Niobe

Basil Lubbock: The Last of The Windjammers Vol. I (1927).

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:					TFRN
Rakentaja:						Robert Steele, Greenock 1874, Skotlanti
Vesillelasku:						Cartsburn yard, 24.12.1874 
Vetoisuus:						1542 brt, 1448,94 nrt
Kantavuus:						puutavaralasti 663 standarttia, kivihiililasti 2240 tonnia, 
							vehnälasti 2068 tonnia = 78874 bushelia, salpietarilasti 15450 säkkiä
Mitat:							75,22 x 11,55 x 7,02 m
Omistajat:
konsuli G.A. Lindblom (1862-1916) ym., Turku (Åbo)	26.05.1896 - 1901 syyskuu
Päällikkö:
Petter Otto Sundell (1840-1908)				1896 - 1901 syyskuu

Rautafregatti rakennettiin varustamolle J.J. Grieve & Sons Greenockiin.

Klipperi teki neitsytmatkan kappaletavaralastissa Lontoosta Melbourneen 5.3. - 1.6.1875. Off Dartmouthista purjehdittiin Melbourneen 76 päivässä.

Vuonna 1879 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on varustamo Baine & Johnston Greenockista.

Suomeen fregatti ostettiin samalta varustamolta Greenockista hintaan 4700 puntaa.

Konsuli G.A. Lindblom (1862 - 1916). Åbo Underrättelser n:o 111/1916. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

Laiva kuljetti puutavaralastin Sundsvallista Etelä-Afrikan Port Nataliin 8.9. - 21.12.1896. Sieltä matka jatkui painolastissa Australian Newcastleen 16.2.1897, jonne saavuttiin 25.3.1897. Tällä matkalla pursimies kuoli sydänkohtaukseen 8.3.1897 ja haudattiin seuraavana päivänä mereen.

Newcastlesta purjehdittiin Valparaisoon, jonne tultiin 8.6.1897. Valparaisosta lähdettiin Taltaliin 23.6.1897. Chilen Caleta Buenasta lähdettiin salpieterilastissa Hampuriin 10.9.1897. Matkalla alus menetti myrskyssä liivaripuomin. Hampuriin saavuttiin 16.12.1897.

Tuntemattoman taiteilijan maalaus. State Library Victoria.

Viimeinen matka suomalaisomistuksessa tehtiin Taltalista Ranskan St. Nazaireen 18.6. - 26.9.1901. Sieltä matka jatkui Nantesiin, jonne saavuttiin 29.9.1901.

Petter Sundell.jpg (10647 bytes)

Merikapteeni Petter  Sundell (1840 - 1908). Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Alus myytiin syyskuun lopussa 1901 Bioglio Mortolalle Genovaan, jossa se romutettiin vuonna 1914.

Sisarlaivat olivat rautafregatit Eurydice ja Orpheus.

Matkoja vuosina 1896 - 1901

Kirjoja ja kirjoituksia:
Greenock Telegraph and
Clyde Shipping Gazette:		Launch
				Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 25 December 1874, page 3
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 77)
				ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil:			The Last of the Windjammers Vol. I
				Brown, Son & Ferguson Ltd.
				Glasgow 1927
				518 pp. (p. 183-184)
Lybeck, Bertel:			Hemresan 
sjökapten			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1924 s. 190-193
				Åtta dagar i veckan
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1935 s. 240-243
von Luckner, Felix:		Merikotka
kreivi				Elämäni seikkailuja
				Otava, Helsinki 1925
				296 sivua (s.12-20)
Newcastle Morning Herald
andMiners’ Advocate:		The Niobe, from Port Natal
				Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 26 March 1897, page 4
Stolzmann, Holger:		Sailing Ships from Turku/Åbo
sjökapten			Malamok 1989, AICH
				64 pp. (p. 5-13)
The Sydney Morning Herald:	Rough Voyage from New York
				The Sydney Morning Herald, 30 November 1905, page 7
Uusi Aura:			Konsuli G.A. Lindblom kuollut
				Uusi Aura 110/1916, 23.4.1916 s. 5
Åbo Tidning:			Järnfregatten Niobe...
				Åbo Tidning 188/1896, 15.7.1896 s. 2
Åbo Underrättelser:		Fartygsköp
				Åbo Underrättelser 141/1896, 27.5.1896 s. 2-3
				Åter ett jernfregatt till Åbo
				Åbo Underrättelser 189/1896, 15.7.1896 s. 2
				Minnesord. Sjökaptenen Petter Sundell
				Åbo Underrättelser 339/1908, 11.12.1908 s. 3
				Dödsfall. Konsuln Gösta Lindblom
				Åbo Underrättelser 111/1916, 23.4.1916 s. 6

 

				Copyright © Jukka Mikkola