St. Julien
Parkkilaiva, tasasaumainen, tammesta ja männystä rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 11/1881.
Tunnuskirjaimet:			TNMQ
Rakentaja:				J. & R. McLeod, Black River, New Brunswick 1880, Kanada
Vesillelasku:				1880 syyskuu
Vetoisuus:				1096,45 brt, 1041,65 nrt
Kantavuus:				kivihiililasti 1600 tonnia, puutavaralasti: 865,563 feet deals and battens, 8,943 feet scantling, 
					2,849 feet boards, 34,342 feet deal ends
Mitat:					53,55 x 10,77 x 6,74 m	
Miehistö:				1+2+12
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935) Vårdö		23.06.1897 - 1909 marraskuu
Päälliköt:
Axel Karlsson (1854-1933)			1897 - 1898 maaliskuu, 1899 tammikuu - 1899 marraskuu
Johannes Evert Ekbom (1871-1928)		1898 maaliskuu - 1899 tammikuu (kuoli tarkastusalus Mareografin päällikkönä)  
Frans Wiktor Johansson (1869-1928)		1899 marraskuu - 1900 syyskuu
Anders Johan William Bengtsson (1871-		1900 syyskuu - 1904 helmikuu
Nestor Frank Mandus Mangelus (1873-1955)	1904 helmikuu - 10.12.1907 
Johannes Alexej Karlsson (1880-1932)		10.12.1907 - 1909 marraskuu

Parkkilaiva rakennettiin varustamolle J.V. Troop & Son St. Johniin.

Neitsytmatka purjehdittiin puutavaralastissa St. Johnista Lontooseen 29.9. - 25.10.1880.

Matkalla painolastissa Kapkaupungista Newcastleen N.S.W. merimies putosi mastosta ja hukkui myrskyssä 18.5.1895. Matka purjehdittiin 18.4. - 27.5.1895.

Alus ostettiin St. Johnista Nova Scotiasta varustamolta Troop & Son hintaan 30 000 markkaa Dunkerquessa, jossa se makasi ostohetkellä mastot kaapattuina. Mastot oli katkaistu aikaisemmin 3.3.1897 aluksen tultua vehnälastissa Buenos Airesista Queenstownin kautta ankkuriin Dunkerquen edustalle. Näin estettiin laivan ajautuminen myrskyssä maihin. 

Uudelleen rikauksen jälkeen laiva purjehti sieltä Maarianhaminaan 20.7. - 6.8.1897.

Merikapteeni Axel Karlsson (1854 - 1933). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Lima 1903-1904 ja parkkilaivassa Iris 1905-1908. Åland 68/1933.

Helmikuussa 1898 matkalla Cardiffista kivihiililastissa Kapkaupunkiin alus joutui menemään vuodon takia Plymouthiin. Lastia purettiin 1300 tonnia ja alus korjattiin. Matka jatkui Kapkaupunkiin 5.3.1898 ja perille tultiin 26.5.1898.

Vuonna 1900 laiva purjehti Mobilesta Helsingöriin 37 vuorokaudessa matkalla Kieliin (9.3. - 15.4.1900).

Merikapteeni Nestor Mangelus (1873 - 1955). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa John Gill vuonna 1903. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 2/1953. 

Vuonna 1904 parkki purjehti Lontoosta Maarianhaminaan kahdeksassa vuorokaudessa (11.8 - 19.8.1904).

Alus myytiin Hulliin, Englantiin marraskuussa 1909 romutettavaksi.

Parkista on tehty maalaus ja se on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa.

Matkoja vuosina 1897 - 1909

Kirjoja ja kirjoituksia:
Grundström, Kaj:	Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
			Mariehamn 1997
			175 s.(s.118-135)
			ISBN 952-90-9240-7
			ISSN 0788-799X
Lindqvist, Bertil:	Axel Eriksson - 150 år sedan han föddes
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1989-90
			Mariehamn 1990
			135 s. (s. 64-66)
			ISBN 952-90-2529-7
Newcastle Morning Herald
and Miners’ Advocate:	St. Julien.- Sailor lost overboard 
			Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 28 May 1895, page 4
Rönnlöf, Björn:		En lycklig resa
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2000-2001:13
			Mariehamn 2001
			207 s.(s. 170-185)
			ISBN 951-98000-3-4
			ISSN 0788-799X
Suomen Merenkulku:	60 år. Sjökapten N.F. Mangelus
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1933 s. 81
			70 år. Sjökapten N.F. Mangelus
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1943 s. 58
			80 år. Sjökapten N.F. Mangelus
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1953 s. 43
			Dödsfall. Sjökaptenen Nestor Mangelus
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1955 s. 204
Åbo Underrättelser:	Snabb resa
			Åbo Underrättelser 228/1904, 23.8.1904 s. 3
Åland:			Nytt järnfartyg till Åland
			Åland 42/1897, 26.5.1897 s. 3
			Dödsfall. Sjökaptenen Johannes Evert Ekbom
			Åland 98/1928, 8.12.1928 s. 2
			Axel Karlsson - In memoriam
			Åland 68/1933, 26.8.1933 s. 2
Ålands Sjöfart:		Sjökapten Nestor Mangelus 80 år
			Ålands Sjöfart 4/1952 s. 81

 

			Copyright © Jukka Mikkola