Pampa
Pampa tyvenessä. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 33/1921.
Teräsfregatti
Tunnus: TGNW
Rakentaja: A.G. Neptun, Rostock 1891, Saksa
Vesillelasku: 03.07.1891
Vetoisuus: 1715,11 brt, 1633,44 nrt
Kantavuus: 2600 dwt, puutavaralasti 697 standarttia, vehnälasti 2484 tonnia, salpietarilasti 2576 tonnia, kivihiililasti 2412 tonnia, villalasti 10000 paalia, hedelmälasti 40050 laatikkoa
Painolasti: 1000 tonnia
Mitat: 82,19 x 12,30 x 6,95 m
Miehistö: 1+2+21
Omistaja:
Rederi A.B. Aura, Åbo 02.05.1913 - 1922
Päälliköt:
Walter Konrad Jansén (1874-1951) 02.05.1913 - 06.11.1915 August Julius Henriksson (1878-1965) 06.11.1915 - 1922 elokuu Uno Frithiof Andersson (1891-1961) 1922 huhtikuu - 1922 elo/syyskuu
Teräsfregatti rakennettiin varustamolle Reederei F. Laeisz Hampurista. Neitsytmatka purjehdittiin painolastissa Rostockista Chilen Iquiqueen 10.7. - 15.10.1891. Matka salpietarilastissa Pisaguasta Hampuriin tehtiin 8.11.1891 - 2.2.1892.
Vuonna 1893 fregatti purjehti päällikkönään kapteeni Carl J. Steincke Kanaalista Valparaisoon 63 päivässä ja seuraavana vuonna myös 63 päivässä.
Alus purjehti Chilen Iquiquesta Kanaaliin 68 päivässä ja Elbelle 69 päivässä matkalla Hampuriin (24.11.1897 - 1.2.1898). Laiva löi Preussenin ennätyksen, jotka olivat vastaavasti 69 ja 71 päivää.
Matkalla Iquiquesta Hampuriin puolimatruusi putosi rikistä yli laidan mereen ja hukkui 26.8.1910.
Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.
Suomeen alus ostettiin hintaan 6500 puntaa samalta varustamolta Hampurista. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Hampurista koksilastissa Valparaisoon 8.6.1913. - 21.9.1913.
Merikapteeni W.K. Jansén (1874 - 1951). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Dorothea 1905 - 1909. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 7/1927.
Fregatti sai suuren kallistuman ollessaan 558 standartin puutavaralastissa matkalla Mobilesta Newportiin myrskyssä Cap Hatterasin korkeudella 14.2.1916. Laiva ajelehti avuttomana 18 tuntia raakojen nokat vedessä ennen kuin tilanne saatiin korjattua.
Vuonna 1918 matkalla petrolilastissa New Yorkista Port Adelaideen laiva joutui useita päiviä kestäneeseen kovaan myrskyyn ja menetti purjeensa latitudilla 22°E.
Matkalla Kotkasta puutavaralastissa Algoa Bayhin Etelä-Afrikkaan tammikuussa 1920 ensimmäinen perämies ja puolimatruusi huuhtoutuivat mereen ja hukkuivat ankarassa myrskyssä Pohjois - Atlantilla. Matka tehtiin 15.11.1919 - 3.5.1920.
Malamok 1989, AICH.
Alus menetti rikinsä Scilly-saarten luona matkalla painolastissa Lontoosta Sabineen, Teksasiin 14.4.1922.
Rikivaurio. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 45/1922.
Purjeet riekaleina. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 45/1922.
Alus ankkuroitiin ja englantilainen s/s Tuscarora hinasi laivan Plymouthiin. Perille saavuttiin 18.4.1922.
Laiva hinattiin Plymouthista Sunderlandiin 8.8. - 12.8.1922. Sieltä se hinattiin koksilastissa Hampuriin 26.8. - 30.8.1922. Laiva luovutettiin Suomen Merivakuutusyhdistykselle, joka oli suorittanut siitä vaaditun summan. Fregatti myytiin saman vuoden lokakuussa Saksaan.
Merikapteeni Uno Andersson (1891 - 1961). Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Inverclyde vuonna 1922. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
Matkoja vuosina 1913 - 1922
Kirjoja ja kirjoituksia:
Daily Commercial News
and Shipping List: Voyage of the Ship Pampa
Daily Commercial News and Shipping List, 14 January 1919, page 12
Evening Post: Russian Ship at Dunedin (Wellington) Evening Post, 19 October 1914, page 6
Finlands Sjöfartstidning: Snabbseglande fartyg Finlands Sjöfartstidning 43/1914, 24.10.1914 S. 2
Grönstrand, Lars: Gångna Tiders Skepp fil.mag. Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo Åbo 1965 440 s., (s. 204-209)
Hamburgischer Correspondent und neue hamburgische Börsen-Halle: See-Berichte Hamburgischer Correspondent und neue hamburgische Börsen-Halle, den 6. Juli 1891, Seite 5
Verhandlungen des Seeamts zu Hamburg Hamburgischer Correspondent und neue hamburgische Börsen-Halle, 29.1.1911, Seite 23
Hufvudstadsbladet: Kappsegling mellan två finländska segelfartyg Rowena och Pampa Hufvudstadsbladet 78/1920, 18.3.1920 s. 9
Jansén, W.K.: En sjöresa börjad i fridstid, slutad i krigstid sjökapten Minnen från hav och hamn upptercknade av våra sjöfarande E. Wallenius Förlag, Åbo 1918 s. 188 (s. 7-18)
Minnen från hav och hamn En sjöresa börjad i fridstid, slutad i krigstid Åbo Underrättelser 22/1916, 23.1.1916 s. 3-4
En resa med segelfartyg i krigstid - genom submarinblockad Åbo Underrättelser 248/1916, 13.9.1916 s. 3 Åbo Underrättelser 249/1916, 14.9.1916 s. 3 Åbo Underrättelser 252/1916, 17.9.1916 s. 3 Åbo Underrättelser 256/1916, 21.9.1916 s. 3 Åbo Underrättelser 257/1916, 22.9.1916 s. 3 Åbo Underrättelser 263/1916, 28.9.1916 s. 3-4
Min första sjöresa (1890) Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1928 s. 155-156
Kauppalehti: Haaksirikkoja. Fregatti Pampa saanut apua. Kauppalehti 88/1922, 19.4.1922 s. 3
Klingbeil, Peter: Die Flying P-Liner Die Segelschiffe der Reederei F. Laeisz Hamburg 1998, 2000 159 S (s. 135, 137) ISBN 3-434-52562-9
Laas, W.: Die grossen Segelschiffe Professor Ihre Entwickelung und Zukunft Mit 77 Figuren im Text und auf Tafeln Verlag on Julius Springer Berlin 1908 127 S. (s. 24h)
Lejonmark, Isak: På saltan sjö Minnen från sjölivet Finska Sjömansmissionsällskapet Helsingfors 1931 74 sidor (s. 42-43)
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 80) ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil: The Nitrate Clippers Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1932 159 pp., (p. 60-61)
Meyer, Jürgen: Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945 Dr. Verlag Egon Heinemann Norderstedt 1971 296 Seiten (s. 50)
Nikula, Oscar: Åbo Sjöfarts Historia II:2 Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930 233 s. (s. 120-122, 131, 135-139)
Prager, Hans Georg: F. Laeisz Vom Frachtsegler bis zum Bulk Carriers Koehlers Verlagsgesellschaft mbh Löhne 1974 144 Seiten (s. 47-48, 112) ISBN 3 7822 0096 9
Press: A Sailor’s Story (Lyttelton) Press, 2 December 1914, page 10
Stolzmann, Holger: Sailing Ships from Turku/Åbo sjökapten Malamok 1989, AICH 64 pp. (p. 5-13)
San Francisco Call: Touch And Go For the Pampa San Francisco Call, 5 August 1898, page 5
Suomen Merenkulku: Tragic Voyage. Terrible Story of Sea Suffering Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12-13/1920 s. 257
Freg. Pampas haveri - Freg. Pampan haaksirikko Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 45/1922 s. 251
50 år. Kapten Walter Konrad Jansén. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1924 s. 153
Sjöfolket huvudkandidat vid riksvalet den 1 och 2 juli. Kapten W.K. Jansén (biografiska uppgifter) Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7/1927 s. 196
60 år. Sjökapten Walter Konrad Jansén. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1934 s. 183
70 år. Sjökapten Walter Konrad Jansén. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1944 s. 188
70 år. Sjökapten A.J. Henriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1948 s. 29
75 år. Sjökapten Walter Konrad Jansén. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1949 s. 130
50 år. Sjökapten Uno Frithiof Andersson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1941 s. 295
Dödsfall. Sjökaptenen Walter Konrad Jansén. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1951 s. 111
60 år. Sjökapten Uno Frithiof Andersson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1951 s. 229
80 år. Sjökapten August Julius Henriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1958 s. 25
70 år. Sjökapten Uno Frithiof Andersson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1961 s. 303
Sjökapten Uno Frithiof Andersson. In memoriam
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1961 s. 342
Sjökapten August Julius Henriksson. In memoriam Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1965 s. 240
Uusi Aura: Turkulainen fregatti Pampa Uusi Aura 233/1922, 3.9.1922 s. 3
Uusi Kotka: Fregatti "Pampa" Uusi Kotka 49/1920, 7.5.1920 s. 2
Villiers, Alan: The War with Cape Horn Hodder and Stoughton Ltd., London 1971 338 pp. (p. 269-270), ill. ISBN 0 340 12999 9
Western Morning News: Heavy Gale Sweeps the West (Devon) Western Morning News, 17 April 1922, page 3
Åbo Underrättelser: Stålfregatten "Pampa" Åbo Underrättelser 284/1914, 17.10.1914 s. 2
Fregatten Pampa har efter en svår resa nått Algoa Bay Åbo Underrättelser 122/1920, 6.5.1920 s. 3
Pampa har havererat utanför Cuxhaven Åbo Underrättelser 236/1922, 3.9.1922 s. 6
Copyright © Jukka Mikkola