Mozart
Sea Breezes No. 98, Vol. X. January, 1928.
Nelimastoinen teräsbarkentiini
Tunnuskirjaimet: TPMQ/OHQJ
Rakentaja: Grangemouth & Greenock Dockyard Co., Port Glasgow 1903 - 1904, Skotlanti
Vesillelasku: Cartsdyke Mid yard, 20.02.1904
Vetoisuus: 1985,24 brt, 1749,71 nrt
Kantavuus: 3300 dwt, puutavaralasti 900 standarttia, kivihiililasti 3245 tonnia, vehnälasti 3275 tonnia
Mitat: 87,95/79,05 x 12,26 x 7,29 m
Painolastitankit: 800 tonnia (painolasti kaikkiaan 1100 tonnia, josta hiekkaa 300 tonnia)
Keulamaston korkeus
vesilinjasta: noin 44 metriä
Miehistö: 1+2+1+12 (1922)
Omistajat:
Hugo Lundqvist (1878-1936) ym., Maarianhamina 1921 marraskuu - 1935 elokuu
Päälliköt:
Elis Hugo Lundqvist (1878-1936) 1921 marraskuu - 1922 huhtikuu John Emanuel Johansson (1891-1932) 1922 huhtikuu - 1923 kesäkuu Karl August Fredrikson (1876-1967) 1923 kesäkuu - 1925 syyskuu Erik Einar Bruno Marander (1899-1984) 1925 syyskuu - 1927 lokakuu Johannes Paul Kåhre (Karlsson) (1901-1954) 1927 lokakuu - 25.6.1930 Karl Paul Emanuel Eriksson (1899-1933) 25.11.1930 - 1932 Johannes Alfons Eriksson (1906-1976) 1932 - 1935
Alus rakennettiin hampurilaiselle varustamolle A.C. de Freitas & Co. kadettien koululaivaksi. Sen miehistöön kuului 28 henkeä, joista 12 olivat kadettaja.
Laiva purjehti painolastissa Tail of the Bankista Newportiin 2.3. - 11.3.1904. Neitsytmatka purjehdittiin Newportista Callaoon 18.4.1904 - 21.7.1904.
Vuonna 1911 laivan osti varustamo Schlüter & Maack Hampurista hintaan 150 000 markkaa.
Teräsbarkentiini makasi I maailmansodan ajan Chilessä.
Laiva ostettiin Ranskan valtiolta hintaan 4040 puntaa marraskuussa 1921 sen ollessa Ostendessa Belgiassa. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Ostendesta kohti Norjan Fredrikstadia, jonne lähdettiin 13.1.1922. Matkalla jouduttiin koviin myrskyihin ja saavuttiin hätäsatamaan Bergeniiin vasta 7.3.1922. Myrskyisää matkaa oli tehty 52 vuorokautta.
Merikapteeni, laivanvarustaja Hugo Lundqvist (1878 - 1936). Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Prompt 1908 - 1912 ja nelimastoparkissa Garnet Hill 1912 - 1915. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 46/1922.
Bergenistä purjehdittiin painolastissa Kanadan Campbelltoniin, josta vietiin puutavaralasti Melbourneen. Perille määräsatamaan saavuttiin 31.10.1922.
Merikapteeni K.A. Fredrikson (Fredriksson) (1876
- 1967). Hän toimi päällikkönä myös parkissa Avonia 1907 - 1908,
rautafregatissa
Thomasina 1909 - 1915,
teräsparkissa August 1916 - 1917, teräsfregatissa Samoena
1919 ja nelimastoparkissa Port Caledonia 1920 - 1922.
Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 46/1922.
Laiva lähti puutavaralastissa Sundsvallista Sydneyhin 16.10.1925. Matkalla kovassa myrskyssä lasti siirtyi ja barkentiini sai kallistuman Skotlannin pohjoispuolella. Vuotavaa ja kallistunutta alusta oli pumpattava koko loppumatkan ajan. Polttoaineen loputtua moottoripumpusta jatkettiin pumppausta käsin 20 tuntia vuorokaudessa. Barkentiini saapui styyrpuuriin kallistuneena Sydneyhin 18.2.1926.
Sea Breezes No. 109, Vol. XI. December, 1928. C. Bailes.
Diplomimerikapteeni Paul Kåhre (1901 - 1954). Hän toimi aktiivipalveluksen jälkeen Ahvenanmaan merenkulkuoppilaitoksen rehtorina vuodesta 1935 lähtien. Suomen Merenkulku - FInlands Sjöfart n:o 12/1951.
Vuonna 1929 alus purjehti 3224 tonnin vehnälastissa (38877 säkkiä) Port Lincolnista Queenstowniin 119 päivässä (6.2. - 5.6.1929).
Laivastolehti n:o 9/1930.
Vuonna 1931 laiva kuljetti väripuulastin (logwood) Jamaikan Black Riveriltä Ranskan St. Louis de Rhoneen (16.3. - 14.5.1931).
Merikapteeni K.E. Eriksson (1899 - 1933). Hän toimi myös päällikkönä rautaparkissa Plus 1925 - 1930, 1932 - 1933. © Sten Eriksson.
Vuonna 1932 barkentiini teki painolastissa matkan Barry Island - Port Victoria 87 päivässä.
Topical Press Agency. State Library of South Australia.
Säveltäjä Wolfgang Amadeus Mozart. © Merikapteeni Hannu Vartiainen.
Viimeinen matka tehtiin 3238 tonnin vehnälastissa (39621 säkkiä) Australian Port Lincolnista Falmouthin kautta Belfastiin vuonna 1935. Laiva myytiin elokuussa 1935 romutettavaksi Skotlantiin hintaan 2300 puntaa ja miehistö sai ulosmaksun 8.8.1935.
21.9.1935. Sea Breezes No. 193, Vol.X X.December, 1935. John L. Bowen.
Aluksesta on tehty pienoismalli ja se on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa.
© Jukka Mikkola 2007.
Sisarlaiva oli teräsbarkentiini Beethoven, joka laskettiin vesille 8.12.1903.
Matkoja vuosina 1922 - 1935
Kirjoja ja kirjoituksia:
Anderson, John: The Last Survivors In Sail Percival Marshall & Co. Ltd. London, 1935 62 pp., (p. 27-28, 59), ill.
The Argus: A Lord in a Windjammer (Melbourne) The Argus, 8 February 1934, page 10
Bergens Tidende: Firmasteren "Mozart" Indkommet efter 52 dages drift i Nordsjøen og Atlanteren Bergens Tidende, 56/1922, 7.3.1922 side 4
Chronicle: Wheat Carriers (Adelaide) Chronicle, 26 January 1933, page 33
The Daily Telegraph: Leaking Ship. Adventurous Voyage (Sydney, N.S.W) The Daily Telegraph, 19 February 1926, page 1
End of an Adventure Voyage. Barquentine Mozart in Sydney Harbor (photos) The Daily Telegraph, 20 February 1926, page 20
Derby, William L. A.: The Tall Ships Pass David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970 427 pp., 66 pages with 95 b/w photos (p. 78-79, 116, 294, 329, 332-333) ISBN 0-7153-4952-X
Examiner: The German Barquentine Mozart (Launceston) Examiner, 26 September 1907, page 4
The Glasgow Herald: New Vessels The Glasgow Herald, 22 February 1904, page 11
Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette: Launch at Greenock To-day Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 20 February 1904, page 2
Hufvudstadsbladet: Tre åländska seglare till samma hamn Hufvudstadsbladet 153/1929, 9.6.1929 s. 7
Mozart hade kortaste tid från Australien Hufvudstadsbladet 162/1930, 19.6.1930 s. 7
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 659-668) ISBN 951-99965-1-6
Laivastolehti: Laivastomme koululaivaehdokkaita Laivastolehti 9/1930, 1.9.1930 s. 8-10 (s. 274-276)
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 188) ISBN 951-9064-31-1
Lintzer, Gottfried: A.C. de Freitas & Co Books on Demand Hardcover, 268 Seiten ISBN 978-3-8391-5759-6
Lundström, Hjalmar: S/k Mozarts sista resa sjökapten Malamok 1985, AICH
Luotolahti, Ruben F.: Kuunarilaiva "Mozartin" matkassa maapallon ympäri merikapteeni Kirjapaino Pika Oy, Turku 1982 84 sivua, kuvitettu
Med skonertskeppet Mozart
Ålands Sjöfart 3/1983 s. 130-134
Meyer, Jürgen: Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945 Dr. Verlag Egon Heinemann Norderstedt 1971 296 Seiten (s. 37-38, 149)
Norges Handels og Sjøfartstidende: Det finske seilskib "Mozart" indkommet till Bergen Norges Handels og Sjøfartstidende, 56/1922, 7.3.1922 side 2
Nya Folkbladet: Åländska skonertbarken "Mozart" Nya Folkbladet 39/1927, 30.9.1927 s. 1
Skogberg, Kurt: Bogsvall och kölvatten Ålands Tidnings-Tryckeri Ab:s förlag Mariehamn 1998 254 s. ( s. 135-139) ISBN 951-97698-1-1
Sundberg, Göte: Mozart. En irrfärd på Nordsjön sjökapten Longitude tidskrift från de sju haven · 35 Stockholm 1999 s. 2-12
Sjömän ber till Gud Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2009-2010:22 Mariehamn 2010 157 s. (s. 47-48) ISSN 0788-799X ISBN 978-952-99971-3-8
Suomen Merenkulku: 50 år. Sjökapten Hugo Lundqvist Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1928 s. 424
Nya oceankappseglingar mellan segelfartyg
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1929 s. 43-45
60 år. Sjökapten K.A. Fredrikson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1936 s. 305
70 år. Sjökapten K.A. Fredrikson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1946 s. 259
50 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2-3/1949 s. 73
75 år. Sjökapten K.A. Fredrikson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1951 s. 228-
50 år. Diplomsjökapten Paul Johannes Kåhre Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1951 s. 310
Dödsfall. Sjökapten Paul Kåhre Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1955 s. 49
60 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1959 s. 24
85 år. Sjökapten K.A. Fredrikson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1961 s. 301
Merikapteeni Erik Einar Marander 50 vuotta merillä Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1963 s. 227
90 år. Sjökapten K.A. Fredrikson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1966 s. 282
Sjökapten K.A. Fredrikson. In memoriam Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4-5/1967 s. 118
70 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1969 s. 16
75 år. Sjökapten Bruno Erik Einar Marander Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1974 s. 23
Underhill, Harold A.: Deep-Water Sail With Illustrations and Plans Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1963 302 pp., (p. 215-217, plates 81-82)
Sail Training and Cadet Ships Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1973 373 pp. (p. 252), ill.
Uppman, Erik: Från Skolbänk till Nagelbänk sjökapten Ålands Tidnings - Tryckeri Ab Mariehamn 1970 188 s., (s. 5-51), ill.
The West Australian: Windjammers for Scrap
(Perth) Two Historic Ships Sold
The West Australian, 28 September 1935, page 7
Åland: Till Åland inköpt stålskepp Åland 91/1921, 16.11.1921 s. 2
Skeppet "Mozart" på en äventyrlig resa Åland 21/1922, 15.3.1922 s. 2
Skeppet "Mozarts" irrfärder I Nordsjön och Atlanten Kapt.Hugo Lundqvist berättar om den äventyrliga seglatsen Åland 22/1922, 18.3.1922 s. 2
Skeppsredaren Hugo Lundqvist - in memoriam Åland 40/1936, 16.5.1936 s. 2
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Paul Kåhre
Ålands Sjöfart 1/1939 s. 5
Kapten K.A. Fredriksson 70 år
Ålands Sjöfart 3/1946 s. 59
Rektor Paul Kåhre 50 år
Ålands Sjöfart 4/1951 s. 57-58
Rektor Paul Kåhre - in memoriam
Ålands Sjöfart 4/1954
Kapten K.A. Fredriksson 80 år
Ålands Sjöfart 3/1956 s. 44
K.A. Fredriksson 90 år
Ålands Sjöfart 3/1966 s. 49
Copyright © Jukka Mikkola