Robertsfors
Parkkilaiva, rakennettu tammesta ja männystä, raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 2/1887.
Tunnuskirjaimet:			TPCF
Rakentaja:				laivanrakennusmestari O.P. Åberg, Sikeå 1883, Ruotsi
Vesillelasku:				Sikeå warf, 22.06.1883
Vetoisuus:				753,83 brt, 717,96 nrt
Kantavuus:				1250 dwt, suolakakkulasti 1002 tonnia, kivihiililasti 1100 tonnia, puutavaralasti 350 standarttia
Mitat:					53,30 x 10,45 x 5,75 m
Miehistö:				1+2+9 (1916)
Omistajat:
Severius Gustafsson ym., Lemland	1907 helmikuu - 1916
Päälliköt:
Gustaf Severius Gustafsson (1873-1922)		1907 maaliskuu - 1913 tammikuu
Karl August William Karlsson (1883-1945)	1913 huhtikuu - 1913 marraskuu
Karl Johan Eriksson (1871-1956)			1914
August Theodor Lindblom (1873-1918)		1915
Viktor Wäinö Leino (1883-1941)			1916

Laiva rakennettiin F. Petersenille Robertsforsiin. Ensimmäinen matka tehtiin Sikeåsta Kronstadtiin, jonne tultiin 15.10.1883.

Sieltä purjehdittiin neitsytmatka ruisjauholastissa Vladivostokiin, jonne saavuttiin 22.6.1884.

Vuonna 1886 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping omistaja on F. Petersen Sikeåsta.

Matkalla Montevideosta Nicaraguan Corintoon pelastettiin erittäin vaikeissa olosuhteissa uppoavan englantilaisen laivan miehistö Kap Hornissa 4.8.1890.

Toukokuussa 1892 laiva siirtyi Malmöstä kotoisin olevan varustamon omistukseen (Rudolf Palm, kapteeni E. Jansson ym.). Samassa yhteydessä ostettiin myös viisi muuta laivaa, jotka oli rakennettu Sikeåssa.

Vuonna 1895 omistaja on Rudolf W. Palm Malmöstä.

Matkalla hartsilastissa Georgian Savannahista Danzigiin laiva joutui hirmumyrskyyn 19/20.3.1901. Myrskyssä yöllä päällikkö, kaksi perämiestä ja matruusi huuhtoutuivat aallon viemänä yli laidan. Toinen aalto heitti I perämiehen ja matruusin takaisin laivaan. Päällikkö ja II perämies hukkuivat.

Ahvenanmaalle alus ostettiin hintaan 26 000 markkaa laivanvarustaja Rudolf W. Palmilta Malmöstä.

Ensimmäinen matka tehtiin Göteborgista Kanadan St. Johniin. Matkalla parkki törmäsi sumussa jäävuoreen 9.5.1907 Newfoundlandin lähellä ja sai vuodon. Törmäyksen jälkeen alus purjehti St. Johniin korjauksia ja lastin ottoa varten. Matka purjehdittiin 30.3. - 27.5.1907.

Matkalla 1002 tonnin suolakakkulastissa Lontoosta Kotkaan laiva sai rikivaurion kovassa myrskyssä Utön ulkopuolella 13.12.1912. Alus onnistui kuitenkin menemään suojaan Utön pohjoispuolelle. Sieltä se hinattiin Lohmiin ja sieltä myöhemmin Hankoon. Matka purjehdittiin 5.12. - 21.12.1912. Hangosta laiva hinattiin Kotkaan 3.1. - 4.1.1913.

Alus lähti Norjan Drammenista puutavaralastissa kohti Englannin West Hartlepoolia 20.2.1916. Se haaksirikkoutui kovassa merenkäynnissä, kun navigointihytti meni yli laidan ja ruori rikkoontui West Hartlepoolin ulkopuolella 24.2.1916. Hinaukseen saatu laiva ajautui karille. Alus katkesi ja puutavaralasti levisi rantaan. Pelastusalus Ilminster pelasti 12 hengen miehistön.

Parkista on tehty maalaus ja se on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa.

Kuva laivasta löytyy oheiselta ruotsalaiselta sivulta: http://www.sikaby.se/hamn/skepp i Sikea hamn.pdf

Matkoja vuosina 1907 - 1916

Kirjoja ja kirjoituksia:
Dagens Nyheter:			Den olycsdigra atlantresan
				Dagens Nyheter, 12.4.1901
				Hafvets fasor
				Dagens Nyheter, 30.4.1901
Daily Gazette for Middlesbrough:Russian Barque Wrecked
				Daily Gazette for Middlesbrough, 24 February 1916, page 6
Finlands Sjöfartstidning:	Barkskeppet Robertsfors senaste resa
				Sjöförklaringen
				Finlands Sjöfartstidning 3/1913, 18.1.1913 s. 3
The Glasgow Herald:		Shipping Casualties
				The Glasgow Herald, 26 February 1916, page 11
Göteborgs Aftonblad:		Olycksdiger Atlanterresa
				Göterborgs Aftonblad 82/1901, 10.4.1901	
Hangö-bladet:			Barkskeppet "Robertsfors" haveri utanför Utö
				Hangö-bladet 198/1912, 23.12.1912 s. 2
Kåhre, Georg			Den åländska segelsjöfartens historia
magister			Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl			Mariehamn 1988		
sjökapten:			815 s. (s. 434-436)
				ISBN 951-99965-1-6
Lidman, Oskar:			På långtur
				Hallandsposten 18/1891, 11.2.1891
				På långtur
				Hallandsposten 19/1891, 13.2.1891
				På långtur
				Hallandsposten 20/1891, 16.2.1891
Suomen Merenkulku:		80 år. Sjökapten Karl Johan Eriksson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1951 s. 108
Turun Sanomat:			Merionnettomuus
				Turun Sanomat 3384/1916, 16.3.1916 s. 4
				Ålandsbarken Robertsfors har gått under
				Åbo Underrättelser 75/1916, 16.3.1916
Umebladet:			Nytt fartyg
				Umebladet 52/1883, 3.7.1883
Västra Finland:			Ålandsbarken Robertsfors har gått under
				Västra Finland 32/1916, 16.3.1916 s. 2
Åbo Underrättelser:		Sjöolyckor
				Åbo Underrättelser 156/1907, 12.6.1907 s. 4
Åland:				Till Åland inköpt fartyg
				Åland 10/1907, 2.2.1907 s. 2
				Bk. "Robertsfors"
				Åland 39/1908, 13.5.1908 s. 3
				Svår sjöresa
				Åland 102/1912, 21.12.1912 s. 3
				Barkskeppet "Robertsfors" senaste resa
				Sjöförklaringen
				Åland 2/1913, 8.1.1913 s. 3
				Ålandsbarken "Robertsfors" förlisning
				Åland 23/1916, 22.3.1916 s. 2
				Dödsfall. Sjökaptenen August Theodor Lindblom
				Åland 50/1918, 29.6.1918 s. 2
				Plötsligt dödsfall. Sjökaptenen Gustaf Severius Gustafsson
				Åland 18/1922, 4.3.1922 s. 3
				Sextio år. Kapten Karl August Karlsson
 				Åland 33/1943, 23.3.1943 s. 3
 
				Copyright © Jukka Mikkola