Septa ex Hansa ex R.A. Calderon
© Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen (1900 - 1980) kokoelma.
Teräsparkki
Rakentaja: John Reid & Co., Glasgow 1883, Skotlanti
Vesillelasku: Glen yard, 03.09.1883
Vetoisuus: 840 brt, 750 nrt
Kantavuus: 1350 dwt, kaoliinilasti 1220 tonnia, kivihiililasti 1291 tonnia, vehnälasti 15434 säkkiä
Mitat: 60,8 x 9,5 x 5,94 m
Miehistö: 1+2+11
Omistaja:
Rederi Ab Septa, Turku (Åbo) 1913 helmikuu - 1914
Päällikkö:
J. F. Lindroos 1913 - 1914 (toimi aikaisemmin porvoolaisen parkkilaiva Reginan päällikkönä)
Teräsparkki rakennettiin varustamolle W. & G. Lockett Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin 1291 tonnin kivihiililastissa Glasgowista Chilen Iquiqueen 4.10.1883 - 28.1.1884.
Elokuussa 1884 laiva syttyi tuleen ja upposi 100 tonnin nitraattilastissa Dunkerquen tokassa. Vauriot olivat huomattavat.
R.A. Calderon tuntemattomassa satamassa. A.D. Edwardes Collection. State Library of South Australia.
Vuonna 1899 laiva myytiin Bremeniin varustamolle C.J.
Klingenberg & Co. Uudeksi nimeksi tuli Hansa.
Lokakuussa 1906 laiva myytiin varustamolle A/S Skip "Septa" (Bendix J. Grefstad) Arendaliin Norjaan ja uudeksi
nimeksi tuli Septa.
Suomeen laiva ostettiin Bendix J. Grefstadilta Arendalista hintaan
2400 puntaa ja alus otettiin vastaan Ellesmere Portissa. Sieltä purjehdittiin 359 tonnin
hiililastissa Foweyhin.
Ensimmäinen kaukomatka tehtiin 1220 tonnin china cley-lastissa Englannin Foweystä Buenos
Airesiin, jonne saavuttiin 21.7.1913.
Alus lähti Buenos Airesista 7.5.1914 pellavasiemenlastissa kohti Falmouthia ja katosi matkalla jäljettömiin. Miehistöön kuuluivat päällikkö ja 14 miestä, joista kahdeksan oli suomalaisia.
Toukokuun 23-26 päivien välisenä aikana raivosi kova myrsky Etelä-Atlantilla, joka saattoi olla syynä aluksen tuhoon. Katso Sylfid.
Matkoja vuosina 1913 - 1914
Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning: Åbo-parken Septa förlorad? Finlands Sjöfartstidning 41/1914, 10.10.1914 s. 2
Åboparken Septa Finlands Sjöfartstidning 42/1914, 17.10.1914 s. 2
Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette: Launches Greenock Telegraph and Clyde Shipping Gazette, 4 September 1883, page 2
Grönstrand, Lars: Gångna Tiders Skepp fil.mag. Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo Åbo 1965 440 s., (s. 252-253)
Heikkinen, Helge: He katosivat - De blev borta merikapteeni Suomen Meripelastusseuran julkaisu 1969 - Finlands Sjöräddningssällskaps Publikation 1969 s. 52-53
Lille, Sten Suomen valtameripurjehtijat sjökapten Finlands djupvattenseglare Grönstrand, Lars The Finnish Deep-Water Sailers fil. mag.: Etelä - Suomen Kustannus Oy Lieto 1979 224 sivua (s. 145) ISBN 951-9064-31-1
Merimiehen Ystäwä: Meren kauhuja Merimiehen Ystäwä 11/1914 s. 178-179
Sjömanswännen: Hafvets fasor Sjömanswännen 11/1914 s. 173-174
Turun Sanomat: Uusi purjealus Turkuun Turun Sanomat 2450/1913, 21.2.1913 s. 3
Uusi komea lisä Turun kauppalaiwastoon Turun Sanomat 2480/1913, 1.4.1913 s. 3
Västra Finland: Har Åbo-barken "Septa" gått under? Västra Finland 117/1914, 13.10.1914 s. 2-3
Åbo Underrättelser: Ett nytt fartyg inköpt till Åbo Åbo Underrättelser 51/1913, 21.2.1913 s. 3
Barken Septas öde Åbo Underrättelser 293/1914, 26.10.1914 s. 2
Copyright © Jukka Mikkola