Penang ex Albert Rickmers
penang.jpg (53520 bytes)

Penang purjehtii 3108 tonnin guanolastissa Foveauxin salmessa matkalla Madagaskarin San Juan de Novosta Aucklandiin helmikuussa 1938. Armas Pukki: Merenkävijän muistelmia.

Teräsparkki
Tunnuskirjaimet:				TPNW/OHQS
Rakentaja:					Rickmers Act Ges., Bremerhaven 1904 - 1905, Saksa
Vesillelasku:					23.05.1905 kello 4 iltapäivällä
Vetoisuus:					2019,41 brt, 1742,86 nrt
Kantavuus:					3400 dwt, puutavaralasti 850 standarttia, vehnälasti 3250 tonnia = 38824 säkkiä, 
						guanolasti 3108 tonnia, kivihiililasti 3100 tonnia, liitulasti (English chalk) 3000 tonnia
Mitat:						87,13/81,00 x 12,25 x 7,40 m (syväys täydessä lastissa 5,90 m)
Isomaston korkeus vesilinjasta: 		noin 44 metriä
Purjeet:					24 kpl
Miehistö:					1+3+1+20 (1920)
Omistajat:
John Nurminen, Rauma				22.03.1920 - 23.10.1923
Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina	23.10.1923 - 1936
Rederi Ab Penang (Erikson), Maarianhamina	1936 - 08.12.1940
Päälliköt:
Frans Edvin Wene (1877-1954)			28.05.1920 - 04.11.1921
Arvo Gustav Blomfelt (1892-1963)		04.11.1921 - 1925 huhtikuu
Johannes Mauritz Leonard Mattsson (1893-1978)	1925 huhtikuu - 1931 heinäkuu
Amandus Ferdinand Grönlund (1892-1948)		1931 syyskuu - 1933, 1934 - 15.09.1936
Uno Gotthard Mattsson (1903-1969)		1933 - 1934 (11 kk)  
Karl Viktor Karlsson (1903-1940)		15.09.1936 - 08.12.1940

Laiva rakennettiin omaan käyttöön yhtiölle Rickmers Reism. Rhed. und Schiff A.G. Kotipaikaksi tuli Bremerhaven.

Neitsytmatka purjehdittiin ensin New Yorkiin. Sieltä jatkettiin 4.9.1905 Hong Kongiin, jonne saavuttiin 19.2.1906. Hong Kongista purjehdittiin 17.3.1906 Bangkokiin, josta lähdettiin 21.4.1906 Bremeniin. Anjer sivuutettiin 1.6.1906. Kotisatamaan Bremerhaveniin saavuttiin 9.10.1906.

9.12.1910 laiva myytiin varustamolle Reederei F. Laeisz Hampuriin, joka antoi alukselle uuden nimen Penang. Lokakuussa 1917 alus myytiin yhtiölle J.H. Bachmann Hampurista, jolta se ostettiin maaliskuun alussa vuonna 1920. Ostaja oli John Nurminen & Co.

Laiva oli ostohetkellä Turussa, jonne se oli tuonut suolalastin Hampurista 13.2.1920.

Johtaja John Nurminen (1877 - 1951). Hän sai merenkulkuneuvoksen arvonimen vuonna 1943. Uusi-Suomi n:o 181/1927. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Sundsvallista Australian Port Adelaideen 13.10.1920 - 14.2.1921. Alus purjehti ensin Danzigin vapaavaltion lipun alla ja 13.4.1921 laivan kahveliin vaihdettiin Suomen lippu Semaphoren ankkuripaikalla Port Adelaidessa. Sieltä tuotiin vehnälasti Antwerpeniin 17.4. - 13.9.1921.

Arvo Gustav Bromfelt.jpg (3135 bytes)

Merikapteeni Arvo Blomfelt (1892 - 1963). Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Vuonna 1924 teräsparkki kuljetti petrolilaatikkolastin New Yorkista Sydneyhin. Matka purjehdittiin 6.1. - 16.4.1924.

Penang 1929.jpg (98494 bytes)

Matkalla painolastissa Irlannin Corkista Australian Port Lincolniin  länsituulissa vuonna 1928. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.

Matkalla Queenstownista Port Lincolniin havaittiin jäävuori paikassa lat. = 42º37'E, long. = 8º30'I joulukuun 1 p:nä 1928 ja seuraavana päivänä kaksi jäävuorta lisää paikoissa lat. = 42º40'E, long. = 13º45'I ja lat. = 42º40'E, long. = 17º30'I. Laivalta oli nähty jäätä myös jäävuorista pohjoiseen ja itään. Matka purjehdittiin 6.10.1928 - 2.1.1929.

Koululaiva, viisimastoparkki Köbenhavn lähti painolastissa Buenos Airesista Melbourneen 14.12.1928 ja katosi matkalla jäljettömiin. Alus oli ehkä törmännyt huonon näkyvyyden vallitessa päivällä sumussa tai pimeällä ja sumussa jäävuoreen ja se oli uponnut. Miehistöön kuului 60 miestä, joista 45 oli oppilaita. 

Penangin kaljuunakuva.jpg (38389 bytes)

Kaljuunakuva on otettu liivaripuomilta Etelä-Atlantilla vuonna 1930. Merikapteeni Helge Heikkisen arkisto.

Penang Kap Hornissa.jpg (43897 bytes)

Penang matkalla 3200 tonnin vehnälastissa Queenstowniin f.o. lähellä Kap Hornia 26.3.1931. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku n:o 4-5/1933. (Alkuperäinen kuva on lehdessä The Sydney Mail,  February 1, 1933).

Merikapteeni Mauritz Mattsson (1893 - 1978). Hän toimi päällikkönä myös nelimastoparkeissa Olivebank 1931 - 1933 ja Pamir 1933 - 1936 sekä Passat 1946 - 1947. Hän purjehti Kap Hornin ympäri 9 kertaa, josta päällikkönä 8 kertaa. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Vuonna 1932 alus purjehti painolastissa Dungenessista (Dover) Port Victoriaan 75 päivässä (9.10. - 24.12.1932). Samalla matkalla 28.11.1932 alus joutui kovaan myrskyyn lähellä Tristan da Cunhaa, jolloin riki vaurioitui. Kööpenhaminasta oli tultu 86 päivässä.

Merikapteeni Uno Mattsson (1903 - 1969). Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Vuonna 1933 matkalla Wallaroosta Falmouthiin laiva sai vehnälastin siirtyessä 38 asteen kallistuman pamperon iskettyä alukseen Falklandin saarten itäpuolella. Laiva oli vähällä kaatua. Veneet menetettiin. Matka purjehdittiin 21.1. - 23.5.1933.

Penangin_vahti.jpg (35213 bytes)

Matkalla 3108 tonnin guanolastissa Seychelleiltä Uuden Seelannin Aucklandiin vuonna 1938. Matka purjehdittiin 12.12.1937 - 20.2.1938.
Hienon kuvan otti naispuolinen purjeentekijä Winnifred  Lloyd (1894 - 1940), joka menehtyi aluksen upotuksessa 8.12.1940. © Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1991-1992:4.

Matkalla vehnälastissa Port Victoriasta Falmouthiin syklooni iski parkkiin paikasta lat. = 48º11,5'E, long. = 154º52,7'I yksi päivämatka itään 2.6.1938. Isomasto vaurioitui pahasti ja alus purjehti hätäsatamaan Otagoon Uuteen Seelantiin, jonne saavuttiin 12.6.1938. Sieltä parkki hinattiin Dunediniin 14.6.1938, jossa vauriot korjattiin.

Penang hinauksessa .jpg (32344 bytes)

Hinauksessa matkalla Dunedin satamaan 14.6.1938. Armas Pukki: Merenkävijän muistelmia.

Penangin rikivaurio.jpg (43712 bytes)

Sykloonilla on voimaa ja sen jäljet näkyvät isomastossa. Eino Koivistoinen: Gustaf Erikson - Purjelaivojen kuningas.

Kapteeni K.V. Karlsson (1903 - 1940) Aucklandissa vuonna 1940. Evening Post 2.3.1940.

Parkki lähti 3250 tonnin vehnälastissa 3. heinäkuuta 1940 Port Victoriasta kohti Queenstownia, sodassa puolueetonta Irlantia.

Saksalainen sukellusvene U-140, päällikkönään yliluutnantti Hans-Peter Hinsch torpedoi häpeällisesti ilman varoitusta aluksen noin 100 mailia Pohjois-Irlannin pohjoiskärjestä länteen paikassa lat. = 55º25'P, long. = 10º15'L kello 12.26 joulukuun 8 p:nä vuonna 1940. Torpedoitu alus kaatui ja upposi 30 minuutissa. Koko miehistö, 18 henkeä menehtyi.

Teräsparkki Winterhude oli Penangin sisaralus.

Penangista on tehty dokumenttielokuva "Mies ja laiva" (dokumentti vuodelta 1998, Yleisradion arkisto).

Penangista tehty pienoismalli on kirkkolaivana eli votiivilaivana Kökarin kirkossa, jonne se lahjoitettiin Ruotsista vuonna 1949.

Aluksesta tehty pienoismalli on myös John Nurminen Oy:n pääkonttorissa Helsingissä. Sen on rakentanut Viktor Andersson Ahvenanmaan Föglöstä.

Penangin pienoismalli.jpg (52297 bytes)

Copyright  © John Nurmisen Säätiö.

Matkoja vuosina 1920 - 1940

Kirjoja ja kirjoituksia:
Aberdeen Press and Journal: Rare Visitor to Leith
			Aberdeen Press and Journal, 3 August 1937, page 3
The Advertiser:		Hoisting the Finnish Flag
(Adelaide)		The Advertiser, 15 April 1921, page 8
			Windjammer Race
			The Advertiser, 4 February 1931, page 6
			Figureheads
			The Advertiser, 7 February 1931, page 6
			"Windjammer's" Long Voyage
			The Advertiser, 12 February 1932, page 6
			Rush For Jobs on Windjammer
			The Advertiser, 24 February 1932, page 18
			12 Hours' Fight With Gale
			The Advertiser, 5 January 1933, page 11
			Two Sailors Missing. But 10 Saved
			The Advertiser, 3 February 1937, page 23
			Dismasting Of Sailing Ship Penang May Not Be Serious
			The Advertiser, 15 June 1938, page 19
Anderson, John:		Last Survivors in Sail
			Percival Marshall & Co., Ltd.
			London 1948
			71 pp. (p. 46-48), ill.
The Argus:		Wheat Barque Disabled
(Melbourne)		The Argus, 14 June 1938, page 3
The Auckland Star:	Penang Arrives
			The Auckland Star, 21 February 1938, page 9
			Barque Penang Again In Auckland
			The Auckland Star, 29 February 1940, page 8
			Sailmaker On Finnish Barque
			The Auckland Star, 1 March 1940, page 10
Barrier Miner:		Ship at Port Adelaide Flies Dantzig Flag
(Broken Hill, N.S.W.)	Barrier Miner, 14 April 1921, page 4
Burmester, Heinz:	Segla med olja
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 22
			Stockholm,  s. 48
			The Mabel Rickmers Story
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 24
			Stockholm,  s. 6, 12-13
			Tysklands segelsjöfart under och efter första
			världskriget
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 26
			Stockholm, s. 51
Cairns Post:		Windjammer Life
			Cairns Post, 15 March 1938, page 10
			Windjammer's Radio
			Cairns Post, 5 March 1940, page 3
Chronicle:		Figureheads
(Adelaide)		Chronicle, 12 February 1931, page 64
			12 Hours' Fight with Gale
			Chronicle, 12 January 1933, page 15
Colton, J. Ferrell:	Last of the Square-rigged Ships
Captain			G.P. Putnam's Sons
			New York 1937
			288 pp. (p. 198-200)
			With 74 Illustrations 
Gibbons, Tony:		The Encyclopedia of Ships
			Silverdale Books
			Singapore 2002
			544 pp. (p. 198)
			ISBN 1-85605-591-4
Daily Gazette 
for Middlesbrough: 	Grain Ship in the Tees
			Daily Gazette for Middlesbrough, 11 July 1939, page 7
Daily Mirror:		Dream Ship and A Crew
			Daily Mirror, Mon 24 Jun 1935, page 16
			Adieu to the Penang
			Daily Mirror, Mon 28 Jun 1935, page 17
Daily Mirror:		Girl ‘Seamen’ 220 Days in A Windjammer
			Daily Mirror, 27 December 1938, page 18
Daily News:		Windjammer Sea-Women Come Home
(London)		Daily News, 27 December 1938, page 2
Derby, William L. A.:	The Tall Ships Pass
			David & Charles Ltd, Newton Abbot, Devon 1970
			427 pp., 66 pages with 95 b/w photos
			(p. 78, 98, 121, 164, 228, 332-333, 327-328) 
			ISBN 0-7153-4952-X
Ekström, Birgitta:	Minnesmärket i Hangö över på havet
Museichef		Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1995-1996:8
			Mariehamn 1996
			175 s. (s. 130-135)
			ISBN 952-90-8073-5
			ISSN 0788-799X
Evening Post:		Big Sailing Ship at Sydney
(Wellington)		The Evening Post, 18 January 1930, page 28
			Barque's Adventures
			Evening Post, 18 December 1937, page 24
			On a Windjammer. Two women voyagers
			Evening Post, 23 February 1938, page 17
			Barque Sails
			Evening Post, 22 March 1938, page 9
			Penang's Voyage Home
			Evening Post, 21 January 1939, page 6
			Finnish Barque. Anxious voyage
			Evening Post, 1 March 1940, page 5
			Finnish Barque Penang	
			Evening Post, 2 March 1940, page 9
			Woman Sailmaker
			Evening Post, 5 March 1940, page 12
			Barque Penang
			Evening Post, 11 May 1940, page 6
			Finnish Captain's Good Will
			Evening Post, 4 July 1940, page 20
Evening Star:		Main Topmast Struck Down
			Evening Star, 13 June 1938, page 8
Grönstrand, Lars:	Stålbarken Penang
fil. mag.		Ålands Sjöfart 4/1970 s. 103-107
			Åländska skeppsporträtt i ord och bild
			Mariehamn 1978
			Ålands Tidnings-Tryckeri Ab
			291 sivua (s. 191-200)
			ISBN 951-99156-9-9
Hamburgischer Correspondent
und neue hamburgische
Börsen-Halle: 		Schiffbau
			Hamburgischer Correspondent und neue hamburgische Börsen-Halle, 24.5.1905 Seite 5
Hamilton, Jack:		"Cats that Cruise the Seven Seas!"
Captain			Sunday Times, 1 June 1930, 13
Heikkinen, Helge:	Vaarallisilla vesillä
merikapteeni		WSOY, Porvoo 1960
			383 sivua (s. 171-173)
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 215-216)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Helsingin Sanomat:	Merenkulkuneuvos John Nurminen kuollut
			Helsingin Sanomat 168/1951, 27.6.1951
Iltalehti:		Suomalaisia valtamerenpurjehtijoita Mauritius-saarella
			Iltalehti 134/1922, 14.6.1922 s. 3
Karlsson, Elis		Mother Sea
sjökapten		Oxford University Press 1964
			Havet är mitt hem
			Holger Schildts Förlag, Stockholm 1965
			258 s. (s. 137-173)
			Kirjoittaja toimi perämiehenä Penangissa 1928-1931
Karlsson, Karl-Olof:	Dödlig seglats
			141 s., ill.
			Litorale 2009
			ISBN 978-952-5054-34-5
Karttunen, Ilkka/ 		
Pietikäinen, Matti/	
Suopanki, Marja-Liisa: 	Uljaksen vanavedessä
			John Nurmisen kauppahuoneen ja varustamon historiaa 1886 - 1967
			John Nurmisen Säätiö, Helsinki 2006
			390 sivua (s. 172-177, 330-331)
			ISBN 952-9745-24-9 
Koskinen, Vappu-Erika/
Kelosto Kerttu:		Rauman viimeiset purjelaivat
			Oy Länsi-Suomi Rauma, 1987
			208 sivua (s. 44-45), kuvitettu
			ISBN 951-99869-2-8
Klingbeil, Peter:	Die Flying P-Liner
			Die Segelschiffe der Reederei F. Laeisz 
			Hamburg 1998, 2000
			159 S (s. 149)
			ISBN 3-434-52562-9
Kåhre, Georg:		Under Gustaf Eriksons Flagga
			Ålands Nautical Club
			Mariehamn 1948
			204 s. (s.119-120, 123, 132, 191)
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 699-704)
			ISBN 951-99965-1-6
Kåhre, Karl:		100 år sedan Gustaf Erikson föddes
sjökapten		Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
			The Gustaf Erikson Fleet
			Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Laas, W.:		Die grossen Segelschiffe
Professor		Ihre Entwickelung und Zukunft
			Mit 77 Figuren im Text und auf Tafeln
			Verlag on Julius Springer
			Berlin 1908
			127 S. (s. 24c)
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 136)
			ISBN 951-9064-31-1
Luukkonen, Pentti:	Kolmimastoparkki Penang purjehtii
merikapteeni		Malamok 1985, AICH
			"3-mastoparkki Penang"
			Laivuri
			Helsingin Navigaatioseuran julkaisu 1
			1986
			Penang pitkillä aalloilla
			Pentti Luukkosen meripäiväkirjat 1934-36
			John Nurmisen Säätiö, Keuruu 1999
			192 sivua, kuvitettu
			ISBN 952-9745-05-2
Länsi-Suomi:		John Nurminen 50-vuotias
			Länsi-Suomi 180/1927, 10.8.1927 s. 2
			Konsuli John Nurminen 60-vuotias
			Länsi-Suomi 180/1937, 10.8.1937 s. 2
The Mail:		Wallaroo Ships Million Bags of Weath in Month
(Adelaide)		The Mail, 28 January 1933, page 12
Meyer, Jürgen:		Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945
Dr.			Verlag Egon Heinemann
			Norderstedt 1971
			296 Seiten (s. 62)
Mäkilä, Keijo:		Siniristilippu Australiassa
			Uudenkaupungin Sanomat 22.1.1988
Port Lincoln Times:	Barque Penang Arrives
			Port Lincoln Times, 17 February 1928, page 1
			Sailors in Church
			Port Lincoln Times, 7 February 1936, page 4
Prager, Hans Georg:	F. Laeisz
			Vom Frachtsegler bis zum Bulk Carriers
			Koehlers Verlagsgesellschaft mbh
			Löhne 1974
			144 Seiten (s. 65, 116-117)
			ISBN 3 7822 0096 9 
Pukki, Armas:		Merenkävijän muistelmia
merikapteeni		Gummerus, Jyväskylä 1989
			186 sivua ( s. 40 - 125)
			ISBN 952-90-1376-0
			Kirjoittaja toimi II perämiehenä Penangissa v. 1936-1939
Recoder:		Two Men Drowned at Port Germein
(Port Pirie)		Recorder, 3 February 1937, page 1
			Body of Second Penang Seaman Found Among Mangroves
			Recorder, 8 February 1937, page 1
The Register:		Novel Ceremony On a Ship
(Adelaide)		The Register, 15 Apruil 1921, page 6
The Scotsman:		Picturesque Visitor to the Forth
			The Scotsman, 2 August 1937, page 10
Sea Breezes:		Finnish Barque's Adventures
			Sea Breezes Vol. XXII. No. 213 August 1937
			p. 77
Skiftevik, Joni:	Edessä tyrskyjä!
toimittaja		Kertomuksia merestä ja merenkulkijoista
			WS Bookwell Oy
			Porvoo 2004
			ISBN 951-0-29608-2
			317 sivua, kuvitettu 
			Pentti Luukkonen: "Tyrskyjä edessä" (s. 86-95)
Suomen Merenkulku:	Nya oceankappseglingar mellan segelfartyg
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1929 s. 43-45
			60-vuotias. John Nurminen
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1937 s. 239
			Stålbarken Penang har icke avhörts efter 3 juli
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1941 s. 61
			Kauppalaivastomme on saanut ankaria iskuja
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1941 s. 296-299
			50 vuotta. Merikapteeni Arvo Gustav Blomfelt
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1942 s. 51
			50 år. Sjökapten Johannes Mauritz Leonard Mattsson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1943 s. 227
			Parkkilaiva "Penangin" tuho -
			Barkskeppet "Penangs" undergång 
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1944 s. 223
			Merenkulkuneuvos John Nurminen 70 vuotta
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1947 s. 252
			70 vuotta. Merikapteeni Frans Edvin Wene
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1947 s. 349
			60 vuotta. Merikapteeni Arvo Gustav Blomfelt
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1952 s. 53
			50 år. Sjökapten Uno Mattsson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1953 s. 142
			60 år. Sjökapten Mauritz Mattsson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1953 s. 174
			Kuollut. Merikapteeni Frans Edvin Wene
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1954 s. 259
			70 vuotta. Merikapteeni Arvo Gustav Blomfelt
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1962 s. 60
			60 år. Sjökapten Uno Mattsson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1963 s. 189
			Kuollut. Merikapteeni Arvo Gustav Blomfelt
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1963 s. 231
			Fartyget som försvann
			Kadonnut laiva  
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1965 s. 164-165
			Dödsfall. Sjökapten Uno Mattsson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1970 s. 38
The Sydney Morning
Herald:			Big Sailing Ship
			The Sydney Morning Herald, 6 January 1930 page 11
			Barque Penang
			The Sydney Morning Herald, 21 February 1930 page 12
			Drowning Tragedy
			The Sydney Morning Herald, 8 February 1937 page 17
			Penang's Misfortunes
			The Sydney Morning Herald, 14 June 1938 page 12
Söderholm, Albin	Dagbok förd på s/v Penang Sverige-Australien-England
lots			(1929-1930)
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1991-1992:4
			206 s. (s. 59-82)
			ISSN 0788-799X
Underhill, Harold A.:	Deep-Water Sail
			With Illustrations and Plans
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1963
			302 pp., (p. 184-187, plates 64-65)
Uudenkaupungin Sanomat:	Purjelaiva Penang sai vaurioita myrskyssä
			Uudenkaupungin Sanomat 21.6.1938
Uusi-Suomi:		Johtaja John Nurminen 50-vuotias
			Uusi-Suomi 181/1927, 10.8.1927
			Penangin tuhoa voidaan pitää varmana
			Uusi Suomi 37/1941, 8.2.1941
Vartiainen, Hannu:	Rauman merenkulun historia
merikapteeni		Rauman merimuseo 2016
			606 sivua (s. 431-435)
			ISBN 978-952-68562-0-9
Västra Finland:		Stora fartygsköp
			Västra Finland 29/1920, 9.3.1920 s. 1
Western Morning News:	Falmouth Arrival. Windjammer from Australia
			Western Morning News, 19 June 1934, page 4
			Sea Horror in Australia
			Western Morning News, 13 July 1937, page 4
Åland:			Ålands storredare firar 25-årsjubileum
			Åland 18/1939, 14.2.1939 s. 4
			Intet har ännu avhörts från barken "Penang"
			Åland 16/1941, 8.2.1941 s. 2
			Gustaf Erikson 70 år idag
			Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
			Votivskeppet från Bohuslän anlänt till Kökar
			Åland 142/1949, 31.12.1949 s. 2 
Ålands Nautical Club
r.f.:			Åländska sjömän under andra världskriget
			Mariehamn 1999 - Ålandstryckeriet
			260 s., (s. 23-24)
			ISBN 952-91-1248-3
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Gustaf Erikson
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
			Ålands Sjöfart 4/1942
			Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
			Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12			
			Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne
			Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
			Klarhet om Penangs öde?
			Ålands Sjöfart 1/1971 s. 25

 

			Copyright © Jukka Mikkola