Olivebank ex Caledonia ex Olivebank
Olivebank on matkalla Australian Port Victoriasta Falmouthiin f.o. Kap Hornissa vuonna 1933. Lastina 4381 tonnia = 54 395 säkkiä vehnää. Eva Gyllenstierna: På världsomsegling med "Herzogin Cecilie".
Nelimastoinen teräsparkki
Tunnuskirjaimet: TPQN/OHQM
Rakentaja: Mackie & Thompson, Glasgow 1892, Skotlanti
Vesillelasku: Old yard, 21.09.1892
Vetoisuus: 2794,81 brt, 2426,83 nrt
Kantavuus: 4400 dwt, puutavaralasti 1330 standarttia, vehnälasti 4381 tonnia = 54935 säkkiä,
kivihiililasti 4216 tonnia
Painolasti: 1200 tonnia
Makeavesitankit: 26 tonnia
Isomaston korkeus: 51 m
Purjepinta-ala: 4023 m² (purjeita 30 kpl)
Mitat: 102,45/96,80 x 13,50 x 7,46 m
Miehistö: 1+3+13+9 merimiesoppilasta (1932)
Omistaja:
Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina 1924 lokakuu - 1936 Rederi Ab Olivebank (Erikson), Maarianhamina 1936 - 08.09.1939
Päälliköt:
Karl Oskar Troberg (1882-1958) 1924 lokakuu - 1929 marras/joulukuu Karl Fridolf Lindgren (1879-1948) 1929 marras/joulukuu - 1931 elokuu Johannes Mauritz Leonard Mattsson (1893-1978) 1931 lokakuu - 1933 heinäkuu Algot Linus Lindvall (1899-1968) 1933 heinäkuu- 15.02.1937 Johan Uno Mörn (1899-1987) 15.02.1937 - 1937 heinäkuu Carl Valfrid Granith (1895-1939) 1937 heinäkuu - 08.09.1939
Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle Bank Line (Andrew Weir & Co.) Glasgowista. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Glasgowista Rio de Janeiroon 18.10. - 6.12.1892.
Vuonna 1900 nelimastoparkki purjehti englantilaisomistuksessa Melbournesta Falmouthiin 87 vuorokaudessa (13.3. - 23.10.1900). Lastina oli 37104 säkkiä vehnää.
Matkalla painolastissa Shanghaista Royal Roadsiin Brittiläiseen Columbiaan laiva menetti myrskyissä lähes kaikki mastonsa. Laivaan iski taifuuni 9.11.1903 paikassa lat. = 36°42’P, long. = 154°24’I ja rikiin tuli vaurioita. Laivaan iski uusi myrsky 27.11.1903 paikassa lat. = 42°31’P, long. = 148°17’I, jolloin lähes koko riki menetettiin. Tämän jälkeen purjehdittiin 1200 mailia hätärikin turvin. Alus tavattiin lähellä San Franciscon edustalla olevaa Farallon Islands- saaria 22.12.1903. Mastoista ei ollut mesaanimastoa lukuuun ottamatta muuta kuin tumpit jäljellä. Alus hinattiin San Franciscon satamaan 23.12.1903. Laiva oli lähtenyt Shanghaista 26.10.1903.
Vuonna 1906 matkalla sementtilastissa Hampurista Seattleen laiva joutui myrskyyn latitudilla 47°E. Myrskyssä 17.8.1906 oppilas ja perämies huuhtoutuivat yli laidan. Toinen aalto heitti perämiehen takaisin laivaan, mutta oppilas hukkui. Alus saapui määräsatamaan 30.10.1906.
Vuonna 1913 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1913 Sailing Vessels omistaja on varustamo Bank Line Ld. (A. Weir & Co.) Glasgowista.
Samana vuonna laiva myytiin varustamolle Aktieselskabet "Olivebank" (E. Monsen & Co.) Tvedestrandiin Norjaan.
Vuonna 1913 matkalla Rotterdamista Callaoon kapteeni Beckman huuhtoutui yli laidan ja hukkui myrskyssä Cape Hornin luona. Osa miehistöä loukkaantui. Laiva joutui menemään hätäsatamaan Bahia Blancaan. Laiva oli lähtenyt matkalle Rotterdamista 15.8.1913.
Vuonna 1916 laiva myytiin Johns. A. Henschienille
Tvedestrandiin ja vuonna 1917 se myytiin yhtiölle Christiansands Shipping Co.
Kristiansandiin. Vuonna 1920 omistus siirtyi varustamolle Skibs A/S Ostra (Lars
Jørgensen) Kristiansandiin.
Vuonna 1922 laiva myytiin Johs. Lorentzenille Kristianiaan hintaan 85 000
kruunua, jolloin alus sai
uuden nimen Caledonia.
Ahvenanmaalle nelimastoparkki ostettiin Johs. Lorentzenilta Kristianiasta lokakuussa 1924. Laiva sai alkuperäisen nimen Olivebank. Alus toimi myös koululaivana. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin painolastissa Cardiffista Port Lincolniin Australiaan 12.11.1924 - 24.2.1925.
Matkalla vehnälastissa Port Lincolnista Queenstowniin nuori oppilas putosi mastosta ja kuoli silmänräpäyksessä 11.7.1927 Etelä-Atlantilla. Hänet haudattiin seuraavana päivänä mereen. Matka purjehdittiin 11.4. - 24.9.1927.
Kuningatar Victoria kaljuunakuvassa. Kuva on otettu Swanseassa vuonna 1927. Jorma Marttala: Etelämeren laulu. Kuva: Copyright Suomen Merimuseo.
Vuonna 1928 osa miehistöstä sairastui beriberi- tautiin (keripukkiin) aluksen ollessa guanolastissa matkalla Saint-Pierrestä Seychelleiltä Aucklandiin Uuteen Seelantiin. Nelimastoparkki poikkesi hätäsatamaan Queenscliffiin Australiassa 13.11.1928. Yksi matruusi kuoli tautiin laivassa. Perille Aucklandiin saavuttiin 20.12.1928.
Olivebank Pohjois-Atlantilla. Sea Breezes No. 111, Vol. XII. February, 1929.
Olivebank valmiina purkamaan 4293 tonnia = 52 138 säkkiä vehnää Belfastissa vuonna 1929, jonka se toi Port Lincolnista. Sea Breezes No. 118, Vol. XII. September, 1929.
29.1.1931 matkalla vehnälastissa Australiasta Queenstowniin alus joutui puolentoista viikon purjehduksen jälkeen kovaan myrskyyn. I perämies ja II perämies huuhtoutuivat yli laidan, mutta onnistuivat pitämään köydestä kiinni. Toinen aalto nosti heidät takaisin aluksen kannelle, jolloin he pelastuivat.
Matkalla 4381 tonnin vehnälastissa Port Victoriasta Queenstowniin vuonna 1933. Kuva on otettu Tyynellämerellä vähän ennen Kap Hoornia. Suomen Kuvalehti n:o 31/1933. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.
23.6.1935 Englannin Kanaalissa matkalla Australian Port Lincolnista Falmouthiin f.o. Lastina on 4290 tonnia = 52 265 säkkiä vehnää. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 11/1938.
Vuonna 1935 matkalla painolastissa Maarianhaminasta Port Lincolniin laiva joutui ankaraan myrskyyn Pohjois-Atlantilla, jolloin painolasti siirtyi. Miehistö työskenteli kolme vuorokautta ruumassa yhteen menoon, jotta siirtynyt painolasti saatiin korjattua ja laiva lähes suoraan kölille. Matka purjehdittiin 28.9.1935 - 24.1.1936.
Vuonna 1939 nelimastoparkki toi viimeisen vehnälastin Port Victoriasta Queenstownin kautta Walesin Barryyn.
Olivebankilla tuotiin kymmenellä matkalla yhteensä 530 924 säkkiä vehnää Australiasta Eurooppaan.
Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.
Alus lähti painolastissa Walesin Barrysta kohti Maarianhaminaa 29.8.1939. Se purjehti miinaan syyskuun 8 p:nä vuonna 1939 Pohjanmerellä kello 14.05 paikassa lat.= 55º53'P, long.= 05º07'I. Päällikkö ja 13 miestä menehtyivät. Seitsemän miestä pelasti 42 tuntia myöhemmin 10.9. kello 8 tanskalainen troolari Talona, jonka päällikkönä oli Sören Hansen. He olivat kiivenneet keulamärssylle, joka oli jäänyt aluksen upottua puolitoista syltä merenpinnan yläpuolelle. Haaksirikkoiset vietiin Esbjergiin, jonne saavuttiin 12.9.1939 kello 12.
Merikapteeni Carl Granith (1895 - 1939). Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Lingard 1926 , nelimastoparkeissa Pommern 1926 - 1933 ja Ponape 1933 - 1936. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Nelimastoparkin hylky löydettiin 28.6.1996.
Sisarlaiva oli nelimastoparkki Cedarbank, joka laskettiin vesille 27.6.1892.
Matkoja vuosina 1924 - 1939
Kirjoja ja kirjoituksia:
Alvåker, Torsten: En sjömans öde Longitude tidskrift från de sju haven · 18 Stockholm 1982 s. 80-86
Anderson, John: The Last Survivors In Sail Percival Marshall & Co. Ltd. London, 1935 62 pp., (p. 29-31, 59), ill.
Andersson, Knut: Vår flagga på halvstång II styrman Sjöförklaring Ålands Sjöfart 3/1939 s. 43
Antin, Antero: Artjärven rannoilta Maailman merille (toimittanut) Osmo Kinnari muistelee Artjärven Kotiseutuyhdistys, 2000 Gummerus Kirjapaino Oy, Saarijärvi 2000 146 s. (s. 52-67), kuvitettu ISBN 951-98541-0-X
Appleyard, H.S.: Bank Line and Andrew Weir and Company World Ship Society 1985 176 pp. ISBN 0905617347
Apollonio, Spencer: The Last of the Cape Horners Brassey's, Washington, D.C., 2000 296 pp. (26-31, 230-232) ISBN 1-57488-183-X
The Argus: Finnish Barque's Plight (Melbourne) Outbreak of beriberi The Argus, 14 January 1928, page 7
Barque Olivebank. Long Voyage from Baltic The Argus, 21 May 1930, page 7
Olivebank Leaves. Glamour of Sail The Argus, 19 January 1931, page 10
Swept overboard. But washed back The Argus, 7 July 1931, page 8
The Auckland Star: White Wings Barque Sails Into Port The Auckland Star, 27 December 1926, page 12
A Link With the Past. Story of Olivebank The Auckland Star, 31 December 1926, page 17
Link With the Past. Olivebank in Port The Auckland Star, 21 December 1928, page 9
Masts and Yards. Olivebank in Dry Dock The Auckland Star, 17 January 1929, page 18
Blomqvist, Evert: En av de sju från Olivebank överstyrman, Longitude fd. lotsåldern tidskrift från de sju haven · 14 Stockholm 1978, s. 12-15
Minsprängningen av Olivebank Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2004-2005:17 Mariehamn 2005 159 s.(s. 30-35) ISBN 951-98000-8-5 ISSN 0788-799X
Blomqvist, Åke: Runt Kap Horn under segel sjökapten Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1970 s. 90-91
Carr, Frank G.G. - Cookson, Richard M. - Hurst, Alex: The Medley of Mast and Sail Teredo Books Ltd., Brighton Sussex Plymouth 1976 330 pp. (p. 277-278) ISBN 0 903662 03 5
Casson, Frank: The Unlucky "Olivebank" Pilot Sea Breezes Vol. XVIII No. 178, September 1934 p. 236-237
Colton, J. Ferrell: Last of the Square-rigged Ships Captain G.P. Putnam's Sons New York 1937 288 pp. (p. 180-183) With 74 Illustrations
The Chronicle: Noted Windjammer (Adelaide) The Chronicle, 8 February 1934, page 34
Cygnel, Ester: Till minnet av Karl Granith Sjömansvännen 12/1939 s. 205-206
Dahl, Tor: Albumbilder från en resa i Olivebank Longitude tidskrift från de sju haven · 12 Stockholm 1977 s. 75-79
The Daily News: Fishermen Get Fruit Haul (Perth) The Daily News, 13 September 1939, page 1
Davidsson, Jan: Olivebank seglar än Longitude tidskrift från de sju haven · 11 Stockholm 1976 s. 44-51
Derby, William L. A.: The Tall Ships Pass David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970 427 pp., 66 pages with 95 b/w photos (p. 68, 78, 87, 91, 94-96, 128, 327, 332-333, 338) ISBN 0-7153-4952-X
Dundee Courier: Famous Windjammer Mined Dundee Courier, 13 September 1939, page 5
Eklund, Holger E.: Djuphavssjöman (Windjammer Life) Tekijä kuvaa maapallonympäripurjehduksiaan nelimasto- parkeissa Lawhill ja Olivebank. 1973, kuvitettu 68 sivua
266 Days Under Canvas. Log Book 1933-34 266 days under sail during a circumnavigation of the globe with the fourmasted bark Olivebank of Mariehamn, 1933-1934. Log Book in English. Sailing vocabulary in English (e), Swedish (s), Finnish (f), partly in Spanish (sp) and German (deu). About 180 illustrations, charts and diagram by the author. Copyright 1984 Holger E. Eklund ISBN 951-95130-0-0 128 pp
Meriperinteiden tutkimus Nelimastoparkki Olivebank (1933-1934) Espoon Olarissa 1984-1985 C-Holger E. Eklund 1985 ISBN 951-951-30-1-9 160 sivua, piirustuksia 185, karttoja 11
Olivebank av Mariehamn Träskulptur Puuveistosmalli Wood-carving model Byggnadsbeskrivning Rakennusohjeet Working instructions Copyright 1986 Holger E. Eklund ISBN 951 95130-3-5 31 sivua
The Evening Post: Epidemic at Sea (Wellington) The Evening Post, 22 December 1928, page 19
The Evening Stateman: Olivebank Reaches Seattle... The Evening Stateman, 31 October 1906, page 2
Examiner: A Tempestuous Voyage (Launceston) Examiner, 27 January 1904, page 4
Furrer, Hans Jörg: Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt Dipl.-Ing. Koehlers Verlagsgesellschaft mbH, Herford 1984 248 Seiten (s. 157-158) ISBN 3-7822-0341-0
The Glasgow Herald: Launches and Trial Trips The Glasgow Herald, 22 September 1892, page 3
"Grain Race" Voyage ends at Glasgow The Glasgow Herald, 16 June 1936, page 7
Gustafsson, Yngve: Olivebank återfunnen Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2004-2005:17 Mariehamn 2005 159 s.(s. 20-29) ISBN 951-98000-8-5 ISSN 0788-799X
Grönstrand, Lars: Minsprängd fil.mag. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1939 s. 390-393
4-mastade stålbarken "Olivebank" Finländska seglare II Meddelanden från Sjöhistoriska museet vid Åbo Akademi n:o 6 Åbo 1941, 35 s., (s. 9-15), ill.
Åländska skeppsporträtt i ord och bild Mariehamn 1978 Ålands Tidnings-Tryckeri Ab 291 sivua (s. 167-173) ISBN 951-99156-9-9
Hamnström, Henry: Beriberi i Olivebank Longitude tidskrift från de sju haven · 26 Stockholm 1990 s. 92-93
Heikkinen, Helge: Vaarallisilla vesillä merikapteeni WSOY, Porvoo 1960 383 sivua (s. 29-34)
Ensimmäinen uhri Merimiehen Ystävä 11/1960
Det första offret Sjömansvännen 11/1960 s. 169-171
Helsingin Sanomat: Suomalainen purjelaiva ajanut miinaan Pohjanmerellä Helsingin Sanomat 246/1939, 13.9.1939 s. 5, 9
Olivebankin pelastuneet kotimatkalla Helsingin Sanomat 247/1939, 14.9.1939 s. 3
Olivebank väisti kaksi miinaa Helsingin Sanomat 248/1939, 15.9.1939 s. 9
Olivebankin uhreja Helsingin Sanomat 249/1939, 16.9.1939 s. 8
Hoffmann, Walter: Meine Fahrten um die Welt. Mit den 4-Mastbarken Hougomont/ Olivebank Lüneburg, 97 S., Abb.
Hufvudstadsbladet: Olivebank på mina - fjorton finländska sjömän offer för kriget Hufvudstadsbladet 246/1939, 13.9.1939 s. 3, 7
Olivebank väjde för två minor, rände på den tredje Hufvudstadsbladet 246/1939, 13.9.1939 s. 3, 8
De räddade från Olivebank hemma Hufvudstadsbladet 249/1939, 16.9.1939 s. 8
Hull Daily Mail: Rare Visitor to Hull Hull Daily Mail, 2 June 1933, page 1
Hurst, Alex A.: Strandings at Santa Rosalia Sea Breezes Vol. 41, No. 255 March 1967 p. 212-214
Kaksonen, O.A.: Kulkee täälläkin kuolema Martti Vappulan muistoksi Merimiehen Ystäwä 5/1929
Även här gästar döden Till Martti Vappulas minne Sjömansvännen 5/1929 s. 72
Dödsskeppet Sjömansvännen 8-9/1933 s. 136-138
Kåhre, Georg Den åländska segelsjöfartens historia magister Ålands Nautical Club r.f. Kåhre, Karl Mariehamn 1988 sjökapten: 815 s. (s. 696-698) ISBN 951-99965-1-6
Kåhre, Karl: 100 år sedan Gustaf Erikson föddes sjökapten Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
The Gustaf Erikson Fleet Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Uno Mörn 85 år
Ålands Sjöfart 4/1984 s. 181
Lee, Martin: Unto That Element... Captain Sea Breezes Vol. 74 p. 185, Liverpool 2000
Leeds Mercury: The Good Ship Olivebank at Hull Leeds Mercury, 3 June 1933, page 7
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 189) ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Journal of Commerce: A Fine Mersey Sight Liverpool Journal of Commerce, 26 September 1925, page 4
Lubbock, Basil: The Last of the Windjammers Vol. II Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1929 443 pp. (p. 184-185) (ISBN 0 85174 114 2)
Marttala, Jorma: Etelämeren laulu - matruusi Martti Vappulan dramaattinen purjehdus s/v Olivebankilla WSOY, Porvoo 1998 342 sivua (84-272) ISBN 951-0-22586-X
The Mercury: Desperate Voyage (Hobart) The Mercury, 14 November 1928, page 9
Merimiehen Ystäwä: Martti Vappulan hautaus Merimiehen Ystäwä 4/1929
Muncaster, Claude: Rolling round the Horn Rich & Cowan ltd., London 1933 The Neptune Library series XII, 240 pp., plus 48 b/w illustrations (drawings and photos by the author) Narrative of a 4 months voyage from Australia to the British Isles, on the "Olivebank".
Muncaster, Martin: The Wind in the Oak - The Life, Work and Philosophy of the Marine and Landscape Artist Claude Muncaster London 1978 120 pp., with 10 colour and 29 b/w illust. Deckhand around the Horn on board the windjammer "Olivebank". Painter, writer, lecturer...
Paine, Lincoln Paxton: Ships of the World A Historical Encyclopedia Houghton Mifflin Company, New York United States of America 1997 680 p. (p. 373) ISBN 0-395-71556-3
Pohjolan Sanomat: Suomalaisen "Olivebankin" vaikea matka Pohjolan Sanomat 14/1929, 18.1.1929 s. 3
Port Lincoln Times: Buried at Sea Port Lincoln Times, 20 January 1928, page 7
Olivebank Here to Load Wheat Port Lincoln Times, 2 February 1934, page 1
Calm Weather Causes Delay in Voyage of Olivebank Port Lincoln Times, 9 February 1934, page 3
Garden Party for Queen of Shipping Port Lincoln Times, 3 March 1934, page 9
Barque Olivebank Mined in North Sea Port Lincoln Times, 14 September 1939, page 1
Rautiainen, Toivo: Kainuusta Uudenkaupungin satamakapteeniksi merikapteeni Uusikaupunki 2002 84 sivua, (s. 22-32), kuvitettu
Recorder: Ship Officers' Boat Swamped (Port Pirie) Recorder, 20 April 1938, page 4
The Register News-Pictorial: Relic of the Past (Adelaide) An old-fashioned figurehead from the sailing vessel Olivebank The Register News-Pictorial, 16 December 1930, page 14
Robertshaw, Geoffrey: Before the Mast in the Grain Races of 1930s Blue Elvan Books 2008 290 pages ISBN-10 0955995000 ISBN-13 978-0955995002
The San Francisco Call: Bark Olivebank Comes in Sight of Golden Gate Almost Helpless The San Francisco Call, 23 December 1903, page 11
Dismasted British Bark Olivebank Is Towed Safely into the Harbour The San Francisco Call, 24 December 1903, page 12
Storm-Scarred Olivebank Released from Quarantine and Seeks Repair The San Francisco Call, 4 January 1904, page 11
The San Francisco Call and Post: Captain Is Washed Overboard to Death The San Francisco Call and Post, 29 December 1913
Seligman, Adrian: The Slope of the Wind Captain Seafarer Books, London 1994 219 pp, ill. ISBN 0-85036-443-4
Sjömansvännen: Notiser och meddelanden Sjömansvännen 3/1929 s. 34
Martti Vappulas begravning Sjömansvännen 4/1929 s. 60
Det första krigsoffret Sjömansvännen 10/1939 s. 164-165
Skiftevik, Joni: Edessä tyrskyjä! toimittaja Kertomuksia merestä ja merenkulkijoista WS Bookwell Oy Porvoo 2004 ISBN 951-0-29608-2 317 sivua, kuvitettu Jorma Marttala: "Taudin kourissa merellä" (s. 166-182)
Sunderland Daily Echo and Shipping Gaxette: Olivebank- the Ship Which Always Turns Up Sunderland Daily Echo and Shipping Gaxette, 3 July 1934, page 2
Weteran Grain Racer in Wear Sunderland Daily Echo and Shipping Gaxette, 3 July 1934, page 3
Proud Captain Sunderland Daily Echo and Shipping Gaxette, 3 July 1934, page 3
Suomen Kuvalehti: Vuosineljännes kireää kilpapurjehdusta Suomen Kuvalehti 31/1933, 29.7.1933 s. 16-17
Suomen Merenkulku: Med Olivebank till Australien
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1930 s. 316-318
De första offren Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1939
60 år. Sjökapten Karl O. Troberg Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1942 s. 136
50 år. Sjökapten Johannes Mauritz Leonard Mattsson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1943 s. 227
En radioreportage - Eräs radioreportaasi
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1946 s. 359, 361, 362
60 år. Sjökapten Mauritz Mattsson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1953 s. 174
60 år. Sjökapten Johan Uno Mörn
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1959 s. 171
60 år. Sjökapten Algot Linus Lindvall
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1959 s. 276
Olivebank Suomen Merenkulku 7/1964 s. 245, 247, 249
Sjökapten Algot Linus Lindvall. In memoriam
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1968 s. 173
70 år. Sjökapten Johan Uno Mörn Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1969 s. 132
Townend, Len: The Last Voyage of the Olivebank Blue Elvan Books, 2010 168 pages ISBN-10 0955995019 ISBN-13 978-0955995019
Vappula, Martti: Tervehdys ulapoilta Merimiehen Ystäwä 7-8/1928
En hälsning från havet Sjömansvännen 7-8/1928 s. 103-104
The West Australian: Change or Fate? (Perth) The Sory of Two Windjammers The West Australian, 2 March 1935, page 5
Windjammer's Fate The West Australian, 16 September 1939, page 4
Old Barques Sunk Killoran and Olivebank Gone The West Australian, 14 December 1940, page 7
Winchester, Clarence: Shipping Wonders of the World, part 28 The Amalgamated Press Ltd., London 18.8.1936 p. 886-887
Åbo Underrättelser: Nyförvärv för Finlands handelsflotta Åbo Underrättelser 279/1924, 12.10.1924 s. 8
Skolskeppet Olivebank gör sensation i en nyzeeländsk hamn Åbo Underrättelser 15/1927, 16.1.1927 s. 5
Åland: En vacker syn i Mersey-floden Åland 89/1925, 7.11.1925 s. 4
Duktig engelsk dam på 4 mbk. Olivebank (Winifred Lloyd) Åland 6/1938, 22.1.1938 s. 2
Ålands storredare firar 25-årsjubileum Åland 18/1939, 14.2.1939 s. 4
4 mbk. Olivebank gick på en mina och sjönk Åland 105/1939, 14.9.1939 s. 2
Carl Granith - In memoriam Åland 107/1939, 19.9.1939 s. 2
Gustaf Erikson 70 år idag Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
Ålands Nautical Club r.f.: Åländska sjömän under andra världskriget Mariehamn 1999 - Ålandstryckeriet 260 s., (s. 16-17) ISBN 952-91-1248-3
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Gustaf Erikson Ålands Sjöfart 1/1939
Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
Ålands Sjöfart 4/1942
Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam
Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
Ett tragiskt krigsminne
Ålands Sjöfart 3/1954 s. 43-44
Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
Uno Mörn 80 år
Ålands Sjöfart 4/1979 s. 101
En veteran ger sin syn på segelsjöfartens era (Uno Mörn)
Ålands Sjöfart 2/1983 s. 75-78
Copyright © Jukka Mikkola