Rowena ex Cluny Castle

Rowena © Merikapteeni Hannu Vartiainen.

Nelimastoinen rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			SJPR
Rakentaja:				Barclay, Curle & Co., Glasgow 1883, Skotlanti
Vesillelasku:				Whiteinch, Clydeholm yard, 29.11.1883
Vetoisuus:				1990,60 brt, 1891,06 nrt
Kantavuus:				3000 dwt, vehnälasti 3000 tonnia = 36651 säkkiä, kivihiililasti 3002 tonnia, kerosiinilasti 36850 laatikkoa, 
					puutavaralasti 4225 kuutiometriä
Painolasti:				900 tonnia
Mitat:					83,73 x 12,44 x 7,25 m
Miehistö:				1+2+21
Omistajat:
Rederiaktiebolaget Delfin, 
Helsinki				1914 tammikuu - 17.10.1916
Rederiaktiebolaget Finlandecia,
Helsinki				17.10.1916 - 03.10.1921
Johan Fredrik Gadd			03.10.1921 - 1924

Johan Gadd.jpg (10686 bytes)

Merikapteeni J.F. Gadd  (1873 - 1941). Hän toimi päällikkönä teräsfregatissa Orient 1903 - 1904, teräsparkissa Fahrwohl 1906 - 1911 ja rautafregatissa Cambrian Princess 1913 - 1915. Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Päälliköt:
Viktor Emil Eriksson (1866-1938)	1914 - 1919 lokakuu
Karl Erhard Eklund (1882-1964)		1919 lokakuu - 1921
Johan Fredrik Gadd (1873-1941)		14.10.1921 - 21.03.1924

Laiva rakennettiin Sir Donald Currielle (Castle Mail Packet & Co.) Lontooseen. Neitsytmatka tehtiin kivihiililastissa Glasgowista San Franciscoon 31.12.1883 - 22.4.1884.

Englantilaisomistuksessa fregatti kuljetti mm. siirtolaisia Etelä-Afrikkaan, joita mahtui laivaan 150 henkilöä. Laivan riki muutettiin myöhemmin parkiksi.

Omistaja vaihtui vuonna 1891 ja nimeksi tuli Rowena. Vuonna 1892 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1892 Sailing Vessels omistaja on Rowena S. Co. (Lim) (W. Letham). Laiva uusi nimi on Rowena.
Vuonna 1896 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1896 Sailing Vessels omistaja on Rowena S. Co. (Lim) (James Rae).

Vuonna 1898 matkalla kappaletavaralastissa Liverpoolista Sydneyhin laiva joutui hirmumyrskyyn 9.6.1898 ja kärsi vaurioita. Matka purjehdittiin 5.4. - 7.7.1898.

Vuonna 1903 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1903 Sailing Vessels omistaja on Edenmount Sailing S. Co. Ld (R. Ferguson & Co.)

Vuonna 1905 matkalla kappaletavaralastissa Hampurista Melbourneen laiva joutui hirmumyrskyyn kiertäessään Cape of Good Hopea. Jättiläisaalto iskeytyi laivaan ja se oli vähällä tuhoutua, Myrsky kesti kolme päivää. Matka purjehdittiin 27.9. - 27.12.1905.

Vuonna 1907 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1907 Sailing Vessels omistaja on S. Cambrian Hills Ld. (W. Thomas Ss. & Co.)

Suomeen nelimastoparkki ostettiin varustamolta W. Thomas & Co. Greenockista hintaan 4500 puntaa ja se otettiin vastaan Lontoossa. Sieltä laiva hinattiin Norjan Kristianiaan 3.3. - 7.3.1914. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Kristianiasta Melbourneen 6.5. - 29.8.1914. Laiva toimi myös koululaivana.

Merikapteeni Viktor Eriksson (1866 - 1938). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 48/1922.

Fregatti menetti koko rikinsä ankarassa myrskyssä matkalla puutavaralastissa Missisippin Gulfportista Buenos Airesiin 15.2.1916. Samalla aluksen molemmat veneet tuhoutuivat ja laiva sai myös muita vaurioita. Se joutui hakeutumaan hätärikin turvin Barbadokselle, jonne laiva saapui 6.4.1916. Amerikkalinen höyrylaiva Bowdoin hinasi aluksen sieltä Mobileen, Alabamaan, jonne saavuttiin 31.12.1916. Siellä vauriot korjattiin.

Rowenan rikivaurio.jpg (8882 bytes)

Ankkurissa Barbadoksella vuonna 1916.  Sea Breezes No. 166, Vol. XVII. September, 1933. W.R. Bradley.

Rowena BB.jpg (128710 bytes)

Korjausten jälkeen vuonna 1917. Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.

Matkalla kerosiini- ja bensiinilastissa New Yorkista Australian Newcastleen alus joutui ankaraan myrskyyn paikassa lat. = 41°35’E, long. = 47°22’I 11.11.1918. Kaksi viikkoa myöhemmin iski uusi myrsky, jolloin meri tukeutui messiin ja luukkujen läpi ahteriruumaan, jolloin siellä oleva lasti siirtyi. Määräsatamaan saavuttiin 22.12.1918.

Merikapteeni Karl Eklund (1882 - 1964). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 3/1952.

Matkalla guanolastissa Perun Guanape Islandista Antwerpeniin fregatti kärsi vakavia vaurioita myrskyssä. Matka tehtiin 14.7. - 22.11.1923. Tämä johti aluksen myymiseen Antwerpeniin romutusta varten vuonna 1924.

Matkoja vuosina 1914 - 1923

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:		A Barque in Peril. Damaged by a huge wave
(Adelaide)		The Advertiser, 28 December 1905, page 5
The Argus:		Caught in a Hurricane
(Melbourne)		The Argus, 28 December 1905, page 4
			Barque in Danger
			The Argus, 27 February 1919, page 4
			Barque's Ordeal. Rowena reaches port
			The Argus, 3 March 1919, page 4 
Daily Commercial News
and Shipping List:	The Rowena at Sydney
			Daily Commercial News and Shipping List, 14 January 1919, page 12
The Daily News:		Saved from Disaster
(Perth)			The Daily News, 31 March 1919, page 2
Finlands		Åter ett stort fartyg inköpt till Helsingfors
Sjöfartstidning:	Finlands Sjöfartstidning 3/1914, 17.1.1914 s. 2
			Våra segelfartyg
			Finlands Sjöfartstidning 19/1914, 9.5.1914 s. 3
Gadd, J. Fredr.		Hamnavgifterna
Kapten			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 54/1923 s. 195
The Glasgow Herald:	Launches
			The Glasgow Herald, 30 November 1883, page 9
Grönstrand, Lars:	Gångna Tiders Skepp
fil.mag.		Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
			Åbo 1965
			440 s., (s. 246-251)
Helsingin Sanomat:	75-vuotiaita. Merikapteeni Karl Erhard Eklund
			Helsingin Sanomat 57/1957, 28.2.1957 s. 8
Hufvudstadsbladet:	Åter ett stort fartyg inköpt till Helsingfors
			Hufvudstadsbladet 17/1914, 18.1.1914 s. 12
			Rederiaktiebolaget Finlandecia
			Hufvudstadsbladet 301/1916, 5.11.1916 s. 6
			Kappsegling mellan två finländska segelfartyg Rowena och Pampa
			Hufvudstadsbladet 78/1920, 18.3.1920 s. 9
			A.-B. Finlandecias Fyrmastade barken Rowena
			Hufvudstadsbladet 113/1920, 24.4.1920 s. 10
			Järnbarken Rowena
			Hufvudstadsbladet 2/1922, 2.1.1922 s. 2
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 199)
			ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil:		The Last of the Windjammers Vol. I
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1927
			518 pp. (p. 305-307)
The Register:		The Rare Windjammer
(Adelaide)		The Register, 6 September 1922, page 6
Suomen Merenkulku:	4-m. järnbarken Rowena såld
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1924 s. 109
			Tvenne 60-åringar (kapt. V.N. Ceder och kapt. V.E. Eriksson)
			Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 11/1926 s. 283
			60 år. Sjökapten J.F. Gadd
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1933 s. 169
			70 år. Sjökapten V.E. Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1936 s. 358
			Kapteeni J.F. Gadd. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1941 s. 261-262
			70 år. Sjökapten Karl Eklund
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1952 s. 83
			80 år. Sjökapten Karl Eklund
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1962 s. 60
			Sjökapten Karl Eklund. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1964 s. 452
Svenska Tidningen:	Rowena
			Svenska Tidningen 233/1919, 10.10.1919 s. 1
The Sydney Morning
Herald:			The Rowena in a Hurricane. Extensive damage
			The Sydney Morning Herald, 8 July 1898, page 6
			Vessel in Distress
			The Sydney Morning Herald, 27 February 1919, page 7
Västra Finland:		Fyrmastaren Rovenas haveri
			Västra Finland 130/1916, 11.11.1916 s. 3
			Järnbarken Rowena såld
			Västra Finland 42/1924, 8.4.1924 s. 1

 

			Copyright © Jukka Mikkola