Procyon
procyon.jpg (93732 bytes)

Basil Lubbock: The Last of the Windjammers Vol. II (1929).

Teräsparkki
Tunnuskirjaimet:			VBRP
Rakentaja:				Ramage & Ferguson, Leith 1892, Skotlanti
Vesillelasku:				Victoria shipyard, 29.12.1891
Vetoisuus:				2122 brt, 1995 nrt
Kantavuus:				3300 dwt, puutavaralasti 950 standarttia, kivihiililasti 3307 tonnia, koksilasti 2300 tonnia, 
					vehnälasti 2297 tonnia = 40795 säkkiä, salpietarilasti 33695 säkkiä	
Painolasti:				noin 1000 tonnia
Mitat:					85,28 x 14,33 x 7,28 m
Miehistö:				27
Omistajat:
J.A. Zachariassen & Co. ym., 
Uusikaupunki				02.09.1910 - 10.05.1918
Alex. G. Zachariassen.jpg (8112 bytes)
Konsuli Alexander Gabriel Zachariassen (1870 - 1937). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Päälliköt:
Paul Leander Eriksson (1880-1970)	02.09.1910 - 1913 
Harry Aleksander Eriksson (1885-1947) 	1913 - 10.05.1918 (edellisen veli)

Alus rakennettiin W.S. Croudacelle, joka oli kotoisin Dundeesta. Teräsparkki purjehti neitsytmatkan painolastissa Leithistä Skotlannin pohjoispuolitse New Yorkiin 15 päivässä (11.2. - 28.2.1892).

Vuonna 1894 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1894 Sailing Vessels omistaja on W.S. Croudace Dundeesta.

Vuonna 1896 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1896 Sailing Vessels omistaja on J. Wilson Dundeesta. Edellinen omistaja rekisterissä on Mrs. E.M. Croudace.

Matkalla Kalkutasta Dundeehen laiva joutui ankaraan myrskyyn Hyväntoivonniemen lähellä 6.5.1898. Parkki ajelehti neljä päivää aaltojen ja tuulen armoilla. Kolme venettä menetettiin ja alus sai vaurioita  kansirakenteisiin. Purjeiden kiinnitykset oli leikattava poikki ja miehistön oli vaikea työskennellä kannella. Osa heistä loukkaantui, kun aallot vyöryivät kannelle. Matka purjehdittiin 26.2. - 13.8.1898.

Suomeen teräsparkki ostettiin varustamolta Procyon Ship Co. Ld. (J. Wilson) Dundeesta. Hinta oli noin 4200 puntaa.

Procyon SB.JPG (67570 bytes)

Teräsparkki Procyon Melbournessa pitkän merimatkan jälkeen. © Kimmo Kiimalainen.

Laiva teki ensimmäisen matkan suomalaisomistuksessa superfosfaattilastissa Lontoosta Australian Wallaroohon 17.11.1910 - 2.2.1911. Sieltä lähdettiin vehnälastissa Falmouthiin f.o. 19.4.1911, Lizard sivuutettiin 25.8.1911 ja purkaussatama Hulliin saavuttiin 30.8.1911. Lastina oli tarkalleen 2297 tonnia = 40795 säkkiä vehnää.

Procyonin miehistoa.jpg (57159 bytes)

Procyonin miehistöä. Keskellä kapteeni Paul Eriksson. © Kimmo Kiimalainen.

Alus haaksirikkoutui salpietarilastissa Cap Van luona Balin salmessa ollessaan matkalla Chilen Caleta Buenasta Jaavan Sourabayaan 10.5.1918. Onnettomuus tapahtui kello 2 yöllä aluksen purjehtiessa riutalle. Miehistö pelastui.

Paul Leander Eriksson.jpg (3797 bytes)

Merenkulkuneuvos, merikapteeni Paul Eriksson (1880 - 1970). Hän toimi aikaisemmin päällikkönä parkkilaivassa Ymer 1907 - 1909 ja myöhemmin nelimastoparkissa Port Caledonia 1920. Hän sai merenkulkuneuvoksen arvon 24.2.1950. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Sisarlaivat olivat teräsparkit Castor ja Orion. Ne laskettiin vesille 1.7.1886 ja 16.6.1890.

Matkoja vuosina 1910 - 1918

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		A Barque on Fire
(Adelaide)		The Advertiser, 20 July 1912, page 21
The Argus:		Supposed Fire at Sea
(Melbourne)		The Argus, 24 July 1912, page 14
Forsman, A.:		"Procyon"
sjömanspräst		Sjömanswännen 6-7/1917 s. 93-96	
			"Procyon"
			Merimiehen Ystäwä 6-7/1917 s. 91-95
The Glasgow Herald:	Launches and Trial Trips
			The Glasgow Herald, 31 December 1891, page 6
			An Exciting Passage
			The Glasgow Herald, 15 August 1898, page 8
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 288)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Helsingin Sanomat:	Kuolleita. Merenkulkuneuvos Paul Leander Eriksson
			Helsingin Sanomat  224/1970, 21.8.1970 s. 9
Kiimalainen, Kimmo:	Saviseudun siirtolainen kengurujen maassa
			Saviseudun Joulu 2007 s. 69-71
Knox-Johnston, Robin:	The Twilight of Sail
			Sidgwick and Jackson Ltd.
			London 1978
			192 pp. (p. 6-7)
			ISBN 0-283-98342-6	
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s.141)
			ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Daily Post:	Three German Sailors
			Intercepted at Liverpool
			Liverpool Daily Post, 16 June 1915, page 9
Lubbock, Basil:		The Last of the Windjammers Vol. II
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1929
			443 pp. (p. 176)
			(ISBN 0 85174 114 2)
The Mercury:		The Procyon
(Hobart)		The Mercury, 23 April 1912, page 4
Sandbäck, Ossi:		Zachariassenit Uudessakaupungissa
			Urkuja, puutavaraa ja laivanvarustusta
			Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 2002-2003
			Uusikaupunki 2003
			200 sivua (s. 71-110)
Suomen Merenkulku:	50 år. Sjökapten Paul Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1930 s. 17
			75 år. Sjöfartsrådet Paul Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1955 s. 49
			Sjöfartsrådet Paul Eriksson. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1970 s. 191
The Sydney Morning
Herald:			Fire at Sea. Barque Procyon's Signals. No Need of Help
			The Sydney Morning Herald, 20 July 1912, page 16
Thonsen, B.:		Re fate of barque Procyon.
Captain			Sea Breezes Vol. XIV No. 138 May 1931
			pp. 244
Turun Sanomat:		Uuskaupunkilainen teräslaiwa tuhoutunut
			Turun Sanomat 4063/1918, 28.6.1918 s. 1
			Merenkulkuneuvos, kapteeni Paul Eriksson 50-vuotias
			Turun Sanomat 21/1931, 23.1.1930 s. 4
Varjonen, Kaiku:	Meren ja Jumalan armoilla
luotsivanhin		Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942
			Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976
			261 sivua (s. 114)
Västra Finland:		Förlist finländskt fartyg
			Västra Finland 41/1918, 27.6.1918 s. 2
Västra Nyland:		Kapten H.A. Eriksson död
				Västra Nyland 56/1947, 9.3.1947 s. 4

 

			Copyright © Jukka Mikkola