Pallas  ex Baron van Pallandt van Rosendael
pallas.jpg (21541 bytes)

Puolimalli. © Pohjanmaan museo, kuva Erkki Salminen.

Fregatti/parkkilaiva, rautakaarinen (komposiittilaiva), limisaumainen, tammesta ja tavallisesta puusta rakennettu, 
raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 1869.
Tunnuskirjaimet:		VKBW
Rakentaja:			Meursing - Huijgens, Amsterdam
Vesillelasku:			17.10.1868, Concordia Amsterdam		
Vetoisuus:			1275 brt, 1251,36 nrt
Kantavuus:			puutavaralasti 582 standarttia, kivihiililasti 1800 tonnia
Mitat:				53,40 x 12,40 x 7,40 m
Omistajat:
Wasa Rederibolaget, 
Nikolaistad (Vaasa)		1891 toukokuu - 1895 marraskuu
J.E. Moe, Nikolaistad		1895 marraskuu - 1896 huhtikuu
Päälliköt:
Matts Edvard Sarlin (1829-1903)	1891 kesäkuu - 1893 elo/syysku
Hans Larsson (1835-1899)	1893 elo/syyskuu - 1896 huhtikuu

Fregatti rakennettiin varustamolle Huijgens & Hardenberg Haagiin.

Neitsytmatka purjehdittiin Amsterdamista Jaavan Bataviaan, jonne saavuttiin 19.7.1869.

Laiva muutettiin parkiksi vuonna 1889.

Laiva ostettiin varustamolta Huijgens & Hardenberg Amsterdamissa hintaan 90 000 markkaa ja se oli aikanaan toiseksi suurin alus Vaasassa. Uudeksi nimeksi tuli Pallas.

Konsuli J.E. Moe (1856 - 1931). Vaasa n:o 2/1931. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

Ensimmäinen rahtimatka suomalaisomistuksessa tehtiin puutavaralastissa Kristiinankaupungista Cartagenaan, jonne saavuttiin 10.11.1891.

Joulukuussa 1892 matkalla Pensacolasta Antwerpeniin alus menetti kaksi venettä myrskyssä.

Matkalla suolalastissa Mobilesta Fleetwoodiin aluksen muonavarat olivat loppua ja apua saatiin brittiläiseltä höyrylaiva Halifax Cityltä. Matka purjehdittiin 30.11.1894 - 10.3.1895.

Parkki ajautui karille kovassa myrskyssä Chapal Pointin ja Gorrahavenin välillä lähellä Falmouthia 26.11.1895 kello 02.30 aamuyöllä. Alus oli matkalla puutavaralastissa Ruotsin Skutskäristä Bristoliin. Laivan kansilasti heitettiin mereen ja mastot kaapattiin (katkaistiin), jotta alus ei olisi kaatunut. Miehistö pelastautui aamulla rantaan.

Laivaa yritettiin myöhemmin neljän hinaajan avulla vetää nousuveden aikaan karilta. Se epäonnistui aluksi ja onnistui lopulta 17.12.1895. Laiva hinattiin jäljellä olevan lastin kanssa Falmouthiin, jonne saavuttiin 18.12.1895. Alus telakoitiin, mutta sitä ei kannattanut enää korjata. Lankkulasti purettiin pienempiin aluksiin ja vietiin Bristoliin. Parkki myytiin 240 punnalla ja irtaimisto 202 punnalla.

Lisätietoa ja valokuva laivasta löytyy tietopankista Stichting Maritiem-Historische Databank. Siinä alus on parkkilaivana Bristolissa vuonna 1894.

Matkoja vuosina 1891 - 1895

Kirjoja ja kirjoituksia:

Helsingfors-Posten:	Dödsfall. Sjökaptenen Edvard Sarlin
			Helsingfors-Posten 348/1903, 21.12.1903 s. 2
Vasabladet:		Dödsfall. Sjökaptenen Hans Larsson
			Vasabladet 91/1899, 1.8.1899 s. 2
			Dödsfall. Konsuln J.E. Moe (John Eduard Moe) 
			Vasabladet 223/1931, 29.9.1931 s. 2
Wasa Tidning:		Finlands första järnskepp
			Wasa Tidning 94/1891, 19.6.1891 s. 2
Wirrankoski, Rami:	Viimeiset suuret purjeet
			Laiva 3/2011, 51 sivua (s. 16-25)
			Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys ry
			ISSN 1457-3059
Åbo Tidning:		Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
			Åbo Tidning 58/1896, 29.2.1896 s. 3
Åbo Underrättelser:	Ökning i Wasa handelsflotta
			Åbo Underrättelser 143/1891, 30.5.1891 s. 3
			Sjöfart och Handel
			Åbo Underrättelser 235/1891, 31.8.1891 s. 3
			Pallas haveri
			Åbo Underrättelser 334/1895, 8.12.1895 s. 3
			Om barkskeppet Pallas
			Åbo Underrättelser 339/1895, 13.12.1895 s. 3
			Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 58/1896, 29.2.1896 s. 1
			Dödsfall. Sjökaptenen Hans Larsson
			Åbo Underrättelser 207/1899, 3.8.1899 s. 2
			Dödsfall. Sjökaptenen Karl Liljequist
			Åbo Underrättelser 96/1904, 10.4.1904 s. 2

 

			Copyright © Jukka Mikkola