Pleione

Helge Heikkinen (1910 - 1997): Tuntematon merimies.

Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			VDLK
Rakentaja:				Alexander Stephen & Sons, Glasgow 1876, Skotlanti
Vesillelasku:				Linthouse, 19.09.1876
Vetoisuus:				1075,07 brt, 1023,87 nrt
Kantavuus:				kivihiililasti 1575 tonnia, puutavaralasti 300 standarttia, villalasti 3760 paalia
Mitat:					65,50 x 10,76 x 6,57 m
Omistajat:
Kaarlo Holmberg ym., Luvia		27.02.1914 - 09.08.1914
Päällikkö:
Fredrik Wilhelm Nyroos (1858-1914)	10.03.1914 - 1914 (kuoli merellä matkalla Trinidadista Bremerhaveniin)
Hjalmar Oskar Grönman (1885-1921)	1914

Rautafregatti rakennettiin varustamolle Shaw, Savill & Co. Lontoosta Uuden Seelannin liikennettä varten.

Laiva purjehti Greenockista Lontooseen 6.11. - 17.11.1876.

Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Lontoosta Wellingtoniin 14.12.1876 - 31.3.1877.

Englantilaisomistuksessa alus kuljetti siirtolaisia Uuteen Seelantiin. Se teki yhteensä 20 matkaa Uuteen Seelantiin vuosina 1877 - 1898. Esimerkiksi vuonna 1880 se toi mukanaan 195 siirtolaista Plymouthista Wellingtoniin. Matka tehtiin 22.8. - 28.11.1880. Paluumatkalla kuljetettiin mm. villaa Englantiin.

Pleione hinauksessa matkalla Dunediin. Laivan takana näkyy toisen hinaajan savupiippu. De Maus Collection, Alexander Turnbull Library. National Library of New Zealand.

Toukokuussa 1899 alus myytiin J.E. Einertsenille ym. Grimstadiin Norjaan. Laiva oli ostohetkellä Lontoossa.

Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1903 Sailing Vessels laiva on muutettu rautaparkiksi.

Suomeen laiva ostettiin J.E. Einertsenilta Grimstadista hintaan 48 000 markkaa. Ensimmäinen matka tehtiin painolastissa Stettinistä Trinidadiin 6.5. - 27.5.1914.

Merikapteeni Fredrik Nyroos (1858 - 1914). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Altai 1891 - 1899, nelimastoparkissa Fennia 1899 - 1901, fregatissa Rhea 1901 - 1904 ja parkkilaivassa Osmo 1912 - 1913. © Rauman merimuseo.

Sieltä alus lähti 1.7.1914 asvalttilastissa Bremeniin, jossa saksalaiset takavarikoivat parkin sotasaaliina. Alus hinattiin Hampuriin. Se sai nimen Elisabeth, sitten Esow ja myöhemmin Alwine Homuth. Parkki haaksirikkoutui puutavaralastissa matkalla Kemistä Raaheen nimellä Tamara XI 11.9.1922 Raahen lähellä.

Raahen museo.jpg (63322 bytes)

Tamara XI:n hylystä nostettu ankkuri Raahen museon edustalla. Museossa on hieno merihistoriallinen osasto. © Jukka Mikkola 2007.

Tamaran ankkuri.jpg (50417 bytes)

Urheilusukellusseura Mursut ja Raahen meripelastusyhdistys nostivat ankkurin vuona 1983 ja lahjoittivat sen Raahen kaupungille. © Jukka Mikkola 2007.

Matkoja vuonna 1914

Kirjoja ja kirjoituksia:
Brett, Henry:			White Wings, Fifty Years of Sail in the New Zealand trade 1850-1900
				Auckland 1924
				368 pp. (p. 161-162), illustrated
Evening Post:			The Pleione
(Wellington)			Evening Post, 2 April 1877, page 2
				The Pleione in a Storm
				Evening Post, 27 October 1883, page 3
				Rough voyages across the southern Sea
				Evening Post, 20 November 1895, page 2
				Sale of the Pleione
				Evening Post, 4 February 1915, page 3
Finlands Sjöfartstidning:	Dödsfall. Kaptenen F.W. Nyroos
				Finlands Sjöfartstidning 36/1914, 5.9.1914 s. 3
Greenock Telegraph and
Clyde Shipping Gazette:		Launch at Linthouse
				Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 20 September 1876, page 2
Hella, Tenho:			Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
				Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
				Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
				612 sivua, (s. 398)
				ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil.mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 139)
				ISBN 951-9064-31-1
Meyer, Jürgen:			Hamburgs Segelschiffe 1795 - 1945
Dr.				Verlag Egon Heinemann
				Norderstedt 1971
				296 Seiten (s. 227)
New Zealand Times:		The Pleione
				New Zealand Times, 2 April 1877, page 2
Raahen Seutu:			Haaksirikkoutuneen "Tamara XI" kohtalo
				Raahen Seutu 102/1922, 14.9.1922 s. 2
Rauman Lehti:			Merikapteeni F.W. Nyroos - muistokirjoitus
				Rauman Lehti 97/1914, 1.9.1914 s. 2
				Rautaparkki "Pleione" saapunut Hampuriin
				Rauman Lehti 97/1914, 1.9.1914 s. 2
Satakunnan Sanomat:		Saksalaiset kaapanneet luwialaisen laiwan 
				Satakunnan Sanomat 100/1914, 2.9.1914 s. 2
Savill, David:			Sail to New Zealand
				Hale, London 1986
				185 pp., illustrated. The early sailing ship years of Shaw Savill & Co. 
				from 1858 - 1882, and their role in the New Zealand emigrant trade
Vartiainen, Hannu:		Rauman merenkulun historia
merikapteeni			Rauman merimuseo 2016
				606 sivua (s. 373-376)
				ISBN 978-952-68562-0-9

 

				Copyright © Jukka Mikkola