Procyon
Basil Lubbock: The Last of the Windjammers Vol. II (1929).
Teräsparkki
Tunnuskirjaimet: VBRP
Rakentaja: Ramage & Ferguson, Leith 1892, Skotlanti
Vesillelasku: Victoria shipyard, 29.12.1891
Vetoisuus: 2122 brt, 1995 nrt
Kantavuus: 3300 dwt, puutavaralasti 950 standarttia, kivihiililasti 3307 tonnia, koksilasti 2300 tonnia, vehnälasti 2297 tonnia = 40795 säkkiä, salpietarilasti 33695 säkkiä
Painolasti: noin 1000 tonnia
Mitat: 85,28 x 14,33 x 7,28 m
Miehistö: 27
Omistajat:
J.A. Zachariassen & Co. ym., Uusikaupunki 02.09.1910 - 10.05.1918
Konsuli Alexander Gabriel Zachariassen (1870 - 1937). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Päälliköt:
Paul Leander Eriksson (1880-1970) 02.09.1910 - 1913
Harry Aleksander Eriksson (1885-1947) 1913 - 10.05.1918 (edellisen veli)
Alus rakennettiin W.S. Croudacelle, joka oli kotoisin Dundeesta. Teräsparkki purjehti neitsytmatkan painolastissa Leithistä Skotlannin pohjoispuolitse New Yorkiin 15 päivässä (11.2. - 28.2.1892).
Vuonna 1894 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1894 Sailing Vessels omistaja on W.S. Croudace Dundeesta.
Vuonna 1896 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1896 Sailing Vessels omistaja on J. Wilson Dundeesta. Edellinen omistaja rekisterissä on Mrs. E.M. Croudace.
Matkalla Kalkutasta Dundeehen laiva joutui ankaraan myrskyyn Hyväntoivonniemen lähellä 6.5.1898. Parkki ajelehti neljä päivää aaltojen ja tuulen armoilla. Kolme venettä menetettiin ja alus sai vaurioita kansirakenteisiin. Purjeiden kiinnitykset oli leikattava poikki ja miehistön oli vaikea työskennellä kannella. Osa heistä loukkaantui, kun aallot vyöryivät kannelle. Matka purjehdittiin 26.2. - 13.8.1898.
Suomeen teräsparkki ostettiin varustamolta Procyon Ship Co. Ld. (J. Wilson) Dundeesta. Hinta oli noin 4200 puntaa.
Teräsparkki Procyon Melbournessa pitkän merimatkan jälkeen. © Kimmo Kiimalainen.
Laiva teki ensimmäisen matkan suomalaisomistuksessa superfosfaattilastissa Lontoosta Australian Wallaroohon 17.11.1910 - 2.2.1911. Sieltä lähdettiin vehnälastissa Falmouthiin f.o. 19.4.1911, Lizard sivuutettiin 25.8.1911 ja purkaussatama Hulliin saavuttiin 30.8.1911. Lastina oli tarkalleen 2297 tonnia = 40795 säkkiä vehnää.
Procyonin miehistöä. Keskellä kapteeni Paul Eriksson. © Kimmo Kiimalainen.
Alus haaksirikkoutui salpietarilastissa Cap Van luona Balin salmessa ollessaan matkalla Chilen Caleta Buenasta Jaavan Sourabayaan 10.5.1918. Onnettomuus tapahtui kello 2 yöllä aluksen purjehtiessa riutalle. Miehistö pelastui.
Merenkulkuneuvos, merikapteeni Paul Eriksson (1880 - 1970). Hän toimi aikaisemmin päällikkönä parkkilaivassa Ymer 1907 - 1909 ja myöhemmin nelimastoparkissa Port Caledonia 1920. Hän sai merenkulkuneuvoksen arvon 24.2.1950. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).
Sisarlaivat olivat teräsparkit Castor ja Orion. Ne laskettiin vesille 1.7.1886 ja 16.6.1890.
Matkoja vuosina 1910 - 1918
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: A Barque on Fire (Adelaide) The Advertiser, 20 July 1912, page 21
The Argus: Supposed Fire at Sea (Melbourne) The Argus, 24 July 1912, page 14
Forsman, A.: "Procyon" sjömanspräst Sjömanswännen 6-7/1917 s. 93-96
"Procyon" Merimiehen Ystäwä 6-7/1917 s. 91-95
The Glasgow Herald: Launches and Trial Trips The Glasgow Herald, 31 December 1891, page 6
An Exciting Passage The Glasgow Herald, 15 August 1898, page 8
Hella, Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001 612 sivua, (s. 288) ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Helsingin Sanomat: Kuolleita. Merenkulkuneuvos Paul Leander Eriksson Helsingin Sanomat 224/1970, 21.8.1970 s. 9
Kiimalainen, Kimmo: Saviseudun siirtolainen kengurujen maassa Saviseudun Joulu 2007 s. 69-71
Knox-Johnston, Robin: The Twilight of Sail Sidgwick and Jackson Ltd. London 1978 192 pp. (p. 6-7) ISBN 0-283-98342-6
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s.141) ISBN 951-9064-31-1
Liverpool Daily Post: Three German Sailors Intercepted at Liverpool Liverpool Daily Post, 16 June 1915, page 9
Lubbock, Basil: The Last of the Windjammers Vol. II Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1929 443 pp. (p. 176) (ISBN 0 85174 114 2)
The Mercury: The Procyon (Hobart) The Mercury, 23 April 1912, page 4
Sandbäck, Ossi: Zachariassenit Uudessakaupungissa Urkuja, puutavaraa ja laivanvarustusta Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 2002-2003 Uusikaupunki 2003 200 sivua (s. 71-110)
Suomen Merenkulku: 50 år. Sjökapten Paul Eriksson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1930 s. 17
75 år. Sjöfartsrådet Paul Eriksson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1955 s. 49
Sjöfartsrådet Paul Eriksson. In memoriam Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1970 s. 191
The Sydney Morning Herald: Fire at Sea. Barque Procyon's Signals. No Need of Help The Sydney Morning Herald, 20 July 1912, page 16
Thonsen, B.: Re fate of barque Procyon. Captain Sea Breezes Vol. XIV No. 138 May 1931 pp. 244
Turun Sanomat: Uuskaupunkilainen teräslaiwa tuhoutunut Turun Sanomat 4063/1918, 28.6.1918 s. 1
Merenkulkuneuvos, kapteeni Paul Eriksson 50-vuotias Turun Sanomat 21/1931, 23.1.1930 s. 4
Varjonen, Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla luotsivanhin Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914 - 1942 Uudenkaupungin kirjapaino Oy, Uusikaupunki 1976 261 sivua (s. 114)
Västra Finland: Förlist finländskt fartyg Västra Finland 41/1918, 27.6.1918 s. 2
Västra Nyland: Kapten H.A. Eriksson död Västra Nyland 56/1947, 9.3.1947 s. 4
Copyright © Jukka Mikkola