Oaklands
Oaklands Bristolissa. Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.
Rautaparkki
Tunnuskirjaimet: TPRD
Rakentaja: Gourlay Brothers & Co., Dundee 1875 - 1876, Skotlanti
Vesillelasku: Marine Parade yard, 28.03.1876
Vetoisuus: 1002,55 brt, 868,91 nrt
Kantavuus: 1450 dwt, vehnälasti 16512 säkkiä
Mitat: 61,23 x 10,40 x 5,92 m
Miehistö: 1+2+1+10
Omistajat:
Arthur Ekbom (1880-1941) ym., Maarianhamina 1925 lokakuu - 1927 Arthur Andersson (1880-1955) ym., Maarianhamina 1927 - 06.05.1935
Merenkulkuneuvos, merikapteeni Arthur Andersson (1880 - 1955). Hän toimi päällikkönä teräsfregatissa Parchim 1914 - 1919, parkkilaivassa Osmo 1920, nelimastoparkissa Port Caledonia 1921 - 1922 ja nelimastokuunarissa Atlas 1923 - 1927. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 10/1950.
Päälliköt:
Johannes Arthur Eriksson (1882-1964) 1925 lokakuu - 1927 tammikuu Nils Viktor Andersson (1897-1986) 1927 toukokuu - 1928 Frans Einar Nordström (1899-1960) 1928 huhtikuu - 1930 lokakuu Anders Eliel Gregorius Nordqvist (1902-1975) 1932 heinäkuu - 1935 tammikuu Erik Arvid Abrahamsson (1872-1947) 1935 huhtikuu - 1935 toukokuu
Rautaparkki rakennettiin varustamolle Alexander M. Lawrence & Co. Lontooseen.
Laiva purjehti Dundeesta Lontooseen 29.4. - 2.5.1876.
Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Lontoosta Plymouthin kautta Port Adelaideen 13.5. - 16.8.1876. Mukana oli 378 siirtolaista.
Huhtikuussa 1900 alus myytiin tukkukauppias Mathias Hansenille ym. Kristiansandiin Norjaan. Ostoon liittyen perustettiin kesäkuussa yhtiö Skibsaktieselskabet "Oaklands".
Marraskuussa 1921 laiva myytiin Tufve Perssonille Brantevikiin Ruotsiin. Hinta oli SEK 28 000. Sieltä laiva myytiin edelleen vuonna 1924 Sam Anderssonille Göteborgiin.
Ahvenanmaalle parkki ostettiin varustamolta Rederi Ab Oaklands (Sam Andersson) Göteborgista hintaan 2400 puntaa. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Lontoosta Curacaon kautta Jamaikan Savanna-la-Mariin 22.11.1925 - 18.2.1926. Sieltä tuotiin väripuulasti Havreen 25.3. - 14.5.1926.
Merikapteeni Johannes Arthur Eriksson (1882 - 1964). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Endymion 1917, kun se upotettiin. Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Prompt 1924 - 1925. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 11-12/1942.
Alus purjehti sen jälkeen puutavaraliikenteessä pääasiassa Suomen ja Englannin välillä.
Vuonna 1927 laiva purjehti painolastissa Gravesendista Viipurin Uuraaseen ajassa 5 vuorokautta 21,5 tuntia (17.10 - 22.10.1927).
Kaljuunakuva. Sea Breezes No. 180, Vol. XVIII.November, 1934. M.R. Bouquet.
Marraskuussa 1929 rautaparkki joutui ankaraan hirmumyrskyyn matkalla Norrsundetista Lontooseen Pohjanmerellä. Laivan keula täyttyi vedellä ja se saatiin vaivoin pumppaamalla pysymään pinnalla. Purjeet menivät riekaleiksi ja veneet meri vei mennessään. Kansilasti meni yli syrjän ja partaat vaurioituivat. Päällikkö Nordström kertoi jälkeenpäin, että hän ei ollut joutunut koskaan aikaisemmin 50-vuotisen uransa aikana sellaiseen myrskyyn. Matka purjehdittiin 22.10. -22.11.1929.
Syksy 1932. Sea Breezes No. 194, Vol. XX. January, 1936. E. Bowness.
Alus myytiin romutettavaksi Grimstadiin Norjaan, jonne se purjehti Maarianhaminasta 27.4. - 6.5.1935.
Matkoja vuosina 1925 - 1935
Kirjoja ja kirjoituksia:
Bowness, E.: The Barque Oaklands Sea Breezes Vol. XX. No. 194, January, 1936 p. 109
Brange, Ivar: O, du ljuva sjömansliv sjökapten Longitude tidskrift från de sju haven · 8 Stockholm, s. 46-54
Brange, Ivar, Skutor och sjöfolk Bringmark, Gösta Om Branteviks segelsjöfart Persson, John E.: LiberFörlag Stockholm 1975 351 s. (s. 187, 325) ISBN 91-38-04236-3
Båtologen: Svenska järn- och stålseglare Båtologen 2/1993 s. 70-71
Dundee Courier: Launch of An Iron Barque Dundee Courier, 29 March 1876, page 3
Grönstrand, Lars: Barkskeppet Oaklands fil.mag. Ålands Sjöfart 4/1948 s. 88-90, 93
Åländska skeppsporträtt i ord och bild Mariehamn 1978 Ålands Tidnings-Tryckeri Ab 291 sivua (s. 161-166) ISBN 951-99156-9-9
Helsingin Sanomat: Kolme suomalaista purjelaivaa hirmumyrskyn käsissä Pohjanmerellä Helsingin Sanomat 317/1929, 22.11.1929 s. 5
Merenkulkuneuvos Arthur Andersson kuollut Helsingin Sanomat 192/1955, 20.7.1955
Hufvudstadsbladet: Tre seglare i orkan på Nordsjön Hufvudstadsbladet 318/1929, 23.11.1929 s. 3
Kåhre, Karl: Sjökapten Nils Andersson in memoriam sjökapten Ålands Sjöfart & Handel 4/1986 s. 178
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 596-598) ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 24 sivua (s. 132) ISBN 951-9064-31-1
Palme, B.J.: Sjöfartsrådet Arthur Andersson 70 år
Ålands Sjöfart 3/1950 s. 47-48, 4/1950 s, 60-61
Sjöfartsrådet Arthur Andersson In memoriam Ålands Sjöfart 2/1955
Till sjöfartsrådet Arthur Anderssons minne på 75-årsdagen Ålands Sjöfart 3/1955 s. 47-51
Rosenberg, Uno: Minnen - Tankar Pakilan Kirjapaino Oy, 1995 199 s. (s. 37-41)
Suomen Merenkulku: Svåra sjöresor
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1929 s. 449-451
70 år. Sjökapten Arthur Eriksson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1952 s. 319
Redare på Åland. Arthur Andersson Ålands Sjöfart 1/1939
Arthur Andersson 60 år Ålands Sjöfart 2/1940 s. 28
Ålands nya sjöfartsråd Ålands Sjöfart 1/1948
Åbo Underrättelser: Tre finländska segelfartyg i storm på Nordsjön Åbo Underrättelser 322/1929, 23.11.1929 s. 7
Åland: Sjökapten Arthur Andersson 50 år Åland 87/1930, 1.11.1930 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen Arthur Ekbom Åland 17/1941, 11.2.1941 s. 2
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Arthur Ekbom Ålands Sjöfart 1/1939
Sjökapten Arthur Ekbom 60 år Ålands Sjöfart 2/1940 s. 38
Dödsfall. Sjökapten Arthur Ekbom Ålands Sjöfart 1/1941 s. 16
Copyright © Jukka Mikkola