Olivebank ex Caledonia ex Olivebank
Olivebank Kap Hornissa.jpg (72949 bytes)

Olivebank on matkalla Australian Port Victoriasta Falmouthiin f.o. Kap Hornissa vuonna 1933. Lastina 4381 tonnia = 54 395 säkkiä vehnää.  Eva Gyllenstierna: På världsomsegling med "Herzogin Cecilie".

Nelimastoinen teräsparkki
Tunnuskirjaimet:				TPQN/OHQM
Rakentaja:					Mackie & Thompson, Glasgow 1892, Skotlanti
Vesillelasku:					Old yard, 21.09.1892
Vetoisuus:					2794,81 brt, 2426,83 nrt
Kantavuus:					4400 dwt, puutavaralasti 1330 standarttia, vehnälasti 4381 tonnia = 54935 säkkiä, 
						kivihiililasti 4216 tonnia
Painolasti:					1200 tonnia
Makeavesitankit:				26 tonnia
Isomaston korkeus:				51 m
Purjepinta-ala:					4023 m² (purjeita 30 kpl)
Mitat:						102,45/96,80 x 13,50 x 7,46 m
Miehistö:					1+3+13+9 merimiesoppilasta (1932)
Omistaja:
Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina	1924 lokakuu - 1936
Rederi Ab Olivebank (Erikson), Maarianhamina	1936 - 08.09.1939
Päälliköt:
Karl Oskar Troberg (1882-1958)			1924 lokakuu - 1929 marras/joulukuu
Karl Fridolf Lindgren (1879-1948)		1929 marras/joulukuu - 1931 elokuu 
Johannes Mauritz Leonard Mattsson (1893-1978)	1931 lokakuu - 1933 heinäkuu
Algot Linus Lindvall (1899-1968)		1933 heinäkuu- 15.02.1937
Johan Uno Mörn (1899-1987)			15.02.1937 - 1937 heinäkuu
Carl Valfrid Granith (1895-1939)		1937 heinäkuu - 08.09.1939

Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle Bank Line (Andrew Weir & Co.) Glasgowista. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Glasgowista Rio de Janeiroon 18.10. - 6.12.1892.

Vuonna 1900 nelimastoparkki purjehti englantilaisomistuksessa Melbournesta Falmouthiin 87 vuorokaudessa (13.3. - 23.10.1900). Lastina oli 37104 säkkiä vehnää.

Matkalla painolastissa Shanghaista Royal Roadsiin Brittiläiseen Columbiaan laiva menetti myrskyissä lähes kaikki mastonsa. Laivaan iski taifuuni 9.11.1903 paikassa lat. = 36°42’P, long. = 154°24’I ja rikiin tuli vaurioita. Laivaan iski uusi myrsky 27.11.1903 paikassa lat. = 42°31’P, long. = 148°17’I, jolloin lähes koko riki menetettiin. Tämän jälkeen purjehdittiin 1200 mailia hätärikin turvin. Alus tavattiin lähellä San Franciscon edustalla olevaa Farallon Islands- saaria 22.12.1903. Mastoista ei ollut mesaanimastoa lukuuun ottamatta muuta kuin tumpit jäljellä. Alus hinattiin San Franciscon satamaan 23.12.1903. Laiva oli lähtenyt Shanghaista 26.10.1903.

Vuonna 1906 matkalla sementtilastissa Hampurista Seattleen laiva joutui myrskyyn latitudilla 47°E. Myrskyssä 17.8.1906 oppilas ja perämies huuhtoutuivat yli laidan. Toinen aalto heitti perämiehen takaisin laivaan, mutta oppilas hukkui. Alus saapui määräsatamaan 30.10.1906.

Vuonna 1913 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1913 Sailing Vessels omistaja on varustamo Bank Line Ld. (A. Weir & Co.) Glasgowista.

Samana vuonna laiva myytiin varustamolle Aktieselskabet "Olivebank" (E. Monsen & Co.) Tvedestrandiin Norjaan.

Vuonna 1913 matkalla Rotterdamista Callaoon kapteeni Beckman huuhtoutui yli laidan ja hukkui myrskyssä Cape Hornin luona. Osa miehistöä loukkaantui. Laiva joutui menemään hätäsatamaan Bahia Blancaan. Laiva oli lähtenyt matkalle Rotterdamista 15.8.1913.

Vuonna 1916 laiva myytiin Johns. A. Henschienille Tvedestrandiin ja vuonna 1917 se myytiin yhtiölle Christiansands Shipping Co. Kristiansandiin. Vuonna 1920 omistus siirtyi varustamolle Skibs A/S Ostra (Lars Jørgensen) Kristiansandiin.
Vuonna 1922 laiva myytiin Johs. Lorentzenille Kristianiaan hintaan 85 000 kruunua, jolloin alus sai uuden nimen Caledonia.

Ahvenanmaalle nelimastoparkki ostettiin Johs. Lorentzenilta Kristianiasta lokakuussa 1924. Laiva sai alkuperäisen nimen Olivebank. Alus toimi myös koululaivana. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin painolastissa Cardiffista Port Lincolniin Australiaan 12.11.1924 - 24.2.1925.

Matkalla vehnälastissa Port Lincolnista Queenstowniin nuori oppilas putosi mastosta ja kuoli silmänräpäyksessä 11.7.1927 Etelä-Atlantilla. Hänet haudattiin seuraavana päivänä mereen. Matka purjehdittiin 11.4. - 24.9.1927.

Olivebankin kaljuunakuva.jpg (71633 bytes)

Kuningatar Victoria kaljuunakuvassa.  Kuva on otettu  Swanseassa vuonna 1927. Jorma Marttala: Etelämeren laulu. Kuva: Copyright  Suomen Merimuseo.

Vuonna 1928 osa miehistöstä sairastui beriberi- tautiin (keripukkiin) aluksen ollessa guanolastissa matkalla Saint-Pierrestä Seychelleiltä Aucklandiin Uuteen Seelantiin. Nelimastoparkki poikkesi hätäsatamaan Queenscliffiin Australiassa 13.11.1928. Yksi matruusi kuoli tautiin laivassa. Perille Aucklandiin saavuttiin 20.12.1928.

Olivebank Pohjois-Atlantilla.jpg (17534 bytes)

Olivebank Pohjois-Atlantilla. Sea Breezes No. 111, Vol. XII. February, 1929.

Olivebank Belfastissa.jpg (11456 bytes)

Olivebank valmiina purkamaan 4293 tonnia = 52 138 säkkiä vehnää Belfastissa vuonna 1929, jonka se toi Port Lincolnista. Sea Breezes No. 118, Vol. XII. September, 1929.

29.1.1931 matkalla vehnälastissa Australiasta Queenstowniin alus joutui puolentoista viikon purjehduksen jälkeen kovaan myrskyyn. I perämies ja II perämies huuhtoutuivat yli laidan, mutta onnistuivat pitämään köydestä kiinni. Toinen aalto nosti heidät takaisin aluksen kannelle, jolloin he pelastuivat.

Matkalla 4381 tonnin vehnälastissa Port Victoriasta Queenstowniin vuonna 1933. Kuva on otettu Tyynellämerellä vähän ennen Kap Hoornia. Suomen Kuvalehti n:o 31/1933. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

23.6.1935 Englannin Kanaalissa matkalla Australian Port Lincolnista Falmouthiin f.o. Lastina on 4290 tonnia = 52 265 säkkiä vehnää. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 11/1938.

Vuonna 1935 matkalla painolastissa Maarianhaminasta Port Lincolniin laiva joutui ankaraan myrskyyn Pohjois-Atlantilla, jolloin painolasti siirtyi. Miehistö työskenteli kolme vuorokautta ruumassa yhteen menoon, jotta siirtynyt painolasti saatiin korjattua ja laiva lähes suoraan kölille. Matka purjehdittiin 28.9.1935 - 24.1.1936.

Vuonna 1939 nelimastoparkki toi viimeisen vehnälastin Port Victoriasta Queenstownin kautta Walesin Barryyn.

Olivebankilla tuotiin kymmenellä matkalla yhteensä 530 924 säkkiä vehnää Australiasta Eurooppaan.

Olivebank SB.jpg (59790 bytes)

Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.

Alus lähti painolastissa Walesin Barrysta kohti Maarianhaminaa 29.8.1939. Se purjehti miinaan syyskuun 8 p:nä vuonna 1939 Pohjanmerellä kello 14.05 paikassa lat.= 55º53'P, long.= 05º07'I. Päällikkö ja 13 miestä menehtyivät. Seitsemän miestä pelasti 42 tuntia myöhemmin 10.9. kello 8 tanskalainen troolari Talona, jonka päällikkönä oli Sören Hansen. He olivat kiivenneet keulamärssylle, joka oli jäänyt aluksen upottua puolitoista syltä merenpinnan yläpuolelle. Haaksirikkoiset vietiin Esbjergiin, jonne saavuttiin 12.9.1939 kello 12.

Carl Granith.jpg (12456 bytes)

Merikapteeni Carl Granith (1895 - 1939). Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Lingard 1926 , nelimastoparkeissa Pommern 1926 - 1933 ja Ponape 1933 - 1936. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Nelimastoparkin hylky löydettiin 28.6.1996.

Sisarlaiva oli nelimastoparkki Cedarbank, joka laskettiin vesille 27.6.1892.

Matkoja vuosina 1924 - 1939

Kirjoja ja kirjoituksia:
Alvåker, Torsten:	En sjömans öde
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 18
			Stockholm 1982 s. 80-86
Anderson, John:		The Last Survivors In Sail
			Percival Marshall & Co. Ltd.
			London, 1935
			62 pp., (p. 29-31, 59), ill.
Andersson, Knut:	Vår flagga på halvstång
II styrman		Sjöförklaring
			Ålands Sjöfart 3/1939 s. 43
Antin, Antero:		Artjärven rannoilta Maailman merille
(toimittanut)		Osmo Kinnari muistelee
			Artjärven Kotiseutuyhdistys, 2000
			Gummerus Kirjapaino Oy, Saarijärvi 2000
			146 s. (s. 52-67), kuvitettu
			ISBN 951-98541-0-X
Appleyard, H.S.:	Bank Line and Andrew Weir and Company
			World Ship Society 1985
			176 pp.
			ISBN 0905617347
Apollonio, Spencer:	The Last of the Cape Horners
			Brassey's, Washington, D.C., 2000
			296 pp. (26-31, 230-232)
			ISBN 1-57488-183-X
The Argus:		Finnish Barque's Plight
(Melbourne)		Outbreak of beriberi
			The Argus, 14 January 1928, page 7
			Barque Olivebank. Long Voyage from Baltic
			The Argus, 21 May 1930, page 7
			Olivebank Leaves. Glamour of Sail
			The Argus, 19 January 1931, page 10	
			Swept overboard. But washed back
			The Argus, 7 July 1931, page 8	
The Auckland Star:	White Wings
			Barque Sails Into Port
			The Auckland Star, 27 December 1926, page 12
			A Link With the Past. Story of Olivebank
			The Auckland Star, 31 December 1926, page 17
			Link With the Past. Olivebank in Port
			The Auckland Star, 21 December 1928, page 9
			Masts and Yards. Olivebank in Dry Dock
			The Auckland Star, 17 January 1929, page 18
Blomqvist, Evert:	En av de sju från Olivebank
överstyrman,		Longitude
fd. lotsåldern		tidskrift från de sju haven · 14
			Stockholm 1978, s. 12-15
			Minsprängningen av Olivebank
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2004-2005:17
			Mariehamn 2005
			159 s.(s. 30-35)
			ISBN 951-98000-8-5
			ISSN 0788-799X
Blomqvist, Åke:		Runt Kap Horn under segel
sjökapten		Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1970 s. 90-91
Carr, Frank G.G. - 
Cookson, Richard M. - 
Hurst, Alex:		The Medley of Mast and Sail
			Teredo Books Ltd., Brighton Sussex
			Plymouth 1976
			330 pp. (p. 277-278)
			ISBN 0 903662 03 5
Casson, Frank:		The Unlucky "Olivebank"
Pilot			Sea Breezes Vol. XVIII No. 178, September 1934
			p. 236-237
Colton, J. Ferrell:	Last of the Square-rigged Ships
Captain			G.P. Putnam's Sons
			New York 1937
			288 pp. (p. 180-183)
			With 74 Illustrations 
The Chronicle:		Noted Windjammer
(Adelaide)		The Chronicle, 8 February 1934, page 34
Cygnel, Ester:		Till minnet av Karl Granith
			Sjömansvännen 12/1939 s. 205-206
Dahl, Tor:		Albumbilder från en resa i Olivebank
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 12
			Stockholm 1977 s. 75-79
The Daily News:		Fishermen Get Fruit Haul
(Perth)			The Daily News, 13 September 1939, page 1  
Davidsson, Jan:		Olivebank seglar än
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 11
			Stockholm 1976 s. 44-51
Derby, William L. A.:	The Tall Ships Pass
			David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970
			427 pp., 66 pages with 95 b/w photos
			(p. 68, 78, 87, 91, 94-96, 128, 327, 332-333, 338) 
			ISBN 0-7153-4952-X
Dundee Courier:		Famous Windjammer Mined
			Dundee Courier, 13 September 1939, page 5
Eklund, Holger E.:	Djuphavssjöman (Windjammer Life)
			Tekijä kuvaa maapallonympäripurjehduksiaan nelimasto-
			parkeissa Lawhill ja Olivebank. 		
			1973, kuvitettu
			68 sivua
			266 Days Under Canvas. Log Book 1933-34
			266 days under sail during a circumnavigation
			of the globe with the fourmasted bark Olivebank
			of Mariehamn, 1933-1934.
			Log Book in English.
			Sailing vocabulary in English (e), Swedish (s),
			Finnish (f), partly in Spanish (sp) and German (deu).
			About 180 illustrations, charts and diagram by the author.
			Copyright 1984 Holger E. Eklund
			ISBN 951-95130-0-0
			128 pp
			Meriperinteiden tutkimus
			Nelimastoparkki Olivebank (1933-1934)
			Espoon Olarissa 1984-1985
			C-Holger E. Eklund 1985
			ISBN 951-951-30-1-9
			160 sivua, piirustuksia 185, karttoja 11
			Olivebank av Mariehamn
			Träskulptur
			Puuveistosmalli
			Wood-carving model
			Byggnadsbeskrivning
			Rakennusohjeet
			Working instructions
			Copyright 1986 Holger E. Eklund
			ISBN 951 95130-3-5
			31 sivua
The Evening Post:	Epidemic at Sea
(Wellington)		The Evening Post, 22 December 1928, page 19
The Evening Stateman:	Olivebank Reaches Seattle...
			The Evening Stateman, 31 October 1906, page 2
Examiner:		A Tempestuous Voyage
(Launceston)		Examiner, 27 January 1904, page 4
Furrer, Hans Jörg:	Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt
Dipl.-Ing.		Koehlers Verlagsgesellschaft mbH,
			Herford 1984
			248 Seiten (s. 157-158)
			ISBN 3-7822-0341-0
The Glasgow Herald:	Launches and Trial Trips
			The Glasgow Herald, 22 September 1892, page 3
			"Grain Race" Voyage ends at Glasgow
			The Glasgow Herald, 16 June 1936, page 7
Gustafsson, Yngve:	Olivebank återfunnen
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2004-2005:17
			Mariehamn 2005
			159 s.(s. 20-29)
			ISBN 951-98000-8-5
			ISSN 0788-799X
Grönstrand, Lars:	Minsprängd
fil.mag.		Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku
			10/1939 s. 390-393
			4-mastade stålbarken "Olivebank"
			Finländska seglare II
			Meddelanden från Sjöhistoriska museet
			vid Åbo Akademi n:o 6
			Åbo 1941, 35 s., (s. 9-15), ill.
			Åländska skeppsporträtt i ord och bild
			Mariehamn 1978
			Ålands Tidnings-Tryckeri Ab
			291 sivua (s. 167-173)
			ISBN 951-99156-9-9
Hamnström, Henry:	Beriberi i Olivebank
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 26
			Stockholm 1990 s. 92-93
Heikkinen, Helge:	Vaarallisilla vesillä
merikapteeni		WSOY, Porvoo 1960
			383 sivua (s. 29-34)
			Ensimmäinen uhri
			Merimiehen Ystävä 11/1960
			Det första offret
			Sjömansvännen 11/1960 s. 169-171
Helsingin Sanomat:	Suomalainen purjelaiva ajanut miinaan Pohjanmerellä
			Helsingin Sanomat 246/1939, 13.9.1939 s. 5, 9
			Olivebankin pelastuneet kotimatkalla
			Helsingin Sanomat 247/1939, 14.9.1939 s. 3
			Olivebank väisti kaksi miinaa
			Helsingin Sanomat 248/1939, 15.9.1939 s. 9
			Olivebankin uhreja
			Helsingin Sanomat 249/1939, 16.9.1939 s. 8
Hoffmann, Walter:	Meine Fahrten um die Welt. 
			Mit den 4-Mastbarken Hougomont/ Olivebank 
			Lüneburg, 97 S., Abb.
Hufvudstadsbladet:	Olivebank på mina - fjorton finländska sjömän offer för kriget
			Hufvudstadsbladet 246/1939, 13.9.1939 s. 3, 7
			Olivebank väjde för två minor, rände på den tredje
 			Hufvudstadsbladet 246/1939, 13.9.1939 s. 3, 8
			De räddade från Olivebank hemma
			Hufvudstadsbladet 249/1939, 16.9.1939 s. 8
Hull Daily Mail:	Rare Visitor to Hull
			Hull Daily Mail, 2 June 1933, page 1
Hurst, Alex A.:		Strandings at Santa Rosalia
			Sea Breezes Vol. 41, No. 255 March 1967
			p. 212-214
Kaksonen, O.A.:		Kulkee täälläkin kuolema
			Martti Vappulan muistoksi
			Merimiehen Ystäwä 5/1929
			Även här gästar döden
			Till Martti Vappulas minne
			Sjömansvännen 5/1929 s. 72
			Dödsskeppet
			Sjömansvännen 8-9/1933 s. 136-138
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 696-698)
			ISBN 951-99965-1-6
Kåhre, Karl:		100 år sedan Gustaf Erikson föddes
sjökapten		Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
			The Gustaf Erikson Fleet
			Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
			Uno Mörn 85 år
			Ålands Sjöfart 4/1984 s. 181
Lee, Martin:		Unto That Element...
Captain			Sea Breezes Vol. 74 p. 185, Liverpool 2000
Leeds Mercury:		The Good Ship Olivebank at Hull
			Leeds Mercury, 3 June 1933, page 7
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 189)
			ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Journal
of Commerce:		A Fine Mersey Sight
			Liverpool Journal of Commerce, 26 September 1925, page 4
Lubbock, Basil:		The Last of the Windjammers Vol. II
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1929
			443 pp. (p. 184-185)
			(ISBN 0 85174 114 2)
Marttala, Jorma:	Etelämeren laulu - matruusi Martti Vappulan
			dramaattinen purjehdus s/v Olivebankilla
			WSOY, Porvoo 1998
			342 sivua (84-272)
			ISBN 951-0-22586-X
The Mercury:		Desperate Voyage
(Hobart)		The Mercury, 14 November 1928, page 9
Merimiehen Ystäwä:	Martti Vappulan hautaus
			Merimiehen Ystäwä 4/1929
Muncaster, Claude:	Rolling round the Horn
			Rich & Cowan ltd., London 1933
			The Neptune Library series XII, 240 pp., 
			plus 48 b/w illustrations (drawings and photos by the author)
			Narrative of a 4 months voyage from Australia to the British Isles, on the "Olivebank".
Muncaster, Martin:	The Wind in the Oak - The Life, Work and Philosophy of the Marine and Landscape Artist Claude Muncaster
			London 1978
			120 pp., with 10 colour and 29 b/w illust.
			Deckhand around the Horn on board the windjammer "Olivebank". Painter, writer, lecturer...
Paine, Lincoln Paxton:	Ships of the World
			A Historical Encyclopedia
			Houghton Mifflin Company, New York
			United States of America 1997
			680 p.  (p. 373)
			ISBN 0-395-71556-3
Pohjolan Sanomat:	Suomalaisen "Olivebankin" vaikea matka
			Pohjolan Sanomat 14/1929, 18.1.1929 s. 3
Port Lincoln Times:	Buried at Sea
			Port Lincoln Times, 20 January 1928, page 7
			Olivebank Here to Load Wheat
			Port Lincoln Times, 2 February 1934, page 1
			Calm Weather Causes Delay in Voyage of Olivebank
			Port Lincoln Times, 9 February 1934, page 3
			Garden Party for Queen of Shipping
			Port Lincoln Times, 3 March 1934, page 9
			Barque Olivebank Mined in North Sea
			Port Lincoln Times, 14 September 1939, page 1
Rautiainen, Toivo:	Kainuusta Uudenkaupungin satamakapteeniksi
merikapteeni		Uusikaupunki 2002
			84 sivua, (s. 22-32), kuvitettu
Recorder:		Ship Officers' Boat Swamped
(Port Pirie)		Recorder, 20 April 1938, page 4 
The Register 
News-Pictorial:		Relic of the Past
(Adelaide)		An old-fashioned figurehead from the sailing vessel Olivebank
			The Register News-Pictorial, 16 December 1930, page 14
Robertshaw, Geoffrey:	Before the Mast in the Grain Races of 1930s
			Blue Elvan Books 2008
			290 pages
			ISBN-10 0955995000 
			ISBN-13 978-0955995002
The San Francisco Call:	Bark Olivebank Comes in Sight of Golden Gate Almost Helpless
			The San Francisco Call, 23 December 1903, page 11
			Dismasted British Bark Olivebank Is Towed Safely into the Harbour
			The San Francisco Call, 24 December 1903, page 12
			Storm-Scarred Olivebank Released from Quarantine and Seeks Repair
			The San Francisco Call, 4 January 1904, page 11
The San Francisco Call
and Post:		Captain Is Washed Overboard to Death		
			The San Francisco Call and Post, 29 December 1913
Seligman, Adrian:	The Slope of the Wind
Captain			Seafarer Books, London 1994
			219 pp, ill.
			ISBN 0-85036-443-4
Sjömansvännen:		Notiser och meddelanden
			Sjömansvännen 3/1929 s. 34
			Martti Vappulas begravning
			Sjömansvännen 4/1929 s. 60
			Det första krigsoffret
			Sjömansvännen 10/1939 s. 164-165
Skiftevik, Joni:	Edessä tyrskyjä!
toimittaja		Kertomuksia merestä ja merenkulkijoista
			WS Bookwell Oy
			Porvoo 2004
			ISBN 951-0-29608-2
			317 sivua, kuvitettu 
			Jorma Marttala: "Taudin kourissa merellä" (s. 166-182)
Sunderland Daily Echo and
Shipping Gaxette:	Olivebank- the Ship Which Always Turns Up
			Sunderland Daily Echo and Shipping Gaxette, 3  July 1934, page 2
			Weteran Grain Racer in Wear
			Sunderland Daily Echo and Shipping Gaxette, 3  July 1934, page 3
			Proud Captain
			Sunderland Daily Echo and Shipping Gaxette, 3  July 1934, page 3
Suomen Kuvalehti:	Vuosineljännes kireää kilpapurjehdusta
			Suomen Kuvalehti 31/1933, 29.7.1933 s. 16-17
Suomen Merenkulku:	Med Olivebank till Australien
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1930 s. 316-318
			De första offren
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1939
			60 år. Sjökapten Karl O. Troberg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1942 s. 136
			50 år. Sjökapten Johannes Mauritz Leonard Mattsson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1943 s. 227
			En radioreportage - Eräs radioreportaasi
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1946 s. 359, 361, 362
			60 år. Sjökapten Mauritz Mattsson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1953 s. 174
			60 år. Sjökapten Johan Uno Mörn
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1959 s. 171
			60 år. Sjökapten Algot Linus Lindvall
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1959 s. 276
			Olivebank
			Suomen Merenkulku 7/1964 s. 245, 247, 249
			Sjökapten Algot Linus Lindvall. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1968 s. 173
			70 år. Sjökapten Johan Uno Mörn
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1969 s. 132
Townend, Len:		The Last Voyage of the Olivebank
			Blue Elvan Books, 2010
			168 pages
			ISBN-10 0955995019
			ISBN-13 978-0955995019
Vappula, Martti:	Tervehdys ulapoilta
			Merimiehen Ystäwä 7-8/1928
			En hälsning från havet
			Sjömansvännen 7-8/1928 s. 103-104
The West Australian:	Change or Fate?
(Perth)			The Sory of Two Windjammers
			The West Australian, 2 March 1935, page 5
			Windjammer's Fate
			The West Australian, 16 September 1939, page 4
			Old Barques Sunk
			Killoran and Olivebank Gone
			The West Australian, 14 December 1940, page 7
Winchester, Clarence:	Shipping Wonders of the World, part 28
			The Amalgamated Press Ltd., London 18.8.1936
 			p. 886-887
Åbo Underrättelser:	Nyförvärv för Finlands handelsflotta
			Åbo Underrättelser 279/1924, 12.10.1924 s. 8
			Skolskeppet Olivebank gör sensation i en nyzeeländsk hamn
			Åbo Underrättelser 15/1927, 16.1.1927 s. 5
Åland:			En vacker syn i Mersey-floden
			Åland 89/1925, 7.11.1925 s. 4
			Duktig engelsk dam på 4 mbk. Olivebank (Winifred Lloyd)
			Åland 6/1938, 22.1.1938 s. 2
			Ålands storredare firar 25-årsjubileum
			Åland 18/1939, 14.2.1939 s. 4
			4 mbk. Olivebank gick på en mina och sjönk
			Åland 105/1939, 14.9.1939 s. 2
			Carl Granith - In memoriam
			Åland 107/1939, 19.9.1939 s. 2
			Gustaf Erikson 70 år idag
			Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
Ålands Nautical Club r.f.:
			Åländska sjömän under andra världskriget
			Mariehamn 1999 - Ålandstryckeriet
			260 s., (s. 16-17)
			ISBN 952-91-1248-3
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Gustaf Erikson
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
			Ålands Sjöfart 4/1942
			Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
			Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
			Ett tragiskt krigsminne
			Ålands Sjöfart 3/1954 s. 43-44
			Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne
			Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
			Uno Mörn 80 år
			Ålands Sjöfart 4/1979 s. 101
			En veteran ger sin syn på segelsjöfartens era (Uno Mörn)
			Ålands Sjöfart 2/1983 s. 75-78

 

			Copyright © Jukka Mikkola