Neptun ex Louisa & Augusta ex Eliphalet Greely
Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen, tammesta ja Oregonin männystä rakennettu, raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 7/1860.
Tunnuskirjaimet:			VKBR
Rakentaja:				Larabee & Moses Bath, N.A. 1855, Maine, U.S.A.
Vetoisuus:				1102 brt, 1047,10 nrt
Kantavuus:				1600 tonnia, puutavaralasti 480 standarttia, petrolilasti 7357 tynnyriä
Painolasti:				450 tonnia
Mitat:					51,60 x 10,40 x 7,10 m
Miehistö:				1+2+12
Omistajat:
Rederiaktiebolaget Neptun, Nikolaistad	08.05.1891 - 10.07.1895
J.E. Moe, Nikolaistad (Vaasa)		10.07.1895 - 06.02.1898

Konsuli J.E. Moe (1856 - 1931). Vaasa n:o 2/1931. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

Päälliköt:
Johan Gustaf Hagman (1839-1895)		1891 toukokuu - 1893 kesäkuu
Henrik Walfrid Fagerström (1849-1927)	1893 kesäkuu - 1895
Johan Jakob Flinkenberg (1845-1923)	1895 - 06.02.1898

Vuosina 1856-1857 laiva teki matkan Liverpoolista Callaoon. Callaosta purjehdittiin guanolastissa Kanaaliin 10.6.1857 ja Queenstownissa oltiin 14.10.1857. Sieltä jatkettiin matkaa Lontooseen.

Vuonna 1859 rekisterissä American Lloyd's Register omistaja on T.R. Jones Portlandista.

Vuonna 1865 rekisterissä American Lloyd's Register omistaja on varustamo Taylor, Tipper & Co. Liverpoolista.

Vuonna 1879 rekisterissä American Lloyd's Register omistaja on C.A.E. Solscher Hampurista ja laivan uusi nimi on Louisa & Augusta.

Alus ostettiin samalta varustamolta C.A.E. Solscher Hampurista ja uudeksi nimeksi tuli Neptun. Ennen ostoa se oli muutettu parkiksi maaliskuussa 1883. Ensimmäinen rahtimatka tehtiin Skellefteåsta Barcelonaan, jonne saavuttiin lokakuussa 1891.

Matkalla puutavaralastissa (pitchpine) Floridan Pensacolasta Liverpooliin laiva joutui ankaraan myrskyyn Atlantilla 1.4.1892. Hirmumyrskyssä mm. alempi isomärssyraaka katkesi. Matka purjehdittiin 27.2. - 25.4.1892.

Matkalla Espanjan Cartagenasta Floridan Pensacolaan meteoriitti iskeytyi lounaissuunnasta ison purjeen läpi isoluukkuun. Tämä tapahtui paikassa lat. = 16º51'P, long. = 43º12'L kello 9 aikaan illalla 30.12.1893. Kivi oli väriltään siniharmaa, jossa oli vaaleita epäsäännöllisiä juovia.  Muodoltaan se oli eipyöreä ja painoi 25 grammaa.

Parkki lähti puutavaralastissa (pitchpine) Georgian Sapelosta kohti Skotlannin Aberdeenia 27.11.1897. Matkalla alus joutui kovaan myrskyyn Atlantilla 3.12.1897, joka kasvoi hirmumyrskyksi 16.12.1897. Hirmumyrskyssä meri löi sisään puolikannelle ja täytti kajuutan vedellä. Kompassi meni yli laidan ja perämies sekä kaksi ruorimiestä olivat vähällä huuhtoutua mereen.

Pohjanmerellä 4.2.1898 aluksessa oli jo 11 jalkaa vettä ruumassa, jolloin perämies ja miehistö poistuivat laivasta kalastustroolari Italyyn. Päällikkö jäi yksin laivaan ja sitä alettiin hinata kahden kalastusaluksen voimin 6.2.1898. Kaapeli katkesi ja yltyneessä merenkäynnissä poikittain tuuleen joutunut alus kaatui illalla kello 10 lähellä Spurn Headia. Päällikkö putosi mereen, josta hänet pelastettiin kalastusalus Premieriin. Tämä vei hänet Hulliin 16.2.1898. Muu miehistö oli toimitettu aikaisemmin 7.2.1898 Grimsbyhyn.

Matkoja vuosina 1891 - 1898   

Kirjoja ja kirjoituksia: 
The Glasgow Herald:	Shipping Casualties
			The Glasgow Herald, 8 February 1898, page 8
Hull Daily Mail:	The Capsizing of the Neptun
			Hull Daily Mail, 28 Februaty 1898, page 4
The Pensacola News:	Heavenly Pyrotechnics
			The Pensacola News, 23 January 1894. page 4
Vaasan Sanomat:		Neptunin haaksirikosta
			Vaasan Sanomat 15/1898, 22.2.1898 s. 2
Vasabladet:		Meteor nedfallen på ett Wasafartyg i Atlanten
			(Kapten Fagerström skrifwer)
			Vasabladet 17/1894, 8.2.1894 s. 3
			Neptuns skeppbrott
			Vasabladet 61/1898, 21.5.1898 s. 3
			Sjömanslifvets äfventyrligheter (John Flinkenberg)
			Vasabladet 75/1907, 22.6.1907 s. 3-4
			Begravning. Sjökaptenen Johan Jakob Flinkenberg
			Vasabladet 7/1923, 11.1.1923 s. 2
			Dödsfall. Konsuln J.E. Moe (John Eduard Moe) 
			Vasabladet 223/1931, 29.9.1931 s. 2
Vårt Land		Neptuns hafveri
			Vårt Land 26/1898, 22.2.1898 s. 3
Wasa Nyheter:		Sjöförklaring (John Flinkenberg)
			Wasa Nyheter 48/1898, 27.2.1898 s. 2-3
Wasa Tidning:		Skeppet Neptuns haveri
			Wasa Tidning 35/1893, 2.3.1893 s. 4
Wirrankoski, Rami:	Viimeiset suuret purjeet
			Laiva 3/2011, 51 sivua (s. 16-25)
			Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys ry
			ISSN 1457-3059
Åbo Tidning:		"Neptuns" skeppbrott
			Åbo Tidning 101/1898, 16.4.1898 s. 3-4
Åbo Underrättelser:	Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 57/1893, 28.2.1893 s. 2
			Om Vasabarken Neptuns förolyckande
			Kaptens sjöförklaring
			Åbo Underrättelser 58/1898, 1.3.1898 s. 4

 

			Copyright © Jukka Mikkola