St. Julien
Parkkilaiva, tasasaumainen, tammesta ja männystä rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja metallilla peitetty 11/1881.
Tunnuskirjaimet: TNMQ
Rakentaja: J. & R. McLeod, Black River, New Brunswick 1880, Kanada
Vesillelasku: 1880 syyskuu
Vetoisuus: 1096,45 brt, 1041,65 nrt
Kantavuus: kivihiililasti 1600 tonnia, puutavaralasti: 865,563 feet deals and battens, 8,943 feet scantling,
2,849 feet boards, 34,342 feet deal ends
Mitat: 53,55 x 10,77 x 6,74 m
Miehistö: 1+2+12
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935) Vårdö 23.06.1897 - 1909 marraskuu
Päälliköt:
Axel Karlsson (1854-1933) 1897 - 1898 maaliskuu, 1899 tammikuu - 1899 marraskuu Johannes Evert Ekbom (1871-1928) 1898 maaliskuu - 1899 tammikuu (kuoli tarkastusalus Mareografin päällikkönä) Frans Wiktor Johansson (1869-1928) 1899 marraskuu - 1900 syyskuu Anders Johan William Bengtsson (1871- 1900 syyskuu - 1904 helmikuu Nestor Frank Mandus Mangelus (1873-1955) 1904 helmikuu - 10.12.1907 Johannes Alexej Karlsson (1880-1932) 10.12.1907 - 1909 marraskuu
Parkkilaiva rakennettiin varustamolle J.V. Troop & Son St. Johniin.
Neitsytmatka purjehdittiin puutavaralastissa St. Johnista Lontooseen 29.9. - 25.10.1880.
Matkalla painolastissa Kapkaupungista Newcastleen N.S.W. merimies putosi mastosta ja hukkui myrskyssä 18.5.1895. Matka purjehdittiin 18.4. - 27.5.1895.
Alus ostettiin St. Johnista Nova Scotiasta varustamolta Troop & Son hintaan 30 000 markkaa Dunkerquessa, jossa se makasi ostohetkellä mastot kaapattuina. Mastot oli katkaistu aikaisemmin 3.3.1897 aluksen tultua vehnälastissa Buenos Airesista Queenstownin kautta ankkuriin Dunkerquen edustalle. Näin estettiin laivan ajautuminen myrskyssä maihin.
Uudelleen rikauksen jälkeen laiva purjehti sieltä Maarianhaminaan 20.7. - 6.8.1897.
Merikapteeni Axel Karlsson (1854 - 1933). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Lima 1903-1904 ja parkkilaivassa Iris 1905-1908. Åland 68/1933.
Helmikuussa 1898 matkalla Cardiffista kivihiililastissa Kapkaupunkiin alus joutui menemään vuodon takia Plymouthiin. Lastia purettiin 1300 tonnia ja alus korjattiin. Matka jatkui Kapkaupunkiin 5.3.1898 ja perille tultiin 26.5.1898.
Vuonna 1900 laiva purjehti Mobilesta Helsingöriin 37 vuorokaudessa matkalla Kieliin (9.3. - 15.4.1900).
Merikapteeni Nestor Mangelus (1873 - 1955). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa John Gill vuonna 1903. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 2/1953.
Vuonna 1904 parkki purjehti Lontoosta Maarianhaminaan kahdeksassa vuorokaudessa (11.8 - 19.8.1904).
Alus myytiin Hulliin, Englantiin marraskuussa 1909 romutettavaksi.
Parkista on tehty maalaus ja se on Ahvenanmaan merenkulkumuseossa.
Matkoja vuosina 1897 - 1909
Kirjoja ja kirjoituksia:
Grundström, Kaj: Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
Mariehamn 1997
175 s.(s.118-135)
ISBN 952-90-9240-7
ISSN 0788-799X
Lindqvist, Bertil: Axel Eriksson - 150 år sedan han föddes Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1989-90 Mariehamn 1990 135 s. (s. 64-66) ISBN 952-90-2529-7
Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate: St. Julien.- Sailor lost overboard Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, 28 May 1895, page 4
Rönnlöf, Björn: En lycklig resa Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2000-2001:13 Mariehamn 2001 207 s.(s. 170-185) ISBN 951-98000-3-4 ISSN 0788-799X
Suomen Merenkulku: 60 år. Sjökapten N.F. Mangelus
Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1933 s. 81
70 år. Sjökapten N.F. Mangelus Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1943 s. 58
80 år. Sjökapten N.F. Mangelus Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1953 s. 43
Dödsfall. Sjökaptenen Nestor Mangelus Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1955 s. 204
Åbo Underrättelser: Snabb resa Åbo Underrättelser 228/1904, 23.8.1904 s. 3
Åland: Nytt järnfartyg till Åland Åland 42/1897, 26.5.1897 s. 3
Dödsfall. Sjökaptenen Johannes Evert Ekbom Åland 98/1928, 8.12.1928 s. 2
Axel Karlsson - In memoriam Åland 68/1933, 26.8.1933 s. 2
Ålands Sjöfart: Sjökapten Nestor Mangelus 80 år Ålands Sjöfart 4/1952 s. 81
Copyright © Jukka Mikkola