Rowena ex Cluny Castle
Rowena © Merikapteeni Hannu Vartiainen.
Nelimastoinen rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet: SJPR
Rakentaja: Barclay, Curle & Co., Glasgow 1883, Skotlanti
Vesillelasku: Whiteinch, Clydeholm yard, 29.11.1883
Vetoisuus: 1990,60 brt, 1891,06 nrt
Kantavuus: 3000 dwt, vehnälasti 3000 tonnia = 36651 säkkiä, kivihiililasti 3002 tonnia, kerosiinilasti 36850 laatikkoa, puutavaralasti 4225 kuutiometriä
Painolasti: 900 tonnia
Mitat: 83,73 x 12,44 x 7,25 m
Miehistö: 1+2+21
Omistajat:
Rederiaktiebolaget Delfin, Helsinki 1914 tammikuu - 17.10.1916 Rederiaktiebolaget Finlandecia, Helsinki 17.10.1916 - 03.10.1921 Johan Fredrik Gadd 03.10.1921 - 1924
Merikapteeni J.F. Gadd (1873 - 1941). Hän toimi päällikkönä teräsfregatissa Orient 1903 - 1904, teräsparkissa Fahrwohl 1906 - 1911 ja rautafregatissa Cambrian Princess 1913 - 1915. Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.
Päälliköt:
Viktor Emil Eriksson (1866-1938) 1914 - 1919 lokakuu Karl Erhard Eklund (1882-1964) 1919 lokakuu - 1921 Johan Fredrik Gadd (1873-1941) 14.10.1921 - 21.03.1924
Laiva rakennettiin Sir Donald Currielle (Castle Mail Packet & Co.) Lontooseen. Neitsytmatka tehtiin kivihiililastissa Glasgowista San Franciscoon 31.12.1883 - 22.4.1884.
Englantilaisomistuksessa fregatti kuljetti mm. siirtolaisia Etelä-Afrikkaan, joita mahtui laivaan 150 henkilöä. Laivan riki muutettiin myöhemmin parkiksi.
Omistaja vaihtui vuonna 1891 ja nimeksi tuli Rowena. Vuonna 1892 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping
1892 Sailing Vessels omistaja on Rowena S. Co. (Lim) (W. Letham). Laiva uusi nimi on Rowena.
Vuonna 1896 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1896 Sailing Vessels omistaja on Rowena S. Co.
(Lim) (James Rae).
Vuonna 1898 matkalla kappaletavaralastissa Liverpoolista Sydneyhin laiva joutui hirmumyrskyyn 9.6.1898 ja kärsi vaurioita. Matka purjehdittiin 5.4. - 7.7.1898.
Vuonna 1903 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1903 Sailing Vessels omistaja on Edenmount Sailing S. Co. Ld (R. Ferguson & Co.)
Vuonna 1905 matkalla kappaletavaralastissa Hampurista Melbourneen laiva joutui hirmumyrskyyn kiertäessään Cape of Good Hopea. Jättiläisaalto iskeytyi laivaan ja se oli vähällä tuhoutua, Myrsky kesti kolme päivää. Matka purjehdittiin 27.9. - 27.12.1905.
Vuonna 1907 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1907 Sailing Vessels omistaja on S. Cambrian Hills Ld. (W. Thomas Ss. & Co.)
Suomeen nelimastoparkki ostettiin varustamolta W. Thomas & Co. Greenockista hintaan 4500 puntaa ja se otettiin vastaan Lontoossa. Sieltä laiva hinattiin Norjan Kristianiaan 3.3. - 7.3.1914. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Kristianiasta Melbourneen 6.5. - 29.8.1914. Laiva toimi myös koululaivana.
Merikapteeni Viktor Eriksson (1866 - 1938). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 48/1922.
Fregatti menetti koko rikinsä ankarassa myrskyssä matkalla puutavaralastissa Missisippin Gulfportista Buenos Airesiin 15.2.1916. Samalla aluksen molemmat veneet tuhoutuivat ja laiva sai myös muita vaurioita. Se joutui hakeutumaan hätärikin turvin Barbadokselle, jonne laiva saapui 6.4.1916. Amerikkalinen höyrylaiva Bowdoin hinasi aluksen sieltä Mobileen, Alabamaan, jonne saavuttiin 31.12.1916. Siellä vauriot korjattiin.
Ankkurissa Barbadoksella vuonna 1916. Sea Breezes No. 166, Vol. XVII. September, 1933. W.R. Bradley.
Korjausten jälkeen vuonna 1917. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.
Matkalla kerosiini- ja bensiinilastissa New Yorkista Australian Newcastleen alus joutui ankaraan myrskyyn paikassa lat. = 41°35’E, long. = 47°22’I 11.11.1918. Kaksi viikkoa myöhemmin iski uusi myrsky, jolloin meri tukeutui messiin ja luukkujen läpi ahteriruumaan, jolloin siellä oleva lasti siirtyi. Määräsatamaan saavuttiin 22.12.1918.
Merikapteeni Karl Eklund (1882 - 1964). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 3/1952.
Matkalla guanolastissa Perun Guanape Islandista Antwerpeniin fregatti kärsi vakavia vaurioita myrskyssä. Matka tehtiin 14.7. - 22.11.1923. Tämä johti aluksen myymiseen Antwerpeniin romutusta varten vuonna 1924.
Matkoja vuosina 1914 - 1923
Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser: A Barque in Peril. Damaged by a huge wave (Adelaide) The Advertiser, 28 December 1905, page 5
The Argus: Caught in a Hurricane (Melbourne) The Argus, 28 December 1905, page 4
Barque in Danger The Argus, 27 February 1919, page 4
Barque's Ordeal. Rowena reaches port The Argus, 3 March 1919, page 4
Daily Commercial News and Shipping List: The Rowena at Sydney Daily Commercial News and Shipping List, 14 January 1919, page 12
The Daily News: Saved from Disaster (Perth) The Daily News, 31 March 1919, page 2
Finlands Åter ett stort fartyg inköpt till Helsingfors Sjöfartstidning: Finlands Sjöfartstidning 3/1914, 17.1.1914 s. 2
Våra segelfartyg Finlands Sjöfartstidning 19/1914, 9.5.1914 s. 3
Gadd, J. Fredr. Hamnavgifterna
Kapten Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 54/1923 s. 195
The Glasgow Herald: Launches The Glasgow Herald, 30 November 1883, page 9
Grönstrand, Lars: Gångna Tiders Skepp fil.mag. Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo Åbo 1965 440 s., (s. 246-251)
Helsingin Sanomat: 75-vuotiaita. Merikapteeni Karl Erhard Eklund Helsingin Sanomat 57/1957, 28.2.1957 s. 8
Hufvudstadsbladet: Åter ett stort fartyg inköpt till Helsingfors Hufvudstadsbladet 17/1914, 18.1.1914 s. 12
Rederiaktiebolaget Finlandecia Hufvudstadsbladet 301/1916, 5.11.1916 s. 6
Kappsegling mellan två finländska segelfartyg Rowena och Pampa Hufvudstadsbladet 78/1920, 18.3.1920 s. 9
A.-B. Finlandecias Fyrmastade barken Rowena Hufvudstadsbladet 113/1920, 24.4.1920 s. 10
Järnbarken Rowena Hufvudstadsbladet 2/1922, 2.1.1922 s. 2
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 199) ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil: The Last of the Windjammers Vol. I Brown, Son & Ferguson Ltd. Glasgow 1927 518 pp. (p. 305-307)
The Register: The Rare Windjammer (Adelaide) The Register, 6 September 1922, page 6
Suomen Merenkulku: 4-m. järnbarken Rowena såld
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1924 s. 109
Tvenne 60-åringar (kapt. V.N. Ceder och kapt. V.E. Eriksson)
Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 11/1926 s. 283
60 år. Sjökapten J.F. Gadd Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1933 s. 169
70 år. Sjökapten V.E. Eriksson
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1936 s. 358
Kapteeni J.F. Gadd. In memoriam
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1941 s. 261-262
70 år. Sjökapten Karl Eklund
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1952 s. 83
80 år. Sjökapten Karl Eklund
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1962 s. 60
Sjökapten Karl Eklund. In memoriam
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1964 s. 452
Svenska Tidningen: Rowena Svenska Tidningen 233/1919, 10.10.1919 s. 1
The Sydney Morning Herald: The Rowena in a Hurricane. Extensive damage The Sydney Morning Herald, 8 July 1898, page 6
Vessel in Distress The Sydney Morning Herald, 27 February 1919, page 7
Västra Finland: Fyrmastaren Rovenas haveri Västra Finland 130/1916, 11.11.1916 s. 3
Järnbarken Rowena såld Västra Finland 42/1924, 8.4.1924 s. 1
Copyright © Jukka Mikkola