Åland ex Renée Rickmers

Helge Heikkinen (1910 - 1997): Tuntematon merimies.

Nelimastoinen rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			TPHK
Rakentaja:				Russell & Co., Port Glasgow 1887, Skotlanti
Vesillelasku:				Kingston yard, 19.08.1887
Vetoisuus:				2057,50 brt, 1959,53 nrt
Kantavuus:				kivihiililasti 3600 tonnia, vehnälasti 3253 tonnia = 72301 ctls (sentneriä), kerosiinilasti 86138 laatikkoa
					riisilasti 3250 tonnia  
Mitat:					85,35 x 12,30 x 7,59 m
Miehistö:				24
Omistajat:
Gustaf Erikson (1872-1947) ym., 
Maarianhamina				10.10.1913 - 20.08.1914
Päällikkö:
Mathias Emil Nordberg (1875-1927)	1913 - 20.08.1914

Nelimastoparkki rakennettiin varustamolle R.C. Rickmers Bremeniin. Neitsytmatka purjehdittiin 3600 tonnin kivihiililastissa Greenockista Rangooniin 23.9. - 29.12.1887.

Alus teki matkan Oregonin Astoriasta Liverpooliin lastina 20701 laatikkoa lohta, 26286 säkkiä jauhoja ja 22566 säkkiä vehnää. Matka purjehdittiin 3.11.1890 - 16.2.1891.

Suomen merimuseon kuvakokoelma.

Nelimastoparkki joutui yhteentörmäykseen kuunari Elnorahin kanssa 22.10.1897 aamulla klo 4.30, kun se oli matkalla Dunkirkiin. Törmäyksessä kuunari upposi ja sen miehistö pelastautui nelimastoparkkiin. Uppoamispaikka on 50 mailia Cape Mendocinosta.

Matkalla petrolilastissa Philadelphiasta Nagasakiin neljä miestä huuhtoutui yli laidan ja hukkui kovassa myrskyssä 13.5.1901. He olivat kirvesmies, kaksi matruusia ja yksi puolimatruusi.

Vuonna 1910 matkalla 3000 tonnin kappaletavaralastissa Bremenistä Honoluluun laiva joutui ankaraan myrskyyn Cap Hornissa. Laiva kärsi vaurioita ja vettä mm. pääsi lastiruumaan. Määräsatamaan saavutti 16.6.1910 ja siellä todettiin lastin suurelta osin vaurioituneeksi. Matkaan oli lähdetty 23.1.1910 Bremenistä.

Ahvenanmaalle laiva ostettiin yhtiöltä Rickmers, Reismühlen, Rhederei und Schiffbau AG Bremerhavenista hintaan 6500 puntaa 10.10.1913. Ostohetkellä alus oli vehnälastissa (40996 säkkiä) matkalla Sydneystä Falmouthiin ja saapui sinne 26.10.1913. Laiva oli lähtenyt Sydneystä 25.6.1913.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin kivihiililastissa Cardiffista Perun Callaoon 11.1. - 4.5.1914.

Alus purjehti painolastissa 20.8.1914 Neokumbin koralliriutalle Uuden Kaledonian rannikolla. Tämä tapahtui kello 2.30 aamuyöllä. Parkki oli luotsauksessa matkalla Tchiohon satamaan. Onnettomuuden jälkeen veneet tehtiin laskuvalmiiksi, styypuurin ankkuri pudotettiin ja purjeet kiinnitettiin. Miehistö poistui aluksesta puolenpäivän aikaan ja pelastautui paikallisten kalastajien luotsaamana Konarin saarelle. Sieltä Noumean satamakapteeni haki heidät seuraavana päivänä ja perille Noumeaan saavuttiin 22.8.1914. Neokumbin koralliriutta on noin 21 mailia kaakkoon Amedeen majakasta, joka oli ollut sammutettuna sodan vuoksi. Alus oli lähtenyt painolastissa Callaosta 1.7.1914 kohti Amedeen majakkaa f.o. Uudessa Kaledoniassa. Nelimastoparkki tuhoutui hylyksi ja se myytiin.

Samoihin aikoihin australialainen barkentiini Titania purjehti myös riutalle sammutetun majakan vuoksi ja tuhoutui hylyksi.

Matkoja vuonna 1914

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus:		Sailing Vessels Lost. Victims of War Conditions
(Melbourne)		The Argus, 10 September 1914, page 8
Burmester, Heinz:	The Mabel Rickmers Story
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 24
			Stockholm,  s. 12
Evening Post:		Wrecks on New Caledonian Coast
(Wellington)		Evening Post, 10 September 1914, page 2
Furrer, Hans Jörg:	Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt
Dipl.-Ing.		Koehlers Verlagsgesellschaft mbH,
			Herford 1984
			248 Seiten (s. 174)
			ISBN 3-7822-0341-0
Finlands
Sjöfartstidning:	Järnbarken Åland förlist
			Finlands Sjöfartstidning 39/1914, 26.9.1914 s. 2
			Järnbarken Ålands förlisning
			Finlands Sjöfartstidning 40/1914, 3.10.1914 s. 2
Greenock Telegraph and
Clyde Shipping Gazette:	Launch of a Barque - To-day
  			Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 19 August 1887, page 3
			Loading a Big Coal Cargo at Greenock
			Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 19 September 1887, page 2
Heikkinen, Helge:	Tuntematon merimies
merikapteeni		WSOY, Porvoo 1975
			326 sivua (s. 31-35)
Johansson, Warner:	Carl (Karl) Sergej Johansson
			En sjöman och byggare från Åland
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1992-93:5
			182 s. (s. 85-87)
			(Kertomus karilleajosta)
Kåhre, Georg:		Under Gustaf Eriksons Flagga
			Ålands Nautical Club
			Mariehamn 1948
			204 s. (64, 66, 70-73, 189)
Kåhre, Karl:		100 år sedan Gustaf Erikson föddes
sjökapten		Ålands Sjöfart 3/1972 s. 77-80
			The Gustaf Erikson Fleet
			Ålands Sjöfart 2/1976 s. 51-53
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 202)
			ISBN 951-9064-31-1
The Pacific Commercial
Advertiser:		Renee Rickmers Had Rough Time
(Honolulu)		The Pacific Commercial Advertiser, 17 June 1910, page 1
The San Francisco Call:	Struck and Sunk off Humboldt County
			Schooner Elnorah Lost in Collision With the Ship Renee Rickmers
			The San Francisco Call, 27 October 1897, page 1 
The Sydney Morning
Herald:			Ship Aland. On a Reef
			The Sydney Morning Herald, 10 September 1914, page 8
			Two Wrecks. Caused by Dark Coasts
			The Sydney Morning Herald, 10 September 1914, page 8
Turun Sanomat: 		Ahwenanmaalainen laiwa haaksirikkoutunut
			Turun Sanomat 2925/1914, 22.9.1914 s. 3
Åbo Underrättelser:	Fyrmastade bk. "Ålands" haveri
			Åbo Underrättelser 263/1914, 26.9.1914 s. 4
Åland:			Åter ett järnskepp inköpt till Åland
			Åland 80/1913, 8.10.1913 s. 2
			Bk. "Ålands" förolyckande
			Åland 1/1915, 2.1.1915 s. 1
			Sjökapten Gustaf Erikson 50 år
			Åland 84/1922, 21.10.1922 s. 2
			Gustaf Erikson 70 år idag
			Åland 120/1942, 24.10.1942 s. 1
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Gustaf Erikson
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjöfartsrådet Gustaf Erikson 70 år
			Ålands Sjöfart 4/1942
			Vår redarkung Gustaf Erikson - In memoriam
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 7-9
			Hyllningar till sjöfartsrådet Gustaf Eriksons minne
			Ålands Sjöfart 1/1947 s. 10-12
			Vår redarkung Gustaf Erikson in memoriam - 10 års - minne
			Ålands Sjöfart 2/1957 s. 25-27

 

			Copyright © Jukka Mikkola