Queen of Scots
Rautaparkki. Malcolm M. Brodie Collection. State Library Victoria.
Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet: THBS
Rakentaja: Richardson, Duce & Co., Stockton 1877, Englanti
Vesillelasku: 14.05.1877
Vetoisuus: 1406,52 brt, 1273,18 nrt
Kantavuus: noin 2200 dwt, vehnälasti 20285 säkkiä
Mitat: 72,74 x 11,56 x 6,87 m
Miehistö: 1+2+15
Omistajat:
Walter Konrad Jansén ym., Turku (Åbo) 1920 toukokuu - 08.10.1925
Merikapteeni W.K. Jansén (1874 - 1951) . Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Dorothea 1905 - 1909 ja teräsfregatissa Pampa 1913 - 1915. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 7/1927.
Päälliköt:
Julius Alfred Westerberg (1871- 1920 - 1923 Viktorinus Valentin Andersson (1888-1954) 1923 - 1925
Rautafregatti rakennettiin varustamolle Donald Kennedy, Esq. Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin rautalastissa Stocktonista Beyporeen Intiaan, jonne lähdettiin 14.6.1877. Chittagongiin saavuttiin 4.1.1878.
Vuonna 1898 laiva myytiin varustamolle Aktieselskabet "Queen of Scots" (Martin Olsen) Porsgrundiin Norjaan. Vuonna 1916 se myytiin varustamolle M.L. Bettum & Mikkelsen Sandefjordiin. Vuosina 1917 - 1918 laivan omisti varustamo Wildhagen & Pryde. Vuonna 1919 sen omisti Carl Wildhagen Sandefjordista.
Rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1901 Sailing Vessels laiva on muutettu rautaparkiksi.
Suomeen rautaparkki ostettiin Carl Wildhagenilta Sandefjordista. Kauppahinta oli 2 miljoonaa markkaa. Ensimmäinen matka purjehdittiin painolastissa Tanskan Aarhusista New Brunswickin Campbelltoniin, Kanadaan 17.5. - 4.7.1920.
Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.
Matkalla kopralastissa Falmouthista Amsterdamiin laiva joutui ankaraan myrskyyn Pohjanmerellä, jolloin se menetti purjeensa ja kaksi venettä. Alus oli lähtenyt Falmouthista 17.12.1922 ja saapui hätäsatamaan Cuxhaveniin 10.1.1923.
Merikapteeni Julius Alfred Westerberg. Hän toimi päällikkönä komposiittiparkissa Tjerimai 1912 - 1915. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 10/1941.
Alus sai rikivaurion kovassa myrskyssä ollessaan guanolastissa matkalla Mazorca- saarilta Perusta kohti Lontoota 8.7.1925. Laiva saapui keulamasto ja isomasto menetettyinä hätäsatamaan Valparaisoon kuukautta myöhemmin 7.8.1925.
Valparaison satamassa rikivaurion jälkeen. Sea Breezes No. 80 Vol. VIII July, 1926.
Parkki jäi Valparaisoon, jossa se muutettiin varastoproomuksi. Laiva myytiin siellä hintaan 800 puntaa 8.10.1925. Guanolasti siirrettiin fregatti Monkbarnsiin, joka kuljetti sen Lontooseen.
Matkoja vuosina 1920 - 1925
Kirjoja ja kirjoituksia:
Daily Gazette for Middlesbrough: Ship Launch Daily Gazette for Middlesbrough, 19 May 1877, page 4
Grönstrand, Lars: Gångna Tiders Skepp fil.mag. Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo Åbo 1965 440 s., (s. 234-245)
Kauppalehti: Haaksirikkoja. Queen of Scots myrskyssä Kauppalehti 1/1923, 13.1.1923 s. 3
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 144) ISBN 951-9064-31-1
Suomen Merenkulku: Queen of Scots myrskyssä
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 49/1923, s. 34
70 år. Sjökapten Julius Alfred Westerberg
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1941 s. 331
75 år. Sjökapten Julius Alfred Westerberg Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1946 s. 259
75 år. Sjökapten Walter Konrad Jansén. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1949 s. 130
Dödsfall. Sjökaptenen Walter Konrad Jansén. Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1951 s. 111
80 år. Sjökapten Julius Alfred Westerberg
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1951 s. 278
Dödsfall. Sjökaptenen Viktorinus Valentin Andersson Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1954 s. 76
85 år. Sjökapten Julius Alfred Westerberg Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1956 s. 166
Turun Sanomat: Turun kauppalaiwaston lisääntyminen Turun Sanomat 4711/1920, 5.5.1920 s. 6
Queen of Scots haaksirikkoutunut vaikeasti Turun Sanomat 6543/1925, 11.8.1925 s. 1
Copyright © Jukka Mikkola