Salem ex Mimi ex Hilma
Niilo Jussila (1917 - 1996): Uudenkaupungin laivat.
Fregattilaiva/parkkilaiva, tasasaumainen, männystä ja tammesta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 8/1876.
Tunnuskirjaimet: VBQG
Rakentaja: Mårtensson, Luleå 1876, Ruotsi
Vesillelasku: J. Tegströms warf 02.09.1876
Vetoisuus: 892,33 brt, 847,72 nrt
Kantavuus: 420 standarttia eli 380 syltä puutavaraa
Painolasti: 150 tonnia
Mitat: 54,00 x 10,85 x 6,15 m
Miehistö: 14
Omistajat:
Juho Saarinen ym., Uusikaupunki 17.05.1902 - 1904 Christian Blom ym., Uusikaupunki 1904 - 05.03.1906 Albin Holmroos ym, Kustavi 05.03.1906 - 1906
Päälliköt:
Juho Saarinen (1866-1943) 1902 toukokuu - 1902 kesä/heinäkuu Johan Anton Saarni (1867-1906) 1902 kesä/heinäkuu - 1905 heinäkuu Karl Viktor Lindgren (1873-1921) 1905 heinäkuu - 1905 lokakuu Albin Joakim Holmroos (1876-1934) 1906 - 30.06.1906
Laiva rakennettiin E. Elfgrenille Piteåhon.
Neitsytmatka purjehdittiin lankkulastissa Piteåsta Melbourneen. Matkalle lähdettiin 30.10.1876. Matkalla jouduttiin menemään hätäsatamaan Falmouthiin 6.12.1876, kun alus oli menettänyt myrskyssä kansilastin ja saanut vaurioita Englannin kanaalissa. Matkaa sieltä jatkettiin 21.1.1877 ja määräsatamaan saavuttiin 8.5.1877. Paluumatkalla tuotiin vehnälasti Geelongista Lontooseen 2.3. - 13.7.1877.
Vuonna 1890 omistaja on Christian Møller Kristianiasta Norjasta ja laivan nimi on Mimi.
Vuonna 1897 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping omistaja on Johan Smith Tvedestrandista Norjasta ja laivan nimi on Salem.
Vuonna 1901 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1901 Sailing Vessels omistaja on Actierederis Salem (Cecil Smith) Tvedestrandista.
Parkkilaiva ostettiin hintaan 25 000 kruunua. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Geflestä Etelä-Afrikan Algoa Bayhin.
Merikapteeni Juho Saarinen (1866 - 1943). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).
Matkalla painolastissa Lontoosta Gefleen parkkilaiva joutui yhteentörmäykseen ruotsalainen priki Herminen kanssa 28.9.1902 lähellä Bornholmia. Molemmat laivat vaurioituivat. Hermine menetti takilansa ja Salemista katkesivat liivaripuomi ja keulaprammitanko. Salem hinasi Herminen Rönneen.
Laiva ajautui ankkurissa ollessaan 270 standartin osittaisessa puutavaralastissa karille Inakarin luona lähellä Kemiä kovassa myrskyssä kello 3 yöllä 30.6.1906. Keulamasto ja ylempi osa isomastosta katkesivat ja menivät yli laidan mereen. Parkki täyttyi vedellä ja kaatui. Miehistö pelastui.
Alus myytiin haaksirikkoisena Ruotsiin.
Matkoja vuosina 1902 - 1906
Kirjoja ja kirjoituksia:
Heikkala, Olli: Lokalahden merenkulusta ja laivanvarustuksesta Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 1998-1999 Uusikaupunki 1999 168 s. (s. 46)
Jussila, Niilo: Uudenkaupungin laivat Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö,Uusikaupunki 1987 96 sivua (s. 36) ISBN 951-99912-9-8
Norrbottens-Kuriren: Nytt fartyg Norrbottens-Kuriren, 36/1876, 8.9.1876
Perä-Pohjolainen: Haaksirikko Perä-Pohjolainen 75/1906, 30.6.1906 s. 2
Pohjois-Suomi: Myrsky Pohjois-Suomi 74/1906, 2.7.1906 s. 3
Turun Sanomat: Merikapteeni Juho Saarinen 70-vuotias Turun Sanomat 144/1936, 30.5.1936 s. 5
Uudenkaupungin Sanomat: Meriselitys parkki Salem Uudenkaupungin Sanomat 77/1902, 30.10.1902 s. 4
Salem myytävänä Uudenkaupungin Sanomat 18/1906, 13.2.1906 s. 4
Haaksirikko - Parkkilaiwa "Salem" joutunut hylyksi Uudenkaupungin Sanomat 75/1906, 3.7.1906 s. 3
Kapteeni K.V. Lindgren hukkunut Uudenkaupungin Sanomat 38/1921, 9.4.1921 s. 2
Kuolleita. Merikapteeni Albin Joakim Holmroos Uudenkaupungin Sanomat 47/1934, 26.4.1934 s. 3
Kapt. Juho Saarisen 70-vuotispäivä Uudenkaupungin Sanomat 60/1936, 4.6.1936 s. 2
Åbo Underrättelser: Sjöförklaring Åbo Underrättelser 291/1902, 26.10.1902
Skeppsbrott Åbo Underrättelser 174/1906, 3.7.1906
Copyright © Jukka Mikkola