Shakespeare

Merikapteeni Helge Heikkisen (1910 - 1997) arkisto.

Rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			TDHG
Rakentaja:				R. & J. Evans & Co., Liverpool 1875 - 1876, Englanti
Vesillelasku:				10.04.1876
Vetoisuus:				751,03 brt, 677,11 nrt
Kantavuus:				1250 dwt, kivihiililasti 1224 tonnia, vehnälasti 1150 tonnia = 14963 säkkiä	
Painolasti:				350 tonnia
Mitat:					58,00 x 9,63 x 5,78 m
Miehistö:				1+2+1+9
Omistaja:
Rederi Ab Shakespeare, Hanko		1928 huhtikuu - 26.10.1930
Päälliköt:		
Rönnqvist				1928 - 1929 kesäkuu
Andreas (Anders) Donner (1877-1945)	1929 kesäkuu - 26.10.1930 

Rautaparkki rakennettiin varustamolle E.C. Friend & Co. Liverpooliin. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Liverpoolista Sydneyhin 20.5.1876 - 8.9.1876.

Englantilaisomistuksessa matkalla salpietarilastissa Chilen Caleta Buenasta Melbourneen alus joutui ankaraan myrskyyn 21.5.1903 Australian rannikolla. Myrskyssä keulaprammitanko ja isoprammitanko raakoineen ja purjeineen menivät yli laidan. Niin ikään mesaanimaston pää, mesaanitanko ja prammitanko purjeineen menivät yli laidan. Fokkaraaka ja kaksi alamärssyraakaa vahingoittuivat. Lisäksi tuli muita vaurioita meriveden tunkeutuessa rikkoontuneen skailetin kautta varastoihin ja ruumaan. Parkki saapui hinauksessa Sydneyhin 3.6.1903.

Alus oli mukana elokuvassa "The Rolling Road".

Joulukuussa 1905 laiva myytiin varustamolle Aktieselskabet "Shakespeare" (C.A. Larsen) Kragerøon Norjaan.
Vuonna 1916 se myytiin H.T. Realfsenille Skieniin.
Vuonna 1918 omistus siirtyi varustamolle Skibsaktieselskabet Sand v/ Christianssand Shipping Co. Ltd. Kristiansandiin ja vuonna 1920 Hans Hansenille Brevikiiin.

Suomeen parkki ostettiin hintaan 1500 puntaa H. Hansenilta Brevikistä. Ensimmäinen matka suomalaisomistuksessa tehtiin painolastissa Norjan Brevikistä Kotkaan, josta vietiin puutavaralasti Lontooseen. Ensimmäinen purjehduskausi oli 7.6. - 8.11.1928.

Shakespeare.jpg (45744 bytes)

Gravesend, July 1929. Sea Breezes No. 124 Vol. XIII. March, 1930.

Matkalla painolastissa Lontoosta Söderhamniin alus törmäsi yhteen s/s Temple Pierin kanssa 25.5.1930, jolloin se menetti keulapuominsa. Parkki saapui Sunkin majakkalaivan luo kaksi päivää myöhemmin, josta se hinattiin Gravesendiin. Alus telakoitiin Millwallissa.

Shakespeare BB.jpg (8846 bytes)

Sea Breezes No. 134 Vol. XIV. January, 1931. Sam Svensson.

Parkki törmäsi yhteen s/s Baltonian kanssa 6.6.1930, jolloin se sai reiän vesirajan yläpuolelle.

Alus oli matkalla puutavaralastissa Ruotsin Piteåsta kohti Lontoota, kun se purjehti karille sakeassa sumussa kello 15.15 Norrskärin luona lokakuun 24 p:nä vuonna 1930. Miehistö pelastui. Mastot kaatuivat ja runko katkesi kahteen osaan kaksi päivää myöhemmin 8 beaufortin tuulessa. Parkki upposi kuohuihin. Laiva oli lähtenyt Piteåsta 17.10.1930.

Matkoja vuosina 1928 - 1930

Kirjoja ja kirjoituksia:
Bowen, Frank C.:	Sailing Ships of the London River
			Illustrated by Pelham Jones
			London, Sampson Low, Marston & Co., Ltd.
			310 pp. ( p. 265-271)
The Evening Post:	Sailing Ship Filmed
(Wellington)		The Evening Post, 18 December 1928, page 23
Grönstrand, Lars:	Finländska Seglare I
fil.mag.		Meddelanden från Sjöhistoriska Museet
			vid Åbo Akademi n:o 5, Åbo 1938
			36 s. (s. 25-29)
Helsingin Sanomat:	Kolme suomalaista purjelaivaa hirmumyrskyn käsissä Pohjanmerellä
			Helsingin Sanomat 317/1929, 22.11.1929 s. 5
			Karilleajo
			Helsingin Sanomat 289/1930, 26.10.1930 s. 8
Hufvudstadsbladet:	Tre seglare i orkan på Nordsjön
			Hufvudstadsbladet 318/1929, 23.11.1929 s. 1		
Large, Vincent:		Windjammer Prentice
Captain			Jarrolds Publishers Ltd, London 1971
			208 pp. (p.15-146)
			ISBN 0 09 108620 5
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 146)
			ISBN 951-9064-31-1
Lintala, Unto:		Kolmimastoparkki Shakespeare
			(mm. päällikön meriselitys)
			Sukelluskerho Delfin ry:n kevätlehti 1998
			Vaasa 1998
The Mercury:		Arrival of the Shakespeare. An eventful voyage.
(Hobart)		Man washed overboard
			The Mercury, 16 April 1897, page 2
Metsävuori, Eka:	Satamia, joissa eivät aallot pauhaa
			Suomen Urheilusukeltajien liitto r.y.
			1984
			211 sivua (s. 149-150)
Svensson, Sam:		"Gone west".
			Sea Breezes No. 134 Vol. XIV. January, 1931
			p. 116-117.
The Sydney Morning
Herald:			Another Sensational Voyage. A barque arrives in crippled condition.
			Masts and sails carried away. Narrow escapes from falling gear
			The Sydney Morning Herald, 1 June 1903, page 8
			The barque Shakespeare. Result of the survey.
			The extent of the damage 
 			The Sydney Morning Herald, 3 June 1903, page 7
			Tale of two barques
			The Sydney Morning Herald, 21 June 1930, page 14
Vaasa:			Parkkilaiva Shakespearen haaksirikko
			Vaasa n:o 249/1930, 28.10.1930 s. 2
Åbo Underrättelser:	Två nya fartyg med Hangö som hemort
			Åbo Underrättelser 108/1928, 20.4.1928 s. 5
			Tre finländska segelfartyg i storm på Nordsjön
			Åbo Underrättelser 322/1929, 23.11.1929 s. 7

 

			Copyright © Jukka Mikkola