Port Patrick
Niilo Jussila (1917 - 1996): Merenkyntäjiä Uudestakaupungista.
Teräsfregatti
Tunnuskirjaimet: VBSR
Rakentaja: Russell & Co., Glasgow 1889, Skotlanti
Vesillelasku: Bay yard, 29.10.1889
Vetoisuus: 1771,00 brt, 1686,67 nrt
Kantavuus: 2800 dwt, puutavaralasti 787 standarttia, vehnälasti 2735 tonnia, kivihiililasti 2776 tonnia, kerosiinilasti 15550 laatikkoa
Mitat: 80,75 x 11,48 x 7,06 m
Miehistö: 1+2+1+17
Omistajat:
Laivaisännistöyhtiö O.A. Färdig, Uusikaupunki 20.07.1913 - 01.12.1919 Uudenkaupungin Valtamerilaiva Oy 01.12.1919 - 25.08.1921 Laivaisännistöyhtiö Juho Saarinen, Uusikaupunki 25.08.1921 - 1923 syyskuu
Kauppalaivuri O.A. Färdig (1846 - 1916). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Päälliköt:
Axel Julius Jansén (1872-1940) 21.07.1913 - 09.08.1916 Frans Ivar Rinne (1882-1952) 09.08.1916 - 22.05.1920 Eskil Rafael Hellstén (1889-1972) 22.05.1920 - 1923 heinäkuu
Teräsfregatti rakennettiin varustamolle Crawford & Rowat Glasgowista.
Laiva hinattiin Port Glasgowista Cardiffiin, jonne lähdettiin 20.11.1889.
Neitsytmatka purjehdittiin kivihiililastissa Cardiffista Algoa Bayhin 4.12.1889 - 28.1.1890.
Fregatti purjehti englantilaisomistuksessa puutavaralastissa Oregonista Queenstowniin 98 päivässä vuonna 1894.
Vuonna 1898 laiva purjehti kappaletavaralastissa New Yorkista Sydneyhin 86 päivässä (12.3. - 6.6.1898), jota pidettiin nopeana matkana.
Matkalla New Yorkista Port Adelaideen alus joutui hirmumyrskyyn 16.1.1912 Atlantilla. Hirmumyrskyssä jättiläisaalto iski alukseen katkaisten ruorin ja vieden molemmat ruorimiehet mennessään yli laidan 17.1.1912. Heitä ei koskaan enää nähty. Meri tuhosi ruorisuojan ja molemmat kompassit. Niin ikään meri rikkoi skailetin täyttäen hytin vedellä ja tuhoten samalla varastoja. Karttahytin takaosa sai huomattavia vahinkoja. Matka purjehdittiin 11.1. - 26.5.1912.
Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.
Suomeen alus ostettiin hintaan 125 000 markkaa varustamolta Crawford & Rowat Glasgowista ja se oli ostohetkellä matkalla vehnälastissa Melbournesta Dunkerqueen. Ensimmäinen suomalaismatka tehtiin painolastissa Dunkerquesta Ruotsin Hudiksvalliin 17.8. - 11.9.1913. Sieltä mentiin Piteåhon, josta lähdettiin puutavaralastissa kohti Delagoa Bayta. Matkalla jouduttiin kolme päivää kestävään ankaraan myrskyyn Skagerrakissa, jolloin alempi märssyraaka katkesi ja alus sai myös muita vaurioita. Alus meni Arendaliin korjauksia varten 3.12.1913. Matka jatkui lopulta Kapkaupunkiin 30.12.1913, jonne saavuttiin 11.3.1914.
Merikapteeni Axel Jansén (1872 - 1940). Hän toimi päällikkönä komposiittiparkissa Tjerimai 1906 - 1910 ja rautaparkissa Loch Linnhe 1916 - 1919. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 25/1921.
Merikapteeni Frans Ivar Rinne (1882 - 1952). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Carita L. 1908 - 1911. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 25/1921.
Matkalla painolastissa Tanskan Nyköpingistä Newport Newsiin putosi laivapoika mastosta mereen ja hukkui 3.7.1920 Atlantilla.
Matkalla Newport Newsistä Ruotsin Landskronaan fregatti joutui hirmumyrskyyn 29.9.1920 paikassa lat. = 55º06'P, long. = 26º01'L. Iso alamärssyraaka taittui ja purjeita menetettiin. Matka purjehdittiin 2776 tonnin kivihiililastissa 12.9. - 16.10.1920.
Allan C. Green (1878-1954) collection of glass negatives. State Library Victoria.
Viimeinen valtamerimatka tehtiin salpietarilastissa Chilen Iquiquesta Falmouthin kautta Lontooseen, jonne saavuttiin 13.5.1923. Sieltä alus purjehti painolastissa Maarianhaminaan, josta se hinattiin Uuteenkaupunkiin. Perille saavuttiin 18.7.1923.
Syyskuussa 1923 alus myytiin hinnalla 2100 puntaa romutettavaksi Saksaan.
Sisarlaiva oli teräsfregatti Port Douglas, joka laskettiin vesille 29.7.1889.
Matkoja vuosina 1913 - 1923
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: The Abandoned Ship (Adelaide) The Advertiser, 16 January 1902, page 5
The Port Patrick. Story of Disaster The Advertiser, 17 January 1902, page 5
The ship Port Patrick The Advertiser, 18 January 1902, page 2
The ship Port Patrick The Advertiser, 21 January 1902, page 5
The Unfortunate Port Patrick The Advertiser, 25 January 1902, page 8
Port Patrick Enquiry The Advertiser, 29 January 1902, page 4
The ship Port Patrick The Advertiser, 5 February 1902, page 4
The ship Port Patrick The Advertiser, 8 March 1902, page 7
The ship Port Patrick. Salvage awards The Advertiser, 19 April 1902, page 7
Storm at Sea. A ship buffeted The Advertiser, 19 June 1905, page 5
The Wreck-Marking Vessel The Advertiser, 10 May 1907, page 9
The ship Port Patrick. A sensational voyage The Advertiser, 28 May 1912, page 11
The Argus: The Port Patrick (Melbourne) The Argus, 17 January 1902, page 5
The Port Patrick. Salvage claim The Argus, 18 January 1902, page 13
The ship Port Patrick The Argus, 22 January 1902, page 9
The Port Patrick The Argus, 27 January 1902, page 6
The Port Patrick The Argus, 29 January 1902, page 9
The Port Patrick Inquiry The Argus, 5 February 1902, page 4
Claim for Salvage. The Port Patrick case The Argus, 8 March 1902, page 19
The Salving of the Port Patrick The Sydney Morning Herald, 11 March 1902, page 5
The Port Patrick Case The Argus, 18 April 1902, page 9
Ship Port Patrick. Tragic adventure The Argus, 13 February 1908, page 4
The Brisbane Courier: Disastrous Fire on a New York Ship The ship Port Patrick scuttled The Brisbane Courier, 7 January 1898, page 2
Brooklyn Daily Eagle: Ship Burned at her Dock (New York) Brooklyn Daily Eagle, November 24, 1897, page 3
Daily Commercial News and Shipping List: The Ship Port Patrick - A Smart Run (Sydney) Daily Commercial News and Shipping List, 7 June 1898, page 4
The Glasgow Herald: Launches and Trial Trips The Glasgow Herald, 30 October 1889, page 8
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 291-292) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Jussila, Niilo: Merenkyntäjiä Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1981 154 sivua (s. 36-38) ISBN 951-99317-4-0
Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1984 247 sivua (s. 80) ISBN 951-99551-4-3
Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 12) ISBN 951-99912-9-8
Lewiston Evening Teller: Wrecked off Columbia Bar Lewiston Evening Teller, 7 January 1908, page 5
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 83) ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil: The Last of the Windjammers Vol. II Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1929 443 pp. (p. 98-99)
The New York Times: Blazing Oil Ship Sunk The New York Times, November 25, 1897
Newcastle Morning Herald and Miner’s Advocate: Port Patrick from Cape Town Newcastle Morning Herald and Miner’s Advocate, 4 June 1914, page 4
Simola, Olavi: Frans Ivar Rinne - Merkintöjä merikapteenin eversti, evp. lokikirjasta Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 1996-1997 Uudenkaupungin merihistoriallinen yhdistys r.y. Uusikaupunki 1997 131 sivua (s. 34-40, 42)
Suomen Merenkulku: Kuollut - Dödsfall. Merikapteeni F.I. Rinne Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1942 s. 204
Merikapteeni F.I. Rinne 60 v Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1942 s. 256
Merikapteeni Eskil Rafael Hellsten 70 v Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1959 s. 58
Merikapteeni Eskil Rafael Hellsten 80 v Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1969 s. 40
The Sydney Morning Herald: The Fire on the Port Patrick The Sydney Morning Herald, 6 January 1898, page 6
The Port Patrick The Sydney Morning Herald, 7 June 1898, page 6
The Abandoned Ship The Sydney Morning Herald, 16 January 1902, page 5
The Port Patrick The Sydney Morning Herald, 17 January 1902, page 7
The Port Patrick at Melbourne The Sydney Morning Herald, 18 January 1902, page 10
The Port Patrick The Sydney Morning Herald, 25 January 1902, page 11
The Port Patrick The Sydney Morning Herald, 27 January 1902, page 8
The ship Port Patrick The Sydney Morning Herald, 29 January 1902, page 6
The Port Patrick The Sydney Morning Herald, 3 February 1902, page 8
The ship Port Patrick The Sydney Morning Herald, 5 February 1902, page 8
The ship Port Patrick The Sydney Morning Herald, 6 February 1902, page 8
Victoria The Sydney Morning Herald, 19 April 1902, page 10
Ship Port Patrick. Cook washed out of galley The Sydney Morning Herald, 21 October 1910, page 10
The Port Patrick Battered The Sydney Morning Herald, 29 May 1912, page 17
Uudenkaupungin Sanomat: 70 vuotta. O.A. Färdig Uudenkaupungin Sanomat 122/1916, 31.10.1916 s. 3
Kuolleita. O.A. Färdig Uudenkaupungin Sanomat 123/1916, 2.11.1916 s. 1, 2
Rohkea uuskaupunkilainen purjehtija Uudenkaupungin Sanomat 52/1920, 11.5.1920 s. 2
Kappaleen matkaa valtamerilaivalla Teräsfregatti Port Patrickilla Maarianhaminasta Uuteenkaupunkiin Uudenkaupungin Sanomat 81/1923, 24.7.1923 s. 3
Port Patrickin viime matkasta ja tulevasta kohtalosta Uudenkaupungin Sanomat 86/1923, 4.8.1923 s. 2
Port Patrick myyty Saksaan Uudenkaupungin Sanomat 106/1923, 20.9.1923 s. 2
Uusi Suomi: Merikapteeni Frans Ivar Rinne - in memoriam Uusi Suomi 239/1952, 5.9.1952 s. 5
Vakka-Suomi: Taas suuri lisä Uudenkaupungin laivastoon Vakka-Suomi 77/1913, 12.7.1913 s. 2
Varjonen, Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla luotsivanhin Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942 Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976 261 sivua (s. 99-110)
Åbo Underrättelser: Dödsfall. Fartygsredaren Otto Alfred Färdig Åbo Underrättelser 301/1916, 5.11.1916 s. 5
När Nystads Oceanrederi Aktiebolag bildades Åbo Underrättelser 199/1918, 5.10.1918 s. 4
Djärv finländsk seglare Åbo Underrättelser 124/1920, 8.5.1920 s. 5
Copyright © Jukka Mikkola