Nikolai II ex James L. Harway
James L. Harway. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.
Parkkilaiva, rakennettu kovapuusta ja tavallisesta puusta, galvanoidulla raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 12/1880.
Tunnuskirjaimet: TNLS
Rakentaja: James Kitchin Shipyard, River John, Nova Scotia 1880, Kanada
Vesillelasku: 1880 elokuu
Vetoisuus. 989 brt, 936,04 nrt
Kantavuus: noin 2000 dwt, puutavaralasti 390 standarttia, kivihiililasti 1429 tonnia
Mitat: 52,50 x 10,40 x 6,15 m
Omistajat:
Omistajat:
Mathias Eriksson, Axel Melander,
Lemland 28.05.1896 - 26.10.1899
Päällikkö:
Erik Klaes Nylund (1872-1944) 28.05.1896 - 26.10.1899
Merikapteeni ja konsuli Erik Nylund (1872 - 1944). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 47/1922.
Parkki rakennettiin James Kitchinille Pictousta.
Neitsytmatka purjehdittiin puutavaralastissa Nova Scotian Northportista Queenstowniin, jonne saavuttiin 8.11.1880. Siellä otettiin provianttia ja jatkettiin Liverpooliin, jonne tultiin 12.11.1880.
Vuonna 1888 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping omistaja on varustamo John T. Ives & Co. Pictousta Nova Scotiasta.
Parkki ostettiin varustamolta John T. Ives & Co. Pictousta ja se oli ostohetkellä Hampurissa. Hinta oli 1600 puntaa. Uudeksi nimeksi tuli Nikolai II.
Ensimmäisenä kaukomatkana vietiin puutavaralasti Sundsvallista Etelä-Afrikan Port Nataliin, jonne saavuttiin 21.10.1896.
Nikolai II Mobilessa alkuvuonna 1897. Laivan keulassa on kaksi avointa luukkua, josta lastattiin puutavaraa ruumaan. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Alus ajautui karille puutavaralastissa matkalla Sundsvallista Bristoliin kovassa myrskyssä 26.10.1899 kello 6 aamulla. Molemmat ankkurit laskettiin ulos, jolloin toisen kettinki katkesi ja ankkuri menetettiin. Osa kansilastista huuhtoutui kovassa merenkäynnissä mereen vahingoittaen reelinkiä. Laiva ajautui kovassa merenkäynnissä rantaan kello 8 Degerskärissä lähellä Signilskäriä Ahvenanmaan saaristossa. Miehistö pelastautui rantaan ja parkki tuhoutui hylyksi. Osa lastista pystyttiin myöhemmin pelastamaan. Alus oli lähtenyt Sundsvallista 24.10.1899.
Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 47/1922.
Matkoja vuosina 1896 - 1899
Kirjoja ja kirjoituksia:
Helsingin Sanomat: Laivanvarustaja Erik Nylund 70-vuotias Helsingin Sanomat 312/1942, 18.11.1942
Kåhre, Georg: Den åländska segelsjöfartens historia Söderström & C:o Förlagsaktiebolag Helsingfors 1940 635 s. (s. 336-337)
Sundberg, Göte: "Från den vida oceanen" sjökapten Skeppsredaren Erik Nylund Mariehamn 2002 344 s. (s.39-57) ISBN 952-5064-22-0
"Kapa riggen!" Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2002-2003:15 191 s. (s. 81-82) ISSN 0788-799X
Suomen Merenkulku: Konsul Erik Nylund 50 år
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 47/1922 s. 321
70 år. Konsul Erik Nylund Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11-12/1942 s. 416
Dödsfall. Sjökaptenen Erik Nylund
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1944 s. 389
Åbo Underrättelser: Finskt fartyg stoppadt i Beira Åbo Underrättelser 42/1898, 13.2.1898 s. 3
Sjöolyckor Åbo Underrättelser 296/1899, 31.10.1899 s. 4
Bärgningen af "Nikolai II:s" last Åbo Underrättelser 320/1899, 24.11.1899 s. 4
Ett bärgningsrekord i sitt slag Åbo Underrättelser 38/1900, 9.2.1900 s. 4
Åland: Senaste fartygsköp Åland 45/1896, 6.6.1896 s. 3
Barkskeppet Nikolai II... Åland 42/1899, 25.5.1899 s. 3
Barkskeppet "Nikolai II" har otur Åland 52/1899, 17.6.1899 s. 2
Barkskeppet Nikolai II förolyckadt Åland 106/1899, 28.10.1899 s. 2
Barkskeppet Nikolai II:s till ordningsrätten... (sjöförklaring) Åland 109/1899, 08.11.1899 s. 2
Erik Nylund död Åland 125/1944, 31.10.1944 s. 1
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Erik Nylund
Ålands Sjöfart 1/1939
Konsul Erik Nylund 70 år
Ålands Sjöfart 4/1942 s. 95
Konsul Erik Nylund död Ålands Sjöfart 3/1944 s.41-43
Copyright © Jukka Mikkola