Salem ex Mimi ex Hilma
salem.jpg (73955 bytes)

Niilo Jussila (1917 - 1996): Uudenkaupungin laivat.

Fregattilaiva/parkkilaiva, tasasaumainen, männystä ja tammesta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 8/1876.
Tunnuskirjaimet: 			VBQG
Rakentaja:				Mårtensson, Luleå 1876, Ruotsi
Vesillelasku:				J. Tegströms warf 02.09.1876
Vetoisuus:				892,33 brt, 847,72 nrt
Kantavuus:				420 standarttia eli 380 syltä puutavaraa 
Painolasti:				150 tonnia
Mitat:					54,00 x 10,85 x 6,15 m
Miehistö:				14
Omistajat:
Juho Saarinen ym., Uusikaupunki		17.05.1902 - 1904
Christian Blom ym., Uusikaupunki	1904 - 05.03.1906
Albin Holmroos ym, Kustavi		05.03.1906 - 1906
Päälliköt:
Juho Saarinen (1866-1943)		1902 toukokuu - 1902 kesä/heinäkuu
Johan Anton Saarni (1867-1906)		1902 kesä/heinäkuu - 1905 heinäkuu
Karl Viktor Lindgren (1873-1921)	1905 heinäkuu - 1905 lokakuu
Albin Joakim Holmroos (1876-1934)	1906 - 30.06.1906

Laiva rakennettiin E. Elfgrenille Piteåhon.

Neitsytmatka purjehdittiin lankkulastissa Piteåsta Melbourneen. Matkalle lähdettiin 30.10.1876. Matkalla jouduttiin menemään hätäsatamaan Falmouthiin 6.12.1876, kun alus oli menettänyt myrskyssä kansilastin ja saanut vaurioita Englannin kanaalissa. Matkaa sieltä jatkettiin 21.1.1877 ja määräsatamaan saavuttiin 8.5.1877. Paluumatkalla tuotiin vehnälasti Geelongista Lontooseen 2.3. - 13.7.1877.

Vuonna 1890 omistaja on Christian Møller Kristianiasta Norjasta ja laivan nimi on Mimi.

Vuonna 1897 rekisterissä Record of American and Foreign Shipping omistaja on Johan Smith Tvedestrandista Norjasta ja laivan nimi on Salem.

Vuonna 1901 rekisterissä Lloyd’s Register of Shipping 1901 Sailing Vessels omistaja on Actierederis Salem (Cecil Smith) Tvedestrandista.

Parkkilaiva ostettiin hintaan 25 000 kruunua. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin puutavaralastissa Geflestä Etelä-Afrikan Algoa Bayhin.

Merikapteeni Saarinen.jpg (10029 bytes)

Merikapteeni Juho Saarinen (1866 - 1943). K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Matkalla painolastissa Lontoosta Gefleen parkkilaiva joutui yhteentörmäykseen ruotsalainen priki Herminen kanssa 28.9.1902 lähellä Bornholmia. Molemmat laivat vaurioituivat. Hermine menetti takilansa ja Salemista katkesivat liivaripuomi ja keulaprammitanko. Salem hinasi Herminen Rönneen.

Laiva ajautui ankkurissa ollessaan 270 standartin osittaisessa puutavaralastissa karille Inakarin luona lähellä Kemiä kovassa myrskyssä kello 3 yöllä 30.6.1906. Keulamasto ja ylempi osa isomastosta katkesivat ja menivät yli laidan mereen. Parkki täyttyi vedellä ja kaatui. Miehistö pelastui.

Alus myytiin haaksirikkoisena Ruotsiin.

Matkoja vuosina 1902 - 1906

Kirjoja ja kirjoituksia:
Heikkala, Olli:		Lokalahden merenkulusta ja laivanvarustuksesta
			Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja
			1998-1999
			Uusikaupunki 1999
			168 s. (s. 46)
Jussila, Niilo:		Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö,Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 36)
			ISBN 951-99912-9-8
Norrbottens-Kuriren:	Nytt fartyg
			Norrbottens-Kuriren, 36/1876, 8.9.1876
Perä-Pohjolainen:	Haaksirikko
			Perä-Pohjolainen 75/1906, 30.6.1906 s. 2
Pohjois-Suomi:		Myrsky
			Pohjois-Suomi 74/1906, 2.7.1906 s. 3
Turun Sanomat:		Merikapteeni Juho Saarinen 70-vuotias
			Turun Sanomat 144/1936, 30.5.1936 s. 5
Uudenkaupungin Sanomat:	Meriselitys parkki Salem
			Uudenkaupungin Sanomat 77/1902, 30.10.1902 s. 4
			Salem myytävänä
			Uudenkaupungin Sanomat 18/1906, 13.2.1906 s. 4
			Haaksirikko - Parkkilaiwa "Salem" joutunut hylyksi
			Uudenkaupungin Sanomat 75/1906, 3.7.1906 s. 3
			Kapteeni K.V. Lindgren hukkunut
			Uudenkaupungin Sanomat 38/1921, 9.4.1921 s. 2
			Kuolleita. Merikapteeni Albin Joakim Holmroos
			Uudenkaupungin Sanomat 47/1934, 26.4.1934 s. 3
			Kapt. Juho Saarisen 70-vuotispäivä
			Uudenkaupungin Sanomat 60/1936, 4.6.1936 s. 2
Åbo Underrättelser:	Sjöförklaring
			Åbo Underrättelser 291/1902, 26.10.1902
			Skeppsbrott
			Åbo Underrättelser 174/1906, 3.7.1906

 

			Copyright © Jukka Mikkola