Oaklands

Oaklands Bristolissa. Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.

Rautaparkki
Tunnuskirjaimet:				TPRD
Rakentaja:					Gourlay Brothers & Co., Dundee 1875 - 1876, Skotlanti
Vesillelasku:					Marine Parade yard, 28.03.1876
Vetoisuus:					1002,55 brt, 868,91 nrt
Kantavuus:					1450 dwt, vehnälasti 16512 säkkiä
Mitat:						61,23 x 10,40 x 5,92 m	
Miehistö:					1+2+1+10
Omistajat:
Arthur Ekbom (1880-1941) ym., Maarianhamina	1925 lokakuu - 1927
Arthur Andersson (1880-1955) ym., Maarianhamina	1927 - 06.05.1935

Merenkulkuneuvos, merikapteeni Arthur Andersson (1880 - 1955). Hän toimi päällikkönä teräsfregatissa Parchim 1914 - 1919, parkkilaivassa Osmo 1920, nelimastoparkissa Port Caledonia 1921 - 1922 ja nelimastokuunarissa Atlas 1923 - 1927. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 10/1950.

Päälliköt:
Johannes Arthur Eriksson (1882-1964)		1925 lokakuu - 1927 tammikuu
Nils Viktor Andersson (1897-1986)		1927 toukokuu - 1928 
Frans Einar Nordström (1899-1960)		1928 huhtikuu - 1930 lokakuu
Anders Eliel Gregorius Nordqvist (1902-1975)	1932 heinäkuu - 1935 tammikuu
Erik Arvid Abrahamsson (1872-1947)		1935 huhtikuu - 1935 toukokuu

Rautaparkki rakennettiin varustamolle Alexander M. Lawrence & Co. Lontooseen.

Laiva purjehti Dundeesta Lontooseen 29.4. - 2.5.1876.

Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Lontoosta Plymouthin kautta Port Adelaideen 13.5. - 16.8.1876. Mukana oli 378 siirtolaista.

Huhtikuussa 1900 alus myytiin tukkukauppias Mathias Hansenille ym. Kristiansandiin Norjaan. Ostoon liittyen perustettiin kesäkuussa yhtiö Skibsaktieselskabet "Oaklands".

Marraskuussa 1921 laiva myytiin Tufve Perssonille Brantevikiin Ruotsiin. Hinta oli SEK 28 000. Sieltä laiva myytiin edelleen vuonna 1924 Sam Anderssonille Göteborgiin.

Ahvenanmaalle parkki ostettiin varustamolta Rederi Ab Oaklands (Sam Andersson) Göteborgista hintaan 2400 puntaa. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Lontoosta Curacaon kautta Jamaikan Savanna-la-Mariin 22.11.1925 - 18.2.1926. Sieltä tuotiin väripuulasti Havreen 25.3. - 14.5.1926.

Merikapteeni Johannes Arthur Eriksson (1882 - 1964). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Endymion 1917, kun se upotettiin. Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Prompt 1924 - 1925. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 11-12/1942.

Alus purjehti sen jälkeen puutavaraliikenteessä pääasiassa Suomen ja Englannin välillä.

Vuonna 1927 laiva purjehti painolastissa Gravesendista Viipurin Uuraaseen ajassa 5 vuorokautta 21,5 tuntia (17.10 - 22.10.1927).

oaklandin kaljuunakuva.jpg (6332 bytes)

Kaljuunakuva. Sea Breezes No. 180, Vol. XVIII.November, 1934. M.R. Bouquet.

Marraskuussa 1929 rautaparkki joutui ankaraan hirmumyrskyyn matkalla Norrsundetista Lontooseen Pohjanmerellä. Laivan keula täyttyi vedellä ja se saatiin vaivoin pumppaamalla pysymään pinnalla. Purjeet menivät riekaleiksi ja veneet meri vei mennessään. Kansilasti meni yli syrjän ja partaat vaurioituivat. Päällikkö Nordström kertoi jälkeenpäin, että hän ei ollut joutunut koskaan aikaisemmin 50-vuotisen uransa aikana sellaiseen myrskyyn. Matka purjehdittiin 22.10. -22.11.1929.

Syksy 1932. Sea Breezes No. 194, Vol. XX. January, 1936. E. Bowness.                                                                      

Alus myytiin romutettavaksi Grimstadiin Norjaan, jonne se purjehti Maarianhaminasta 27.4. - 6.5.1935.

Matkoja vuosina 1925 - 1935

Kirjoja ja kirjoituksia:
Bowness, E.:		The Barque Oaklands
			Sea Breezes Vol. XX.  No. 194, January, 1936
			p. 109
Brange, Ivar:		O, du ljuva sjömansliv
sjökapten		Longitude
			tidskrift från de sju haven · 8
			Stockholm, s. 46-54
Brange, Ivar,		Skutor och sjöfolk
Bringmark, Gösta	Om Branteviks segelsjöfart
Persson, John E.:	LiberFörlag Stockholm 1975
			351 s. (s. 187, 325)
			ISBN 91-38-04236-3
Båtologen:		Svenska järn- och stålseglare
			Båtologen 2/1993 s. 70-71
Dundee Courier:		Launch of An Iron Barque
			Dundee Courier, 29 March 1876, page 3
Grönstrand, Lars:	Barkskeppet Oaklands
fil.mag.		Ålands Sjöfart 4/1948 s. 88-90, 93
			Åländska skeppsporträtt i ord och bild
			Mariehamn 1978
			Ålands Tidnings-Tryckeri Ab
			291 sivua (s. 161-166)
			ISBN 951-99156-9-9
Helsingin Sanomat:	Kolme suomalaista purjelaivaa hirmumyrskyn käsissä Pohjanmerellä
			Helsingin Sanomat 317/1929, 22.11.1929 s. 5
			Merenkulkuneuvos Arthur Andersson kuollut
			Helsingin Sanomat 192/1955, 20.7.1955
Hufvudstadsbladet:	Tre seglare i orkan på Nordsjön
			Hufvudstadsbladet 318/1929, 23.11.1929 s. 3
Kåhre, Karl:		Sjökapten Nils Andersson in memoriam
sjökapten		Ålands Sjöfart & Handel 4/1986 s. 178		
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 596-598)
			ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			24 sivua (s. 132)
			ISBN 951-9064-31-1
Palme, B.J.:		Sjöfartsrådet Arthur Andersson 70 år
			Ålands Sjöfart 3/1950 s. 47-48, 4/1950 s, 60-61
			Sjöfartsrådet Arthur Andersson In memoriam
			Ålands Sjöfart 2/1955 
			Till sjöfartsrådet Arthur Anderssons minne på 75-årsdagen
			Ålands Sjöfart 3/1955 s. 47-51
Rosenberg, Uno:		Minnen - Tankar
			Pakilan Kirjapaino Oy, 1995
			199 s. (s. 37-41)
Suomen Merenkulku:	Svåra sjöresor
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1929 s. 449-451
			70 år. Sjökapten Arthur Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1952 s. 319
			Redare på Åland. Arthur Andersson
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Arthur Andersson 60 år
			Ålands Sjöfart 2/1940 s. 28
			Ålands nya sjöfartsråd
			Ålands Sjöfart 1/1948
Åbo Underrättelser:	Tre finländska segelfartyg i storm på Nordsjön
			Åbo Underrättelser 322/1929, 23.11.1929 s. 7
Åland:			Sjökapten Arthur Andersson 50 år
			Åland 87/1930, 1.11.1930 s. 2
			Dödsfall. Sjökaptenen Arthur Ekbom
 			Åland 17/1941, 11.2.1941 s. 2
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Arthur Ekbom
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjökapten Arthur Ekbom 60 år
			Ålands Sjöfart 2/1940 s. 38
			Dödsfall. Sjökapten Arthur Ekbom
			Ålands Sjöfart 1/1941 s. 16
 
			Copyright © Jukka Mikkola