Port Patrick
Port Patrick.jpg (34241 bytes)

Niilo Jussila (1917 - 1996): Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.

Teräsfregatti
Tunnuskirjaimet:			VBSR
Rakentaja:				Russell & Co., Glasgow 1889, Skotlanti
Vesillelasku:				Bay yard, 29.10.1889
Vetoisuus:				1771,00 brt, 1686,67 nrt
Kantavuus:				2800 dwt, puutavaralasti 787 standarttia, vehnälasti 2735 tonnia, kivihiililasti 2776 tonnia,
					kerosiinilasti 15550 laatikkoa
Mitat:					80,75 x 11,48 x 7,06 m
Miehistö:				1+2+1+17
Omistajat:
Laivaisännistöyhtiö O.A. Färdig,
Uusikaupunki				20.07.1913 - 01.12.1919
Uudenkaupungin Valtamerilaiva Oy	01.12.1919 - 25.08.1921
Laivaisännistöyhtiö Juho Saarinen,
Uusikaupunki				25.08.1921 - 1923 syyskuu
Kauppalaivuri Faerdig.jpg (9588 bytes)
Kauppalaivuri O.A. Färdig (1846 - 1916). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).	
Päälliköt:
Axel Julius Jansén (1872-1940)		21.07.1913 - 09.08.1916
Frans Ivar Rinne (1882-1952)		09.08.1916 - 22.05.1920
Eskil Rafael Hellstén (1889-1972)	22.05.1920 - 1923 heinäkuu

Teräsfregatti rakennettiin varustamolle Crawford & Rowat Glasgowista.

Laiva hinattiin Port Glasgowista Cardiffiin, jonne lähdettiin 20.11.1889. 

Neitsytmatka purjehdittiin kivihiililastissa Cardiffista Algoa Bayhin 4.12.1889 - 28.1.1890.

Fregatti purjehti englantilaisomistuksessa puutavaralastissa Oregonista Queenstowniin 98 päivässä vuonna 1894.

Vuonna 1898 laiva purjehti kappaletavaralastissa New Yorkista Sydneyhin 86 päivässä (12.3. - 6.6.1898), jota pidettiin nopeana matkana.

Matkalla New Yorkista Port Adelaideen alus joutui hirmumyrskyyn 16.1.1912 Atlantilla. Hirmumyrskyssä jättiläisaalto iski alukseen katkaisten ruorin ja vieden molemmat ruorimiehet mennessään yli laidan 17.1.1912. Heitä ei koskaan enää nähty. Meri tuhosi ruorisuojan ja molemmat kompassit. Niin ikään meri rikkoi skailetin täyttäen hytin vedellä ja tuhoten samalla varastoja. Karttahytin takaosa sai huomattavia vahinkoja. Matka purjehdittiin 11.1. - 26.5.1912.

Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.

Suomeen alus ostettiin hintaan 125 000 markkaa varustamolta Crawford & Rowat Glasgowista ja se oli ostohetkellä matkalla vehnälastissa Melbournesta Dunkerqueen. Ensimmäinen suomalaismatka tehtiin painolastissa Dunkerquesta Ruotsin Hudiksvalliin 17.8. - 11.9.1913. Sieltä mentiin Piteåhon, josta lähdettiin puutavaralastissa kohti Delagoa Bayta. Matkalla jouduttiin kolme päivää kestävään ankaraan myrskyyn Skagerrakissa, jolloin alempi märssyraaka katkesi ja alus sai myös muita vaurioita. Alus meni Arendaliin korjauksia varten 3.12.1913. Matka jatkui lopulta Kapkaupunkiin 30.12.1913, jonne saavuttiin 11.3.1914.

Axel Jansen.jpg (8936 bytes)

Merikapteeni Axel Jansén (1872 - 1940).  Hän toimi päällikkönä komposiittiparkissa Tjerimai 1906 - 1910 ja rautaparkissa Loch Linnhe 1916 - 1919. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 25/1921.

Merikapteeni Frans Ivar Rinne (1882 - 1952). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Carita L. 1908 - 1911. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 25/1921.     

Matkalla painolastissa Tanskan Nyköpingistä Newport Newsiin putosi laivapoika mastosta mereen ja hukkui 3.7.1920 Atlantilla.

Matkalla Newport Newsistä Ruotsin Landskronaan fregatti joutui hirmumyrskyyn 29.9.1920 paikassa lat. = 55º06'P, long. = 26º01'L. Iso alamärssyraaka taittui ja purjeita menetettiin. Matka purjehdittiin 2776 tonnin kivihiililastissa 12.9. - 16.10.1920.   

Allan C. Green (1878-1954) collection of glass negatives. State Library Victoria.

Viimeinen valtamerimatka tehtiin salpietarilastissa Chilen Iquiquesta Falmouthin kautta Lontooseen, jonne saavuttiin 13.5.1923. Sieltä alus purjehti painolastissa Maarianhaminaan, josta se hinattiin Uuteenkaupunkiin. Perille saavuttiin 18.7.1923.

Syyskuussa 1923 alus myytiin hinnalla 2100 puntaa romutettavaksi Saksaan.

Sisarlaiva oli teräsfregatti Port Douglas, joka laskettiin vesille 29.7.1889.

Matkoja vuosina 1913 - 1923

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		The Abandoned Ship
(Adelaide)		The Advertiser, 16 January 1902, page 5
			The Port Patrick. Story of Disaster
			The Advertiser, 17 January 1902, page 5
			The ship Port Patrick
			The Advertiser, 18 January 1902, page 2
			The ship Port Patrick
			The Advertiser, 21 January 1902, page 5
			The Unfortunate Port Patrick
			The Advertiser, 25 January 1902, page 8
			Port Patrick Enquiry
			The Advertiser, 29 January 1902, page 4
			The ship Port Patrick
			The Advertiser, 5 February 1902, page 4
			The ship Port Patrick
			The Advertiser, 8 March 1902, page 7
			The ship Port Patrick. Salvage awards
			The Advertiser, 19 April 1902, page 7
			Storm at Sea. A ship buffeted
			The Advertiser, 19 June 1905, page 5
			The Wreck-Marking Vessel
			The Advertiser, 10 May 1907, page 9
			The ship Port Patrick. A sensational voyage
			The Advertiser, 28 May 1912, page 11
The Argus:		The Port Patrick
(Melbourne)		The Argus, 17 January 1902, page 5
			The Port Patrick. Salvage claim
			The Argus, 18 January 1902, page 13
			The ship Port Patrick
			The Argus, 22 January 1902, page 9
			The Port Patrick
			The Argus, 27 January 1902, page 6
			The Port Patrick
			The Argus, 29 January 1902, page 9
			The Port Patrick Inquiry
			The Argus, 5 February 1902, page 4
			Claim for Salvage. The Port Patrick case
			The Argus, 8 March 1902, page 19
			The Salving of the Port Patrick
			The Sydney Morning Herald, 11 March 1902, page 5
			The Port Patrick Case
			The Argus, 18 April 1902, page 9
			Ship Port Patrick. Tragic adventure
			The Argus, 13 February 1908, page 4
The Brisbane Courier:	Disastrous Fire on a New York Ship
			The ship Port Patrick scuttled
			The Brisbane Courier, 7 January 1898, page 2
Brooklyn Daily Eagle:	Ship Burned at her Dock
(New York)		Brooklyn Daily Eagle, November 24, 1897, page 3
Daily Commercial News 
and Shipping List:	The Ship Port Patrick - A Smart Run
(Sydney)		Daily Commercial News and Shipping List, 7 June 1898, page 4
The Glasgow Herald:	Launches and Trial Trips
			The Glasgow Herald, 30 October 1889, page 8
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 291-292)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Jussila, Niilo:		Merenkyntäjiä Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1981
			154 sivua (s. 36-38)
			ISBN 951-99317-4-0
			Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1984
			247 sivua (s. 80)
			ISBN 951-99551-4-3
			Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 12)
			ISBN 951-99912-9-8
Lewiston Evening Teller: Wrecked off Columbia Bar
			Lewiston Evening Teller, 7 January 1908, page 5
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 83)
			ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil:		The Last of the Windjammers Vol. II
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1929
			443 pp. (p. 98-99)
The New York Times:	Blazing Oil Ship Sunk
			The New York Times, November 25, 1897
Newcastle Morning Herald
and Miner’s Advocate:	Port Patrick from Cape Town
			Newcastle Morning Herald and Miner’s Advocate, 4 June 1914, page 4
Simola, Olavi:		Frans Ivar Rinne - Merkintöjä merikapteenin
eversti, evp.		lokikirjasta
			Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen
			vuosikirja 1996-1997
			Uudenkaupungin merihistoriallinen yhdistys r.y.
			Uusikaupunki 1997
			131 sivua (s. 34-40, 42)
Suomen Merenkulku:	Kuollut - Dödsfall. Merikapteeni F.I. Rinne
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1942 s. 204
			Merikapteeni F.I. Rinne 60 v
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1942 s. 256
			Merikapteeni Eskil Rafael Hellsten 70 v
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1959 s. 58
			Merikapteeni Eskil Rafael Hellsten 80 v
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1969 s. 40
The Sydney Morning
Herald:			The Fire on the Port Patrick
			The Sydney Morning Herald, 6 January 1898, page 6
			The Port Patrick
			The Sydney Morning Herald, 7 June 1898, page 6
			The Abandoned Ship
			The Sydney Morning Herald, 16 January 1902, page 5
			The Port Patrick
			The Sydney Morning Herald, 17 January 1902, page 7
			The Port Patrick at Melbourne
			The Sydney Morning Herald, 18 January 1902, page 10
			The Port Patrick
			The Sydney Morning Herald, 25 January 1902, page 11
			The Port Patrick
			The Sydney Morning Herald, 27 January 1902, page 8
			The ship Port Patrick
			The Sydney Morning Herald, 29 January 1902, page 6
			The Port Patrick
			The Sydney Morning Herald, 3 February 1902, page 8
			The ship Port Patrick
			The Sydney Morning Herald, 5 February 1902, page 8
			The ship Port Patrick
			The Sydney Morning Herald, 6 February 1902, page 8
			Victoria
			The Sydney Morning Herald, 19 April 1902, page 10
			Ship Port Patrick. Cook washed out of galley
			The Sydney Morning Herald, 21 October 1910, page 10
			The Port Patrick Battered
			The Sydney Morning Herald, 29 May 1912, page 17
Uudenkaupungin Sanomat:	70 vuotta. O.A. Färdig
			Uudenkaupungin Sanomat 122/1916, 31.10.1916 s. 3
			Kuolleita. O.A. Färdig
			Uudenkaupungin Sanomat 123/1916, 2.11.1916 s. 1, 2
			Rohkea uuskaupunkilainen purjehtija
			Uudenkaupungin Sanomat 52/1920, 11.5.1920 s. 2
			Kappaleen matkaa valtamerilaivalla
			Teräsfregatti Port Patrickilla Maarianhaminasta Uuteenkaupunkiin 
			Uudenkaupungin Sanomat 81/1923, 24.7.1923 s. 3
			Port Patrickin viime matkasta ja tulevasta kohtalosta
			Uudenkaupungin Sanomat 86/1923, 4.8.1923 s. 2
			Port Patrick myyty Saksaan
			Uudenkaupungin Sanomat 106/1923, 20.9.1923 s. 2
Uusi Suomi:		Merikapteeni Frans Ivar Rinne - in memoriam
			Uusi Suomi 239/1952, 5.9.1952 s. 5
Vakka-Suomi:		Taas suuri lisä Uudenkaupungin laivastoon
			Vakka-Suomi 77/1913, 12.7.1913 s. 2
Varjonen, Kaiku:	Meren ja Jumalan armoilla
luotsivanhin		Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942
			Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976
			261 sivua (s. 99-110)
Åbo Underrättelser:	Dödsfall. Fartygsredaren Otto Alfred Färdig
			Åbo Underrättelser 301/1916, 5.11.1916 s. 5
			När Nystads Oceanrederi Aktiebolag bildades
			Åbo Underrättelser 199/1918, 5.10.1918 s. 4
			Djärv finländsk seglare
			Åbo Underrättelser 124/1920, 8.5.1920 s. 5

 

			Copyright © Jukka Mikkola