Paul
Kapteenintaulu K. Andersson. Maalannut C. Kensington. © Jörgen Holmström.
Parkkilaiva, kovapuusta ja tammesta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 5/1878.
Tunnus: TDCQ
Rakentaja: A. Conradi & Sohn, Kiel 1877 - 1878, Saksa
Vesillelasku: 1878 toukokuu
Vetoisuus: 765,62 brt, 743,80 nrt
Kantavuus: 1200 dwt, puutavaralasti 325 standarttia
Mitat: 50,05 x 10,37 x 6,09 m
Miehistö: 1+1+1+10
Omistajat:
J. Lindqvist & Co., Hanko 1894 - 1903 A.E. Mattsson, Kemiö 1903 - 24.01.1917 Carl Wahlroos & Co., Helsinki 24.01.1917 - 1920
Päälliköt:
Otto Wilhelm Johansson (1863- 1894 - 1899 Emil Ignatius Lindström (1863-1902) 1899 - 21.08.1902 (k. 21.8.1902 Mobilessa) Norjalainen päällikkö 1902 matka Mobile - Norja Karl Anton Söderholm (1876-1950) 1903 - 1907 (jäänmurtaja Avun päällikkö vuodesta 1928 lukien) Karl Gustaf Andersson (1879-1941) 1907 - 1910 joulukuu Gustaf Wilhelm Lindström (1861-1930) 1911 - 1917 August Wilhelm Granbom (1870-1920) 1919 - 10.2.1920
Vuonna 1879 rekisterissä American Lloyd’s Register omistaja on A. Strantzen Hampurista.
Alus ostettiin A. Strantzenilta Hampurista hintaan 35 000 markkaa. Ensimmäinen rahtimatka tehtiin kappaletavaralastissa Hampurista Rio de Janeiroon 20.12.1894 - 2.2.1895.
Matkalla Hampurista merelle parkki törmäsi yhteen englantilaisen höyrylaiva Loch Lomondin kanssa 29.12.1897 vastaisen yönä ja hinattiin takaisin satamaan. Vaurioitunut alus menetti törmäyksessä mm. ankkurin. Oikeus tuomitsi englantilaiset maksamaan korjauskustannuksina 26 000 Saksan markkaa. Alus lähti 19.2.1898 Hampurista Brakeen, jossa se telakoitiin 28.2.1898.
Matkalla Manchesterista Hankoon päällikkö katkaisi jalkansa kovassa myrskyssä Pohjanmerellä syksyllä 1898.
Elokuussa 1902 laivan ollessa Mobilen satamassa vallitsi paikkakunnalla epätavallisen voimakas helleaalto. Sen seurauksena kapteeni Emil Lindström sairastui lämpöhalvaukseen ja kuoli 21.8.1902. Hänet haudattiin Norjan merimieskirkon hautausmaalle. Laiva purjehti tämän jälkeen norjalaisen päällikön alaisuudessa Mobilesta Norjaan.
Parkkilaiva Paulin miehistö. © Leea Nieminen.
Alus upposi myrskyssä helmikuun 9 - 10 päivän välisenä yönä vuonna 1920 Cuxhavenin ulkopuolella Saksan rannikolla. Haaksirikossa hukkui 8 miestä, joista viisi oli suomalaisia. Päällikkö, perämies, konstaapeli ja kaksi matruusia menehtyivät.
Laiva oli ollut matkalla kivihiililastissa Grimsbystä Kööpenhaminaan.
Matkoja vuosina 1894 - 1920
Kirjoja ja kirjoituksia:
Björneborgs Tidning: Strandat Björneborgsfartyg Björneborgs Tidning 13/1920, 13.2.1920 s. 2
Busch, Fritz-Otto: Katastrophen auf See. Die Strandung der finnischen Bark "Paul" Deutsche Ges. z. Rettung Schiffbrüchiger; Auflage: 75. - 84. [Tsd.] (1962), 43 Seiten
Finlands Sjöfartstidning: Bk. Paul av Kimito i kollision på Londons redd Finlands Sjöfartstidning 32/1912, 10.8.1912 s. 3
Gustafsson, Allan: Åboländsk bygdesjöfart under segel Uusikaupunki 1970 221 s., (s. 210-212)
Åboländsk bygdesjöfart under segel Uusikaupunki 1972 (2. painos) 224 s. (s. 213-215)
Hufvudstadsbladet: Kimito-barken Pauls kollision på Londons redd Hufvudstadsbladet 308/1912, 10.11.1912
Länsi-Suomi: Murhenäytelmä Pohjanmerellä Länsi-Suomi 18/1920, 14.2.1920 s. 2
Parkkilaiva "Paulin" haaksirikko Mukana olleen kuwaus murhenäytelmästä Länsi-Suomi 23/1920, 26.2.1920 s. 2
Suomen Merenkulku: Dödsfall. Sjökapten Karl Anton Söderholm Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1950 s. 268
Turun Sanomat: Muuan laiwastoselkkaus Lontoossa Turun Sanomat 2367/1912, 10.11.1912 s. 5
Uudenkaupungin Sanomat: Parkkilaiva Paulin haaksirikosta. Mukana olleen kertomus. Uudenkaupungin Sanomat 44/1920, 22.4.1920 s. 3
Västra Finland: Kimito-barken Pauls kollision på Londons redd Västra Finland 129/1912, 9.11.1912 s. 2
Åbo Underrättelser: Sjöolyckor Åbo Underrättelser 166/1908, 20.6.1908 s. 2
Finländskt barkskepp förolyckat Åbo Underrättelser 42/1920, 12.2.1920 s. 11
Barkskeppet Pauls skeppsbrott Åbo Underrättelser 46/1920, 16.2.1920 s. 3
Copyright © Jukka Mikkola