Pestalozzi ex Claudia ex Pestalozzi
Ronald Pearse: The Last of a Glorious Era (1934).
Rautaparkki
Tunnuskirjaimet: OHSB
Rakentaja: Blohm & Voss, Hampuri 1884, Saksa
Vesillelasku: 20.09.1884 kello 4.30 iltapäivällä
Vetoisuus: 1046,59 brt, 851,92 nrt
Kantavuus: 1600 dwt, puutavaralasti 578 standarttia, vehnälasti 19230 säkkiä, kivihiililasti 1537 tonnia,
kerosiinilasti 19450 laatikkoa
Mitat: 67,02/63,25 x 10,45 x 5,90 m
Purjeet: 21 kappaletta
Omistaja:
Gustaf Erikson (1872-1947), Maarianhamina 1934 tammikuu - 1936 Rederi Ab Pestalozzi (Erikson) 1936 - 1937 toukokuu
Päälliköt:
Amandus Ferdinand Grönlund (1892-1948) 1934 huhtikuu Karl Viktor Lindqvist (1868-1945) 1934 elokuu - 1934 joulukuu (purjehduskausi 18.8.-22.12.1934) Gustaf Leonard Holm (Saari) (1908-1956) 1935 syyskuu - 1936 kesäkuu Karl Fridolf Lindgren (1879-1948) 1936 kesäkuu - 1937 kesäkuu
Rautaparkki rakennettiin varustamolle Reederei F. Laeisz Hampurista. Neitsytmatka purjehdittiin Hampurista Valparaisoon 25.10.1884 - 11.2.1885. Ensimmäinen paluumatka tehtiin sokerilastissa Hampuriin, jonne saavuttiin 14.7.1885.
Vuonna 1894/1895 parkki purjehti päällikkönään kapteeni Carl J. Steincke Kanaalista Valparaisoon 67 vuorokaudessa.
Matkalla kerosiinilastissa New Yorkista Sydneyhin matruusi putosi purjeita kiinnittäessään isoprammiraa’alta mastosta yöllä mereen ja hukkui myrskyssä 27.5.1900. Matka purjehdittiin 14.4. - 13.7.1900.
Heinäkuussa 1904 laiva myytiin Ole Terjesenille ym. (Aktieselskabet "Pestalozzi") Lillesandiin Norjaan. Ostohetkellä laiva oli matkalla Chilen Tocopillasta Hampuriin.
Vuonna 1906 laiva pelasti päällikkönään kapteeni Reimers brittiläisen George T. Hayn miehistön paikassa lat. = 36°E, long. = 25°L. Nova Scotiasta kotoisin ollut puusta rakennettu fregatti George T. Hay oli syttynyt tuleen, kun se oli matkalla Argentiinan Rosariosta Lounais-Afrikan Lüderitz Bayhin. Pestalozzi oli ollut taas matkalla Algoa Bayhin.
Joulukuussa 1915 alus myytiin Olaf Christensenille Arendaliin. Marraskuussa 1919 alus myytiin R.K. Baggerille Marstaliin Tanskaan, jolloin aluksen uudeksi nimeksi tuli Claudia.
Claudia. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.
Ahvenanmaalle laiva ostettiin R.K. Baggerilta Marstalista. Nimeksi tuli jälleen Pestalozzi.
Alus purjehti kuljettaen puutavaraa Itämeren ja Pohjanmeren liikenteessä.
Ensimmäinen rahtimatka tehtiin Mäntyluodosta Uuraan kautta Lontooseen vuonna 1934.
Vuonna 1935 matkalla Gravesendista Maarianhaminaan alus purjehti maihin Dragorin luona 29.11.1935. Laiva saatiin pois matalikolta 3.12.1935. Maarianhaminaan saavuttiin 22.12.1935.
Juhlaliputettuna Itsenäisyyspäivänä 6.12.1935. Sea Breezes No. 196, Vol.X X. March, 1936. M. Bouquet, Cambridge.
Vuonna 1936 laiva purjehti Itämeren liikenteessä kuljettaen puutavaraa Ruotsista ja Suomesta Tanskaan 4.6. - 20.11.1936.
J. Ferrell Colton: Last of The Square-rigged Ships (1937).
Parkki myytiin romutettavaksi Liettuan Libauhun toukokuussa 1937, jonne se purjehti Kööpenhaminan kautta 14.4. - 23.5.1937.
Sisarlaivat olivat rautaparkit Pirat ja Paposo.
Matkoja vuosina 1934 - 1937
Kirjoja ja kirjoituksia:
Anderson, John: Last Survivors in Sail Percival Marshall & Co., Ltd. London 1948 71 pp. (p. 8-9)
Colton, J. Ferrell: Last of the Square-rigged Ships Captain G.P. Putnam's Sons New York 1937 288 pp. (p. 201-203) With 74 Illustrations
Der Deutsche Correspondent: Mussten das Schiff verlassen (Baltimore Md.) Der Deutsche Correspondent, den 15. April 1906
Hamburgischer Correspondent und neue hamburgische Börsen-Halle: Stapellauf Hamburgischer Correspondent und neue hamburgische Börsen-Halle, den 22. September 1884, Seite 12
Hufvudstadsbladet: Finländska barken Pestalozzi kör på dansk motorskonare Hufvudstadsbladet 242/1936, 8.9.1936 s. 7
Järnbarken "Pestalozzi" såld till Lettland Hufvudstadsbladet 135_2p/1937, 23.5.1937 s. 5
Klingbeil, Peter: Die Flying P-Liner Die Segelschiffe der Reederei F. Laeisz Hamburg 1998, 2000 159 S (s. 129) ISBN 3-434-52562-9
Kåhre, Karl: 100 år sedan Gustaf Erikson föddes sjökapten Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
The Gustaf Erikson Fleet Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 138) ISBN 951-9064-31-1
Meyer, Jürgen: Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945 Dr. Verlag Egon Heinemann Norderstedt 1971 296 Seiten (s. 44-45)
Prager, Hans Georg: F. Laeisz Vom Frachtsegler bis zum Bulk Carriers Koehlers Verlagsgesellschaft mbh Löhne 1974 144 Seiten (s. 46, 106, 118) ISBN 3 7822 0096 9
Blohm + Voss Ships and Machinery for the World Koehlers Verlagsgesellschaft mbH Löhne 1977 271 Seiten (s. 31, 230) ISBN 3 7822 0138 8
Uudenkaupungin Sanomat: Eriksonin Pestalozzi matalikolle Uudenkaupungin Sanomat 1.12.1934 s. 2
Åland: Åter två segelfartyg till Åland Åland 7/1934, 24.1.1934 s. 2
"Pestalozzi" kollideras i Sundet med dansk motorskuta Åland 74/1936, 9.9.1936 s. 3
Gustaf Erikson 70 år idag Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
Ålands Sjöfart: Redare på Åland. Gustaf Erikson Ålands Sjöfart 1/1939
Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
Ålands Sjöfart 4/1942
Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27
Copyright © Jukka Mikkola