Primus ex Helena ex Lottie Warren
Primus Svartvikissa vuonna 1897. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.
Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen, tammesta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 12/1863.
Tunnuskirjaimet: VDFB
Rakentaja: James O. Curtis, Boston 1863, U.S.A.
Vesillelasku: 1863 heinäkuu
Vetoisuus: 1170 brt, 1122,10 nrt
Kantavuus: kivihiililasti 2000 tonnia, puuvillalasti 3350 paalia, puutavaralasti 119,500 feet lumber
raakasokerilasti 22920 pikolia (indonesialainen mittayksikkö)
Mitat: 56,05 x 10,82 x 7,13 m
Miehistö: 1+1+1+15 (1890)
Omistaja:
Johan Wilhelm Söderlund (1845-1904), Rauma 03.07.1890 - 1900 tammikuu
Päälliköt:
Frans Wilhelm Laine (1860-1930) 03.07.1890 - 20.03.1894 (Rauman merikoulun rehtori 1915-1920, merenkulkuneuvoksena Merenkulkuhallituksessa 1926-1930) Oskar Waldemar Lundén (1851-1934) 20.03.1894 - 22.05.1897 Karl Samuel Ahlsvik (1860-1922) 22.05.1897 - 1898 elo/syyskuu Johan Wilhelm Nyblom (1860-1924) 1898 elo/syyskuu - 1899
Fregatti rakennettiin varustamolle Warren & Co. Liverpooliin. Alus saapui Bostonista New Brunswickin St. Johniin 16.8.1863.
Neitsytmatka purjehdittiin puutavaralastissa St. Johnista Liverpooliin 9.9. - 8.10.1863.
Alus myytiin Hollantiin. Vuonna 1882 rekisterissä Lloyd's Register of Shipping omistaja on W.A.J. Wittkampf Schiedamista ja nimeksi on tullut Helena.
Alus ostettiin hintaan 82 000 markkaa W.A.J. Wittkampfilta Hollannista ja se oli ostohetkellä Glasgowissa. Uudeksi nimeksi tuli Primus.
Ensimmäinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Kanadan St. Johnista Cardiffiin, jonne saavuttiin 4.11.1890.
Merenkulkuneuvos, merikapteeni Frans Wilhelm Laine (1860 - 1930). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Winefred vuosina 1894 - 1895 ja nelimastoparkissa Fennia 1895 - 1899. Rauman merikoulun johtaja vuosina 1915 - 1920. Hän toimi Merenkulkuhallituksen luotsi- ja majakkaosaston merenkulkuneuvoksena vuosina 1926 - 1930. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 6/1923.
Matkalla puutavaralastissa Georgian Sapelosta Skotlannin Greenockiin alus tapasi norjalaisen parkki Nordkapin hylättynä Atlantilla paikassa lat. = 46º52'P, long. = 38º08'L 16. helmikuuta 1894. Norjalaisesta laivasta oli ruori rikkoontunut ja se oli menettänyt osan purjeista. Alus oli hartsilastissa matkalla Savannahista Riikaan. Laivasta otettiin talteen kompassi, lääkelaatikko, sumutorvi ja joitakin muita tavaroita.
Merikapteeni Oscar Waldemar Lundén (1851 - 1934). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Murtaja 1890 - 1892 ja rautafregatissa Yarkand 1897 - 1898. © Merikapteeni Hannu Vartiainen.
Matkalla Sundsvallista Etelä-Afrikan Algoa Bayhin alus menetti ankkurissa ollessaan paapurin ankkurin ja vara-ankkurin Dealissa kovassa myrskyssä 2.9.1897. Ankkurit korvattiin uusilla ja matka jatkui 7.9.1897.
Alus myytiin 44 000 markan hinnalla tammikuussa 1900 Saksaan, josta se myytiin 28 000 markalla helmikuussa 1900 Ranskaan.
Vuonna 1901 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on A. Valdelièvre Calaisista.
Sieltä laiva siirtyi Uruguayhyn Montevideoon. Se ajautui maihin 1.1.1903 lähellä Abacon Hole-in-the-Wallia Bahama saarilla ja tuhoutui hylyksi. Osan miehistöä, 13 henkeä, pelasti Ward Linen höyrylaiva Yucatan ja toi heidät New Yorkiin. Päällikkö, perämies ja kaksi muuta merimiestä tuli myöhemmin Ward Linen höyrylaiva Orizaballa New Yorkiin.
Primus oli lähtenyt Kuuban Matanzasista kohti Philadelphiaa 14.12.1900. Se joutui myrskyyn paikassa lat. = 35°37’P, long. = 75°L ja sai vuodon. Myrskyssä 31.12.1900 laiva tuli mahdottomaksi käsitellä ja se ajautui maihin.
Matkoja vuosina 1890 - 1899
Kirjoja ja kirjoituksia:
Helsingin Sanomat: 70-vuotias. Merenkulkuneuvos Frans Wilhelm Laine Helsingin Sanomat 315/1930, 21.11.1930 s. 6
Hufvudstadsbladet: Fartygsförsäljning Hufvudstadsbladet 48/1900, 19.2.1900 s. 2
Länsi-Suomi: Merikoulun johtaja Frans Wilhelm Laine 55 vuotta Länsi-Suomi 131/1915, 20.11.1915 s. 2
Merenkulkuneuvos Frans Wilhelm Laine - in memoriam Länsi-Suomi 275/1930, 29.11.1930 s. 2
The Morning News: The Primus Was Lost (Savannah) The Morning News, January 12, 1903, page 5
New-York Daily Tribune: Two Hundred Dive for a Coin Shipwrecked Mariners Tell How They Hid Instruments from Thieving Negroes New-York Daily Tribune, January 27, 1903, page 4
Rauman Lehti: Meriuutisia Rauman Lehti 20/1894, 10.3.1894 s. 2
Kuollut. Kunnallisneuvos Johan Wilhelm Söderlund Rauman Lehti 81/1904, 21.7.1904 s. 1
Soinila, Hannu: Rauman kauppalaivasto 1890-1910 Brassip piukka 3 Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3 Rauma 1995 62 sivua (s. 14) ISBN 951-96645-0-7
Suomen Merenkulku: Kapten Oscar Waldemar Lundén. In memoriam Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1934 s. 396
Turun Lehti: Laiva taas ostettu Raumalle Turun Lehti 78/1890, 8.7.1890 s. 2
Raumalaisten laiwojen "Primus" Turun Lehti 86/1892, 21.7.1892 s. 2
Uudenkaupungin Sanomat: Kuollut. Merikapteeni Johan Vilhelm Nyblom Uudenkaupungin Sanomat 6/1924, 15.1.1924 s. 1, 2
Hautaus (Johan Vilhelm Nyblom) Uudenkaupungin Sanomat 8/1924, 19.1.1924 s. 2
Uusi Suomi: Kuolleita. Merikapteeni Karl Samuel Ahlsvik Uusi Suomi 277/1922, 30.11.1922 s. 5
Vartiainen, Hannu: Rauman merenkulun historia merikapteeni Rauman merimuseo 2016 606 sivua (s. 252-254) ISBN 978-952-68562-0-9
Vuori Piia/Vartiainen Hannu: Rauma, purjelaivat ja politiikka J.W. Söderlund Rauman merimuseo Esa Print, Lahti 2010 270 sivua (s. 126-131) ISBN 978-952-67115-4-4
The Washington Times: Shipwrecked Sailors Robbed by Islanders The Washington Times, January 27, 1903, page 4
Åbo Underrättelser: Sjöassurensföreningen i Finland Åbo Underrättelser 57/1899, 28.2.1899 s. 1
Dödsfall. Sjökaptenen Johan Wilhelm Nyblom Åbo Underrättelser 12/1924, 13.1.1924 s. 3
Dödsfall. Kommunalrådet Johan Wilhelm Söderlund Åbo Underrättelser 196/1904, 22.7.1904 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola