Primus
Primus.jpg (127153 bytes)

Upea fregatti liivaripuomi sisään käännettynä. Lars Grönstrand: Gångna Tiders Skepp.

Fregatti, rakennettu puusta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 6/1879.
Rakentaja:						Lars Petter Kjäldström (1827-1881), laivanrakennusmestari,
							Strömma varv, Kimito 1877 - 1878
Vesillelasku: 						19.05.1878 
Vetoisuus:						1227 brt, 1185 nrt
Kantavuus:						kivihiililasti 1660 tonnia, maissilasti 1650 tonnia = 64955 bushelia, sokerilasti 32089 säkkiä
Painolasti:						575 tonnia
Mitat:							59,18 x 10,69 x 6,68 m
Omistajat:
V. A. Reims (1820-1882), I. W. Rautell (1820-1897), 
G. A. Petrelius (1836-1910) Turku (Åbo)			19.05.1878 - 26.05.1890	
V.A. Reims.jpg (7409 bytes)
Kauppias Viktor Alexander Reims (1820 - 1882). Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2
Kauppias Israel Wilhelm Rautell (1820 - 1897). Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2
Päälliköt:
Thure Walfrid Bergman (1842-1909)			25.09.1878 - 25.07.1881
Otto Ferdinand Cederqvist (1836-1906)			25.07.1881 - 1882 marraskuu
V. R. Tavastsjerna					1882 marraskuu - 1883 lokakuu
Oscar Heine (1854-1911)					1883 lokakuu - 26.05.1890

Fregatti purjehti puutavaralastissa neitsytmatkan Turusta Barcelonaan 23.9. - 16.11.1878.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin painolastissa Barcelonasta Philadelphiaan 31.12.1878 - 17.3.1879. Sieltä tuotiin vehnälasti Corkiin 30.4. - 29.5.1879.

Matkalla Singaporesta Lontooseen laiva joutui menemään St. Helenalle rikkoontuneen ruorin vuoksi 18.4.1881. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin Lontooseen, jonne saavuttiin 31.5.1881.

Aluksen ollessa kivihiililastissa matkalla Cardiffista Ceylonin Colomboon fregatti joutui poikkeamaan St. Vicentiin Kap Verdelle, jossa sairastunut päällikkö jäi maihin. Matka jatkui ensimmäisen perämiehen johdolla Colomboon, jonne saavuttiin 21.2.1883.

Alus saapui sokerilastissa matkalla Bataviasta vuotavana Lissaboniin 12.12.1884 (for orders). Matkaa jatkettiin korjausten jälkeen 26.12.1884, jolloin alus luotsauksessa ajautui virran viemänä karille Lissabonin edustalla. Hinaaja Cacador hinasi laivan takaisin satamaan. Lasti purettiin ja alus korjattiin telakalla, jonka jälkeen fregatti lähti kohti Greenockia 29.4.1885. Perille tultiin 13.5.1885. 

Matkalla sokerilastissa Manillasta New Yorkiin laiva joutui WSW-hirmumyrskyyn Atlantilla paikassa lat. = 33ºP, long. = 72ºL, joka kesti 24 tuntia. Matka tehtiin 08.11.1888 - 1.3.1889.

Merikapteeni, varakonsuli  Oscar Heine ( 1854 - 1911). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Rurik 1879 - 1883. Hän toimi Porin Laivanpäällikköyhdistyksen puheenjohtajana. Satakunnan museo.

New Yorkista alus purjehti Jaavan Bataviaan 10.4. - 6.8.1889. Lastina oli 40 000 laatikkoa petroolia.

Viimeinen matka tehtiin teak-lastissa Burman Rangoonista Greenockiin, jonne saavuttiin 1.5.1890.

Fregatti myytiin Glasgowissa 5800 punnalla = 146 281 markkaa 26.5.1890 varustamolle Oswald Eriksen & H.N. Gjersøe Kristianiaan Norjaan.

Vuonna 1896 se ajoi karille syyskuun 22 päivän vastaisena yönä Suursaaren luona ollessaan kookoslastissa matkalla Jaavalta Pietariin. Miehistö päällikkönään kapteeni Christensen pelastettiin. Alus tuhoutui hylyksi.

Matkoja vuosina 1878 - 1890

Kirjoja ja kirjoituksia:
Aura:				Fregattilaiva Primus myyty norjalaiselle kauppayhtiölle
				Aura 130/1890, 8.6.1890 s. 2
Finlands Sjöfartstidning:	Kapten Th. W. Bergman - in memoriam
				Finlands Sjöfartstidning 19/1909, 14.5.1909 s. 2
				Oscar Heine - in memoriam
				Finlands Sjöfartstidning 29/1911, 12.8.1911 s. 2
The Glasgow Herald:		General Shipping Items
				The Glasgow Herald, 14 May 1885, page 6
Grönstrand, Lars:		Gångna Tiders Skepp
fil.mag.			Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
				Åbo 1965
				440 s., (s. 224-233)
Gustafsson, Allan:		Åboländsk bygdesjöfart under segel
				Uusikaupunki 1970
				221 s., (s. 114, 212-213)
Hufvudstadsbladet:		Dödsfall. Kommunalrådet G. A. Petrelius
				Hufvudstadsbladet 160/1910, 15.6.1910 s. 1, 6
Merimiehen Ystäwä:		New=York
				Merimiehen Ystäwä 4/1889, 15.4.1889 s. 91
Nikula, Oscar:			Åbo Sjöfarts Historia II:2
				Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930
				233 s. (s. 110)
Sjömanswännen:			New=York
				Merimiehen Ystäwä 4/1889, 15.4.1889 s. 92
The Sydney Morning
Herald:				The Primus - Fatality at Sea
				The Sydney Morning Herald, 19 August 1891, page 8
Uusi Suometar:			Kuolleita. Merikapteeni Otto Ferdinand Cederqvist
				Uusi Suometar 71/1906, 27.3.1906 s. 3
Åbo Tidning:			Dödsfall. Sjökaptenen Otto Ferdinand Cederqvist
				Åbo Tidning 70/1906, 24.3.1906 s. 2
Åbo Underrättelser:		Från Kimito skrifwes...
				Åbo Underrättelser 165/1878, 21.6.1878 s. 2
				Dödsfall. Viktor Alexander Reims
				Åbo Underrättelser 59/1882, 2.3.1882 s. 1, 2
				Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
				Åbo Underrättelser 53/1885, 24.2.1885 s. 2
				Andra sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
				Åbo Underrättelser 55/1885, 26.2.1885 s. 2
				Ryska skeppet Primus...
				Åbo Underrättelser 65/1885, 8.3.1885 s. 3
				Utländsk orden (Oscar Heine)
				Åbo Underrättelser 166/1885, 22.6.1885 s. 2
				Tillstånd att emottaga och bära utländska ordnar (Oscar Heine)
				Åbo Underrättelser 305/1885, 9.11.1885 s. 2
				Hedersgåfwa åt konsul
				Åbo Underrättelser 293/1889, 28.10.1889 s. 2
				Sjöassuransföreningen i Finland årsberättelse
				Åbo Underrättelser 57/1890, 28.2.1890 s. 1
				Strandadt fartyg
				Åbo Underrättelser 261/1896, 25.9.1896 s. 4
				Dödsfall. Sjökaptenen Th. W. Bergman
				Åbo Underrättelser 122/1909, 7.5.1909 s. 4
				Dödsfall. Kommunalrådet Gustaf Albert Petrelius
				Åbo Underrättelser 159/1910, 13.6.1910 s. 2

 

				Copyright © Jukka Mikkola