tocopillaan puolimatruusi putosi rikistä yli laidan mereen ja hukkui 12.3.1907.
Saksalaisomistuksessa laiva purjehti kivihiililastissa Australian Newcastlesta Valparaisoon 31 vuorokaudessa 14 tunnissa 10.8. - 9.9.1909.
Matkalla Port Talbotista Valparaisoon matruusi putosi klyyvaripuomilta mereen ja hukkui kovassa myrskyssä 2.7.1910.
Alus takavarikoitiin I maailmansodan aikana Amerikassa ja se rekisteröitiin 8.6.1917 (U.S. Shipping Board). Alus sai nimen Dreadnought 12.6.1917. Presidentin määräyksestä nimeksi muutettiin Moshulu 18.9.1917.
Charles Nelson & Co. Inc. San Franciscosta osti laivan 4.8.1921 ja maksoi siitä 29 505 dollaria.
Laiva ostettiin samalta varustamolta San Franciscosta hintaan 12 000 dollaria. Ensimmäinen matka suomalaisomistuksessa tehtiin painolastissa Victoriasta, Brittiläisestä Kolumbiasta Port Lincolniin 28.9. - 13.12.1935.
Sea Breezes No. 199, Vol. XX. June, 1936. J.H. Holden.
Matkalla puutavaralastissa Viipuriin Uuraasta Lourenco Marquesiin alus menetti 13 purjetta myrskyssä 29.10.1937 Atlantilla. Matka purjehdittiin 13.9. - 16.12.1937.
Moshulu Port Adelaidessa helmikuussa 1937. Sea Breezes No. 213, Vol. XXII. August, 1937.
Alus oli aikanaan maailman suurin purjelaiva. Sen miehistöön kuului 33 miestä.
Matti Lappalainen (1917 - 2010) istuu 48 metrin korkeudessa siltakannelta isomaston huipussa vuonna 1937. Merikapteeni Matti Lappalaisen arkisto.
Captain J. Ferrell Colton: Windjammers Significant.
Matkalla Belfastista Australiaan vuonna 1938 alus kulki neljän tunnin aikana 66 meripeninkulmaa keskinopeudella 16,5 solmua Cape of Good Hopen tienoilla. Vahdissa puolen tunnin aikana mitattiin nopeudeksi 18 solmua lokin mukaan (Berndt Hilbert). Matka tehtiin 18.10.1938 - 8.1.1939.
Berndt Hilbertin huima kurkistus 50 metrin korkeudessa kannelta keulamastossa vuonna 1939. Merikapteeni Berndt Hilbertin (1921 - 2018) arkisto.
Nelimastoparkki voitti Grain Race- vehnäreitin kilpapurjehduksen vuonna 1939. Matka Port Victoria - Queenstown tehtiin ajassa 91 päivää 11.3. - 10.6.1939.
Moshululla tuotiin neljällä matkalla Australiasta Eurooppaan määräyksellä Queenstown for orders yhteensä 238 895 säkkiä vehnää.
Alus purjehti Göteborgista Buenos Airesiin 7.10. - 7.12.1939. Sieltä nelimastoparkki lähti maissilastissa kohti Eurooppaa 26.1.1940. Lasti oli tarkoitus viedä Tanskaan, mutta saksalaiset takavarikoivat parkin Norjan Kristiansandiin 22.5.1940, jossa lasti purettiin.
Merikapteeni Gunnar Boman (1900 - 1974). Hän toimi päällikkönä teräsfregatissa Grace Harwar 1929 - 1934. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 10/1950.
Merikapteeni Mikael Sjögren (1902 - 1975) tunnettiin lempinimellä "Big Mike". Hän toimi päällikkönä myös nelimastoparkissa Archibald Russell 1932 - 1938. Hän kiersi Kap Hornin 12 kertaa. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
Vuonna 1942 laivan riki riisuttiin Hortenissa. Se hinattiin Kirkenesiin. Hinauksessa alus joutui karille ja perille saavuttiin 17.1.1943. Myöhemmin parkki hinattiin Bogeniin lähelle Narvikia. 18.1.1947 laiva rantautui ja kaatui ankarassa myrskyssä. Se nostettiin ja myytiin helmikuussa 1948 kahdella miljoonalla Suomen markalla. Ostajat olivat Gidsker Jakobsen Narvikista ja J.P. Skotnes Andenesista.
Norjasta riisuttu alus myytiin kesäkuussa 1952 varustamo Heinz Schliewenille Hampuriin ja se hinattiin viljalastissa Tukholmasta Hampuriin elokuussa 1952. Sieltä alus myytiin Tukholmaan, jonne se hinattiin takaisin Hampurista marraskuussa 1953.
Vuonna 1961 varastolaiva ostettiin Ruotsista hintaan
3200 tonnia ruista ja se toimi viljavarastona Naantalissa. Toukokuussa 1970 alus
myytiin Disneylandille Kaliforniaan. Heinäkuussa 1970 se hinattiin Saksaan telakoitavaksi, josta
matka jatkui hinauksessa Amsterdamiin. Siellä siihen asennettiin
Mannesmann-tyyppinen kevytmetallista tehty putkiriki.
Vuonna 1974 laiva hinattiin New Yorkiin South Street Seaport-museoon, jossa sen
korvasi myöhemmin nelimastoparkki Peking.
Nelimastoparkki toimii nykyään upeana ravintolalaivana Philadelphiassa, Yhdysvalloissa. On hienoa, että laiva on saanut jatkon toimia ravintolalaivana.
Moshulun kaljuunakuva on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa.
Sisarlaiva oli Mary Dollar ex Hans, joka laskettiin vesille 13.2.1904.
Musiikkiesitys Moshulusta
Moshulu Philadelphiassa 8.7.2024. © Heidi Rahkonen.
Matkoja vuosina 1935 - 1940
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: Moshulu has 99 Days' Voyage (Adelaide) The Advertiser, 30 January 1937, page 18
Barque Moshulu to Load at Port Adelaide The Advertiser, 1 February 1937, page 10
Largest Sailer Afloat Nears Port Adelaide The Advertiser, 6 February 1937, page 28
Crew Prepares Moshulu For Homeward Passage The Advertiser, 25 February 1937, page 14
Anderson, John: Last Survivors in Sail Percival Marshall & Co., Ltd. London 1948 71 pp. (p. 29-30), ill.
Apollonio, Spencer: The Last of the Cape Horners Brassey's, Washington, D.C., 2000 296 pp. (20-22, 24-26) ISBN 1-57488-183-X
Aspelin, Axel: En skräcknatt mellan Pt. Victoria och Pt. Adelaide sjökapten Malamok 1980, AICH
Barrier Miner: Preparing Big Sailer For Horn Voyage Barrier Miner, 25 February 1937, page 4
Belfast News-Letter: Barque Due In Belfast Belfast News-Letter, 3 September 1938, page 3, 8
Brouwer, Norman J.: International Register of Historic Ships Anthony Nelson Ltd., Avon 1993 392 pp. (p. 314-315) ISBN 0-904614-46-8, 0-904614-50-6 British Library Cataloguing in Publication Data I. Title 623.82
Carr, Frank G.G. - Cookson, Richard M. - Hurst, Alex: The Medley of Mast and Sail Teredo Books Ltd., Brighton Sussex Plymouth 1976 330 pp. (p. 268-269, 320-321) ISBN 0 903662 03 5
Carse, Robert: The Twilight of Sailing Ships George G. Harrap & Co. Ltd. USA 1965 206 pp. (p. 167-168), ill. Library of Congress Catalog Card Number 65-13792
Colton, J. Ferrell: Last of the Square-rigged Ships Captain G.P. Putnam's Sons New York 1937 288 pp. (p. 167-170) With 74 Illustrations
Windjammers Significant Flagstaff, U.S.A. 1954 296 pp. Illustrated With 188 Photographs And 19 Reproductions of The Builder's Plans
Britons, Bring the "Moshulu" Home! Sea Breezes Vol.68 No. 580 April 1994 pp. 296-298
The Daily Colonist: Square-Rigger Out In Esquimalt Cove Awakens Memories The Daily Colonist (Victoria B.C.), 2 June 1935, page 14
Squaring Away for the Run to Australia The Daily Colonist (Victoria B.C.), 13 October 1935, page 22
Smartest Passage Sailed by Moshulu The Daily Colonist (Victoria B.C.), 17 August 1939, page 1
Dalby, E.J.: A Letter Sea Breezes Vol. XIX. No. 188 July 1935 p. 242-244
Derby, William L. A.: The Tall Ships Pass David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970 427 pp., 66 pages with 95 b/w photos (p. 79, 104, 116, 294, 329, 332-333, 336-337) ISBN 0-7153-4952-X
Engvig, Olaf T.: The Mighty Moshulu: In extremis in 1947 Sea History No. 62, Summer 62 p. 46 National Maritime Historical Society & Sea History Magazine, USA
The Evening Post: Round the Horn (Wellington) The Evening Post, 24 October 1938, page 8
Fadranski, Fritz: Ombord på Moshulu: vintern 1942-1943 i Nord-Norge Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2009-2010:22 Mariehamn 2010 157 s. (s. 82-87) ISSN 0788-799X ISBN 978-952-99971-3-8
Furrer, Hans Jörg: Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt Dipl.-Ing. Koehlers Verlagsgesellschaft mbH, Herford 1984 248 Seiten (s. 137) ISBN 3-7822-0341-0
Garnham, Don: Nelimastoparkki Moshululla Uuteenkaupunkiin
Captain vuonna 1936
Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen
vuosikirja 1996-1997
Uudenkaupungin merihistoriallinen yhdistys r.y.
Uusikaupunki 1997
131 sivua (s. 96-113, kuvitettu)
Gibbs, Jim: Pacific Square-riggers Pictorial History of the Great Windships of Yesteryear Superior Publishing Company, Seattle Seattle, Washington 1969 192 pp. (p. 102-103), ill. Library of Congress Catalogue Card Number 70-87804
Gibbs, S.B.: Kurt interned Sea Breezes Vol. XII, No. 111, February 1929 p.24
Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette: Launch of Four-Masted Barque Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 18 April 1904, page 2
Grönstrand, Lars Moshulu
fil.mag. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1961 s. 402-403
Fyrmastade stålbarken Moshulu Ålands Sjöfart 6/1979 s. 196-203
The four-masted steel barque Moshulu Ålands Sjöfart 3/1980 s. 98-99 ja 4/80 s. 128-131
Tolv åländska seglare Monitor, Mariehamn 1990 157 s. (s. 99-114) ISBN 952-90-1546-1
Hamburger Abendblatt: Das vierte Segelschulschiff Hamburger Abendblatt, 27.6.1952 Seite 9
"Moshulu" verlässt Hamburg Hamburger Abendblatt, 6.11.1953 Seite 1
Hamburgischer Correspondent: Verhandlungen des Seeamts zu Hamburg Hamburgischer Correspondent, 8.3.1908 Seite 16
Verhandlungen des Seeamts zu Hamburg Hamburgischer Correspondent, 31.12.1910 Seite 6
Hamburger Echo: Verhandlungen des Seeamts zu Hamburg Hamburger Echo, 15.3.1905 Seite 6
Helsingin Sanomat: Vanha purjelaiva ostetaan viljavarastoksi Helsingin Sanomat 214/1961, 11.8.1961
Moshulu aloitti matkansa varastosta ravintolaksi Helsingin Sanomat 186/1970, 14.7.1970
Hufvudstadsbladet: Gamla åländska barken Moshulu väcker minnen Hbl. 4.5.1988
Hurst, Alex.: Alex Hursts upplevelser i Mariehamn och
ombord på 4 mbk Moshulu
Ålands Sjöfart 1/1982 s. 7-9
Kortum, Karl: The Mighty Moshulu: A Short History, Part I Sea History No. 60, Winter 1991-92 p. 13-15 National Maritime Historical Society & Sea History Magazine, USA
The Mighty Moshulu: A Short History, Part II Sea History No. 61, Spring 1992 p. 8-12 National Maritime Historical Society & Sea History Magazine, USA
Kozian, Walter: Eine Kohlegasexplosion auf der ersten Reise. Die Lebensläufe der Hamburger Viermastbarken Hans und Kurt Deutsches Schiffahrtsarchiv 16, 1993 415 S, (s. 93-124), illustiert ISBN 3-934613-64-0
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 718-724) ISBN 951-99965-1-6
Kåhre, Karl: 100 år sedan Gustaf Erikson föddes sjökapten Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
The Gustaf Erikson Fleet Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Lappalainen, Matti: Nelimastoparkki Moshulun matkassa Australiaan ja takaisin 1937-1938 merikapteeni Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 2009-2010
Lauritzen, Georg: Die letzte Reise der Hamburger Viermastbark "Kurt" Dr. unter deutscher Flagge (1914) Der Albatros Heft 1 2001 s.1-8 ISSN 0516-5016
Die letzte Reise der Hamburger Viermastbark "Kurt" unter deutscher Flagge (1914) Der Albatros Heft 2 2001 s. 42-51 ISSN 0516-5016
Liewendahl, Åke: Åke Liewendahls brev till mor och far och syster Greta sjökapten Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2016-2017:29 Mariehamn 2017 174 s. (s. 69-83) ISSN 0788-799X
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 187) ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Echo: A Windjammer In The Mersey To-Day Liverpool Echo, 26 June 1937, page 8
Lloyd’s List: Kurt Lloyd’s List, 21 April 1904 page 13
Meyer, Jürgen: Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945 Dr. Verlag Egon Heinemann Norderstedt 1971 296 Seiten (s. 164)
Milsom, C.H.: New life for the "Moshulu"? Sea Breezes Vol.64 No. 537 September 1990 pp. 596-597
Newby, Eric: The Last Grain Race Secker and Warburg, London 1956 243 pp.
Viimeinen kilpapurjehdus Kuvaus Moshululta 1938-1939 K.J. Gummerus Oy, Jyväskylä 1958 311 sivua, 23 kuvaa
2. tarkistettu laitos Gummerus, Jyväskylä 1986 278 sivua, 24 kuvaa ISBN 951-20-2774-7
The Grain Race Pictures of Life before the Mast in a Windjammer 1968
Vetekappsegling. Med kameran förom masten i en ålandsbark 1968, 176 s.
Learning the Ropes, an Apprentice in the Last of the Windjammer John Murray Publisher, London 1999 144 pp., b & w photos
Sista seglatsen P.A. Norstedt & Söners Förlag, Stockholm 1956 246 s.
Sista seglatsen Bokförlaget Prisma, Stockholm Tryckt hos Fälth & Hässler, Smedjebacken 2001 ISBN 91-518-3901-6
The Last Grain Race The Folio Society London 2001 232 pp., 37 ill.
Lehrjahre vor dem Mast Als Schiffsjunge auf einem Windjammer 144 S., 147 Fotos Edition Maritim 2001 ISBN 3-89225-422-2
Nylund, Sven-Erik: "Inte rädd för någon" Uno Nylunds dagbok sjökapten från fyrmastbarken Moshulu 1936-1937 Schildts förlags Ab, Vasa 2001 178 s., ill. ISBN 951-50-1195-7
Nylund, Uno: Episod i Moshulu Longitude tidskrift från de sju haven · 16 Stockholm 1980, s. 42-45
Ohrelius, Bengt: Åtta glas: ord ombord - skepp och sjöman R & S., Stockholm 1979 237 s., ill. ISBN 91-29-53659-6
Paine, Lincoln Paxton: Ships of the World A Historical Encyclopedia Houghton Mifflin Company, New York United States of America 1997 680 p. (p. 346) ISBN 0-395-71556-3
Riimala, Erkki: Siipirikko Moshulu Navis Fennica 1989 Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys r.y. 41 s. (s. 4-7) ISBN 0782-5862
Rouhio, Antti: "Viimeinen ottaa lipun mukaan hautaansa" Länsi-Suomi 11.5.2003
Schäuffelen, Otmar: Great Sailing Ships Adlard Coles Ltd., London Bad Oeynhausen (West Germany) 1969 279 pp. (p. 96-97), ill. ISBN 229 97372 8
Skogberg, Kurt: Segelmakaren John Sommarström Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9 Mariehamn 1997 175 s. (s. 138-147) ISBN 952-90-9240-7 ISSN 0788-799X
Bogsvall och kölvatten Ålands Tidnings-Tryckeri Ab:s förlag Mariehamn 1998 254 s. ( s. 211-216, 226-230, 237-242) ISBN 951-97698-1-1
Sundberg, Göte: Sjökapten Harald Erlandsson berättar sjökapten Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2001-2002:14 Mariehamn 2002 207 s (s. 9-39) ISBN 951-98000-4-2 ISSN 0788-799X
Sjömän ber till Gud Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2009-2010:22 Mariehamn 2010 157 s. (s. 43-45) ISSN 0788-799X ISBN 978-952-99971-3-8
Från Tjerimai till Moshulu Gustaf Eriksons segelfartyg Ålands Nautical Club R.F. Mariehamn 2022 509 sidor ISBN9789529997190
Suomen Merenkulku: Fartygsförvärv Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1935 s. 85
En sjömansbragd Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1937 s. 42-43
Moshulu ei kylläkään purjehdi enää koskaan - Moshulu seglar nog aldrig mera Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1948 s. 340
50 år. Sjökapten Gunnar Bertil Algot Boman Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1950 s. 343
60 år. Sjökapten Gunnar Bertil Algot Boman Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1960 s. 290
Berömd bark spannmålslager Parkkilaiva Moshulu Suomeen Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1961 s. 310
Moshulu Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1970 s. 142
70 år. Sjökapten Gunnar Bertil Algot Boman Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1970 s. 258
70 år. Sjökapten Mikael Sjögren Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1972 s. 22
Underhill, Harold A.: Sail Training and Cadet Ships Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1973 373 pp. (p. 132-133, 342-343), ill.
Uudenkaupungin Sanomat: Moshulu, maailman suurin purjelaiva Uudenkaupungin satamassa Uudenkaupungin Sanomat 27.08.1936 s. 2
Voittoisa purjehtija Uudenkaupungin Sanomat 13.06.1939 s. 3
Viksröm, Satu: OHOI, Kap Horn näkyvissä! Etelä-Suomen Sanomat 21.2.1999 s. 19-20
Wöhrn, Ronald: Ett skepps öden Moshulu Longitude tidskrift från de sju haven · 30 Stockholm 1994 s. 74-82
Åland: Hälsning till Åland från fyrmastaren "Moshulu" Åland 48/1935, 15.6.1935 s. 4
Ålands-fartyget "Moshulu" - det största i världen Åland 2/1936, 8.1.1936 s. 4
En sjömansbragd Åland 17A/1937, 27.2.1937 s. 2
Sjömanshälsning från Moshulu i Port Victoria Åland 48/1938, 27.4.1938 s. 3
Gustaf Erikson 70 år idag Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
"Moshulu" säljes till norrmän Åland 16/1948, 10.2.1948 s. 2
Ålands Nautical Club r.f.:
Åländska sjömän under andra världskriget Mariehamn 1999 - Ålandstryckeriet 260 s., (s. 132-133) ISBN 952-91-1248-3
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Gustaf Erikson Ålands Sjöfart 1/1939
Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
Ålands Sjöfart 4/1942
Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
Gunnar Boman 60 år
Ålands Sjöfart 4/1960 s. 86
Gunnar Boman in memoriam
Ålands Sjöfart 3/1974 s. 77
Mikael Sjögren död
Ålands Sjöfart 3/1975 s. 123
Copyright © Jukka Mikkola