Septa ex Hansa ex R.A. Calderon
septa.jpg (61247 bytes)

© Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.

Teräsparkki
Rakentaja:			John Reid & Co., Glasgow 1883, Skotlanti
Vesillelasku:			Glen yard, 03.09.1883
Vetoisuus:			840 brt, 750 nrt
Kantavuus:			1350 dwt, kaoliinilasti 1220 tonnia, kivihiililasti 1291 tonnia, vehnälasti 15434 säkkiä
Mitat:				60,8 x 9,5 x 5,94 m
Miehistö:			1+2+11
Omistaja:
Rederi Ab Septa, Turku (Åbo)	1913 helmikuu - 1914
Päällikkö:
J. F. Lindroos			1913 - 1914 (toimi aikaisemmin porvoolaisen parkkilaiva Reginan päällikkönä)

Teräsparkki rakennettiin varustamolle W. & G. Lockett Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin 1291 tonnin kivihiililastissa Glasgowista Chilen Iquiqueen 4.10.1883 - 28.1.1884.

Elokuussa 1884 laiva syttyi tuleen ja upposi 100 tonnin nitraattilastissa Dunkerquen tokassa. Vauriot olivat huomattavat.

R.A. Calderon tuntemattomassa satamassa. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.

Vuonna 1899 laiva myytiin Bremeniin varustamolle C.J. Klingenberg & Co. Uudeksi nimeksi tuli Hansa.
Lokakuussa 1906 laiva myytiin varustamolle A/S Skip "Septa" (Bendix J. Grefstad) Arendaliin Norjaan ja uudeksi nimeksi tuli Septa.

Suomeen laiva ostettiin Bendix J. Grefstadilta Arendalista hintaan 2400 puntaa ja alus otettiin vastaan Ellesmere Portissa. Sieltä purjehdittiin 359 tonnin hiililastissa Foweyhin.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin 1220 tonnin china cley-lastissa Englannin Foweystä Buenos Airesiin, jonne saavuttiin 21.7.1913.

Alus lähti Buenos Airesista 7.5.1914 pellavasiemenlastissa kohti Falmouthia ja katosi matkalla jäljettömiin. Miehistöön kuuluivat päällikkö ja 14 miestä, joista kahdeksan oli suomalaisia.

Toukokuun 23-26 päivien välisenä aikana raivosi kova myrsky Etelä-Atlantilla, joka saattoi olla syy aluksen tuhoon. Katso Sylfid.

Matkoja vuosina 1913 - 1914

Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands
Sjöfartstidning:	Åbo-parken Septa förlorad?
			Finlands Sjöfartstidning 41/1914, 10.10.1914 s. 2
			Åboparken Septa
			Finlands Sjöfartstidning 42/1914, 17.10.1914 s. 2
Greenock Telegraph and
Clyde Shipping Gazette:	Launches
			Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 4 September 1883, page 2
Grönstrand, Lars:	Gångna Tiders Skepp
fil.mag.		Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
			Åbo 1965
			440 s., (s. 252-253)
Heikkinen, Helge:	He katosivat - De blev borta
merikapteeni		Suomen Meripelastusseuran julkaisu 1969 -
			Finlands Sjöräddningssällskaps Publikation 1969 s. 52-53
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 145)
			ISBN 951-9064-31-1
Merimiehen Ystäwä:	Meren kauhuja
			Merimiehen Ystäwä 11/1914 s. 178-179
Sjömanswännen:		Hafvets fasor
			Sjömanswännen 11/1914 s. 173-174
Turun Sanomat:		Uusi purjealus Turkuun
			Turun Sanomat 2450/1913, 21.2.1913 s. 3
			Uusi komea lisä Turun kauppalaiwastoon
			Turun Sanomat 2480/1913, 1.4.1913 s. 3
Västra Finland:		Har Åbo-barken "Septa" gått under?
			Västra Finland 117/1914, 13.10.1914 s. 2-3
Åbo Underrättelser:	Ett nytt fartyg inköpt till Åbo
			Åbo Underrättelser 51/1913, 21.2.1913 s. 3
			Barken Septas öde
			Åbo Underrättelser 293/1914, 26.10.1914 s. 2

 

			Copyright © Jukka Mikkola