Navigator
Parkkilaiva, rakennettu puusta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 1/1870.
Tunnuskirjaimet: RJLB
Rakentaja: H. Blassan, Carlholman veistämö, Pietarsaari (Jakobstad) 1866
Vesillelasku: 1866 elokuu
Vetoisuus: 682 brt, 673,38 nrt (390 lästiä)
Kantavuus: kivihiililasti 970 tonnia, patent fuel 860 tonnia
Mitat: 51,00 x 10,70 x 5,60 m
Miehistö: 12
Omistajat:
Peter Malm Junior, Pietarsaari, (Jakobstad) 1866 - 1868 Otto A. Malm, Pietarsaari (Jakobstad) 1868 - 1893
Kauppaneuvos Peter Malm Jr. (1800 - 1868)
Al. Ahlström: Otto A. Malm Bidrag till en karaktärsteckning
Päälliköt:
Petter Gustaf Böckelman (1808-1888) 1866 - 1869 Fredrik Ferdinand Nyberg (1838-1883) 1869 Herman Gustaf Roos (1825-1881) 1869 - 1873 Gustaf Wilhelm Nyman (1819-1875) 1873 - 1875 Henrik Oriander (1836-1894) 1875 - 1881 syksy Carl Gustaf Pettersson (1847-1892) 1881 syksy - 1889 Jakob Wilhelm Flinkenberg (1858-1932) 1889 - 1893
Laiva rakennettiin parkkilaiva Dagmarin mallin mukaan. Alus teki neitsytmatkan puutavaralastissa Pietarsaaresta Lontooseen, jonne saavuttiin 31.10.1866. Laiva telakoitiin ja pohja peitettiin kuparilevyillä.
Parkkilaiva lähti Liverpoolista Jaavan Bataviaan 1.3.1867. Matkalla alus sai myrskyssä vahinkoja takilaan menettäen mm. keulamaston topin. Laiva saapui hätäsatamaan Lissaboniin korjauksia varten 18.3.1867. Saapuessaan satamaan alus sai kolme kertaa pohjakosketuksen. Korjausten tultua suoritetuiksi matka jatkui 13.7.1867 Bataviaan, jonne saavuttiin 19.10.1867.
Laiva joutui hakeutumaan vuotavana hätäsatamaan Port Elisabethiin 21.4.1868. Parkki oli sokerilastissa matkalla Jaavan Sourabayasta Amsterdamiin. Lasti jouduttiin purkamaan, jotta vuoto löytyi. Matka jatkui korjausten jälkeen Algoa Baysta 30.7.1868 ja Amsterdamiin tultiin 14.10.1868.
Kauppaneuvos Otto A. Malm (1838 - 1898). Al. Ahlström: Otto A. Malm. Bidrag till en karaktärsteckning.
Syyskuussa 1870 alus oli jälleen Bataviassa, josta se kuljetti sokerilastin San Franciscoon (16.9.1870 - 18.2.1871).
Merikapteeni Herman Roos (1825 - 1881). Hän toimi päällikkönä fregatissa Vanadis vuosina 1874 - 1876. Fregattskeppet Vanadis - Fregattilaiva Vanadis. Pietarsaaren kaupunginmuseon julkaisuja nro 25.
Matkalla Bataviasta Rotterdamiin parkki saapui vuotavana ja miehistö sairaana Falmouthiin 16.1.1875. Yksi miehistön jäsen oli kuollut matkalla.
Matkalla sokerilastissa Penangista Lontooseen alus joutui yhteentörmäykseen ranskalaisen kuunari Edmondin kanssa Dungenessin edustalla 20.9.1880. Ranskalaisalus upposi kymmenessä minuutissa, mutta laivan miehistö pelastettiin. Navigatorista vaurioitui mm. liivaripuomi. Matka purjehdittiin 31.3. - 22.9.1880.
Heinäkuussa 1882 löydettiin Atlantilta portugalilainen sokerilastissa ollut kuunari Francisca Felix ilman miehistöä paikassa lat. = 39º20'P, long. = 65º50'L. Vaurioituneesta kuunarista löydettiin vain kana ja laivakissa. Alus otettiin haltuun. Uppoamaisillaan oleva laiva saatiin tyhjennettyä vedestä pumppujen avulla. Osa Navigatorin miehistöä päällikkönään yliperämies Viktor Lenander siirtyi kuunariin ja vei sen New Yorkiin.
Tammikuussa 1888 parkin ollessa 831 tonnin kivihiililastissa matkalla Cardiffista Kapkaupunkiin se joutui menemään vuotavana St. Vincentiin lastin purkua ja korjauksia varten. Alukseen oli tullut vettä 15 tuumaa tunnissa.
Parkkilaiva ajoi luotsauksessa karille ahtaalla väylällä aluksen ollessa matkalla ulos Brunswickin satamasta 17.2.1893. Se tuhoutui käyttökelvottomaksi. Miehistö pelastui. Laiva oli hartsilastissa matkalla Rotterdamiin.
Hylky myytiin myöhemmin 20 dollarilla ja proviantti eli muona sekä muut tarvikkeet 1300 dollarilla.
Matkoja vuosina 1866 - 1893
Kirjoja ja kirjoituksia:
Ahlström, Al.: Bilder ur Jakobstads sjöfarts historia Ingenjör Jakobstads Tidning 3/1939, 10.1.1939 s. 1
Otto A. Malm Bidrag till en karaktärsteckning 30 s. Jakobstad 1943
Helsingin Wiikko-Sanomia: Hyvä saalis Helsingin Wiikko-Sanomia 32/1882, 11.8.1882 s. 3
Hufvudstadsbladet: Dödsfall. Sjökaptenen Henrik Oriander Hufvudstadsbladet 193/1894, 21.8.1894 s. 2
Nikula, Oscar: Malmska handelshuset i Jakobstad Helsingfors 1948 535 s. (s. 390-396)
Norra Posten: Hastigt dödsfall. Sjökaptenen Fredrik Ferdinand Nyberg Norra Posten 7/1883, 15.2.1883 s. 2
Nya Pressen: Dödsfall. Sjökaptenen Henrik Oriander Nya Pressen 224/1894, 20.8.1894 s. 2
Pedersöre-Jakobstads Tidning: Dödsfall. Sjökaptenen Jakob Wilhelm Flinkenberg Pedersöre-Jakobstads Tidning 44/1932, 21.4.1932 s. 2
Suomalainen Wirallinen Lehti: Kuollut. Kauppaneuvos Petter Malm Suomalainen Wirallinen Lehti 97/1868, 13.8.1868 s. 2
Suomalainen Wirallinen Lehti: Kuolleita. Kauppaneuvos Otto August Malm Suomalainen Wirallinen Lehti 275/1898, 26.11.1898 s. 1
Söderhjelm, Alma: Jakobstads historia Tredje delen Akademiska bokhandeln Helsingfors 1914 544 s.(s. 326-327)
Vasabladet: Dödsfall. Sjökapten Jakob Wilhelm Flinkenberg Vasabladet 94/1932, 24.4.1932 s. 2
Waasan Lehti: Kuollut. Merikapteeni Petter Gustaf Böckelman... (k. 8.7.1888 79 vuotiaana)
Waasan Lehti 57/1888, 18.7.1888
Åbo Underrättelser: Nya fartyg: Vesta, Navigator och Odén Åbo Underrättelser 108/1866, 15.9.1866 s. 2
Orolig besättning... Åbo Underrättelser 115/1875, 22.5.1875 s. 2
Dödsfall. Kommerserådet Otto August Malm Åbo Underrättelser 323/1898, 27.11.1898 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola