Pandion ex Abbie S. Hart
Fregatti, tasasaumainen tammesta ja kovapuusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 6/1881.
Tunnuskirjaimet: TNLK
Rakentaja: J.A. Hatfield, Tusket, Nova Scotia 1880, Kanada
Vesillelasku: 1880 elokuu
Vetoisuus: 1487 brt, 1438,30 nrt.
Kantavuus: puutavaralasti 580 standarttia, kivihiililasti 2280 tonnia, valopetrolilasti 60000 laatikkoa
Mitat: 61,48 x 11,40 x 7,22 m
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935), Vårdö 1895 syyskuu - 1901 helmikuu
Päälliköt:
Karl August Ekblom (1860-1922) 1895 syyskuu - 1897 marraskuu August (Anders) Tiburtius Öström (1867-1943) 1897 marraskuu - 1898 joulukuu Matts Jansson (1871-1941) 1898 joulukuu - 1900 maaliskuu Frans Reinhold Mattsson (1870-1907) 1900 maaliskuu - 1901 helmikuu (hukkui Valonan haaksirikossa)
Fregatti rakennettiin varustamolle William Law & Co. Yarmouthiin Nova Scotiaan.
Neitsytmatka purjehdittiin Nova Scotian Yarmouthista New Yorkiin 13.9. - 22.9.1880.
Vuonna 1883 laiva siirtyi yksinomaan William Lawin omistukseen.
Fregatti ostettiin William Lawilta Yarmouthista aluksen ollessa Englannissa.
Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Ensimmäinen matka tehtiin Grimsbystä painolastissa Maarianhaminaan 5.10. - 19.10.1895. Alus sai uuden nimen Pandion.
Merikapteeni K.A. Ekblom (1860 - 1922). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Hera 1899 - 1901, fregatissa Tasmania 1912 - 1914 ja nelimastoparkissa Lynton 1914 - 1917. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 27/1921.
Matkalla Maarianhaminasta Sundsvalliin fregatti joutui yhteentörmäykseen tuntemattoman höyrylaivan kanssa 26.10.1895 kello 1-2 yöllä lähellä Grundkallenin majakkalaivaa. Pandionin liivaripuomi ja fokkaraaka katkesivat sekä vasempaan buugiin tuli iso reikä. Reikä paikattiin purjekankaalla ja matkaa jatkettiin Sundsvalliin, jonne saavuttiin 28.10.1895. Höyrylaivaksi osoittautui myöhemmin ruotsalainen Rosa, joka jatkoi törmäyksen jälkeen pysähtymättä matkaansa.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Sundsvallista Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin, jonne saavuttiin 25.3.1896.
Merikapteeni Anders Öström (1867 - 1943). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Melusine 1899 - 1903. Maarianhaminan merikoulun opettaja vuodesta 1903 lähtien yhteensä 32 vuotta, josta rehtorina 1927 - 1935. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).
Matkalla Härnösandista puutavaralastissa Bristoliin alus ajautui maihin 14.10.1899 vastaisena yönä Tromöenillä lähellä Arendalia Norjassa. Pahoin vaurioitunut fregatti hinattiin vesilastissa Arendaliin, jossa se todettiin lähes korjauskelvottomaksi. Aluksen köli oli mm. mennyt kahteen osaan. Fregatti kuitenkin korjattiin.
Korjausten jälkeen alus purjehti Göteborgiin, jonne se saapui 25.5.1900. Sieltä se lähti puutavaralastissa kohti Kapkaupunkia 28.6.1900. Matkalla fregatti törmäsi vedenalaiseen hylkyyn Atlantilla ja hakeutui 7 jalkaa vettä ruumassa Brasilian Cearaan. Lasti purettiin ja alus korjattiin Cearassa.
Sieltä matka jatkui painolastissa Barbadoksen kautta kohti Mobilea. Matkalla kovan onnen fregatti purjehti karille Cape San Antonion ja Cap Corientesin välillä lähellä Buena Vistaa 8.2.1901 ja tuhoutui hylyksi. Miehistö pelastui veneillä maihin, josta he kävelivät 28 mailia Buena Vistaan. Sieltä matka jatkui Havannaan, josta matkustettiin höyrylaivalla New Yorkiin. Päällikkö ja perämies jäivät Kuubaan valvomaan varustajan etuja. Hylky myytiin 100 dollarilla.
Matkoja vuosina 1895 - 1901
Kirjoja ja kirjoituksia:
Brooklyn Daily Eagle: Brought Shipwrecked Seamen (New York) Brooklyn Daily Eagle, February 26, 1901, page 1
Ekblom, K.A.: Sjömannens memoarer sjökapten Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1997-98:10 Mariehamn 1998 267 s. (s. 133-161) ISSN 0788-799X
Evening News: A Perilous Voyage (Sydney) Evening News, 15 November 1894, page 4
Finlands Sjöfartstidning: Lotsuppsyningsmannen, Sjökaptenen K.A.Ekblom Finlands Sjöfartstidning 15/1912, 13.4.1912 s. 4
Grundström, Kaj: Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
Mariehamn 1997
175 s.(s.118-135)
ISBN 952-90-9240-7
ISSN 0788-799X
Helsingin Sanomat: Kauppaneuvos Rob. Mattson kuollut Helsingin Sanomat 126/1935, 12.5.1935 s. 7
Hernösands-Posten: En rentable skeppsaffär Hernösands-Posten 211/1897, 13.9.1897
Hufvudstadsbladet: Robert Mattson död Hufvudstadsbladet 126/1935, 12.5.1935 s. 4, 12
Kåhre, Georg: Den åländska segelsjöfartens historia Söderström & C:o Förlagsaktiebolag Helsingfors 1940 635 s. (s. 426-427)
Portland Daily Press: Misfortunes Never Come Singly Portland Daily Press, January 10, 1895, page 2
Suomen Merenkulku: 75 år. Sjökapten A. Öström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1942 s. 136
Dödsfall. Sjökapten A. Öström Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1943 s. 27
Åbo Tidning: Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse Åbo Tidning 58/1896, 29.2.1896 s. 3-4
Åbo Underrättelser: Kollision Åbo Underrättelser 298/1895, 2.11.1895 s. 4
Sjöfart och Handel Åbo Underrättelser 305/1895, 9.11.1895 s. 3
Sjöassuransföreningen i Finland Åbo Underrättelser 58/1898, 1.3.1898 s. 1
Finska skeppet Pandion Åbo Underrättelser 288/1899, 23.10.1899 s. 2
Fregatten "Pandion" haverist Åbo Underrättelser 237/1900, 1.9.1900 s. 3
Åland: Skeppet Pandion... Åland 18/1898, 5.3.1898 s. 3
Fregattskeppet "Pandion" Åland 78/1899, 19.8.1899 s. 2
Fregatten "Pandion" Åland 106/1899, 28.10.1899 s. 2-3
Dödsfall. Sjökapt. Karl August Ekblom Åland 62/1922, 5.8.1922 s. 2-3
Sjökapten Matts Jansson 60 år Åland 86/1931, 28.10.1922 s. 2
Anders Öström - In memoriam Åland 2/1943, 9.1.1943 s. 2
Dödsfall. Sjökaptenen Matts Jansson Åland 8/1941, 21.1.1941 s. 2
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Anders Öström Ålands Sjöfart 1/1939
Sjökapten Anders Öström 75 år
Ålands Sjöfart 2/1942
Anders Öström - In memoriam Ålands Sjöfart 1/1943 s. 12-13
Copyright © Jukka Mikkola