Ocean ex Amyone
ocean.jpg (44096 bytes)

Rautaparkki Amyone. © Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.

Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			TNPH
Rakentaja:				John Reid & Co., Port Glasgow 1873, Skotlanti
Vesillelasku:				Glen yard, 26.08.1873
Vetoisuus:				1323,51 brt, 1239,11 nrt
Kantavuus:				kivihiililasti 1993 tonnia, vehnälasti 1957 tonnia = 74664 bushelia
Mitat:					64,68 x 10,45 x 7,16 m
Miehistö:				16 (1911)
Omistajat:
Mathias August Troberg ym., Lemland	13.12.1898 - 04.11.1911
Päälliköt:
Bruno Karl Anders Donner (1868-1925)	13.12.1898 - 1901 syyskuu
Evert Emanuel Eriksson (1873-1946)	1901 syyskuu - 1909 syyskuu
Gustaf Erik Gustafsson (1860-1911)	1909 syyskuu - 04.11.1911

Rautafregatti rakennettiin varustamolle Worsley Battersby & Co. Liverpooliin.

Neitsytmatka purjehdittiin kivihiililastissa Glasgowista Bombayhin 26.9.1873 - 15.1.1874.

Ocean. Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.

Vuonna 1889 alus myytiin varustamolle A. Evers & Classen Hampuriin ja uudeksi nimeksi tuli Ocean.

Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1894 Sailing Vessels laiva on merkitty rautaparkiksi.

Ahvenanmaalle parkki ostettiin varustamolta A. Evers & Classen Hampurista hintaan 4450 puntaa. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin kappaletavaralastissa Hampurista Kapkaupunkiin 6.2. - 29.4.1899.

Merikapteeni Bruno Donner (1868 - 1925). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Isabel Browne 1903 - 1906, rautafregatissa Endymion 1908 - 1911, nelimastoparkissa Frieda 1913 - 1916 ja nelimastoparkissa Port Stanley 1922 - 1924. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 46/1922.

Vuonna 1900 parkki purjehti rautaromulastissa Rio de Janeirosta Middlesbroughiin 55 vuorokaudessa, jota pidettiin nopeana matkana (14.2. - 12.4.1900).

Vuonna 1902 laiva purjehti Australian Brisbanesta Pohjois-Amerikan länsirannikon Puget Soundiin kahdessa kuukaudessa, jota pidettiin nopeana matkana (5.4. - 5.6.1902).

Vuonna 1905 alus purjehti Floridan Pensacolasta Rio de Janeiroon 53 vuorokaudessa (16.2. - 8.4.1905), jota pidettiin nopeana matkana.

Emanuel Eriksson.jpg (7902 bytes)

Merikapteeni Emanuel Eriksson (1873 - 1946). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkissa Margareta 1910 - 1915. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Matkalla Rio de Janeirosta Australian Newcastleen kolme miehistön jäsentä sairastui beriberi -tautiin ja laivan saavuttua Newcastleen heidät toimitettiin sairaalaan. Matka purjehdittiin 25.5. - 11.8.1910.

Rautaparkki kärsi haaksirikon ollessaan painolastissa matkalla Dublinista Norjan Mossiin 4.11.1911. Laiva oli menettänyt purjeensa ja mastonsa edellisenä päivänä kovassa myrskyssä ja ajautui avuttomana Kilchoman rantaan Islayn saaren länsirannikolla Skotlannissa. Runko katkesi myrskyssä kahteen osaan.

Merikapteeni G.E. Gustafsson (1860 - 1911). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Bacchus 1897 - 1900 ja parkkilaivassa Alma 1905 - 1907. Åland n:o 92/1911. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

Perämaston kaaduttua rantaan päin 14 miehistön jäsentä yritti ryömiä sitä pitkin rantaan, mutta putosi aaltoihin. Kaksi heistä hukkui. Miehiä oli pelastamassa kaksi paikalle tullutta skottia nimeltä Andrew Stevenson ja Donald Ferguson. Ilman heidän apuaan koko miehistö olisi saattanut hukkua.
Päällikkö oli hukkunut sitä ennen yrittäessään uida maihin ja laivaan jäänyt merimies katosi myöhemmin aaltoihin. Päällikkö, stuertti ja kaksi matruusia hukkuivat.

Matkoja vuosina 1899 - 1911

Kirjoja ja kirjoituksia:
Dundee Evening Telegraph:	Barque is Dashed to Pieces on Rocky Coast of Islay 
				Dundee Evening Telegraph, 8 November 1911, page 3
Finlands Sjöfartstidning:	Dödsfall (Kapten G.E. Gustafsson)
				Finlands Sjöfartstidning 44/1911, 25.11.1911 s. 2
Gloucestershire Echo:		Ship Wrecked: Captain Killed
				Brave Rescuers
				Gloucestershire Echo, 8 November 1911, page 4
Kåhre, Georg:			Den Åländska Segelsjöfartens Historia
				Söderström & C:o Förlagsaktiebolag
				Helsingfors 1940
				635 s. (s. 448-453)
Kåhre, Georg			Den åländska segelsjöfartens historia
magister			Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl			Mariehamn 1988		
sjökapten:			815 s. (s. 368-377)
				ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 133)
				ISBN 951-9064-31-1
Lindqvist, Bertil:		Järnbarkskeppet Ocean
				Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2006-2007:19
				Mariehamn 2007
				155 s. (s. 36-43)
				ISSN 0788-799X
				ISBN 978-952-99971-0-7
The Pensacola Journal:		Sip Mystery is Cleared Up
				The Pensacola Journal, October 24, 1908, page 8
Public Ledger and Daily
Advertiser:			Launches
				Public Ledger and Daily Advertiser, 30 August 1873, page 2
Suomen Merenkulku:		60 år. Sjökapten Emanuel Eriksson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1933 s. 309
				70 år. Sjökapten Emanuel Eriksson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1943 s. 426
Åbo Underrättelser:		Järnbarkskeppet Ocean...
				Åbo Underrättelser 316/1900, 19.11.1900 s. 2
				Snabb resa
				Åbo Underrättelser 101/1905, 14.4.1905 s. 4
Åland:				Järnbarken Ocean...
				Åland 99A/1898, 14.12.1898 s. 3
				En farlig neger
				Åland 123/1899, 30.12.1899 s. 3
				Om barkskeppet Oceans senaste resa...
				Åland 32/1900, 25.4.1900 s. 3
				Åländskt järnskepp totalt förlust
				Åland 89/1911, 8.11.1911 s. 2
				Järnbarken "Oceans" skeppsbrott (styrman, sjökapt. Ruben de Cloux)
				Åland 91/1911, 15.11.1911 s. 3
				Dödsfall. Kapten G.E. Gustafsson
				Åland 92/1911, 18.11.1911 s. 2
				Plötsligt dödsfall. Sjökapten Bruno Donner
				Åland 68/1925, 26.8.1925 s. 1, 2
				Manne Eriksson död
				Åland 122/1946, 26.10.1946 s. 2
Ålands Sjöfart:			Emanuel Eriksson 70 år
				Ålands Sjöfart 4/1943
				50 år sedan August Trobergs död
				Ålands Sjöfart 6/1985 s. 291

 

				Copyright © Jukka Mikkola