Palme ex Frederick Tudor
Palme by W.H. Yorke.
Fregatti, tasasaumainen tammesta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 5/1866.
Tunnuskirjaimet: TNKG
Rakentaja: John Taylor, Boston, Massachusetts 1865 - 1866, U.S.A.
Vesillelasku: 3.4.1866
Vetoisuus: 1114 brt, 997,35 nrt
Kantavuus: puutavaralasti 781,000 feet lumber
Mitat: 53,40 x 10,30 x 7,70 m
Miehistö: 18
Omistajat:
Axel Arvid Eriksson, Maarianhamina 03.02.1893 - 01.06.1893 Axel Eriksson ja Robert Mattsson, Maarianhamina 01.06.1893 - 1895
Päälliköt:
Axel Arvid Eriksson (1840-1896) 1893, 1895 kesä/heinäkuu - 1895 lokakuu Gustaf Edward Lundberg (1852-1915) 1893 heinäkuu - 1893 lokakuu Alfons Oliver Karlberg (1865-1938) 1893 lokakuu - 1894 (Hangon satamakapteeni vuodesta 1912) Roos 1894 heinäkuu - 1895 kesä/heinäkuu Gustaf Wilhelm Pettersson (1855-1905) 1895 lokakuu - 1895 joulukuu
Fregatti rakennettiin varustamolle William T. Bramhall & Co. Bostoniin.
Neitsytmatka purjehdittiin Bostonista Bombayhin 23.5. (valmis) - 12.10.1866.
Matkalla Guanapesta Falmouthiin merimies putosi isoraa’alta mereen ja hukkui 26.9.1873 paikassa lat. = 44°E, long. = 86°L. Samalla matkalla toinen merimies putosi keulamärssyltä mereen ja hukkui pari päivää myöhemmin 28.9.1873 paikassa lat. = 47°E, long. = 84°L. Laiva saapui Falmouthiin 3.1.1874.
Vuonna 1880 laiva myytiin J.D. Bischoffille Bremeniin ja sai uudeksi nimekseen Palme.
Alus ostettiin J.D. Bischoffilta Bremenistä hintaan 22 000 Saksan markkaa.
Merikapteeni Axel Eriksson (1840 - 1896). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Ensimmäinen matka tehtiin koksilastissa Eestin Port Kundaan 28.4. - 6.5.1893.
Merikapteeni Alfons Karlberg (1865 - 1938). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 1/1925.
Laiva ajautui kovassa myrskyssä pankille molemmat ankkurit ulkona Kingstownin edustalla Dublin-lahdella 24.12.1895. Fregatin apuun tullut isokokoinen pelastusvene upposi mukanaan 15 hengen miehistö.
Toisena Joulupäivänä luotsilaiva s/s Tearacht päällikkönään kapteeni Thomas Mac Combie pelasti Palmen 18 hengen miehistön. Alus oli lähtenyt painolastissa Birkenheadista 18. joulukuuta matkalle kohti Mobilea.
Pelastustyöstä kapteeni Mac Combie palkittiin myöhemmin puoli metriä korkealla hopeapokaalilla.
Matkoja vuosina 1893 - 1895
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Glasgow Herald: The Storm Safety of Crew at Kingstown The Glasgow Herald, December 27, 1895, page 7
Irish Independent: Interview with the Chief Officer Irish Independent, 27 December 1895, page 5
Lander, Leena: Kuka vartijoita vartioi Siltala 2015 496 sivua ISBN-13: 9789522342324, ISBN-10: 9522342327 (fiktiivinen romaani haaksirikosta)
Lindqvist, Bertil: Axel Eriksson - 150 år sedan han föddes Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1989-90 Mariehamn 1990 135 s. (s. 37-38, 42-43) ISBN 952-90-2529-7
Fregatten Palmes sista resa Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1990-91:3 Mariehamn 1991 188 s. (s. 96-107) ISBN 952-90-3570-5
Nottingham Evening Post:Disasters in the Gale. Two Lifeboat Capsized. Terrible Loss of Life Nottingham Evening Post, 26 December 1895, page 4
The New York Herald: Miscellaneous (launch) The New York Herald, April 6, 1866, page 10
Marine Disasters The New York Herald, February 3, 1874, page 10
Suomen Merenkulku: Ålands sjöfartskrönika var innehållsrik även för 40 år sedan - fem fartygs undergång med Palme-tragedin i förgrunden Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1936 s. 406-408
Västra Nyland: Dödsfall. Sjökaptenen Alfons Oliver Karlsson Västra Nyland 87/1938, 6.8.1938 s. 2
Åland: Fartygsköp Åland 2/1893, 7.1.1893 s. 2
Fartygsköp Åland 65/1893, 16.8.1893 s. 2
Om åländska skeppet Palmes strandning Åland 20/1896, 11.3.1896 s. 2
Det åländska barkskeppet Palmes strandning Åland 23A/1896, 21.3.1896 s. 2-3
Insamlingen för de omkomne irländarnes familjer Åland 30/1896, 15.4.1896 s. 3
Palme-insamlingarna Åland 82/1896, 14.10.1896 s. 2
Pokaler för räddning af människolif Åland 101/1896, 19.12.1896 s. 3
"Palme"-insamlingarna Åland 101/1896, 19.12.1896 s. 3
Palme insamlingarna Åland 3/1897, 9.1.1897 s. 3
Dödsfall. Sjökaptenen Gustaf Edvard Lundberg Åland 88/1915, 3.11.1915 s. 1, 3
Copyright © Jukka Mikkola